View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:01



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Rockmusik RIP 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Rockmusik RIP
Sånt har man hört ibland, att rock är död.
Men kanske att den var det ett tag?
Lite kul läsning, sånt jag inte visste tidigare
https://menga.net/dead


13 Sep 2018, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Rockmusik RIP
Ja rocken har säkert "dött" åtskilliga gånger genom åren, men med facit i hand så vet vi ju att den har utvecklats vidare även efter 1964.

Den stora frågan är väl kanske snarare när dog rocken på riktigt om man ser till utveckling och nya stilar? Om man spelar "rock" 2018 så är det ju förmodligen någon slags musik/stil baserad på något som är gjort förr. Har musikstilens utveckling stagnerat eller kan vi vänta oss något nytt i framtiden? Är det ens möjligt att hitta på någon ny form av rock? :?


14 Sep 2018, 12:51
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Rockmusik RIP
Det där kan nog stämma för USA vid den tidpunkten. Det lär ha varit orsaken till Elvis satsningar på filmer

istället för skivor, hans rådgivare var helt inställda på att rockeran (typ rockabilly) var över och inget att satsa

på.


Jag har läst på flera ställen att många trodde på en softare framtid med musik mer typ Nancy Sinatra och Dean Martin.


14 Sep 2018, 13:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Rockmusik RIP
toandfro wrote:
Är det ens möjligt att hitta på någon ny form av rock? :?

Är det ens viktigt att hitta på någon ny form av rock? 8)


14 Sep 2018, 13:30
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Rockmusik RIP
toandfro wrote:
Är det ens möjligt att hitta på någon ny form av rock? :?


Förmodligen inte, men problemet med förnyelse gäller ju även måleri, litteratur och annan konst. Det mesta är nog
testat på ett eller annat sätt vid det här laget.

Men konsten har ju även en uppgift att spegla samtiden, och den är ju ständigt föränderlig. Dock kan
jag tycka att man tappat bort detta rätt mycket i dagens rockmusik.


14 Sep 2018, 14:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Rockmusik RIP
Buddy Holly dog, Elvis tog värvning, Jerry Lee Lewis gifte sig med sin 13-åriga kusin.
Eddie Cochran körde ihjäl sig, Chuck Berry åkte in för sex med en 14-åring som han transporterade över delstatsgränsen, Little Richard blev predikant.
Det fanns helt enkelt inga fler stjärnor kvar. Mycket mer behövdes inte för att rocken temporärt skulle försvinna från topplistorna samt den stora massans och skivbolagens radar.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Sep 2018, 16:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Rockmusik RIP
Cabretta wrote:

Det mesta är nog testat på ett eller annat sätt vid det här laget.


Förmodligen sa man likadant 1918... :wink:


14 Sep 2018, 18:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Rockmusik RIP
Någon sa att rocken dog i och med el-basens inträde, och det ligger kanske en liten uns av sanning i det! Helt plötsligt försvann svänget, "Rockn`roll" blev bara "Rock" för att till slut helt tappa allt sväng och blev "Heavy" och/eller "Metal" - Rock med klumpfot!
Själv har jag alltid gillat begreppet "Pop" bättre då jag alltid förknippar begreppet med populärkultur i ett vidare perspektiv musik-film-konst-litteratur, med mera.

_________________
pudas


14 Sep 2018, 21:45
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Rockmusik RIP
Jag väntar som gammelgäddan i vassen tålmodigt på att rappen ska dö ut så att rockscenen åter kan breda ut sig.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


14 Sep 2018, 23:21
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Rockmusik RIP
pudas wrote:
Någon sa att rocken dog i och med el-basens inträde, och det ligger kanske en liten uns av sanning i det! Helt plötsligt försvann svänget, "Rockn`roll" blev bara "Rock" för att till slut helt tappa allt sväng och blev "Heavy" och/eller "Metal" - Rock med klumpfot!


Det där var bland det mest inskränkta jag läst :lol:

Sen när var "sväng" ett krav för bra musik?

Ett band kan svänga jättemycket och fortfarande göra dom sämsta låtarna i historien.
Och tvärtom. Ett band med jättebra låtar utan sväng.

Och ett band behöver inte ens svänga i huvudtaget.

Jag tror ingen som lyssnar på exempelvis Metallica vill att dom ska "svänga". Det skulle förstöra hela konceptet.


15 Sep 2018, 06:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Rockmusik RIP
Tvåtakt wrote:
Det där var bland det mest inskränkta jag läst :lol:

Sen när var "sväng" ett krav för bra musik?

Ett band kan svänga jättemycket och fortfarande göra dom sämsta låtarna i historien.
Och tvärtom. Ett band med jättebra låtar utan sväng.

Och ett band behöver inte ens svänga i huvudtaget.

Jag tror ingen som lyssnar på exempelvis Metallica vill att dom ska "svänga". Det skulle förstöra hela konceptet.



Jo då, inskränkt det är jag garranterat! Troligtvis blir du också det var det lider, det kommer med stigande ålder! :D


Du har som vanligt helt rätt i dina påpekande, givetvis finns inga krav på att det ska finnas sväng i rock musik. Till och med Lou Reeds något besynnerliga album "Metal machine music" (enligt vissa ett mästerverk) sorterades i skivbacken som "Rock"!
https://www.youtube.com/watch?v=XIMSbKU2oZM

Men jag skulle vilja citera Keith Ritchards: Everyone Talks About Rock These Days; The Problem Is They Forget About The Roll.

_________________
pudas


15 Sep 2018, 09:16
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Rockmusik RIP
pudas wrote:
Någon sa att rocken dog i och med el-basens inträde, och det ligger kanske en liten uns av sanning i det! Helt plötsligt försvann svänget, "Rockn`roll" blev bara "Rock" för att till slut helt tappa allt sväng och blev "Heavy" och/eller "Metal" - Rock med klumpfot!
Själv har jag alltid gillat begreppet "Pop" bättre då jag alltid förknippar begreppet med populärkultur i ett vidare perspektiv musik-film-konst-litteratur, med mera.

Definiera sväng


16 Sep 2018, 16:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Rockmusik RIP
Tokerekloker wrote:
Definiera sväng



Om man måste ha en defination på begreppet "sväng" så har man garranterat missat en stor del av det musik går ut på.
Men som en ledtråd:Är dina fötter helt stilla utan några ofrivilliga rörelser, ja då saknar musiken sväng. Om det sen är bra eller dåligt får man avgöra själv!

_________________
pudas


16 Sep 2018, 16:41
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Rockmusik RIP
pudas wrote:
Tvåtakt wrote:
Det där var bland det mest inskränkta jag läst :lol:

Sen när var "sväng" ett krav för bra musik?

Ett band kan svänga jättemycket och fortfarande göra dom sämsta låtarna i historien.
Och tvärtom. Ett band med jättebra låtar utan sväng.

Och ett band behöver inte ens svänga i huvudtaget.

Jag tror ingen som lyssnar på exempelvis Metallica vill att dom ska "svänga". Det skulle förstöra hela konceptet.



Jo då, inskränkt det är jag garranterat! Troligtvis blir du också det var det lider, det kommer med stigande ålder! :D


Du har som vanligt helt rätt i dina påpekande, givetvis finns inga krav på att det ska finnas sväng i rock musik. Till och med Lou Reeds något besynnerliga album "Metal machine music" (enligt vissa ett mästerverk) sorterades i skivbacken som "Rock"!
https://www.youtube.com/watch?v=XIMSbKU2oZM

Men jag skulle vilja citera Keith Ritchards: Everyone Talks About Rock These Days; The Problem Is They Forget About The Roll.


Dock får jag inte intrycket att du och jag har tolkat tvåtakt på samma sätt. Det är klart att det finns udda album med välkända artister. Men det finns också renodlade musikgenrer där en del av storheten och renodlandet består i att det inte svänger. Det behöver inte vara avantgarde för det.


18 Sep 2018, 12:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Mike Leaf and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.