View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 05:49



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Preamp för akustisk 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Preamp för akustisk
Vad ska man köpa för att få bort nåt av piezoljudet, utan att bli utblottad?
Fishman Aura är i dyrare laget, plus att det känns som man betalar för en massa "auror" man inte behöver.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Oct 2018, 20:29
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Preamp för akustisk
Den var rätt enkel faktiskt. Köp en Tc body rez.


12 Oct 2018, 21:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Preamp för akustisk
southbeck wrote:
Den var rätt enkel faktiskt. Köp en Tc body rez.


+ 1 på den.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Oct 2018, 22:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Preamp för akustisk
Den var ny!
Iofs inte direkt en preamp, tänkte egentligen på nåt som även funkar som DI med balanserad utgång.
Och jag är inte helt övertygad av demonstrationer på YT. Låter som att man kunde uppnå ungefär samma resultat med en EQ-pedal ställd som ett V, men ni har kanske andra upplevelser av den...?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Oct 2018, 13:15
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Preamp för akustisk
Vill du ha med xlr ut så är det nog upp i nivå med auran man behöver gå. Zoom har några billigare kopior också men då hade jag hellre kört på Body rez.

Har kört mycket på auran tidigare. Går att få väldigt bra reslutat faktiskt. Men vill du ha ett bra reslutat på riktigt så gäller det att kosta på sig ett riktigt bra micksystem helt enkelt. Lr baggs anthem t ex.


15 Oct 2018, 22:29
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Preamp för akustisk
Acke där finns inga genvägar utan fishman i guran säkert kort och så in i en bra rackbaserad preamp som passar acke och m-Audio Tampa kan man hitta begade såklart för bra peng då har man gött ljud in hela vägen till ljudkortet. Då är det inga astronomiska summor

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


15 Oct 2018, 23:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Preamp för akustisk
Boss AD-10 låter helt fantastiskt.
Billig med de fx man kan behöva samt bra anti feedback.
Och funkar som ljudkort.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


16 Oct 2018, 00:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Preamp för akustisk
Tackar för tipsen!
Ska kanske tillägga att det är för live-bruk, inte inspelning.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Oct 2018, 09:17
Profile

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Re: Preamp för akustisk
Jag kör med en Zoom AC-2 som jag tycker funkar utmärkt för mina behov. Den har förutom grundläggande funktioner som EQ, DI-box,  magnetisk/piezo ingång också användbar boost-stomp switch (samt reverb om det skulle saknas i PA)

Har inte A-B jämfört med de andra, men mitt förhållningssätt är att de små ljudmässiga nyansskillnader som en dyrare lösning skulle ge ändå inte märks så mycket hela vägen genom ett klubb-PA, lokal ljudtekniker och genom band-mix. Men det är klart, är man solist eller kör på de största scenerna kan det förmodligen va klokt att spendera mer.

Den är hyfsat tung och rejält byggd, men på minussidan att ratten med eq-"profiler" lätt ställer om sig vid transport utan att man tänker på det, samt att den utseendemässigt inte utstrålar professionalism.


16 Oct 2018, 09:42
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Preamp för akustisk
isana wrote:
Jag kör med en Zoom AC-2 som jag tycker funkar utmärkt för mina behov. Den har förutom grundläggande funktioner som EQ, DI-box,  magnetisk/piezo ingång också användbar boost-stomp switch (samt reverb om det skulle saknas i PA)

Har inte A-B jämfört med de andra, men mitt förhållningssätt är att de små ljudmässiga nyansskillnader som en dyrare lösning skulle ge ändå inte märks så mycket hela vägen genom ett klubb-PA, lokal ljudtekniker och genom band-mix. Men det är klart, är man solist eller kör på de största scenerna kan det förmodligen va klokt att spendera mer.

Den är hyfsat tung och rejält byggd, men på minussidan att ratten med eq-"profiler" lätt ställer om sig vid transport utan att man tänker på det, samt att den utseendemässigt inte utstrålar professionalism.


Den hade jag missat, har bara sett den större och dyrare modellen.
I alla fall på pappret verkar den fylla mina behov. Ska definitivt kolla in den närmare!

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Oct 2018, 10:39
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1044
Post Re: Preamp för akustisk
Jag har börjat använda IK Multimedia iRig Acoustic Stage och jag är överraskat positiv.

/Mats N


16 Oct 2018, 11:55
Profile WWW

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Re: Preamp för akustisk
Mats Nermark wrote:
Jag har börjat använda IK Multimedia iRig Acoustic Stage och jag är överraskat positiv.

/Mats N


Intressant! Berätta gärna mer. Är du överraskad i relation mot förväntat, eller även i jämförelse till andra system?
Är det nån form av elektret-mick i? Och funkar det även i lite mer högljudda bandsituationer.


16 Oct 2018, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Preamp för akustisk
Mats Nermark wrote:
Jag har börjat använda IK Multimedia iRig Acoustic Stage och jag är överraskat positiv.

/Mats N


Intressant! Åtminstone var ljudklippen på deras hemsida det mest övertygande jag hört i den här svängen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Oct 2018, 15:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: Preamp för akustisk
Har köpt en https://www.thomann.de/gb/behringer_vtone_acoustic_adi21_analog_modeling_preamp.htm som jag testat lite på min Dreadnought med Fishman mikar, pedalen softar till ljudet, och kan även användas som distpedal, det finns ett läge för att emulera en rörpreamp.

Det är också XLR-utgång, för DI. För pengarna är det svårslaget, men det beror förstås om du spelar är professionellt eller inte. Lådan etc känns väldigt gedigen.

Jag ska ha den till piezodelen i min elgitarr som jag håller på och bygger in. Nu är det ju snart vinter så att man hinner med sådant...

_________________
/Lennart


16 Oct 2018, 15:54
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Preamp för akustisk
LR Baggs Para DI Acoustic är väl lite av en standard. Eller uppföljaren LR Baggs Venue DI, men då ökar priset en tusenlapp.
Para DI har bra EQ, notchfilter riktigt bra preamp , balanserad utgång och kan drivas med fantommatning, och rejält byggd.

_________________
Image


18 Oct 2018, 16:36
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Preamp för akustisk
Lr baggs venue kör jag själv på. Det är en grym di men den har ju ingen funktion för att ta bort piezo ljudet som efterfrågas i tråden.


18 Oct 2018, 18:16
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Preamp för akustisk
southbeck wrote:
Lr baggs venue kör jag själv på. Det är en grym di men den har ju ingen funktion för att ta bort piezo ljudet som efterfrågas i tråden.

Bra EQ kan man göra mycket med.

_________________
Image


19 Oct 2018, 00:55
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 802
Post Re: Preamp för akustisk
Känns som jag har testat det mesta för akustisk välklang.
Glöm pedaler som Bodyrez etc, gör rätt från början av signalkedjan: stoppa i en K&K pure mini-mic i gitarren i stället. Har även haft deras dyraste största system etc, men tycker ändå att pure-mini är den bästa. Glöm bara inte bort att den passiva micken behöver 1Mohm. Vilket man får tex genom en boss-pedal, om ni inte mixerbordet redan har det i sig.


19 Oct 2018, 10:16
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Preamp för akustisk
Donatello wrote:
Känns som jag har testat det mesta för akustisk välklang.
Glöm pedaler som Bodyrez etc, gör rätt från början av signalkedjan: stoppa i en K&K pure mini-mic i gitarren i stället. Har även haft deras dyraste största system etc, men tycker ändå att pure-mini är den bästa. Glöm bara inte bort att den passiva micken behöver 1Mohm. Vilket man får tex genom en boss-pedal, om ni inte mixerbordet redan har det i sig.


Håller med. Ett bra micksystem som man själv är nöjd med är det enda rätta egentligen. Lr baggs anthem fastnade jag själv för. Har en även ny Taylor nu som har deras expression system 2 som känns väldigt bra faktiskt även det.


19 Oct 2018, 15:37
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Preamp för akustisk
Jag trodde att frågan gällde hur man får bort piezo-ljudet (oljudet?) från en piezo-mik, men det var kanske mer generellt hur man undviker det? Om det stämmer, håller jag med, sätt in en bra mik istället. Jag har B-Band i en Martin, och Yamahas egen i en Yamaha (surprise?). Båda är en kombination av UST (Under Saddle Transducer) och en kroppsmik av något slag och låter bra, och inte alls piezo.

_________________
Image


19 Oct 2018, 15:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Preamp för akustisk
kjelle wrote:
Jag trodde att frågan gällde hur man får bort piezo-ljudet (oljudet?) från en piezo-mik, men det var kanske mer generellt hur man undviker det? Om det stämmer, håller jag med, sätt in en bra mik istället. Jag har B-Band i en Martin, och Yamahas egen i en Yamaha (surprise?). Båda är en kombination av UST (Under Saddle Transducer) och en kroppsmik av något slag och låter bra, och inte alls piezo.


Ja, frågan gällde egentligen hur man får bort piezo-oljudet ur befintlig mik. Men givetvis är det inte otänkbart att skaffa ett bättre micksystem heller.
Fördelen med en separat mojäng eller ett system som iRig (som rekommenderades ovan) är att det kan användas för flera instrument, tänker jag.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Oct 2018, 16:04
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Preamp för akustisk
Lynxtrap wrote:
kjelle wrote:
Jag trodde att frågan gällde hur man får bort piezo-ljudet (oljudet?) från en piezo-mik, men det var kanske mer generellt hur man undviker det? Om det stämmer, håller jag med, sätt in en bra mik istället. Jag har B-Band i en Martin, och Yamahas egen i en Yamaha (surprise?). Båda är en kombination av UST (Under Saddle Transducer) och en kroppsmik av något slag och låter bra, och inte alls piezo.


Ja, frågan gällde egentligen hur man får bort piezo-oljudet ur befintlig mik. Men givetvis är det inte otänkbart att skaffa ett bättre micksystem heller.
Fördelen med en separat mojäng eller ett system som iRig (som rekommenderades ovan) är att det kan användas för flera instrument, tänker jag.

Då är ju ändå förslagen med en bättre preamp ganska vettiga. Även om du byter mik, skadar det aldrig med en bra preamp.

_________________
Image


19 Oct 2018, 16:18
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1044
Post Re: Preamp för akustisk
isana wrote:
Intressant! Berätta gärna mer. Är du överraskad i relation mot förväntat, eller även i jämförelse till andra system?
Är det nån form av elektret-mick i? Och funkar det även i lite mer högljudda bandsituationer.


Jag är överraskad för att den ger så pass bra resultat, på ett så enkelt sätt utan att kosta mer.

Förra veckan skulle jag lägga lite slaskgitarr som ett "guide track" för sångerskan. Istället för att rådda fram en mik, kabel och stativ så använde jag iRig. Resultatet blev så pass bra att jag använde tagningen i slutmixen.

Jag har iofs en Aura också och funderar på att dra piezo genom Auran och sedan mixa den med iRig, vilket går att göra i iRig. Vi får se när jag känner mig motiverad.

iRig fungerar dessutom väldigt bra att spela in med hemma då den är väldigt närtagande. Frugan kan titta på TV i rummet bredvid, klinka med porslin i köket eller dammsuga utan att det stör inspelningen. Bara det är guld.

Har använt den till både nylon och stål och jag får bra resultat i båda situationerna.

Jag kan dock inte uttala mig om hur den fungerar i högljudda bandsituationer för det har jag aldrig testat.

/Mats N


19 Oct 2018, 16:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Preamp för akustisk
iRiggen blir lite svår att peta in i en Dobro..... Annars verkar intressant
Men måste den inte tejpas? Löst hängande mikkar verkar problematiskt om man vevar.....


19 Oct 2018, 20:32
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1044
Post Re: Preamp för akustisk
rudmark wrote:
iRiggen blir lite svår att peta in i en Dobro..... Annars verkar intressant
Men måste den inte tejpas? Löst hängande mikkar verkar problematiskt om man vevar.....


Dobro kan vara lurigt! :-)

Jag tycker den sitter fint och aldrig ens tänkt tanken på ytterligare fästanordning.

/Mats N


19 Oct 2018, 21:18
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.