View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:07



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Intonera acke och köpa Olssonförstärkare. 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Intonera acke och köpa Olssonförstärkare.
Vem kan fixa med min gibson j-35 i Lund/Malmö. Framför allt tjocka e-strängen måste fixas då gitarren blir ospelbar med capo.
Och vilken Olsson-stärkare är bäst för just dig, jag är sugen på en.

_________________
www.slackervillezoo.se


09 Oct 2018, 11:22
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Intonera acke och köpa Olssonförstärkare.
För rent ljud kan du inte komma fel med Club40. Portabelt men låter hyfsat stort, och snyggt! Spricker möjligen upp lite vid fullt pådrag, men inte med alla pickuper.

Custom Reverb 36: Lite ruffigare, mer gain när man mixar kanalerna, och har master.

De övriga har jag inte testat. Flerkanalarna Studio 18, 50W, BJF100, nya Studio18/20W verkar ju alla spännande, men helt annorlunda från de rättframma Club40/Stage40, Custom m.m.

_________________
Image


09 Oct 2018, 14:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Intonera acke och köpa Olssonförstärkare.
davidihse wrote:
Vem kan fixa med min gibson j-35 i Lund/Malmö. Framför allt tjocka e-strängen måste fixas då gitarren blir ospelbar med capo.

Köp en sån här: https://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Tools_by_Job/Tools_for_Bridges/The_Intonator.html -och ett groove -löst stallsadelämne.
Intornera perfekt med strängtjockleken du avänder med verktyget.
Resten är matte: Bara att föra/räkna över -och fila till de rätta avstånden på ditt nya stallsadelämne.
Med detta "The intonator" verktyg kan du tillverka en ny sadel för varje strängtjocklek du använder-till vilken acke du vill....


/ Jonken


09 Oct 2018, 19:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Intonera acke och köpa Olssonförstärkare.
Jonken, tackar, men detta lämnar jag åt någon annan.

_________________
www.slackervillezoo.se


09 Oct 2018, 19:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Intonera acke och köpa Olssonförstärkare.
Prata med Niklas Dahre på Malmö Gitarrverkstad, mycket duktig kille.

Jag har spelat enormt mycket Olsson och nog nästan alla modeller.
När jag valde min första satt jag en eftermiddag och testade alla och slutade med en Club 40.
Den är liksom inte bara bra, den är bäst.
Trots att det är ett fullfrekvent ljud så har det en separation som nästan alla andra saknar.
Massor av fylligt, bärande, mellanregister som gör att den tränger igenom en mix utan att bli jobbig (jag tror det är anledningen till att så många proffs använder dem).
De stärkarna, club 40, custom reverb osv är vad som i mina ögon är Olsson och vad som gör honom unik.

Förvisso ganska avslöjande förstärkare att spela i, men spelar man bra får man tillbaka i mångfald.
Tar pedaler som en gud och kan styras till allt utom high gain.
Och det går liksom inte att skruva bort sig, det blir svinbra hur man än ställer dem.

Jag har även hans mer gainorienterade stärkare, och även de är helt makalöst bra.
Studio 18 är en mycket bra ren kanal och en crunch/lov gain kanal (som inte helt föll mig smaken, kanal två alltså).
LH20 är en vidare utveckling av ovan, samma rena med en helt annan dist kanal. Extremt bra distljud.
Den nya BJF har en overkligt bra ren kanal och lika bra crunch (jag skulle klara livet med bara den senare) och en rätt 70 doftande, lite fuzzig, dist kanal.

Fick jag bara välja en skulle det bli min Club 40. I princip vad jag än skall spela in så slutar det alltid med den, lätt att micka upp, tränger igenom bra och har ett ljud att döda för. Och jag har massor av andra fina saker att jämföra med.
Galet billig med tanke på vad man får.

Har man sen hans boost pedal (the spell) också kan man få den att bli fender eller vox också om man vill.

Man kan nog inte ångra ett köp av en av hans combo, det går liksom inte.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Oct 2018, 21:51
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Intonera acke och köpa Olssonförstärkare.
Jag har provat: club 15?/40? Kommer tyvärr inte ihåg vilken det var, Custom Reverb 36 samt Stage Nord 40.
Bäst tyckte jag lät Stage Nord 40, hade gärna haft en sådan, grymt bra rent ljud. Provade att köra Carl-Martin Plexidrive single och low pedaler innan och det gick hur bra som helst. Custom Reverb 36 var faktiskt lite vass i diskanten med Plexidriven i jämförelse. Club:en lät i jämförelse med dom andra inte särskilt intressant enligt mina öron, vilket mkt väl kan bero på det är en 1x12 och dom andra 2x12.


10 Oct 2018, 17:28
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Intonera acke och köpa Olssonförstärkare.
Niklas Dahre gjorde ett utomordentligt jobb med acken och Joe Spinaci har sålt mig en fantastisk stärkare. Tack för hjälpen.
Niklas fixade även till min strata, och jag är imponerad.

_________________
www.slackervillezoo.se


10 Nov 2018, 22:07
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.