View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:57



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Neutrik - varning! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Neutrik - varning!
Har haft en pedal (trodde jag) som var sönder. Glappade och sprakade till och från. Kollade först sladdarna och lödningarna och allt såg bra ut, jag var noggrann när jag gjorde dom. :)

Skruvade isär pedalen och felsökte - inget synligt fel. Beställde en ny via eBay - dyrt då den ej tillverkas längre och är viktig för mig. Nu börjar även den att glappa och när jag rör på sladden in i den så sprakar det och blir ok igen. Vad fan!

Så idag kollade jag igen på lödningarna och skulle byta ut sladden. Då ser jag att mina Neutrik-pluggar inte är ”äkta”. De flesta är det, men inte på två av sladdarna och en av dem är såklart den som går on i den specifika pedalen. De ser exakt lika dana ut, välgjorda o allt, men med två skillnader. 1: det står inte Neutrik på det svarta plasthöljet, det står Rean och China! Det har jag missat. 2: det är ju vinklade pluggar och lödörat där den heta sladden löds satt inte helt fast.

Kollade alla Rean-pluggarna och det var lika på alla. En del satt mer fast än andra men alla gick att snurra. Kollade nu även Neutrik och där satt alla fast! Den sladd som upprnbareligen spökat lite till och från var mest lös. Även den bredvid på bordet var med Rean-plugg och det är den jag bytt med fram och tillbaka för att utesluta då allt såg ok ut... Nu förstår jag vad som var problemet och bytte ut dem. Voilà!

Det märkliga är att dessa köpte jag genom Thoman för många åt sen som Neutrik. Så se till att ni får ”rätt” grejer om ni vill vara säkra på att skiten ska funka!


02 Nov 2018, 15:04
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Neutrik - varning!
Inte bara fördelar med att vara globalist mao.

Lars Bern har skrivit en utmärkt bok om globalisterna i EU och i Sverige,
som handlar om "falska lödöron"

Long live ljudbojen!... :D

_________________
http://www.ergopikk.com


02 Nov 2018, 15:16
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Neutrik - varning!
Rean görs av Neutrik men är deras lågprisserie. Kan kanske jämföras med Fender/Squier ESP/Ltd osv....du har alltså inte blivit lurad, bara köpt en billigare sort.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


02 Nov 2018, 16:11
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Neutrik - varning!
Har gjort samma erfarenhet men inte lött dit dom själv så klippte bort och lödde dit nya.
Har en sopkorg för metal och där passar de perfekt

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


02 Nov 2018, 16:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Neutrik - varning!
Kina Neutrik (dvs kopior) är urusla, men väldigt billiga. Går till och med att få in dem i fel läge (åtminstone 4ledarna)


02 Nov 2018, 22:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Custom Sam and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.