View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 07:43



Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Frustrerande kring streaming och andra digitala format 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Här kommer lite tankar om streamad musik från en musikälskare som gärna upptäcker små obskyra band och inte bara det som massmedia matar mig med.

Den mest frustrerande konsekvensen av streamad musik är med obskyra små band och det de "släpper" (citattecknen betyder att jag inte håller med om att det kan anses vara lämpligt att använda ordet när man bara gjort musiken tillgänglig på nätet) är att deras musik trots att så många varnar för att minsann ingenting försvinner från internet - just riskerar att försvinna med tiden! För mig handlar min musikkonsumtion i första hand om att arkivera musik jag älskar för egen del. När det gäller band som aldrig kom nån vart, dvs sånt som förr refererades till "demoband" finns det alldeles för många exempel där deras musik inte längre finns tillgänglig, i synnerhet sånt som låg på det numera avsomnade och dåligt fungerande Myspace. Jämför det med demokassetter med fantastiska band som jag köpte så tidigt som på 80-talet som fortfarande funkar finfint och som jag kan ta fram när jag vill, men jag kan spontant komma på ett tiotal band som fans på tex Myspace för 10 år sen vars musik bara försvunnit i tomma intet. Musik som jag kanske aldrig får höra igen, som betydde lika mycket för mig som band som säljer miljoner betyder för andra. Det här är på allvar ångestframkallande för mig och en stor anledning till att jag har börjat vägra ge ny musik en chans som inte finns i något fysiskt format. Denna sorts flyktiga musikkonsumtion är inget för mig, om jag gillar något så vill jag kunna göra det lite längre än bara några år innan det dyker upp nya streamingsidor och de gamla hamnar på den virtuella sophögen.
Ibland har jag faktiskt helt sonika bränt en CD med nåt bands "demoinspelningar" bara för att kunna förvara det för mig själv för framtiden men även det kan bli ett problem eftersom jag har ett gäng bränn-CDs, även släppta demos med band som råkat ut för CD-röta och inte längre går att spela. Jag har t o m tagit kontakt med band och bett att få materialet skickat till mig på mail bara för att få höra det igen och då har jag bränt en ny CD, med risk att det blir kört igen. Och all denna musik just på Myspace som bara försvunnit, antingen för att banden själva plockat bort den eller för att Myspace knappt funkar längre i gemen, jag har skrivit till band som om de ens svarar ibland inte ens vill skicka musiken för att de numera skäms för den.
Digitala format må vara bra för stunden men de har ju en hållbarhetstid som är ett skämt! Menar - jag har ju förfan stenkakor som är över 100 år gamla som fortfarande funkar bra men en inspelning som bara är tio år gammal kan vara helt körd.

Fysiskt format eller så kan ni dra åt helvete alla nya band!


15 Oct 2018, 17:22
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Intressant ämne.

Jag håller med dig om att det är viktigt med bestående format och det kanske Spotify och Tidal kan stå för om de överlever.

Via Tidal hittar man mycket gammalt obskyrt material som var svårt att hitta i fysiskt format till och med på den tiden som musiken var mer aktuell. Väldigt många av de kassettutgåvor som Errol Norstedt gav ut på 70-talet under namnet E H****r finns där. Till och med Veckans Klubba och Vrävarna finns där, om man nu ska gräva vidare bland annan obskyr, osmaklig musik.

Men det är ett problem när det inte finns något fysiskt som man kan lagra länge.

Annars håller jag på med det motsatta. D v s jag håller på med en remix av ett gammalt album som bara finns på LP för att det ska finnas tillgängligt via streamingtjänsterna för alla de som inte har en skivspelare längre, eller som inte har LP:n som bara gjordes i 5000 eller 10000 ex. (Minns inte.) Så det är ju fördelen med den ny tekniken. Mer blir tillgängligt för fler på ett enkelt sätt.

Jag använder alla alternativen utom möjligen kassetter som jag har kvar med inte spelar.


15 Oct 2018, 18:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Dec 2013, 19:59
Posts: 81
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Vinyljunkie wrote:
jag har börjat vägra ge ny musik en chans som inte finns i något fysiskt format.


Och där någonstans slutade jag läsa. Nya tider, nya format. Live with it :) Streaming har räddat musikbranschen.

_________________
Image


15 Oct 2018, 19:12
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
ant0n wrote:
Vinyljunkie wrote:
jag har börjat vägra ge ny musik en chans som inte finns i något fysiskt format.


Och där någonstans slutade jag läsa. Nya tider, nya format. Live with it :) Streaming har räddat musikbranschen.


Tråkigt att du inte läste vidare om varför jag känner så. Då kanske du hade kunnat koppla det som du kallar nya tider till en problemförklaring.

Ja, jag lever med det. På mitt sätt, och det funkar jättebra - nu. Men nu pratar jag om vad som skapade dagens frustration som kom ut för 10 år sen.

Har streaming räddat musikbranschen? Hur då menar du? Utveckla gärna det påståendet.


16 Oct 2018, 12:30
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
CarlM wrote:
Intressant ämne.

Jag håller med dig om att det är viktigt med bestående format och det kanske Spotify och Tidal kan stå för om de överlever.

Via Tidal hittar man mycket gammalt obskyrt material som var svårt att hitta i fysiskt format till och med på den tiden som musiken var mer aktuell. Väldigt många av de kassettutgåvor som Errol Norstedt gav ut på 70-talet under namnet E H****r finns där. Till och med Veckans Klubba och Vrävarna finns där, om man nu ska gräva vidare bland annan obskyr, osmaklig musik.

Men det är ett problem när det inte finns något fysiskt som man kan lagra länge.

Annars håller jag på med det motsatta. D v s jag håller på med en remix av ett gammalt album som bara finns på LP för att det ska finnas tillgängligt via streamingtjänsterna för alla de som inte har en skivspelare längre, eller som inte har LP:n som bara gjordes i 5000 eller 10000 ex. (Minns inte.) Så det är ju fördelen med den ny tekniken. Mer blir tillgängligt för fler på ett enkelt sätt.

Jag använder alla alternativen utom möjligen kassetter som jag har kvar med inte spelar.


Det är precis detta jag är inne på.

Eddie Meduza och snuskpunken du nämner är inte ett dugg obskyrt jämfört med vad jag saknar. De är närmast att betrakta som genrens storheter och är lika tillgängliga som Rolling Stones. Inte så att de har sålt lika mycket men lika tillgängliga är de!

Det motsatta som du håller på med - där är ju den nya tekniken klockren! Även om jag tycker att du borde göra en nypress på LP! :)


16 Oct 2018, 12:40
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Jag håller i och för sig med, även om det för mig personligen inte är något stort problem eftersom jag oftast inte lyckas behålla ett intresse för ny musik. Därför betalar jag inte för någon strömmad tjänst. Jag vill också ha fysisk tillgång till det jag lyssnar på, annars får det vara.


16 Oct 2018, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Det är ett intressant ämne.

Jag lyssnar på musik i min studio, och endast där. Där finns inget internet och jag vill inte ha det heller (lite osant, jag har så att jag kan koppla in internet för när man köper nya program/pluggar osv och måste ut på nätet). Musik som inte finns i fysiskt format för mig att köpa existerar inte.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Oct 2018, 13:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Dec 2013, 19:59
Posts: 81
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Vinyljunkie wrote:
Har streaming räddat musikbranschen? Hur då menar du? Utveckla gärna det påståendet.

Branschen började blöda rejält från millennieskiftet när folk slutade köpa plastbitar ända fram tills att streaming tog fart kring 2009-2010.
Idag är vi tillbaka upp till en nivå tidigt 2000-tal om vi tittar på vad musikbranschen omsätter och industrin växer sig starkare varje år - tack vare formatet streaming.
Enligt IFPI's senaste rapport står streamad musik för 86% av världens musikkonsumtion, och den siffran kommer öka - vilket jag inte har något emot, men sen kommer jag från en generation som är fostrad av internet.

_________________
Image


17 Oct 2018, 16:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
ant0n wrote:
Vinyljunkie wrote:
Har streaming räddat musikbranschen? Hur då menar du? Utveckla gärna det påståendet.

Branschen började blöda rejält från millennieskiftet när folk slutade köpa plastbitar ända fram tills att streaming tog fart kring 2009-2010.
Idag är vi tillbaka upp till en nivå tidigt 2000-tal om vi tittar på vad musikbranschen omsätter och industrin växer sig starkare varje år - tack vare formatet streaming.
Enligt IFPI's senaste rapport står streamad musik för 86% av världens musikkonsumtion, och den siffran kommer öka - vilket jag inte har något emot, men sen kommer jag från en generation som är fostrad av internet.


När du skriver "branschen" i den kontexten så handlar det knappast om något som är räddat från utrotning eller vad du nu menar. I själva verket skiter aktieägarna och moderbolagen hur de tjänar sina pengar, går det inte att sälja det ena så testar man något annat. Försäljning av musikmedia är inte det centrala här. Den har inget egenvärde för några andra än oss konsumenter (och just denna specifika konsument är som sagt inte nöjd med just streaming). Kort sagt, ingen är "räddad" av streaming, allra minst artister som snarare tjänar mindre pengar pga just din generation.


17 Oct 2018, 17:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Dec 2013, 19:59
Posts: 81
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Vinyljunkie wrote:
Kort sagt, ingen är "räddad" av streaming, allra minst artister som snarare tjänar mindre pengar pga just din generation.


STIM har aldrig delat ut så mycket pengar till upphovsrättspersoner som under förra året tack vare blomstrande digital försäljning av musik.

_________________
Image


17 Oct 2018, 17:53
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
ant0n wrote:
Vinyljunkie wrote:
Kort sagt, ingen är "räddad" av streaming, allra minst artister som snarare tjänar mindre pengar pga just din generation.


STIM har aldrig delat ut så mycket pengar till upphovsrättspersoner som under förra året tack vare blomstrande digital försäljning av musik.


Vad gör STIM? Delar ut ”musik spelad” pengar (radio, TV, butiker, restauranger osv) och eftersom streaming tillkommit (och radio, TV ökat) så vore det ju nästan magi om det inte vore mer pengar.
Informationen säger ju liksom ingenting.

Musiker tjänar väldigt mycket mindre (undantaget några få världsstjärnor).
Så ingenting har blivit räddat, det är bara snäppet bättre än när folk tog musiken gratis b

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 Oct 2018, 18:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Det finns inte ens några " världsstjärnor " som tjänar mer på streaming än vad de hade gjort på fysiska medel.
Att finnas på Spitify eller Piratebay går på ett ut.
Streaming som det är nu , är helt enkelt skit för artister, kompositörer och i förlängning lyssnare.
Men det finns inget att göra i nuläget , nästan ingen köper fysiska format längre, även när det finns tillgängligt.
Oavsett vad man tycker om det eller inte.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


17 Oct 2018, 21:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 440
Location: Göteborg
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Dessvärre har Bapman rätt. Musiker förlorade allt när Internet tog över. Det talades nyligen om att "lobbygrupper" varit aktiva när EU skapade nya bestämmelser om hur Internet skulle fungera. Vilka var "lobbygrupperna"? Jo, det var STIM och liknande som ville skydda de som gjorde musik. Sham on them! Eller...?


17 Oct 2018, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Wilmer wrote:
Musiker förlorade allt när Internet tog över.

Vilken himla konstig och tråkig inställning.
När det i själva verket blev en plattform för ny musik som aldrig funnits innan.

För mig kommer liveframträdande främst.
Det är en unik upplevelse som alltid kommer att kunna generera intäkter
Men kräver såklart mer av artisterna.

Digital streaming.. Ja om 100 miljoner människor betalar 100:/månad så finns ju intäkterna helt klart där, jag köpte Knappt 1 cd /månad innan Internet fanns
och när man var tonåriong var det ju bara piratkopierade kassetter , och senare CD (brända) vilket garanterat inte gav nån intäkt till upphovsmannen.

Om 'branschen' omsätter lika mycket som innan så måste det vara avtalen med artisterna som är fel, eller fördelningen av intäkterna
Inte skylla på den som faktiskt betalar för tex Spotify

Sen håller jag med VJ om risken med att abbonera på tjänster och utbud,utan garanti för att det förändras eller försvinner, samma gäller för bilder mm material som man molnlagrar
Har inte lyckats hitta någon bra lösning som är ekonomiskt hållbar, speciellt som digitala kopior blir mer och mer utrymmeskrävande

Ta tex foton, det var dyrt förr att framkalla , nu fyller folk telefonen med 3-4000 foton/filmer på ett halvår (32 GB) som sen ska backas upp nånstans, helst gratis.

Världen snurrar fort och man måste hänga med i svängarna och förändras om man inte ska trilla av.

Sen tycker jag inte heller det är en mänsklig rättighet att kunna leva på musik (eller teater, konst , idrott) osv.
Vi är alla själva ansvariga att försörja oss. Funkar det inte som musiker får man hitta något annat kneg.

Finns många yrken som försvunnit genom teknikens framsteg

_________________



18 Oct 2018, 08:57
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Feb 2003, 15:26
Posts: 78
Location: Årsta
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
En synpunkt på ersättningarna...
https://twitter.com/peterframpton/status/1025584924609400832


18 Oct 2018, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
BoTheMan wrote:

Tycker han missar poängen, han får väl betalt enligt avtal han har med sitt bolag/förlag?
Eller är det som välgörenhet?
Vill han att man ska lagstifta om ersättningarna?
Sen:
Hur många hundra miljoner har den plattan och låten dragit in tidigare i andra format?

_________________



18 Oct 2018, 10:59
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Mike Leaf wrote:
Digital streaming.. Ja om 100 miljoner människor betalar 100:/månad så finns ju intäkterna helt klart där, jag köpte Knappt 1 cd /månad innan Internet fanns
och när man var tonåring var det ju bara piratkopierade kassetter , och senare CD (brända) vilket garanterat inte gav nån intäkt till upphovsmannen.



Haha, jag är din diametrala motsats. Redan när jag var 12 år gammal så hade jag över hundra LP-skivor, och jag var knappast en ekonomiskt bortskämd unge men jag la alla pengar på skivor!


18 Oct 2018, 13:13
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Mike Leaf wrote:
Wilmer wrote:

Om 'branschen' omsätter lika mycket som innan så måste det vara avtalen med artisterna som är fel, eller fördelningen av intäkterna
Inte skylla på den som faktiskt betalar för tex Spotify



Som jag ser det:

Självklart är det avtalen det är fel på. Avtalen har ju också diskuterats/kritiserats sen dag ett för Spotify. Spotify går med förlust
och artisterna tjänar småsmulor på Spotify men lockas att vara med "för att annars blir de inte exponerade och säljer ännu mindre vanliga skivor".
De enda som egentligen tjänar några pengar att tala om på Spotify verkar vara de som kan ta ut en redig lön därifrån och/eller är aktieägare
och som hinner sälja innan eventuell krasch.


Det var ju en hel del etablerade artister som ställde sig utanför Spotify, åtminstone i början. Det skulle inte förvåna mig det minsta
om artister lämnar i stor skala i framtiden, antingen för att man inte tycker det är värt småpengarna eller för att annan aktör som betalar
bättre dyker upp.

Jag har alltid hävdat att samlandet av fysiska skivor (helst vinyl) är en stor och bärande del av musikkulturen som inte ska underskattas.
Musik kommer annars att bli nåt man förväntar sig gratis och som man inte bryr sig speciellt mycket om, nåt slags bakgrundsmusik/hissmusik
genom livet. Ungefär som man minns gamla TV-serier.

Förutom de rent finansiella aspekterna på Spotify & liknande:
Personligen gillar jag inte det digitala formatet, i vart fall inte som de flesta konsumerar det. Det uppmanar till slölyssning på samma sätt
som smartphones uppmanar till meningslöst selfiefotograferande och bilder på luncher. Men ja, jag är en så kallad gubbjävel och begriper
mig inte längre på världen, så det kan ju ha sin betydelse.


18 Oct 2018, 13:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Vinyljunkie wrote:
Haha, jag är din diametrala motsats. Redan när jag var 12 år gammal så hade jag över hundra LP-skivor, och jag var knappast en ekonomiskt bortskämd unge men jag la alla pengar på skivor!

Nja, jag köpte också från den åldern och upp till kanske 20 bast, men typ 1 per månad inte mer.
Tyvärr förstördes mina av en översvämning i källaren , där de tyvärr hade hamnat pga CD-skivans intåg och skivspelarens vilja att inte fungera!

CD köpte jag fram till typ 2007 ungefär.... Har fortafarande en vass växlare faktiskt, men i bilen.

Spotify betlara jag för, men oftast ungarna som använder det. Lyssnar faktiskt mest på Radio och TV nuförtiden så 'kvalitet' och annat
är inte så viktigt , dock imponerande att bara kunna söka fram vilken artist som helst (nästan) I början var det ju ett partytrick

Att äga musik fysiskt är totalt oviktigt för mig, däremot foton kan jag gärna vilja spara själv

_________________



18 Oct 2018, 13:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Det här med streaming och upphovsersättningar har vi väl dragit några gånger förr.
Men vad gäller frågeställningen i trådstarten så kan jag se två aspekter. Dels har de digitala plattformarna gjort möjligheterna att upptäcka ny musik oändliga. Dels är det rätt meningslöst för små och nya artister/band att ge ut musik på fysiska format i dag, så jag tycker inte att man kan "kräva" det av dem.
På ett allmänt plan tror jag inte att så väldigt många konsumenter känner sig värst drabbade av problemet med att obskyra bands musik försvinner från nätet och evaporerar från gamla cd-skivor.
Är det inte t.o.m så att nettoeffekten ändå är att du upptäckt och även fått behålla mycket mer obskyr musik tack vare Myspace än du hade gjort annars?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


18 Oct 2018, 14:49
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Lynxtrap wrote:
Det här med streaming och upphovsersättningar har vi väl dragit några gånger förr.
Men vad gäller frågeställningen i trådstarten så kan jag se två aspekter. Dels har de digitala plattformarna gjort möjligheterna att upptäcka ny musik oändliga. Dels är det rätt meningslöst för små och nya artister/band att ge ut musik på fysiska format i dag, så jag tycker inte att man kan "kräva" det av dem.
På ett allmänt plan tror jag inte att så väldigt många konsumenter känner sig värst drabbade av problemet med att obskyra bands musik försvinner från nätet och evaporerar från gamla cd-skivor.
Är det inte t.o.m så att nettoeffekten ändå är att du upptäckt och även fått behålla mycket mer obskyr musik tack vare Myspace än du hade gjort annars?



Det är möjligt/troligt att du har rätt angående nettoeffekten. Men det är ju de facto också så att relativt många små band ger ut sin musik på fysiskt format
och säljer den själva på sina spelningar. T.o.m. vinyl.

Jag tror det står och väger lite vad som kommer att hända inom musikindustrin, det är ingen entydig bild man ser just nu.


18 Oct 2018, 15:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Mike Leaf wrote:
Tycker han missar poängen, han får väl betalt enligt avtal han har med sitt bolag/förlag?
Eller är det som välgörenhet?
Vill han att man ska lagstifta om ersättningarna?
Sen:
Hur många hundra miljoner har den plattan och låten dragit in tidigare i andra format?


Många avtal skrevs innan streaming fanns och finns inte reglerat.
Sedan är det väl så att de flesta artister har inte råd att stå utanför, för att det blivit bransch standard.
Och vilka avtal ? Du menar stöld ?
Mike Leaf wrote:
Sen tycker jag inte heller det är en mänsklig rättighet att kunna leva på musik (eller teater, konst , idrott) osv.
Vi är alla själva ansvariga att försörja oss. Funkar det inte som musiker får man hitta något annat kneg.

Finns många yrken som försvunnit genom teknikens framsteg


Kan inte säga mer än att detta uttalande tyder på okunskap och oförståelse för kultur i allmänhet och samhället i stort.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


18 Oct 2018, 15:44
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Lynxtrap wrote:
Det här med streaming och upphovsersättningar har vi väl dragit några gånger förr.
Men vad gäller frågeställningen i trådstarten så kan jag se två aspekter. Dels har de digitala plattformarna gjort möjligheterna att upptäcka ny musik oändliga. Dels är det rätt meningslöst för små och nya artister/band att ge ut musik på fysiska format i dag, så jag tycker inte att man kan "kräva" det av dem.
På ett allmänt plan tror jag inte att så väldigt många konsumenter känner sig värst drabbade av problemet med att obskyra bands musik försvinner från nätet och evaporerar från gamla cd-skivor.
Är det inte t.o.m så att nettoeffekten ändå är att du upptäckt och även fått behålla mycket mer obskyr musik tack vare Myspace än du hade gjort annars?


Kräva och kräva.... jag "kräver" fysiskt format, annars kommer jag inte att ge musiken en chans, då testar jag hellre att lyssna på nåt annat. Och det är inte direkt så att det är brist på utgiven musik i fysiskt format. Musik som bara finns i streamad form kommer hädanefter alltid att hamna längst ner i kön på musik som jag kan tänka mig att testlyssna! Hör du det ant0n! 8) Om fler gubbjävlar gör som jag är din generation körd i konkurrensen! :wink:


18 Oct 2018, 17:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Bapman wrote:
[Kan inte säga mer än att detta uttalande tyder på okunskap och oförståelse för kultur i allmänhet och samhället i stort.

I så fall vore det ju lämpligt att du förklarar det.
Det finns ju olika statliga former av stöd till kultur och även konstnärslön etc
Menar du att ALLA musiker ska ha det?

_________________



18 Oct 2018, 17:08
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Bapman wrote:
Mike Leaf wrote:
Sen tycker jag inte heller det är en mänsklig rättighet att kunna leva på musik (eller teater, konst , idrott) osv.
Vi är alla själva ansvariga att försörja oss. Funkar det inte som musiker får man hitta något annat kneg.

Finns många yrken som försvunnit genom teknikens framsteg


Kan inte säga mer än att detta uttalande tyder på okunskap och oförståelse för kultur i allmänhet och samhället i stort.


Jaha, och vem ska bestämma vilka som ska få ynnesten att leva på sitt konstnärsskap? Eller kan vem som helst kräva att få göra lite kultur i din drömvärld och slippa knega? Vem är det som inte förstår samhället i stort här egentligen?


18 Oct 2018, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Vinyljunkie wrote:
Jaha, och vem ska bestämma vilka som ska få ynnesten att leva på sitt konstnärsskap? Eller kan vem som helst kräva att få göra lite kultur i din drömvärld och slippa knega? Vem är det som inte förstår samhället i stort här egentligen?


Vaddå slippa knega , va faan menar du med det , att jobba som musiker är väl ett arbete där man oftast jobbar mer än normalarbetaren.
Vilka som bestämmer har vi väl diskuterat en massa ggr på denna vördnadsfulla portal ?

Mike Leaf wrote:
I så fall vore det ju lämpligt att du förklarar det.
Det finns ju olika statliga former av stöd till kultur och även konstnärslön etc
Menar du att ALLA musiker ska ha det?

vi har väl diskuterat detta en massa ggr på denna vördnadsfulla portal ?
I övrigt skriver du att vi alla är ansvariga att försörja oss.
Men det finns i nästan alla samhällen undantag för detta.
De flesta samhällen tar hänsyn till diverse saker och bedömer att en del inte är ansvariga PG av olika anledningar.
Kultur är en högt skattad " produkt " I de flesta läger , problemet tycks vara vilka som tjänar på produkterna.
Det är inte kompositörer , musiker etc. Och konstnärslön som du nämner går inte att leva på och går till en väldigt liten del av yrkesutövande kulturarbetare.
Läs på innan ni snackar om kultur och samhälle.
Alla vill inte bli 50 åriga " rockare "

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


18 Oct 2018, 20:22
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Bapman - du slingrar dig och svarar inte på frågorna du fått av både mig och Mike Leaf. Du har inga svar såklart eftersom ekvationen i din ideologiska drömvärld inte går ihop. Vilket vi visste och skulle bevisas.


19 Oct 2018, 12:45
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Vincent van Gogh sålde enligt historien 1 av mer än 900 målningar.
Han var "försörjd" av sin bror om jag kommer ihåg rätt.
Samtidigt så anser väl större delen av civilisationen att det han gjorde var av oerhört värde.
Vem ska betala för kultur är en djupare fråga än Spotify , konstnärslöner etc.
Streaming är inte svaret iaf. Och ger heller inte svaret på vem som ska leva på sin eller andras musik eller kultur.
Det finns inget enkelt svar som jag kan se.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


19 Oct 2018, 14:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Känner igen det där med att vilja bevara musik för framtiden. Jag tänker ofta på det, att det som finns på Spotify och Youtube inte ligger där för evigt. Och CD-skivor är ju ganska dåligt format också, som nämnts. Min lösning är att helt enkelt lagra mp3:or och flac-filer på hårddiskar som jag själv förvaltar och backupar. (Nu snackar jag i princip om 1 hårddisk med 268 GB musik, och 2 backuper.) I takt med att jag skaffar nya diskar följer innehållet med, och så har det hållt på i rätt många år nu – ett simpelt digitalt "arkiv" som lever så länge jag själv ser till att det ligger på fräscha diskar och är i format som kan läsas av dagens hård- och mjukvara.

En rätt fånig grej jag gjorde förut var att bränna ljud-CD av nedladdade bootlegs (flac-format). Men nu börjar jag ledsna på de där skivorna som mest samlar damm (även om jag gärna lyssnar på både CD och vinyl hemma) så jag har rippat tillbaka dem till flac-filer på datorn. :roll:


19 Oct 2018, 21:48
Profile

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Frustrerande kring streaming och andra digitala format
Bapman wrote:
Många avtal skrevs innan streaming fanns och finns inte reglerat.


Det är väl egentligen det här som är problemet och det är ju ett problem som lär minska med tiden eftersom nya avtal kan skrivas annorlunda. Spotify provar ju dessutom nån ny variant nu där artisten själv lägger upp sin musik och alltså ytterligare skär bort de mellanhänder som idag fortfarande krävs. Det märkliga är väl att det är spotify som får skulden när det egentligen är skivbolagen som blåser sina artister genom att inte uppdatera avtalen...


21 Oct 2018, 12:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 51 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.