View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:29



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
4Sound 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: 4Sound
Jonken wrote:
Magnus Olsson wrote:
För min del har det inget med vikten att göra hur axelbandet är.
Det är bara hur det glider mot mina kläder (och i vadderade fallet, inte glider).

Kan bara prata för mig själv när det gäller vikt på instrument (menade olika exemplar av exakt samma modell då, självklart). Objektivt låter de olika, speciellt i hur övertoner beter sig (hur framträdande de är) och i hur frekvensåtergivningen blir. Sen är det extremt subjektivt vilket man föredrar.
För min personliga smak skall de vara lätta versioner, men inte för lätt. Värt att säga att det inte automatiskt är bra för att den är ett lätt exemplar, många andra saker påverkar också. Men det verkligt bra exemplaren är bland de lätta.
Vad jag kan minnas har jag aldrig stött på ett tungt exemplar som låter som jag vill.
Tunga gitarrer låter, i mina öron, livlösa, platta och kalla. Men spelar man mycket distat riffande kan det vara en fördel.

En omöjlig diskussion att ha på internet, många verkar känna sig trampade på varje gång den kommer upp.
Många människor verkar ha ett behov av att alla måste tycka deras gitarr är svinbra, att det inte räcker med att de själv tycker det.

/Magnus

Tack "M" -för ett riktigt informativt inlägg/svar.

Om axelband:
Levys axelbandet som jag länkade och själv använder; glider precis på samma sätt som alla ovadderade axelband. Bandet är stabilare än traditionella o vadderade axelband. Skillnaden är att det är mer skonande för kroppen att stå 3 fulla set på en scen -med tyngre instrument. Även jag kör med olika typer av axelband: -O vadderade, -flex, -vadderade. Jag tenderar själv att köra ovadderade axelband -samt flex axelband till mina lättare instrument. På alla mina lite tyngre instrument kör jag vadderat till: Och då bara Levys -eftersom jag inte heller gillar axelband som inte glider. Jag har en jäkla massa axelband pga av att jag har så många olika typer av instrument (jag vill alltid ha strängarna på samma ställe över magen -oavsett istrument modell/typ).

Jag föredrar både lätta och tyngre instrument. Men precis som du säger; tonbilden är olika: Och vilket man föredrar är personligt/subjektivt. Förutom stämning; brukar jag välja tontyp i instrument efter vad jag vill addera till band soundet -eller mixen. Ex: Är det två gitarrister i bandet; försöker jag i största mån skillja min tonbild från den andra gitarrens tonbild -och komplettera den så bra som möjligt. Att få till ett naturligt (inte rattat) komplement till en annan instruments tonbild -ger ofta otroligt mycket till helhetssoundet.

Du har säkert också sett detta många gånger: Två gitarrister med feta pållar -i sina feta fyrtolvor som bluddrar ikapp med stackars basen. Gitarrerna låter gött övestyrt var för sig; men tillsammans blir det bara "muddig lera". Detta beror många gånger inte på att killarna själva inte vet bättre: Utan att dessa killar är så insnöade på sitt eget personliga sound -så bandsoundet blir något sekundärt. Öronen hos de som väntas bli underhållna av detta; är totalt borta efter 3:e låten i settet. Endast de som är dyngraka i publiken som entusiasmen håller för. (För dom spelar det egentligen inge roll; bara det är hårt och högt.) Ofta riktigt synd om killar som kan lira; men har inte insikten att fungera tillsammans som "en enhet" -"ett band".

Beroende på hur transparent förstärkare man använder (i allra högsta grad även hårt överstyrt) = Ju mer instrument karaktär skiner igenom. Detta är sant oavsett musikstil. Och det finns SÅ MÅNGA parametrar att tillgå i instrument -väg; för att kunna göra någonting bättre:

- Distinkt instrument tonbild -kontra fet tonbild i instrument.
- Bred tonbild -kontra tight tonbild i instrument.
- Singlecoil, P-90, filtertron, humbucker; samt olika karaktärer i dessa.
- Stämningar/pitch.

...Denna lista kan göras hur lång som helst.

Exempel: Många gånger när jag skall addera min grej till ett sound; behöver jag bara lyssna på basen + den andra gitarren, klaviaturen, blåset etc: För att jag skall veta ganska exakt vad som passar bäst in från min del. Jag brukar därför försöka ha med mig instrument med lite unikare/speciellare tonbild första gången. Man behöver många gånger inte ens säga någonting -utan bara börja spela. Det är enkelt att hamra in poängen efter första pausen på repet -och skifta till ett instrument "som låter i mun" på bandsoundet. Det dröjer inte länge länge förrän andra tycker vänligt att "det lät kanon mycket bättre med den förra guran". Och då har man inte ens rört en enda inställning på stärken/stärkarna. Finns ingen bättre plattform till att alla i rummet börjar tänka "gemensamt bandsound" -istället för de klasiska klyschorna: "Use-the-force" var för sig -and hope 4 the best.

Jag brukar nöja mig med fyra specifíka gitarrer för det här:

- Gibson LP Custom -2 x Classic '57.
- Custom HPD Stratocaster, 3 x SC.
- Ibanez JEM, Evolution H/S/H.
- Custom HPD Telecaster, 2 x SD Hotrail.

Dock på senare tid har min Parker Nitefly även vickat in -med bravur i sammanhagnet. Har även just fått färdigt ett TUNGT Strata bygge -med en ENORMT tight och lång ton. (Tråd + bilder på G.)


/ Jonken


Jag är van vid axelband i bilbälte material, det glider väldigt bra, så jag tycker det mesta glider dåligt (kanske vattenbaserat kan funka?).

Ja, absolut en smaksak det där med ljudet från vikt. För egen del slutar det alltid med relativt lätta.
Med det sagt så sen jag pajade min axel har fler anledningar än ljud kommit in i bilden och jag kan välja lätta gitarrer live trots att jag inte tycker att den låter bäst i sammanhanget. I studio, där inte spelar någon roll, så blir det oftast lättare där också för jag gillar hur toppen blommar då utan att bli kall eller hård. Spelar man riff med massor av dist skulle jag bog sluta med en tung, men det spelar jag ändå aldrig.

Det där med att ”sitta i mixen” är intressant. Min upplevelse är att de flesta skruvar sina ljud efter hur det låter när de spelar ensamma (och hur lött det är att spela med ljudet) utan hänsyn till vart det skall passa in. Och att de skruvar det för hur det låter när det står precis intill stärkaren.
Speciellt metalsnubbar som lägger kraften i ljudet för lågt, sen när de ställer sig på scen så skär ljudteknikern bort allt dör kraften är och bara ett surrande vässande är kvar. Väldigt många prylar där ute har för mycket botten och för lite mellanregister, tycker jag.

Många boutique pedaler lider av det, enormt bra ensamma och bara försvinner i en mix.

Nu för tiden bryr jag mig inte om hur en stärkare eller pedaler låter i sig själv, det är bara hur den låter uppmickad som spelar någon roll. Jag använder dem aldrig utan att det är uppmickat ändå.

Ett exempel är när jag var ute på clinic tur med Tom Quayle och Martin Miller.
Den senare har skruvat sitt ljud efter hur lätt det är att spela med, hur förlåtande det är. Massor av botten, inget mellan och lite topp. Ut i PA hörs ingenting mer än gröt. Ljudet är där långt inne i lådan och vägrar komma ut i rummet.
Orutinerades generalfel.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Nov 2018, 11:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: 4Sound
För att återgå till axelbandsfrågan.
Varför vill man att axelbandet ska glida?
Jag har både vadderade och icke vadderade men upplever aldrig att jag vill att axelbandet ska glida åt något håll?
Jag har gitarren i en bekväm spelposition och den ändras inte vad jag vet.
(Inget jag tänker på i alla fall.)
Så när vill man att gitarren glider omkring??


18 Nov 2018, 13:13
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: 4Sound
Urban wrote:
För att återgå till axelbandsfrågan.
Varför vill man att axelbandet ska glida?
Jag har både vadderade och icke vadderade men upplever aldrig att jag vill att axelbandet ska glida åt något håll?
Jag har gitarren i en bekväm spelposition och den ändras inte vad jag vet.
(Inget jag tänker på i alla fall.)
Så när vill man att gitarren glider omkring??


Bra fråga.
Den skall inte glida omkring (det vill nog ingen).
Men man skall kunna skifta position på gitarren, för att man rör sig på scen, utan att den drar med sig ens kläder.
Så lagom grepp skall den ha.

Och troligen är det mest ner till vad man är van vid.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Nov 2018, 13:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: 4Sound
Magnus Olsson wrote:
Jag är van vid axelband i bilbälte material, det glider väldigt bra, så jag tycker det mesta glider dåligt (kanske vattenbaserat kan funka?).

Ja, absolut en smaksak det där med ljudet från vikt. För egen del slutar det alltid med relativt lätta.
Med det sagt så sen jag pajade min axel har fler anledningar än ljud kommit in i bilden och jag kan välja lätta gitarrer live trots att jag inte tycker att den låter bäst i sammanhanget. I studio, där inte spelar någon roll, så blir det oftast lättare där också för jag gillar hur toppen blommar då utan att bli kall eller hård. Spelar man riff med massor av dist skulle jag bog sluta med en tung, men det spelar jag ändå aldrig.

Det där med att ”sitta i mixen” är intressant. Min upplevelse är att de flesta skruvar sina ljud efter hur det låter när de spelar ensamma (och hur lött det är att spela med ljudet) utan hänsyn till vart det skall passa in. Och att de skruvar det för hur det låter när det står precis intill stärkaren.
Speciellt metalsnubbar som lägger kraften i ljudet för lågt, sen när de ställer sig på scen så skär ljudteknikern bort allt dör kraften är och bara ett surrande vässande är kvar. Väldigt många prylar där ute har för mycket botten och för lite mellanregister, tycker jag.

Många boutique pedaler lider av det, enormt bra ensamma och bara försvinner i en mix.

Nu för tiden bryr jag mig inte om hur en stärkare eller pedaler låter i sig själv, det är bara hur den låter uppmickad som spelar någon roll. Jag använder dem aldrig utan att det är uppmickat ändå.

Ett exempel är när jag var ute på clinic tur med Tom Quayle och Martin Miller.
Den senare har skruvat sitt ljud efter hur lätt det är att spela med, hur förlåtande det är. Massor av botten, inget mellan och lite topp. Ut i PA hörs ingenting mer än gröt. Ljudet är där långt inne i lådan och vägrar komma ut i rummet.
Orutinerades generalfel.

/Magnus

I hear ya. Så många numera jobbar ju i princip bara med plug in:s -och modelerings prylar. Inge fel i det; för det ger en enormt bred palett -och är väldigt lättarbetat. Har väldigt svårt för detta själv -eftersom jag tycker att för mycket av transparensen, naturligheten och värmen försvinner i ljudet trollas bort i processen. Jag har haft så mycket folk hos mig med dessa digital prylar; som mappat mina stärkarljud till sina olika apparater. Visst: De tycker att resultatet är "tillräckligt bra" för dem. Men i sanningens namn är det avsevärda skillnader i clone -sounden -och mina orginal sound. och som du så korrekt påpekar: Med heavy metal dist -spelar det mindre roll; eftersom dessa killar kör sin överstyrda grej på max ändå. (Man använder inte instrumentens volym -eller ton kontroller på samma sätt; för att "backa av".)

Intressant också när du nämner "hård" -direkt diskant/topp. Min erfarenhet är detta nästan är en av de viktigaste faktorerna i ett AK-sound; när man skall komplettera ett fetare gitarrsound. Soundet jag menar är absolut inte kallt; utan starkt, mittendefinierat -och diskantrikt. Oetta är ofta synonymt med brightare, tyngre träslag. Soundet har samtidigt som den har ett enormt tight basregister. (Tänk; typ YJM.) Tonen passar precis lika bra till humbuckers -som till singlecoils. I dessa typer av instrument kan man köra paradgrenmed gitarrens tonkontroller -utan att det luddrar ihop det minsta.. Ett enormt andvändbart grundsound; som är vanligtvis ganska synonymt med riktigt bra Teles. Soundet kan skära igenom och definiera på ett fantastskt sätt genom en enormt bred och kompencerad mix.


/ Jonken


18 Nov 2018, 14:43
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: 4Sound
Man ska inte ha gubbiga läderband över huvud taget!

Dessa är nice! https://www.couchguitarstraps.com/guita ... traps.html

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


19 Nov 2018, 16:14
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.