View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:58



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Headrush Pedalboard/Gigboard 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Headrush Pedalboard/Gigboard
Någon som har råkat spela på en sådan?

Jag är sån djäkla shop-o-holic och har förstärkare och gitarrer i drivor och bla en Kemper som bara står och samlar damm och knappt har använts. Och nu fått för mig att det vore intressant att köpa en Headrush Gigboard/Pedalboard och testa!
Så nu ombedjer jag detta forum om åsikter som gärna gör att jag inte köper något :-D

Edit: Har lagt till Pedalboard. Tror jag trots fysiska storleken behöver fullstorleken med alla footswitcharna rent användarmässigt live.


09 Nov 2018, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Headrush Pedalboard/Gigboard
Jag har en Gigboard och den är utmärkt, ur mina ögon sett. Jag har inte testat Kemper och kan därför inte jämföra med en sådan, men jag har testat Gigboardsimuleringarna med både (CAB eller IR) i lurar och små stereohögtalare och det gör ju inte mig lycklig. Dock är det inte så jag använder den primärt, men simuleringarna får duga som "nattlösning".
Jag använder den som multieffekt, och så gillar jag den skarpt. Inte bara för att den låter utmärkt, användarvänligheten är fantastisk,. Likaså flexibiliteten.
Dessutom kan de fyra switcharna extremt mycket, man blir förvånad! Eftersom man kan bestämma att en trampa ska kontrollera flera effekter. Typ stackade overdrives, eller kombinerade tidseffekter.
Så jag skulle inte dissa Gigboarden utan att kollat upp hur den funkar. Det kanske inte räcker i alla fall men som sagt, förvånande och ganska nytänkande.

_________________
bneostman@live.se


31 Dec 2018, 11:52
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Headrush Pedalboard/Gigboard
Tackar för input.
Blev som vanligt, för att stilla nyfikenheten köpte jag mig en! (stora pedalboard blev det då jag tänkte till hur jag tänkte använda den live.)
Dessvärre verkar det som om USB-kontakten var/är defekt, så den åkte tillbaka till 4sound. Jag gissar att jag får en ny på garantin då vi provat alla möjliga varianter och även testat mot en annan ny som funkade klockrent att koppla upp sig mot datorn.

Personligen finner jag det rätt onödigt av mig att fälla några kommentarer utan att testa senaste firmware och inte kunnat testa några IR ännu. Kommer även ladda in några proffs-scenes innan jag kan jämföra den mot tex min Kemper, som i slutändan ändå blir lite att jämföra päron med äpplen. Men det skall bli intressant, hoppas jag kan få en ny senare under veckan.


31 Dec 2018, 17:08
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Headrush Pedalboard/Gigboard
Jag musikaffärstestade och för dryga sex laxar tyckte jag inte den var värd pengarna utan att därför vara nån katastrof.
Nu är jag ju insnöad på på traditionella stärkare så handlar väl om vilket ljudideal man har och för tokfulla spelar det kanske mindre roll vad man lirar på till skillnad på sittande nykter publik :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


01 Jan 2019, 02:55
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Headrush Pedalboard/Gigboard
lillefar wrote:
Jag musikaffärstestade och för dryga sex laxar tyckte jag inte den var värd pengarna utan att därför vara nån katastrof.
Nu är jag ju insnöad på på traditionella stärkare så handlar väl om vilket ljudideal man har och för tokfulla spelar det kanske mindre roll vad man lirar på till skillnad på sittande nykter publik :-)


Jag är själv också en förstärkar-nisse, men har parallellt även kört digitalt dom senaste 20-åren.
Provade lite snabbt i butiken den som jag köpte som bara hade firmware 1.0.4 och baserad på det var det inget som drog i köptarmen. Däremot har jag hört väldigt bra resultat med IR av dom som skruvat ljuden en hel del. Och det från det utgångsläget jag köpte mig en. Dvs för att testa Headrushen med dessa 3:e partsprylar.

Vad man dock aldrig kan höra sig till är ju hur det fungerar i ens egna händer, dvs både ljudmässigt och själva känslan. Den måste jag alltid uppleva själv innan jag kan säga om det är något för mig eller ej. Sen kan andra vara av andra åsikter baserat på just deras upplevelse. Och det är helt fine med mig. Så därför brukar jag ofta köpa prylar för att testa i lugn och ro. Och sedan sälja igen. Så vi får se hur det blir med denna, när jag väl får hem den igen.


01 Jan 2019, 19:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Headrush Pedalboard/Gigboard
Headrush är väl den minst roliga av de lite mer etablerade DI grunkorna där ute.
Inte prövat jättemycket, vilket man ju måste med alla utom Kemper, så jag skall väl vara tyst.
Nä, värst är Atomic Amplifire, förresten.

Är ganska säker på att man kan få till något fungerande med den också.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Jan 2019, 11:14
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Headrush Pedalboard/Gigboard
Magnus Olsson wrote:
Headrush är väl den minst roliga av de lite mer etablerade DI grunkorna där ute.
Inte prövat jättemycket, vilket man ju måste med alla utom Kemper, så jag skall väl vara tyst.
Nä, värst är Atomic Amplifire, förresten.

Är ganska säker på att man kan få till något fungerande med den också.

/Magnus


Rent allmänt så tycker jag många (tex Helix) ligger rätt jämt med varandra ljudmässigt efter lite rattande, lite tycke och smak skiljer. Vad dock Headrush ligger främst på är användargränssnittet.

Har ju Kemper redan att jämföra med. Som sagt äpplen och päron, men det är inga problem för mig. Vad Kemper har som ingen annan har är ju att spela in mina egna förstärkare som låter riktigt bra, vilket dock är rätt svårt att få till tycker jag.


02 Jan 2019, 13:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.