View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Oct 2018, 23:29



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Få bort lack från bandstavar? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1475
Post Få bort lack från bandstavar?
Funderar på att slå ihop en HPD och då kommer det ju upp lite funderingar.

Hur får man bort lack från bandstavarna på ett vettigt sätt?
Har tänkt köpa en olackad hals med rätt specar och sedan dra på GD:s satin-cellulosa.
Tips och knep?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


08 Oct 2018, 10:49
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1454
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Få bort lack från bandstavar?
Det åker vid bandslipningen!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


09 Oct 2018, 07:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1475
Post Re: Få bort lack från bandstavar?
Magic wrote:
Det åker vid bandslipningen!

Den obligatoriska efter lackning?
Eller den när det blitt dags efter otal timmar spela?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


09 Oct 2018, 08:43
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 3093
Location: Northbottom
Post Re: Få bort lack från bandstavar?
Tom-Andrew wrote:
Funderar på att slå ihop en HPD och då kommer det ju upp lite funderingar.

Hur får man bort lack från bandstavarna på ett vettigt sätt?
Har tänkt köpa en olackad hals med rätt specar och sedan dra på GD:s satin-cellulosa.
Tips och knep?

Du maskerar av -och gnuggar med stålull. Smart att göra i samband med bandslipningen. Börja med grövre -och avsluta med fint. Det finns också speciella "band suddgummin" -om du vill kunna spegla dig på bandstavarna.
Många tror att det inte spelar någon roll ifall man lämnar kvar lack på sidorna av bandstavarna; men det gör det. Det viktigaste är dock att få bort de vassa kanterna på den nya, bandslipade spelytan på var sin sida om bandet. När man lika gör detta; brukar man även gnugga hela sidorna på bandet rena. Det både ser -och känns trevligare att lira på. På en ny hals med nya band -som är rak och fin: Behövs bara en EXTREMT lätt/fin bandslipning helt utan tryck.

Smart att försäkra sig om att banden verkligen inte rest sig upp i skårorna på en obehandlad hals -innan man börjar stänka ner den med lack. (När trä komprimerar; vill det lyfta bandstavarna i mitten; typ ytan under D & G strängarna.) Har man inget radius verktyg att knacka ner banden med -funkar det även med en liten träbit och hammare. Efter knackning; kan man känna att bandkanterna känns vassa och utstickande på kanterna av brädan: Passa på att fila ner dessa innan lackning.

Samma sak gäller vid efterkomprimering:
Ett av de vanligaste felen både bland spelemän -samt techs; som kanske inte riktigt har ull koll: Är att man inte har kollen att knacka först. Nu pratar vi om en så enkel sak som att åtgärda vassa bandkanter på en bräda. Man slipar bort det vassa på kanterna; men tar ej i beaktning vad som kan ha skett i mitten på banden. Och skräller/chockar tonerna ut där; går man direkt på bandslip direkt -utan att knacka över huvud taget. (Många bandstavar som förstörs helt i onödan på detta sätt.)

Vinkling/formning av bandkanter:
Tänk på spelytan. Om man inte vet bättre; är det lätt att tro/köpa mycket av det som man blir matad med av självutnämnda förstå-sig-påare -och även tillverkare på internet. Man vill gärna slipa ner vinklarna på bandändorna till de totalt vansinniga 45-graderna. Typ; att det blir sköna att spela på då. Vad man då har noll koll på; är att spelytan på brädan minskas drastiskt mycket: E-strängaras position över brädan -som hamnar PÅ TOK för nära bandkanterna! Det är alltid bättre istället att runda av + polera av de vassa kanterna i bandets U-profil istället. Detta gör bandens kanter behagliga -UTAN man offrar spelyta och funktion för att uppnå detta.


/ Jonken :idea:

_________________
Image


13 Oct 2018, 10:59
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 3927
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Få bort lack från bandstavar?
Jonken tar upp en viktig sak i detta med vinkeln på bandändar för har träffat på rätt många förstörda ombandningar.
Personligen gillar jag 35-38 grader.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


13 Oct 2018, 11:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 3093
Location: Northbottom
Post Re: Få bort lack från bandstavar?
lillefar wrote:
Jonken tar upp en viktig sak i detta med vinkeln på bandändar för har träffat på rätt många förstörda ombandningar.
Personligen gillar jag 35-38 grader.

35-38 grader är faktiskt mer än 45 grader.

Jag har en lite anorlunda syn på detta. Redan 60 grader anser jag personligen kapar ALLDELES FÖR MYCKET spelyta. För mig personligen ligger sweetspotten väldigt mycket närmare lodrätt -raka 90 grader: Typ 80 grader -till absolut maximalt 70 grader.
Av tillverkarna; de som (enligt mitt personliga tycke) är bäst och kompetentast inom detta är Musikkraft: https://musikraft.com/cmspage.php?page_id=32
På Musikraft snackar man inte i första hand om raka vinklar -utan om mängden avrullning/rundning -eller radius (R) på bandändorna. Jämför man detta med exempelvis konkurrenten och katastrofföretaget Warmoth; som automatiskt trollar bort 30-grader -om man inte separat säger åt dem att låta bli. Då man lämnar kanterna raka 90-grader. Och här snackar vi om ett företag som själva ser sig stolta över att tillverka och leverera exklusiva kvalitetshalsar till F-spaced instrument!??? -Vansinnigt är ju bara förnamnet här! Det är inte alls konstigt att Warmoth tappat SÅ MÅNGA marknadsandelar/kunder de senaste åren. Jag vet inte hur många 100-tals kunder jag avrått att beställa därifrån genom åren. http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/Fretwork.aspx

Är man det minsta lilla osäker när man beställer: DET ABSOLUT SÄKRASTE är att be tillverkarna lämna bandkanterna raka i 90-grader! Det är bättre att slipa till vinkeln själv -och få det rätt; än att vara "rökt" redan när man packar upp sin nya hals.

Som tech har jag haft många kunder genom åren som först bett mig slipa mer generösa vinklar deras bandkanter. Flertalet av dessa har dessa efter dialog med mig valt att iaf testa med mindre först. Cirka 8 av 10 av dessa personer har varit helt saliga över detta -samt lättade över att bandstavarna på deras gitarrer inte behövde förstöras helt i onödan. Jag har halsar/instrument hemma som går att testa; av folk som helt enkelt inte haft koll när de beställt halsar. Det går fort fram även för de som inte alls har koll själv; hur jäkla fel och dubbel-dyrt det kan bli. Det allra jävligaste är att det kostar dyra pengar att lära sig den här läxan.


/ Jonken

_________________
Image


13 Oct 2018, 13:14
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 3927
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Få bort lack från bandstavar?
var slarvigt av mig men jag räknar inte utifrån gradskiva utan decimalt.
Men såklart utifrån gradskiva blir 45 grader helt på tok och i princip förstör spelbarheten och betydligt snällare lutning är att föredra. Jag kan tycka för egen del att runt 70 grader är lagom men intressant att höra vad andra tycker.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


13 Oct 2018, 15:31
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.