View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 10:17



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Allmänt värde på HPD Funderingar 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Allmänt värde på HPD Funderingar
Jag gillar att sätta ihop gitarrer med delar och det har blivit några genom åren.

Ibland ser man HPD-gitarrer till salu och allt som oftast förundras jag över det önskade priset. Det kan ofta ligga så högt som 7-9000. Jag förstår inte det. De gitarrer jag satt ihop när jag köpt delar brukar ligga ungefär enligt följande begagnat om det inte är något extra med dem som TT-band, fabriksscalloperat, fräst för Evertune eller nån udda lack på kroppen:

Kropp: 1000kr
Hals: 1000kr
Mickar: aldrig över 500-lappen st.
Stall: under tusenlappen om det är floyd annars betydligt lägre.
Stämskruvar: skeptisk till att köpa sånt begagnat eftersom man inte vet historik på dem, dvs oftast billigt.

Det är sällan jag lagt mer än 3000kr totalt för alltigenom fina delar. Alltså jag vet att tex Warmoth blivit dyrt som fan de senaste åren, inte minst med högre frakt och tull men det skiter ju iaf jag i, för mig är inte en Warmoth-hals värd mer än ett annat fabrikat om det är en bra hals.

Om man mailar dessa annonsörer och frågar om de vill sälja i delar blir svaret oftast nej. Ok, jag fattar, de är stolta över vad de satt ihop och vill ha betalt därefter. Alltså glöm det! Eller, finns det folk som gärna ger lika mycket för en HPD som en gitarr med firmamärke?? Alltså poängen faller ju redan inledningsvis - anledningen till att åtminstone jag sätter ihop dessa gitarrer är i första hand för att jag inte hittar något med de specar jag vill ha på marknaden. Varför vill då någon betalar för någon annans specialgitarr? Dessutom är de flesta HPD man ser till salu inte gitarrer med special-specar!

Iallafall - för att göra denna tråden lite mer konstruktiv:

- Vilka märken som gör respektive delar är extra bra och vilka brukar vara lite sämre, generellt sett?

- Vad skulle ni betala mer för än de snittpriser jag nämner ovan?


16 Oct 2018, 15:47
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
När de vill ha 7-8000:- har de väl köpt allting nytt, eller?

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


17 Oct 2018, 00:47
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Dom flesta dyra jag sett är gjorda med Warmoth-delar, så då kostar kroppar/halsar bra mycket mer än 1000 kr särskilt om det är fancy flametoppar och exotiska mumbojumbo träslag i halsarna.
Oftast med påkostade pickuper (Bareknuckle, Lundgren etc) och bra stämskruvar typ Grover eller Sperzel.

Ett Floyd Rose kostar INTE under tusenlappen! Dom kostar ju 2500 kr ungefär.
Gotoh GE1996T och Schaller Lockmeister är iförsig billigare men fortfarande över 1000 kr.
Menar du Floyd Rose Special, så visst men då är det sällan nåt high-end HPD vi pratar om i övrigt heller...

Men ja, jag har också sett andra HPD med okända delar gå för mer än dom är byggda för.


17 Oct 2018, 05:51
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
En hpd i prisklassen 7000 och uppåt ska ha specificerade delar och är delarna av bra kvalitet så kostar de därefter. Om man tar t ex Musikkraft så kostar en lackad kropp och hals en bra bit över 7k tillsammans. Med hårdvara och mickar så hamnar prislappen på över 10k nytt.

Sen om du inte känner skillnad eller bryr dig om en hals kommer från Warmoth eller är en no-name är irrelevant för prissättningen.

Om gitarrens delar inte kan specas så sjunker värdet betydligt, svårt att tro att man kan få ens 3k. även om den känns bra för dig som satt ihop den.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


17 Oct 2018, 09:47
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Jag tror inte nån av er som skrivit i tråden fattat vad jag menar.

Jag menar att jag har aldrig haft några problem att hitta en hals för under tusenlappen, en kropp för under tusenlappen, ett floyd för under tusenlappen, allt begagnat. Och som jag skrev - då snackar jag fina delar, inga no-name eller något av undermålig kvalitet.

Vad saker och ting kostar nytt är inte relevant, inte för mig.


17 Oct 2018, 11:59
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Själv köper jag både Gibson och Fender Custom Shop för 3000-4000 SEK, då nypris inte är relevant för mig.


17 Oct 2018, 12:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Cabretta wrote:
Själv köper jag både Gibson och Fender Custom Shop för 3000-4000 SEK, då nypris inte är relevant för mig.


Du tror att du är rolig men du har verkligen inte förstått hur begagnatmarknaden fungerar. Det är olika för olika sorts prylar.
Eller kollar du nypriset om du köper en fem år gammal dator också tex..


17 Oct 2018, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Vinyljunkie wrote:
Jag tror inte nån av er som skrivit i tråden fattat vad jag menar.

Jag menar att jag har aldrig haft några problem att hitta en hals för under tusenlappen, en kropp för under tusenlappen, ett floyd för under tusenlappen, allt begagnat. Och som jag skrev - då snackar jag fina delar, inga no-name eller något av undermålig kvalitet.

Vad saker och ting kostar nytt är inte relevant, inte för mig.


Jag skulle misstänka att du är ytterst prismedveten och handlar sakerna med rätt pris vid rätt tillfälle så du prickar de lägre delarna av prisspannet som dessa olika saker kan ha vid försäljning. Kan det stämma?
Att kunna vänta och köpa vid rätt tillfälle är väl alltid absolut bästa sättet att få tag i saker billigt.


17 Oct 2018, 12:50
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
rifle wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag tror inte nån av er som skrivit i tråden fattat vad jag menar.

Jag menar att jag har aldrig haft några problem att hitta en hals för under tusenlappen, en kropp för under tusenlappen, ett floyd för under tusenlappen, allt begagnat. Och som jag skrev - då snackar jag fina delar, inga no-name eller något av undermålig kvalitet.

Vad saker och ting kostar nytt är inte relevant, inte för mig.


Jag skulle misstänka att du är ytterst prismedveten och handlar sakerna med rätt pris vid rätt tillfälle så du prickar de lägre delarna av prisspannet som dessa olika saker kan ha vid försäljning. Kan det stämma?
Att kunna vänta och köpa vid rätt tillfälle är väl alltid absolut bästa sättet att få tag i saker billigt.


Faktiskt inte. Det mesta har jag köpt för att jag velat ha det där och då. Nån enstaka del har jag köpt för att det var billigt och jag tänkt att "kan man säkert få nytta av i framtiden". Inte samma sak som att betala överpriser dock. Det behöver man inte menar jag.


17 Oct 2018, 13:14
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
En fin HPD med USA-delar, ståtlig lack, rosfria band och så vidare kan väl kanske vara värd 5000. En Hosco/Allparts-strata är väl snarare värd runt 2500-3000.

Jag har fått OK betalt för coola saker som scalloperade halsar och så.

Min erfarenhet är att det är bättre att sälja i delar, annars ska det vara billigt.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


18 Oct 2018, 10:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
HPD är nästan alltid rejäl förlustaffär hur bra den än må vara så investera tungt i en gitarr då är det bäst att från början planera att behålla den. Jag tycker det svåra med HPD är hur den är ihopskruvad för inte kul att göra om allt som felborrade hål och felaktigheter.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Oct 2018, 10:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3698
Location: Hising Island
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
VJ - du för ett cirkelresonemang i denna tråden. Om du nu vet hur mycket du är beredd att betala för begagnade delar och du dessutom vet hur du skall få tag i dessa - varför frågar du om vilka märken som är bra som och vad andra är beredda att betala?
Har du en kran för att få tag i dom delar som du vill ha så är det väl bara att sitta nöjd? Om det i sammanhanget dyker upp folk som vill ta "för mycket" betalt - skit i det och låt bli att köpa.

Begagnade prylar kommer ju ändå alltid kosta det folk är beredda att sälja dem för och det kommer aldrig att komma något rekommenderat cirkapris för detta ändamål.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


18 Oct 2018, 10:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
glassfinger wrote:

Begagnade prylar kommer ju ändå alltid kosta det folk är beredda att sälja dem för och det kommer aldrig att komma något rekommenderat cirkapris för detta ändamål.


Jag tycker grundregeln är att den är värd vad delarna kostar begagnat , men redan där kan det ju finnas en liten diff.

Säljarna är ju ofta ombytliga och gitarren kanska bara varit hopsatt ett par månader och då tycker man sig vilja ha nära nypris för delarna istället.
Men så funkar det ju inte... då kan man lika bra köpa exakt de prylar man vill ha nytt.

Eller säljer man 'bygget' för att det helt enkelt inte blev en bra gitarr av det

Där finns ju en spännvidd och påverkan på pris också tycker jag för HPD mer än på märkesgitarrer
Är det en verkligt bra gitarr och bra inställd/hopskruvad så kan den gott vara värd lite mer.

Sen har jag svårt att se kundkretsen som köper dessa färdigbyggda, de flesta äär ju mer intresserade av själva byggfasen än resultatet
Kanske därför så många åker på säljes när dom är klara, för att säljaren vill påbörja ett nytt projekt

_________________



18 Oct 2018, 12:01
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Henkie wrote:

Jag har fått OK betalt för coola saker som scalloperade halsar och så.



Just scalloperat som är bra gjort är nog rätt lättsålt eftersom det så sällan dyker upp. Jag köpte själv en sån hals som de säljer på GMF begagnat för lite för mycket pengar sett till nypriset för en tid sedan.


18 Oct 2018, 12:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
glassfinger wrote:
VJ - du för ett cirkelresonemang i denna tråden. Om du nu vet hur mycket du är beredd att betala för begagnade delar och du dessutom vet hur du skall få tag i dessa - varför frågar du om vilka märken som är bra som och vad andra är beredda att betala?
Har du en kran för att få tag i dom delar som du vill ha så är det väl bara att sitta nöjd? Om det i sammanhanget dyker upp folk som vill ta "för mycket" betalt - skit i det och låt bli att köpa.

Begagnade prylar kommer ju ändå alltid kosta det folk är beredda att sälja dem för och det kommer aldrig att komma något rekommenderat cirkapris för detta ändamål.


Det gör jag ju inte alls! Förstainlägget består av mina funderingar, det skriver jag ju jätteklart!

Kran... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Va inte så jävla styvmoderlig.... herregud... jag spånar bara lite.


18 Oct 2018, 12:55
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Vinyljunkie wrote:
Henkie wrote:

Jag har fått OK betalt för coola saker som scalloperade halsar och så.



Just scalloperat som är bra gjort är nog rätt lättsålt eftersom det så sällan dyker upp. Jag köpte själv en sån hals som de säljer på GMF begagnat för lite för mycket pengar sett till nypriset för en tid sedan.


Min var mästerligt scalloperad av Fagerlund. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


18 Oct 2018, 13:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Det är ju stor skillnad på icke no name delar, både i pris och kvalitet. Jag har ett gott öga till MJT-kroppar, och dom hittar man ju inte för 1000:- (gör du det är det bara att gartulera, och slå till!), snarare 3000:-. Musikrafthalsar av bra sort brukar ofta ligga på 1500 utan mekanik. Boutique-mikar för 1500:- fö ett set är hyfsat vanligt. Då ligger kalkylen på runt 6000:-, och det skall till mekanik och elektronik.
Det går säkert att hitta fynd av byggare som har tröttnat, men åtminstone jag vill ha bästsorten om jag bygger HPD, annars är det ju ingen vits.

_________________
Image


18 Oct 2018, 16:55
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
kjelle wrote:
Det är ju stor skillnad på icke no name delar, både i pris och kvalitet. Jag har ett gott öga till MJT-kroppar, och dom hittar man ju inte för 1000:- (gör du det är det bara att gartulera, och slå till!), snarare 3000:-. Musikrafthalsar av bra sort brukar ofta ligga på 1500 utan mekanik. Boutique-mikar för 1500:- fö ett set är hyfsat vanligt. Då ligger kalkylen på runt 6000:-, och det skall till mekanik och elektronik.
Det går säkert att hitta fynd av byggare som har tröttnat, men åtminstone jag vill ha bästsorten om jag bygger HPD, annars är det ju ingen vits.


MJT = special, de gör bara relic och tar extra betalt för det. Jämför med scallopering mm.

Musikraft tar varken mer eller mindre för en hals än någon annan aktör - de tar 195 Dollar.

Det dräller av boutiquemickar på beggatmarknaden och de går att hitta hur mycket som helst för struntsummor i jämförelse mot vad du påstår. Kolla runt själv så får du se!


18 Oct 2018, 17:18
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Vinyljunkie wrote:
kjelle wrote:
Det är ju stor skillnad på icke no name delar, både i pris och kvalitet. Jag har ett gott öga till MJT-kroppar, och dom hittar man ju inte för 1000:- (gör du det är det bara att gartulera, och slå till!), snarare 3000:-. Musikrafthalsar av bra sort brukar ofta ligga på 1500 utan mekanik. Boutique-mikar för 1500:- fö ett set är hyfsat vanligt. Då ligger kalkylen på runt 6000:-, och det skall till mekanik och elektronik.
Det går säkert att hitta fynd av byggare som har tröttnat, men åtminstone jag vill ha bästsorten om jag bygger HPD, annars är det ju ingen vits.


MJT = special, de gör bara relic och tar extra betalt för det. Jämför med scallopering mm.

Musikraft tar varken mer eller mindre för en hals än någon annan aktör - de tar 195 Dollar.

Det dräller av boutiquemickar på beggatmarknaden och de går att hitta hur mycket som helst för struntsummor i jämförelse mot vad du påstår. Kolla runt själv så får du se!

Musikraft $195 för en one piece neck, visst. Så fort du lägger till något kostar det mer, $50-100 per option. Ovanpå det frakt + tull, sedan moms. Ganska långt från $195.
Visst kan du hitta bra dealar, ibland säljer folk för låga priser för att det ska gå snabbt. Men att generalisera att bottenpriserna är standard tror jag inte på.
Bra mikar med gott renommé hittar du inte heller för struntsummor. Kanske billigare än 1500:- men en struntsumma för mig är rejält lägre. GMF mikar eller liknande brukar gå för 3-400 för ett set, men det är ju inte vad jag menar med boutique.

Jag tror vi letar efter olika saker. Bygger jag en HPD brukar jag välja det bästa jag kan få tag på, och med specifika krav på det mesta. Då blir det inte billigt, och utbudet krymper.

_________________
Image


18 Oct 2018, 17:31
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Nej Kjelle jag tror inte vi letar efter olika saker. Jag vill också ha det bästa jag kan hitta. Och väldigt sällan har jag betalt mer än det jag skrev i det inledande inlägget.

Min poäng är att de som önskar mer för sina skapelser får svårt att hitta köpare. Ja, det skulle vara du då. :wink:


18 Oct 2018, 17:50
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Vinyljunkie wrote:
kjelle wrote:
Det är ju stor skillnad på icke no name delar, både i pris och kvalitet. Jag har ett gott öga till MJT-kroppar, och dom hittar man ju inte för 1000:- (gör du det är det bara att gartulera, och slå till!), snarare 3000:-. Musikrafthalsar av bra sort brukar ofta ligga på 1500 utan mekanik. Boutique-mikar för 1500:- fö ett set är hyfsat vanligt. Då ligger kalkylen på runt 6000:-, och det skall till mekanik och elektronik.
Det går säkert att hitta fynd av byggare som har tröttnat, men åtminstone jag vill ha bästsorten om jag bygger HPD, annars är det ju ingen vits.


MJT = special, de gör bara relic och tar extra betalt för det. Jämför med scallopering mm.

Musikraft tar varken mer eller mindre för en hals än någon annan aktör - de tar 195 Dollar.

Det dräller av boutiquemickar på beggatmarknaden och de går att hitta hur mycket som helst för struntsummor i jämförelse mot vad du påstår. Kolla runt själv så får du se!


Njae, 195 USD är ju då för en helt olackad hals sneakmodell , bara lacken går sen på ca 100 USD. Sen vill de flesta ha lite annat lullull. Sen 30% tull på hela kalaset. Då är vi uppe i minst 390 USD ca 3500 SEK.

Du får inte en amerikansk hals lackad och klar i Sverige med översadel för 195 USD, det är sanningen.

60% av nypris (vilket är en vanlig värdering vid beg i bra skick) ger att du skulle betala 0,6 X 390 USD = 2106 SEK med dagens dollarskurs, dvs nästan exakt
dubbelt så mycket som du tycker är rimligt att betala. Du anser alltså att en rimlig värdering av amerikanska delar med stämplar och papper
är 28 % av nyvärdet, och det får du gärna tycka, men jag håller inte med dig alls. Finns ingen som helst anledning att värdera dessa prylar
så lågt så länge det finns dokumentation på vad det är.


18 Oct 2018, 18:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Vinyljunkie wrote:
Nej Kjelle jag tror inte vi letar efter olika saker. Jag vill också ha det bästa jag kan hitta. Och väldigt sällan har jag betalt mer än det jag skrev i det inledande inlägget.

Min poäng är att de som önskar mer för sina skapelser får svårt att hitta köpare. Ja, det skulle vara du då. :wink:

Helt uppenbart att vi letar efter olika saker, när du jämför med baspriset för billigaste halsen från Musikraft, och att en MJT-kropp med åldrad lack skulle vara något väldigt speciellt. Jag har köpt flera sådana, och sålt utan problem för 3000:-, och det är en normal HPD-kropp för mig.
Är du bara villig att betala 1000:- för kropp eller hals, och max 500:- per mik, köper vi helt klart olika saker. Du lär ju inte köpa speciellt mycket av mig i alla fall. :wink:

_________________
Image


19 Oct 2018, 01:03
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Tror jag dragit denna storyn förr,men....
Jag köpte en omärkt Thinline Tele på pantbanksauktion för många år sen,föll främst för halsen som var oerhört bastant o fin..
Träfärgad o allmänt tråkig,men hade ändå nåt visst...
Fick den för 1300:- fräschade upp den och spelade på den några dagar före jag skruvade isär den av nyfikenhet,och det var warmothdelar rakt igenom och SD mickar både i hals o stall.
Detta är numera min favoritgitarr,låter bra,sjunger som en klocka,otrolig hals och just det att den känns lite "ruffig" den passar in i alla situationer/stilar och jag behöver inte vara överdrivet rädd om den..
Så hpd kan ju vara guldkorn emellanåt :-)


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


19 Oct 2018, 08:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
kjelle wrote:
Vinyljunkie wrote:
Nej Kjelle jag tror inte vi letar efter olika saker. Jag vill också ha det bästa jag kan hitta. Och väldigt sällan har jag betalt mer än det jag skrev i det inledande inlägget.

Min poäng är att de som önskar mer för sina skapelser får svårt att hitta köpare. Ja, det skulle vara du då. :wink:

Helt uppenbart att vi letar efter olika saker, när du jämför med baspriset för billigaste halsen från Musikraft, och att en MJT-kropp med åldrad lack skulle vara något väldigt speciellt. Jag har köpt flera sådana, och sålt utan problem för 3000:-, och det är en normal HPD-kropp för mig.
Är du bara villig att betala 1000:- för kropp eller hals, och max 500:- per mik, köper vi helt klart olika saker. Du lär ju inte köpa speciellt mycket av mig i alla fall. :wink:


Smickra inte dig själv, och det är ingen som kommer att köpa dina överprisade prylar. :wink:

Få se nu, vad har jag köpt de senaste åren som jag kommer ihåg på rak arm...

Fender Richie Sambora signaturkropp 1000kr

Fender Mexico-kropp 1000kr

Div Lundgren-mickar - aldrig över femhundringen

Nyare Fender Japan-kropp 300kr (vilket t o m jag tycker är ett fynd)

Warmoth hals scalloperad 2000kr (vilket jag tycker är lite mycket men ville verkligen ha)

Floyd Rose från tidigt 80-tal - gick plus på affären eftersom jag fick mer när jag sålde gitarren den satt på utan svajet!

En Tom Anderson-mick blev också gratis av samma anledning

Warmoth hals med TT 5000kr (med Gotoh-stämmisar)

USA strata kropp 2500kr

OFR 700kr

...

MJT är inte ett dugg speciellt egentligen - bara dyrt, som du.


19 Oct 2018, 12:35
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Cabretta wrote:

Njae, 195 USD är ju då för en helt olackad hals sneakmodell , bara lacken går sen på ca 100 USD. Sen vill de flesta ha lite annat lullull. Sen 30% tull på hela kalaset. Då är vi uppe i minst 390 USD ca 3500 SEK.

Du får inte en amerikansk hals lackad och klar i Sverige med översadel för 195 USD, det är sanningen.

60% av nypris (vilket är en vanlig värdering vid beg i bra skick) ger att du skulle betala 0,6 X 390 USD = 2106 SEK med dagens dollarskurs, dvs nästan exakt
dubbelt så mycket som du tycker är rimligt att betala. Du anser alltså att en rimlig värdering av amerikanska delar med stämplar och papper
är 28 % av nyvärdet, och det får du gärna tycka, men jag håller inte med dig alls. Finns ingen som helst anledning att värdera dessa prylar
så lågt så länge det finns dokumentation på vad det är.


Dina procentsatser är helt ointressanta i sammanhanget. En hals är en hals och en kropp är en kropp och de blir inte bättre för att de kommer från USA.

Din sanning får också stå för dig. Min sanning är att jag visst köpt för den lägre pengar jag skrivit om. Att många i tråden betalat överpriser.... ja, det är tråkigt. Suckers! Som de säger i landet där gitarrdelar är dyra men inte bättre..


19 Oct 2018, 12:40
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Vinyljunkie wrote:
Cabretta wrote:

Njae, 195 USD är ju då för en helt olackad hals sneakmodell , bara lacken går sen på ca 100 USD. Sen vill de flesta ha lite annat lullull. Sen 30% tull på hela kalaset. Då är vi uppe i minst 390 USD ca 3500 SEK.

Du får inte en amerikansk hals lackad och klar i Sverige med översadel för 195 USD, det är sanningen.

60% av nypris (vilket är en vanlig värdering vid beg i bra skick) ger att du skulle betala 0,6 X 390 USD = 2106 SEK med dagens dollarskurs, dvs nästan exakt
dubbelt så mycket som du tycker är rimligt att betala. Du anser alltså att en rimlig värdering av amerikanska delar med stämplar och papper
är 28 % av nyvärdet, och det får du gärna tycka, men jag håller inte med dig alls. Finns ingen som helst anledning att värdera dessa prylar
så lågt så länge det finns dokumentation på vad det är.


Dina procentsatser är helt ointressanta i sammanhanget. En hals är en hals och en kropp är en kropp och de blir inte bättre för att de kommer från USA.

Din sanning får också stå för dig. Min sanning är att jag visst köpt för den lägre pengar jag skrivit om. Att många i tråden betalat överpriser.... ja, det är tråkigt. Suckers! Som de säger i landet där gitarrdelar är dyra men inte bättre..


Då så, då har du ju svaret. Alla halsar och kroppar är lika bra och ska kosta lika mycket enligt den prislista du angett. De priser du någon gång handlat till som lägst är normgivande för marknaden.

Verkliga kostnader som inköpspris, tull etc. är bara trams och kan lätt avfärdas med att helt enkelt förklara dem som "irrelevanta".


19 Oct 2018, 13:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Du spelar allan Cabretta. Du vet mycket väl att jag inte tror att det är så.

Däremot så är det lätt att få intrycket av det du skriver (eller kanske ännu mer det du inte skriver och inte svarar på) att du tror det generellt görs bättre delar just i USA.


19 Oct 2018, 13:35
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Du får naturligtvis göra dina egna bedömningar om vad som är bra, speciellt, dyrt etc.

Kan bara konstatera att du är lika otrevlig och nedlåtande som vanligt, när vi inte köper dina åsikter.
Du skriver att du bara spånar lite, men så fort du får motargument eller alternativa åsikter blir du otrevlig. Det är inte OK även för en gammal punkare.

Jag har köpt 5 MJT-kroppar, och lika många från andra fabrikat. Skillnaden är stor, lättare, bättre passform, genuin gammal känsla med bra cellulosalack.
Klart högre klass än Fender USA Standard.
Tre är kvar, och jag kommer att köpa in en till tele när tillfälle kommer upp. Hur många MJT har du byggt med?

Du behöver inte bry dig om att mina prylar skulle vara dyra, jag kommer inte att sälja till dig.

Ha en trevlig helg ändå! :twisted:

_________________
Image


19 Oct 2018, 14:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3698
Location: Hising Island
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
Vinyljunkie wrote:
Min sanning är att jag visst köpt för den lägre pengar jag skrivit om. Att många i tråden betalat överpriser.... ja, det är tråkigt. Suckers!


Seriöst - sluta skapa trådar om du inte fixar att andra har en annan åsikt. Dessutom verkar du ju stå relativt ensam om åsikten att alla andra betalar för mycket för sina prylar. Om du nu har jävligt mycket tid över att skumma internet på bästa pris - fine - men alla andra betalar troligtvis inte för mycket bara för att DU betalar mindre. Om din inställning kommer ur att du är rädd för att göra en dålig affär eller om du bara är snål vet ju bara du men du kan ju åtminstone respektera andras åsikter såpass mycket att inte kalla dem för Suckers.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


19 Oct 2018, 14:50
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Allmänt värde på HPD Funderingar
kjelle wrote:
Du får naturligtvis göra dina egna bedömningar om vad som är bra, speciellt, dyrt etc.

Kan bara konstatera att du är lika otrevlig och nedlåtande som vanligt, när vi inte köper dina åsikter.
Du skriver att du bara spånar lite, men så fort du får motargument eller alternativa åsikter blir du otrevlig. Det är inte OK även för en gammal punkare.

Jag har köpt 5 MJT-kroppar, och lika många från andra fabrikat. Skillnaden är stor, lättare, bättre passform, genuin gammal känsla med bra cellulosalack.
Klart högre klass än Fender USA Standard.
Tre är kvar, och jag kommer att köpa in en till tele när tillfälle kommer upp. Hur många MJT har du byggt med?

Du behöver inte bry dig om att mina prylar skulle vara dyra, jag kommer inte att sälja till dig.

Ha en trevlig helg ändå! :twisted:


Du insinuerar att jag nöjer mig med skitprylar trots att jag skrivit flera gånger att jag letar bra grejor, samtidigt som du framhåller dig själv som lite förmer. Det provocerar mig och då blir jag dryg. Punkdryg kanske rent av.


19 Oct 2018, 14:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bummer and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.