View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:42



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktär 
Author Message

Joined: 31 Jan 2013, 20:59
Posts: 29
Post Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktär
En dum fråga som kanske inte är helt lätt att svara på men jag drar iväg en fråga.

Jag köpte ett par mickar som verkar vara två likadana halsmickar, det hade jag inte kollat innan men priset var bra så jag slog till.
Att få högre output blir ju knepigt men jag tänkte att jag kunde kanske ändra karaktären lite på micken i stall-positionen för ett
mer lead-vänligt ljud. Om jag skulle köra en 250k pot och 0.022u kondigt i stallpositionen borde jag kunna få en ljusare/treble/lead-sound
trots att det är en mick med samma värden.

Har jag tänkt rätt?

Tack för hjälpen!

_________________
Former knowns as Netbomber on GMF´s "Planket"


03 Oct 2018, 17:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktä
Frågan är vilket värde du har på potentiometern till halsmiken, du ska ha en pot med större motstånd för mer diskant.

500 kOhm, eller t.o.m 1MOhm kan du använda. Du får lite mer tryck i ljudet, och mer diskant.

Kondingen är till tonkontrollen misstänker jag, eller är det en treble bleed? Så länge du har fullt skaft på volymen spelar inte Kondingen någon roll om det är en treble bleed.
Är det till tonkontrollen så spelar den ingen roll så länge du inte drar ner tonkontrollen.

Det är inte ovanligt att det är nästan identiska mikar i hals och stall, volymen kan justeras något med avståndet till strängarna. Närmare strängarna mer kräm enkelt uttryckt.

_________________
/Lennart


03 Oct 2018, 21:53
Profile

Joined: 31 Jan 2013, 20:59
Posts: 29
Post Re: Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktä
Custom Sam wrote:
Frågan är vilket värde du har på potentiometern till halsmiken, du ska ha en pot med större motstånd för mer diskant.

500 kOhm, eller t.o.m 1MOhm kan du använda. Du får lite mer tryck i ljudet, och mer diskant.

Kondingen är till tonkontrollen misstänker jag, eller är det en treble bleed? Så länge du har fullt skaft på volymen spelar inte Kondingen någon roll om det är en treble bleed.
Är det till tonkontrollen så spelar den ingen roll så länge du inte drar ner tonkontrollen.

Det är inte ovanligt att det är nästan identiska mikar i hals och stall, volymen kan justeras något med avståndet till strängarna. Närmare strängarna mer kräm enkelt uttryckt.


Lyckades med konststycket inte skriva vad det är för mickar och vilken så vi börjar där. Det är ett par humbuckers, närmare sagt Entwistle HV58-ZB. Har två stycken 500KA potar till volymen och två stycken 500KB potar till tonen samt två 0.047 kondingar och inga treble-bleed kondingar.

Så om jag förstår dig rätt så kan jag alltså använda en 1MOhm pot till volymen på halsmicken för att få lite mer bett ock skruva upp micken närmare strängarna?

_________________
Former knowns as Netbomber on GMF´s "Planket"


03 Oct 2018, 23:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktä
Mja, du vill väl ha mer volym på stallmiken? Det står halsmiken ovan, men jag förutsätter att det är ett skrivfel.

1 MOhm ger ett klarare ljud, sedan vad man tycker om det beror på vilket trä det är i gitarren t.ex. Kan bli lite hårt i en del gitarrer. (jag har själv tagit bort 1 MOhm i min valnöt/ebenholz-gitarr).

Och skruva upp stallmiken närmare strängarna, och skruva ner halsmiken, om det är mer kräm på stallmiken som du efterfrågade från början.

Det kan ju också vara så att man har en grumlig halsmik, då kan man sätta en 1 MOhm-pot, och sedan kanske skruva ner miken något för att få den i rätt volym jämfört med stallmiken.

_________________
/Lennart


04 Oct 2018, 08:51
Profile

Joined: 31 Jan 2013, 20:59
Posts: 29
Post Re: Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktä
Custom Sam wrote:
Mja, du vill väl ha mer volym på stallmiken? Det står halsmiken ovan, men jag förutsätter att det är ett skrivfel.

1 MOhm ger ett klarare ljud, sedan vad man tycker om det beror på vilket trä det är i gitarren t.ex. Kan bli lite hårt i en del gitarrer. (jag har själv tagit bort 1 MOhm i min valnöt/ebenholz-gitarr).

Och skruva upp stallmiken närmare strängarna, och skruva ner halsmiken, om det är mer kräm på stallmiken som du efterfrågade från början.

Det kan ju också vara så att man har en grumlig halsmik, då kan man sätta en 1 MOhm-pot, och sedan kanske skruva ner miken något för att få den i rätt volym jämfört med stallmiken.


Du har så rätt, tröttmössa när jag skrev. Stallmicken är den jag menar. Mickarna mäter 7 KOhm och är halsmikrononer egentligen. Jag har inte lyssnat på mickarna så jag vågar inte svara på karaktären på dom. Så det jag är ute efter är lite mer kräm och lite mer diskant för att differentiera mickarna då det är två likadana mickar. Dom ska sitta i en ES-335 kopia med lönnhals,lönnkropp med kärna av mahogny.

_________________
Former knowns as Netbomber on GMF´s "Planket"


04 Oct 2018, 10:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktä
Låter som något PAF-aktigt, blir säkert jättebra i en lönn/mahognygitarr.

Ofta är det ingen skillnad på mikarna som sagts tidigare, mer att trådarna kommer ut på olika håll för att passa in bättre. Vad jag minns mäter mina två Gibson Shawbuckers (PAF) i stort sett exakt lika mellan hals/stall.

_________________
/Lennart


04 Oct 2018, 16:07
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktä
Gibson Classic 57 mäter ofta lika också och är det enklast, som sagt, att jobba med höjd och lutning. Även att skruva på polerna kan hjälpa till.

_________________
##################


04 Oct 2018, 19:29
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktä
En "halsmick" ger mer diskant (fast mindre output) än en stallmick, så jag tror inte att du vill ha mer diskant än du redan har i halsmickarna. En mick för stallposition brukar ha mer output och mer bas, för att det ska bli lite fetare och mindre tunt ljud där. Skillnaden på en "halsmick" på 7 Ohm och en "stallmick" på 8,5 Ohm är inte så stor väl? Däremot kan du få rätt stor skillnad genom att experimentera med kondingar och pottar.


04 Oct 2018, 19:35
Profile

Joined: 31 Jan 2013, 20:59
Posts: 29
Post Re: Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktä
Tack för goda råd, jag kör som jag tänkte från början och slänger in allt och tar det där ifrån. Ska bara låta pluggningarna torka och borra upp dom så jag får i den nya hårdvaran.

_________________
Former knowns as Netbomber on GMF´s "Planket"


05 Oct 2018, 11:21
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktä
Eftersom mickarna är svinbilliga nya, så kanske det är enklast och bäst och köpa en ny stallmick för 27 Pund? När du sålt den du har så blir mellanskillnaden väldigt liten.

Att testa sig fram med att byta pottar och kondingar flera gången i en 335:a kräver en hel del tålamod.

Billigast är annars att helt enkelt tre ner volymkontrollen på halsmicken lite. Om du har en treble-bleed på den så bluddrar den inte till sig när du drar ner heller.

Sätt höjden på mickarna där de låter bäst. Att använda höjden som en volymkontroll gör man inte gärna på den typen av gitarr.

Men om din favvo-mick bara kostar 27 Pund http://www.entwistlepickups.com/pickup.php?puid=HV+58+ZB så kanske det är väl investerade pengar att köpa en ny stallmick. Den kostar ju bara som några strängbyten och ett plektrum...


05 Oct 2018, 18:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Annat värde på pot och konding för att ändra ljudkaraktä
Under större delen av sitt svep ser micken tonpoten som enbart en ställbar resistor och förstår inte att det finns en konding där. Så att vrida ner tonpoten lite är som att minska värdet på volympoten. Använder man inte tonpoten kan man koppla bort den å därmed få samma resultat som att öka värdet på volympoten utan att få nackdelen en större volympot innebär när man vrider ner den i form av tex brus.

_________________
Johan Hansson


05 Oct 2018, 19:51
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.