View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:25



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Kan vi enas om... 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Kan vi enas om...
...att vid försäljning av pedaler, strömförsörjning och kringutrustning (som alla har originalkartong) inte bara gå loss med packtejpen på originalkartongen, smäcka på adresslapp och skicka iväg. Någon form av ytteremballage, om så bara brungrått omslagspapper, är bättre alla dagar i veckan.

Förr eller senare säljs grejer vidare och många med mig uppskattar en välbehållen originalkartong (en med packtejp ”mumieinpackad” originalkartong räknas INTE som välbehållen) och kan de facto tänka sig att betala något mer om välbehållen originalkartong följer med.

Egentligen ganska självklart att förpacka rätt!

Magister Granis67:s första tes
Originalkartong är inte transportemballage! :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


31 Oct 2018, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Kan vi enas om...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


31 Oct 2018, 11:47
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Kan vi enas om...
Tycker mig märka en ökning av ofoget, bara jag som haft otur?
I vilket fall ska man ju inte behöva vara kirurg för att komma in i en kartong utan att ha sönder densamma.

Vad betyder Mr Green? Frågar för att jag har ingen aning...

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 31 Oct 2018, 20:03, edited 1 time in total.



31 Oct 2018, 11:59
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Kan vi enas om...
Håller med till fullo.

_________________
http://www.voodooaudio.se


31 Oct 2018, 15:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Kan vi enas om...
nilo wrote:
Håller med till fullo.

Ett otyg som man blir ledsen av då och då.


31 Oct 2018, 16:48
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Kan vi enas om...
Eller att batterilucka saknas, wtf liksom.
Fattar inte hur man lyckas bli av med en sådan...

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


31 Oct 2018, 18:02
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Kan vi enas om...
När jag ändå är i gnälltagen...

En annan företeelse som förtjänas att lyftas är hur vi väljer att beskriva skicket på det vi säljer. Har själv varit med om att få hem pedaler etc. som av säljare beskrivits vara i nyskick men när jag packar upp kan jag bara konstatera att nyskick betyder olika för olika personer. Jag är säkerligen inte felfri själv och kan ha beskrivit skicket på objekt på ett sätt som inte stämmer överens med vad köparen anser. :oops:

Många sajter har ju beskrivningar av begagnade grejer, t.ex. tgt11, skulle det kunna vara värt att prova även här på ljudbojen?

”Begagnat
Vårt system för skick på begagnade varor

• Mint - items are in essentially new original condition but have been opened or played.
• Excellent condition - items have been used but are free from any visible blemishes or imperfections.
• Very Good - items may show a few slight marks or scratches but are fully functional and in overall great shape.
• Good condition - items function properly but may exhibit some wear and tear.
• Fair condition - gear should function but will show noticeable cosmetic damage or other issues.
• Poor condition - gear may not work properly but can still perform most functions.” (Från tgt11)

Magister Granis67:s andra tes
Använd ögonen och inte säljsvammel när du beskriver din begagnade vara!

Chansen är stor att såväl säljare som köpare blir nöjda med affären och kan tänka sig att göra affärer även i framtiden

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


01 Nov 2018, 09:35
Profile

Joined: 07 May 2008, 14:49
Posts: 498
Location: Nybro
Post Re: Kan vi enas om...
Kan bara hålla med.
Fick hem en Henretta Engineering Purple octopus som var inlindad i en dammtrasa som låg i en av Postens blå påsar...krocksäker, not so much!
Klart som korvspad så lät pedalen som ett enda stort jordbrum när jag kopplade in den.
Så den fick in till översyn direkt för det gick inte ha den inkopplad ens.
Man blir så trött på folk ibland...

Och på tal om Henretta Engineering, ingen som sitter på deras Orange Whip som dom vill bli av med?

www.the2120.blogspot.com


01 Nov 2018, 15:13
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Kan vi enas om...
Det tråkigaste är väl när grejerna inte är i gott skick fast man frågat om det, när det kommer tilläggsinfo efter att grejerna redan sänts iväg eller att det tar flera dar innan det skickas fast det hette att det skickas i morgon.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


01 Nov 2018, 20:51
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Kan vi enas om...
lillefar wrote:
eller att det tar flera dar innan det skickas fast det hette att det skickas i morgon.

Klassiker ! :lol:

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


01 Nov 2018, 21:46
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Kan vi enas om...
Så här på fredagskvällen passar jag på att gnälla lite extra. :wink:

Kan någon vettig människa vara vänlig och förklara logiken bakom följande allt för vanliga typ av postande i säljtrådar. Skulle gärna själv försöka mig på en förklaring och besvara detta själv men risken finns att även jag har ägnat mig åt denna styggelse och kan då knappast räknas till kategorin vettig människa. :oops: :roll:

A ”Du har pm.”

B ”Pm tillbaka.”

A ”Pm til dig.”

B ”Pm igen.”

Ja, det är sant! :shock: Så där kan det faktiskt hålla på. Ett på det hela taget makalöst löjligt förfarande och mycket onödigt postande fram och tillbaka. Har du skickat ett pm VET mottagaren det nästa gång han eller hon loggar in på ljudbojen. Se bara till att emellanåt rensa in- och utbox så ska det inte vara några problem för pm:en att nå fram.

Magister Granis67 tredje tes
Jag lovar, man behöver inte avisera mottagaren av ett pm om det direkt i säljtrådarna, meddelandet når ändå mottagaren och han eller hon kommer att se det nästa gång inloggning sker.

Fan så gott att gnälla! :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


03 Nov 2018, 01:03
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Kan vi enas om...
Man kan lyfta det som är bra också för jag tycker nog att väldigt mycket är bra och de flesta har börjat skriva såld i rubriken vilket är bra. Det är trevligt!

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


03 Nov 2018, 01:19
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Kan vi enas om...
Hänger på...

När en vara är såld, ändrar många rubriken till " . " . Helt meningslöst enligt mig. Varför inte bara, som informativa personer gör, lägga till SÅLD! eter utsprungliga rubriken. Så slipper man klicka i onödan.

_________________
Image


05 Nov 2018, 10:53
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Kan vi enas om...
kjelle wrote:
Hänger på...

När en vara är såld, ändrar många rubriken till " . " . Helt meningslöst enligt mig. Varför inte bara, som informativa personer gör, lägga till SÅLD! eter utsprungliga rubriken. Så slipper man klicka i onödan.


Det är ännu värre när hela annonsen raderas. Bojen kunde ha varit en grym källa till vad saker har sålts för om allt hade redovisats för eftervärlden dessutom.


05 Nov 2018, 12:38
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Kan vi enas om...
Vinyljunkie wrote:
kjelle wrote:
Hänger på...

När en vara är såld, ändrar många rubriken till " . " . Helt meningslöst enligt mig. Varför inte bara, som informativa personer gör, lägga till SÅLD! eter utsprungliga rubriken. Så slipper man klicka i onödan.


Det är ännu värre när hela annonsen raderas. Bojen kunde ha varit en grym källa till vad saker har sålts för om allt hade redovisats för eftervärlden dessutom.


Nix det håller jag inte med om utan priset är mellan säljare och köpare och den som inte velat köpa medan priset var utsatt får handla på annat håll. Dessutom vet man aldrig vad som överenskommits om via PM.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Nov 2018, 13:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Kan vi enas om...
Vinyljunkie wrote:
kjelle wrote:
Hänger på...

När en vara är såld, ändrar många rubriken till " . " . Helt meningslöst enligt mig. Varför inte bara, som informativa personer gör, lägga till SÅLD! eter utsprungliga rubriken. Så slipper man klicka i onödan.


Det är ännu värre när hela annonsen raderas. Bojen kunde ha varit en grym källa till vad saker har sålts för om allt hade redovisats för eftervärlden dessutom.



Givetvis så lämnar man kvar annonsen med minst 30% högre pris än vad varan sålts för och det för att hålla priserna uppe :mrgreen:


05 Nov 2018, 13:54
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Kan vi enas om...
Varför är det så viktigt att priset är en fråga mellan köpare och säljare? På tex Ebay och Tradera kan man söka på utgångna auktioner. Och jag som håller på med vinylskivor lika mycket som gitarrer älskar tex en sajt som Popsike. Nåt liknande för instrument hade varit grymt!


05 Nov 2018, 14:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.