View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 08:23



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Värde på ton-pot?? 
Author Message

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Värde på ton-pot??
Ja, pendlar mellan två boenden och tröttnade på att släpa gitarr. Är så förtjust i min gamla Peavey Wolfgang Special så jag köpte helt sonika en till att ha i stugan. Den gamla trotjänaren byggde jag om direkt efter inköp och har glömt komponentvärdet!! Jag splittar halsmicken med en push-push pot och får liksom en tonkontroll på köpet, så som Standard ser ut. Tonkontrollen kopplar jag bara på stallmicken! Jag menar, plats finns ju då kroppen liksom är förborrad för det?! Det är fint att kunna rulla av bettet på stallmicken och ha krispighet kvar till halsmick i SC-läge.... Jaja, mycket text för enkel fråga!!:-)


18 Oct 2018, 21:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Värde på ton-pot??
250KA (log-pot) funkar bäst vad gäller jämt svep. Tycker man att detta värde är för lågt, snor en liten del av diskanten, gör man om poten till en no-load. Beskrivning finns här;
https://www.premierguitar.com/articles/ ... ystem_Pt_2


19 Oct 2018, 08:05
Profile

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: Värde på ton-pot??
Jamenvafan, klart jag ska gnaga av en bit kolbana?
Men är det nån här som pillat isär en push-push-pot för att komma åt banan??
En sak att trimma en standardpot, det lyckas ju tillochmed jag fixa, men när det är en brytarjävel med på tåget??
Har vi nån bojare som provat??
Skål alla Bojare!!


19 Oct 2018, 20:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Värde på ton-pot??
Det finns ju en kondensator i anslutning till tonpoten.
Har du provat att byta ut kondensatorn till ett mindre värde (t.ex. halva) då slipper du förstöra poten?

_________________
- Ingvar -


19 Oct 2018, 22:42
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Värde på ton-pot??
McE wrote:
Men är det nån här som pillat isär en push-push-pot för att komma åt banan??

Jag har gjort det på ett flertal utan problem, man får vara lite försiktigare bara.
Klokt mäta mellan de yttre polerna så att banan verkligen är av, ska ju vara oändlig resistans.
Mindre konding ger annat "resultat", brukar ha 0,015uF påå HB och 0,022uF på SC.
Greasebucket varianten är också något jag testa och gillat, googla. Kan kombineras med no-load naturligtvis.


20 Oct 2018, 10:32
Profile

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: Värde på ton-pot??
Fasen, jag måste krypa till korset och be om hjälp var jag beställer en sådan pot. När jag gick i skolan handlade vi från ELFA men när jag nu ska söka pot. på webben med telefonen i handen så trasslat jag bara in mig och hittar fasen inget vettigt??


21 Oct 2018, 00:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Värde på ton-pot??
Gitarrdelar.se eller gmf.se btukar vara bra. Thomann har en hel del gitarrdelar också. Annars Banzai Music, Musikding.de, tube-town.de. Finns många fler. Sök på musikorienterade ställen, snarare än generell elektronik.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


21 Oct 2018, 12:25
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Värde på ton-pot??
McE wrote:
Fasen, jag måste krypa till korset och be om hjälp var jag beställer en sådan pot. När jag gick i skolan handlade vi från ELFA men när jag nu ska söka pot. på webben med telefonen i handen så trasslat jag bara in mig och hittar fasen inget vettigt??

Fender säljer no-load potar, de har fördelen mot hemmagjorda att de har ett litet "snäpp", så man känner när poten börjar "jobba".


21 Oct 2018, 12:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.