View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 13:05



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Har någon här köpt Axe-Fx-III? 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Har någon här köpt Axe-Fx-III?
Hej!

Jag har hört en del grymt bra clip med denna och är givetvis intresserad.

Problemet jag hade med Axe-Fx II var att jag tyckte att spelkänslan inte var helt 100% rätt, men den ryktas vara bättre i III.

Är det någon som köpt eller prövat och kan ge en åsikt?

/Mats N


19 Oct 2018, 16:59
Profile WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Har någon här köpt Axe-Fx-III?
Jag har en. Tror dock inte jag kan hjälpa dig, man behöver nog ha en II bredvid för att märka skillnaden.


19 Oct 2018, 23:15
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Har någon här köpt Axe-Fx-III?
guitarnerdswe wrote:
Jag har en. Tror dock inte jag kan hjälpa dig, man behöver nog ha en II bredvid för att märka skillnaden.


Är du nöjd med den?
Känns den skön och naturlig att spela på?
Bra dynamik?

/Mats N


20 Oct 2018, 16:19
Profile WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Har någon här köpt Axe-Fx-III?
Ja, ja och ja. Men jag tyckte samma om II. Köpte en III av andra anledningar. Var inte det minsta missnöjd med ljudet eller spelkänslan med II.


20 Oct 2018, 18:58
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Har någon här köpt Axe-Fx-III?
guitarnerdswe wrote:
Ja, ja och ja. Men jag tyckte samma om II. Köpte en III av andra anledningar. Var inte det minsta missnöjd med ljudet eller spelkänslan med II.


Det du skriver är väldigt intressant. Jag har aldrig hört några clip med Axe-Fx II som låter så bra som de jag nu hört med III. De som tycker att III är markant bättre än II säger bl.a. att det beror på att man kan mixar 2 IR plus den bättre Ares-modelleringen.

Kanske skulle försöka hitta en beggad II till ett vettigt pris.

/Mats N


20 Oct 2018, 19:11
Profile WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Har någon här köpt Axe-Fx-III?
Dom IR som ingår i III är mycket bättre (och fler) än dom som ingår i II. Det är väl största skillnaden som jag kan höra rent ljudmässigt, och det har egentligen inget med själva förstärkarbiten att göra. Dock mixar jag sällan IR, gör det egentligen bara för min bas-preset.


Last edited by guitarnerdswe on 22 Oct 2018, 14:34, edited 1 time in total.



21 Oct 2018, 11:20
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Har någon här köpt Axe-Fx-III?
Det har väl hänt ganska mycket med tvåans förstärkare under de typ sju år den funnits? :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


22 Oct 2018, 14:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Har någon här köpt Axe-Fx-III?
Henkie wrote:
Det har väl hänt ganska mycket med tvåans förstärkare under de typ sju år den funnits? :arrow:



Precis, och III fortsätter där II slutade.


22 Oct 2018, 14:35
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Har någon här köpt Axe-Fx-III?
Det vore kul att höra en jämförelse av alla betydande mjukvaruändringar genom Fractals historia. Alltså typ alla "rattar" på klockan 12 och samma IR.

Jag tycker att de har låtit bra åtminstone sedan Quantum kom, men har inte orkat jämföra så mycket då jag hållit mig till Kemper/Helix senaste åren. Jag tror iaf inte att det finns någon "wow"-potential i nya uppgraderingar. Det är kul att folk tycker att det låter jättebra och lika bra som riktiga förstärkare, men ändå "OMG SÅ ÖPPET KOMPLEXT OCH DYNAMISKT, JAG MÄRKER SUPERMYCKET SKILLNAD" när det kommer ny mjukvara. :mrgreen:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


22 Oct 2018, 15:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Har någon här köpt Axe-Fx-III?
Henkie wrote:
Det vore kul att höra en jämförelse av alla betydande mjukvaruändringar genom Fractals historia. Alltså typ alla "rattar" på klockan 12 och samma IR.

Jag tycker att de har låtit bra åtminstone sedan Quantum kom, men har inte orkat jämföra så mycket då jag hållit mig till Kemper/Helix senaste åren. Jag tror iaf inte att det finns någon "wow"-potential i nya uppgraderingar. Det är kul att folk tycker att det låter jättebra och lika bra som riktiga förstärkare, men ändå "OMG SÅ ÖPPET KOMPLEXT OCH DYNAMISKT, JAG MÄRKER SUPERMYCKET SKILLNAD" när det kommer ny mjukvara. :mrgreen:



Tror det finns något liknande test eller jämförelse på Youtube eller Fractals forum, åtminstone i mindre skala. Men jag håller med, skillnaderna mellan olika firmware har länge varit så små att jag tvekar på att vi vanliga dödliga hör någon skillnad utan att kunna A/B testa utan fördröjning emellan.


22 Oct 2018, 18:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Polytone and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.