View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:21



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Gibson LP Signature 2014? 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Gibson LP Signature 2014?
Nu är det dags...dags att bli gubbe! :mrgreen:

Närå...bara dags att skaffa en Gibsongura i studion, har en grym Eclipse och en klassisk Gibson Studio som används flitigt men nu är det dags för en mer klassisk Gibsongura hade jag tänkt. Letar lite efter en Standard från 90-talet eller 2002-2004 innan dom började ta bort allt för mycket trä i kropparna (för min smak åtminstone) men det är inte lätt att hitta bra exemplar som det verkar. Har däremot dykt på en "Gibson Les Paul Signature 2014" och tänkte kolla om nån här ute har koll på dom...ser nice ut i bygget (förutsättningen är att byta ut E-tune så klart) och har 57-Classicmickarna som standard vilket jag gillar. Vad tror ni som vet mer än mig om denna modell...är det nåt att ha eller?? :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


04 Sep 2018, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Majkel wrote:
Letar lite efter en Standard från 90-talet eller 2002-2004


Bara för att försvara det jag har (En Gibson LP Std 2000 som jag inte har tänkt sälja) men vad är det för fel på en LP från år 2000?

Ibland (visserligen sällan, men ändå) ser man att folk favoriserar Lespauler från 90-talet, men menar man egentligen inte då fram t.o.m 2001? Har funderat lite på detta, och försökt googla efter skillnader mellan en 99:a och en 00:a men jag har inte hittat någonting som skulle skilja dessa åt. Min har ju såklart inte 57 Classic-mickar utan 490R/498T men det har ju nittiotalarna också?

Detta bara av nyfikenhet, jag är ändå snornöjd med min 00:a som varit min förstagitarr i sjutton år och har inte tänkt byta ut den.


04 Sep 2018, 14:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
lpstd wrote:
Majkel wrote:
Letar lite efter en Standard från 90-talet eller 2002-2004


Bara för att försvara det jag har (En Gibson LP Std 2000 som jag inte har tänkt sälja) men vad är det för fel på en LP från år 2000?

Ibland (visserligen sällan, men ändå) ser man att folk favoriserar Lespauler från 90-talet, men menar man egentligen inte då fram t.o.m 2001? Har funderat lite på detta, och försökt googla efter skillnader mellan en 99:a och en 00:a men jag har inte hittat någonting som skulle skilja dessa åt. Min har ju såklart inte 57 Classic-mickar utan 490R/498T men det har ju nittiotalarna också?

Detta bara av nyfikenhet, jag är ändå snornöjd med min 00:a som varit min förstagitarr i sjutton år och har inte tänkt byta ut den.

Det spelar ingen roll...jag letar efter en bra Les Paul helt enkelt sen om den är från 93 eller 2001 är mindre viktigt. Jag skrev 2002-2004 p.g.a att många tycker att dessa årsmodeller var en bra tid då Gibson gjorde bra guror...hade så klart kunnat skriva från 90-talet och framåt tills dom började holka ur kropparna på tok för mycket (runt 2005-ish). Jag har spelat på en del 2002:or och även 2004:or och generellt så tycker jag att dom varit jättebra gitarrer allihopa. Det jag däremot inte gillar alls är de nya urholkade kropparna där det är ett mer ihåligt och "plånkigt" ljud som inte alls tilltalar mig. Gitarren får gärna vara lite tyngre och ha mer homogen ton än vad jag upplever att de nyare gurorna har. Testa dock en ny Traditional i förra veckan och den hade lite fetare ton än den Standard som fanns att tillgå men gitarrerna i sig tilltalade mig inte så värst mycket.
Nu vet jag inte om denna "Signature 2014"-modell gör det heller men den verkar vara "weight reliefed" så som Traditional är och då finns chansen att tonen är bättre än vad en ihålig kropp presterar utifrån mina preferenser. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


04 Sep 2018, 14:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Ok. Reagerar eftersom OM jag hade tänkt sälja en dag, så känns det ju som lite av min plikt att motarbeta eventuella rykten om att 90-talarna skulle vara lite bättre än tidiga 00-talare om det nu inte finns något belägg för det.

Jo, min är rejält tung, ca 4,5 kg. Men det har aldrig stört mig. (Åtminstone inte tills jag köpte min SG som väger en bråkdel...)


04 Sep 2018, 14:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
lpstd wrote:
Ok. Reagerar eftersom OM jag hade tänkt sälja en dag, så känns det ju som lite av min plikt att motarbeta eventuella rykten om att 90-talarna skulle vara lite bättre än tidiga 00-talare om det nu inte finns något belägg för det.

Jo, min är rejält tung, ca 4,5 kg. Men det har aldrig stört mig. (Åtminstone inte tills jag köpte min SG som väger en bråkdel...)

Aha, du tänker så. :)
Jag tror inte 90-talarna är bättre än 00-talarna...det handlar om att hitta ett bra exemplar där träet och elektroniken harmonerar med varandra och framförallt (i mitt fall) att halsen känns bra att spela på, annars kan gitarren få vara från vilket år den vill...he he. Tyngden stör inte mig heller, den kan vara lite tyngre bara det är en bra gitarr...det här är ingen gitarr jag ska spela live med utan mest sitta i studion och spela in med så då spelar tyngden mindre roll.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


04 Sep 2018, 14:45
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Ingen som har nån erfarenhet av dessa?

Nåja, det blir nog att jag köper mig en inom kort...dom verkar vara rätt nice ändå så det kan vara värt att prova. Gillar jag den kanske jag kastar upp lite goa bilder här eller så och berättar om intrycken av härligheten. :mrgreen:

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


08 Sep 2018, 15:08
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Jag har aldrig sett någon, men blev nyfiken och googlade och hittade då Gibsons egen beskrivning av den:: http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2014/Les-Paul-Signature.aspx

Om du inte vill han en som är urholkad, så är nog inte en LP Signature något alternativ.

Image

Annars verkar det vara en vanlig Les Paul Standard med lite kosmetiska skillnader som t ex bindning och plektrumskydd a'la LP Custom och en switch där det brukar sitta en ton-ratt o.s.v.

Själv är jag väldigt förtjust i Gibsons Historic Les Pauls. Har du provat någon sån?


Last edited by CarlM on 10 Sep 2018, 23:50, edited 1 time in total.



10 Sep 2018, 19:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Majkel wrote:
Nu är det dags...dags att bli gubbe! :mrgreen:

Närå...bara dags att skaffa en Gibsongura i studion, har en grym Eclipse och en klassisk Gibson Studio som används flitigt men nu är det dags för en mer klassisk Gibsongura hade jag tänkt. Letar lite efter en Standard från 90-talet eller 2002-2004 innan dom började ta bort allt för mycket trä i kropparna (för min smak åtminstone) men det är inte lätt att hitta bra exemplar som det verkar. Har däremot dykt på en "Gibson Les Paul Signature 2014" och tänkte kolla om nån här ute har koll på dom...ser nice ut i bygget (förutsättningen är att byta ut E-tune så klart) och har 57-Classicmickarna som standard vilket jag gillar. Vad tror ni som vet mer än mig om denna modell...är det nåt att ha eller?? :)




1
Åren 2002-2004 och där omkring tycker jag det var dom sämsta Gibsons både Custom Shop och Standard.
Såklart jag har inte spelat på varenda ...


Köp en Custom shop från 2013 och framåt men testa först.
Redan 2007 verkade Gibson få lite hårder trä.


10 Sep 2018, 20:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
salesman wrote:
Åren 2002-2004 och där omkring tycker jag det var dom sämsta Gibsons både Custom Shop och Standard.
Såklart jag har inte spelat på varenda ...


Det ser man. Det verkar helt klart finnas olika erfarenheter. En av de mest eftertraktade Historic-modellerna är väl R9:orna är från 2003 när de tillverkade en del med greppbrädor i brasiliansk rosewood. En av de absolut bästa (om inte den bästa) Historic-Les Pauen jag har spelat på är en 2001:a.

Jag har spelat på Historics från en del olika år, men jag har svårt att se någon direkt koppling emellan tillverkningsår och hur bra de låter och känns. Visst, odlad kanske man får fixa till något, men så kan det ju vara med alla gitarrer, men generellt tycker jag att Historic är väldigt bra gitarrer om man nu gillar klassiska Les Paul-modeller. Visst de låter och känns olika från ex till ex, men jag kan inte säga att någon jag spelat på har varit kass.

Mike Leaf är väl den här Bojen som har provat flest. Jag vet inte om han har någon synpunkt på några speciella årgångar? Visst det var trist när de introducerade True Historic och samtidigt nergraderade de vanliga R9:orna lite för att göra skillnaden tydligare, men bortsett från det så är det väl inga konstigheter med några årgångar fram tills dess. Alla är inte lite historiskt korrekta, men det stör inte mig personligen som bara är ut efter riktigt bra Les Pauler. Sedan ändrar jag ändå det jag har lust med för att få dem precis som jag vill när det gäller spelkänsla, svar och ljud. Det är ju träbiten man betalar de lite större pengarna för, allt annat kan man ju enkelt pyssla runt med.


11 Sep 2018, 10:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
CarlM wrote:
Jag har aldrig sett någon, men blev nyfiken och googlade och hittade då Gibsons egen beskrivning av den:: http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2014/Les-Paul-Signature.aspx

Om du inte vill han en som är urholkad, så är nog inte en LP Signature något alternativ.

Image

Annars verkar det vara en vanlig Les Paul Standard med lite kosmetiska skillnader som t ex bindning och plektrumskydd a'la LP Custom och en switch där det brukar sitta en ton-ratt o.s.v.

Själv är jag väldigt förtjust i Gibsons Historic Les Pauls. Har du provat någon sån?

Jodå, jag har läst en hel del om dessa guror nu och fått en bild av vad det är frågan om och dom har ju Gibsons "weight relief" som är på den bild du visade, så det är inte lika mycket urholkat som i många andra fall. Gibson har väl holkat ur sina gitarrer ända från 80-talet och framåt har jag för mig så att få en urholkad gitarr gör mig inget, bara det finns en mer gedigen ton i guran så får den vara hur den vill så att säga. :)
Exakt, det är ju en Standard med en gemensam tonkontroll och en 15dB's boost-switch...även push-pull på varje mikrofon för splitfunktion om man vill det. Faktiskt många roliga "funktioner" som skulle funka bra för mig i studion.

Jo, jag har spelat på några Historics tidigare, mycket fina gitarrer...tyvärr räcker inte min budget riktigt till en sån just nu...men framöver så blir det nog till att hålla utkik efter en. :)

Faktum är att jag var iväg och provspelade Signatureguran häromdagen och den var rätt tung ändå (så den borde ju inte vara såååå urholkad kan jag tycka) och lät väldigt bra måste jag säga...skön fet gedigen ton, inget plink/plonk ljud här inte. Skön (något fetare) hals och allmänt välspelande gura...jag blev positivt överraskad. Har spelat på en del Gibbor genom åren och denna var inte helt fy skam...57 Classic-mickarna kändes ju riktigt trevliga, lite PAF-iga så där...SÅ jag slog till och köpte den helt enkelt! :D
Nu har jag gjort en setup på den och sänkt stränghöjden lite grann så den spelar som i smör typ...fixat mickar etc etc och jag är galet nöjd måste jag säga! Trodde inte jag skulle hitta någon nyare Gibba som känns så pass bra som den här gör...riktigt gutt på alla sätt och vis...ibland har man tur. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


11 Sep 2018, 10:22
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
salesman wrote:
Majkel wrote:
Nu är det dags...dags att bli gubbe! :mrgreen:

Närå...bara dags att skaffa en Gibsongura i studion, har en grym Eclipse och en klassisk Gibson Studio som används flitigt men nu är det dags för en mer klassisk Gibsongura hade jag tänkt. Letar lite efter en Standard från 90-talet eller 2002-2004 innan dom började ta bort allt för mycket trä i kropparna (för min smak åtminstone) men det är inte lätt att hitta bra exemplar som det verkar. Har däremot dykt på en "Gibson Les Paul Signature 2014" och tänkte kolla om nån här ute har koll på dom...ser nice ut i bygget (förutsättningen är att byta ut E-tune så klart) och har 57-Classicmickarna som standard vilket jag gillar. Vad tror ni som vet mer än mig om denna modell...är det nåt att ha eller?? :)




1
Åren 2002-2004 och där omkring tycker jag det var dom sämsta Gibsons både Custom Shop och Standard.
Såklart jag har inte spelat på varenda ...


Köp en Custom shop från 2013 och framåt men testa först.
Redan 2007 verkade Gibson få lite hårder trä.

Tjo!

Jaså, ja du ser hur det kan vara...jag har haft några riktigt goa 2002 och 2004:or i studion som jag lirat på men det är ju klart att det skiljer sig rätt mycket från gura till gura.
En Custom Shop hade varit nice men ekonomin räcker inte så långt i det här fallet tyvärr...i framtiden kanske. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


11 Sep 2018, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Majkel wrote:
Nu har jag gjort en setup på den och sänkt stränghöjden lite grann så den spelar som i smör typ...fixat mickar etc etc och jag är galet nöjd måste jag säga! Trodde inte jag skulle hitta någon nyare Gibba som känns så pass bra som den här gör...riktigt gutt på alla sätt och vis...ibland har man tur. :)


Kul att du hittade en Les Paul du gillade! Min erfarenhet är att det ofta är en bra idé att våga köpa en Gibson som verkar ha potential och sedan fixa till den så att den blir precis som man vill ha den. Jag gillar verkligen mina Gibsons, men jag har pysslat med dem alla för att de ska bli precis som jag vill ha dem. Det måste man förstås inte, men om man som jag är överdrivet intresserad av gitarreri, så är det ju bara kul att optimera dem över tid tills man är helt nöjd och bara spelar på dem.

Har du lust att lägga upp en bild på den? :)


11 Sep 2018, 10:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
CarlM wrote:
Majkel wrote:
Nu har jag gjort en setup på den och sänkt stränghöjden lite grann så den spelar som i smör typ...fixat mickar etc etc och jag är galet nöjd måste jag säga! Trodde inte jag skulle hitta någon nyare Gibba som känns så pass bra som den här gör...riktigt gutt på alla sätt och vis...ibland har man tur. :)


Kul att du hittade en Les Paul du gillade! Min erfarenhet är att det ofta är en bra idé att våga köpa en Gibson som verkar ha potential och sedan fixa till den så att den blir precis som man vill ha den. Jag gillar verkligen mina Gibsons, men jag har pysslat med dem alla för att de ska bli precis som jag vill ha dem. Det måste man förstås inte, men om man som jag är överdrivet intresserad av gitarreri, så är det ju bara kul att optimera dem över tid tills man är helt nöjd och bara spelar på dem.

Har du lust att lägga upp en bild på den? :)

Visst är det så...alla har ju olika preferenser så man måste ju justera den efter sitt eget tycke och smak. Ibland går det rätt snabbt att få till det men ibland får man jobba hårdare för att få ordning på den, men har man justerat några gitarrer så brukar man ha lättare att få till dom till slut. Sen behöver man ju justera halsen lite då och då beroende på årstid om man ska vara nördig, vilket man vill så klart. :mrgreen:

Tog en bild på guran lite snabbt nu när jag sitter och jobbar...blev väl ingen vidare bild men du ser i alla fall vad det är frågan om. Vintage Sunburst heter färgen btw, hade helst velat ha en cherry burst av nåt slag men det går liksom inte att välja när man köper beggat...men färgen känns jättebra ändå så jag klagar inte. :) Funderar på att ta bort plektrumskyddet och sätta dit ett enkelt svart, kan ju vara bra att spara på det "signerade" för framtiden om inte annat.

Ja, så här ser skapelsen ut då alltså:

Image

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


11 Sep 2018, 14:39
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
CarlM wrote:
salesman wrote:
Åren 2002-2004 och där omkring tycker jag det var dom sämsta Gibsons både Custom Shop och Standard.
Såklart jag har inte spelat på varenda ...


Det ser man. Det verkar helt klart finnas olika erfarenheter. En av de mest eftertraktade Historic-modellerna är väl R9:orna är från 2003 när de tillverkade en del med greppbrädor i brasiliansk rosewood. En av de absolut bästa (om inte den bästa) Historic-Les Pauen jag har spelat på är en 2001:a.

Jag har spelat på Historics från en del olika år, men jag har svårt att se någon direkt koppling emellan tillverkningsår och hur bra de låter och känns. Visst, odlad kanske man får fixa till något, men så kan det ju vara med alla gitarrer, men generellt tycker jag att Historic är väldigt bra gitarrer om man nu gillar klassiska Les Paul-modeller. Visst de låter och känns olika från ex till ex, men jag kan inte säga att någon jag spelat på har varit kass.

Mike Leaf är väl den här Bojen som har provat flest. Jag vet inte om han har någon synpunkt på några speciella årgångar? Visst det var trist när de introducerade True Historic och samtidigt nergraderade de vanliga R9:orna lite för att göra skillnaden tydligare, men bortsett från det så är det väl inga konstigheter med några årgångar fram tills dess. Alla är inte lite historiskt korrekta, men det stör inte mig personligen som bara är ut efter riktigt bra Les Pauler. Sedan ändrar jag ändå det jag har lust med för att få dem precis som jag vill när det gäller spelkänsla, svar och ljud. Det är ju träbiten man betalar de lite större pengarna för, allt annat kan man ju enkelt pyssla runt med.



Min första Gibson 1957 Goldtop R7 va en av dom tidiga från 2003 med Brazillian rosewood greppbräda.
Och det var aboslut inget speciellt soundmässigt med den.
Den hade den mörka halsmicken som Gibson har problem med.


Runt 2007 tror jag Gibson fick tag i lite bättre trä och runt 2013 verkar dom verkligen ha fått sin skit togheter.

Men det finns säkert gitarrer från alla år som låter kanon och ganska dåligt.


11 Sep 2018, 16:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Jag har en prehistoric från 1990 med brazboard och short tenon som har en ton som jag aldrig hört tidigare?? Har spelat på många les Paul allt från 54 till 70 och aldrig spelat på en bättre gitarr tonmässigt :mrgreen:


13 Sep 2018, 13:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Sunburst Les Paul 58-60 stuket....

Vädigt vanliga gitarrer nuförtiden, men ack så ovanliga innan säg 1980?

Från Första Reissues Standard 80 från 1980 till olika mindre serier under senare 80-talet fram till Classic serien kom 1990, och sen Historics från 1994 typ
Alla har de haft olika konstruktioner, material, färger , mickar , halsprofiler osv...

Historic serien har funnits i 25 år nu senare i år, och även där finns ju alla olika kombinationer av allt.
På den här typen av gitarr så är det nyttigt att testa sig fram till vad man gillar , det är personligt

Jag gillar tex INTE feta halsar (Historic feta) och tunga exemplar, ej heller helt 'Plain' toppar. Inte heller 'Monster-toppar'
Gillar inte starkt röda heller (typ Tomato soup burst ar från 1960) . Ej basiga i ljudet tack.
Där är min utgångspunkt.

Har haft kanonbra ex från alla serier och alla perioder , Historic från 2004 var den bästa jag ägt och testat.
Den kanske allra bästa var nog en Classic Premium Plus från 1993 , Snygg top och färg , vikt , allt var bra med den.

Jaha tänker du , den har ju inte 'Long neck tenon'.... Nähä vad f-n spelar det för roll ?

Min 55-59 Conversion var kanon på alla sätt och vis och hade en ton som ingen annan , men tyvärr var halsen lite för tunnad för min smak så inte heller perfekt

Ju mer man lever sig in i detta och testar så blir man ju också kräsen och medveten, Första gången man köper bli rman kanske överförtjust och diggar och vänjer sig
vid sin gitarr, sen testar man snabbt nåt i en butik och tycker det är sämre.

Därav alla dessa skrönor om vilken årgång som är bättre än vilken, omöjligt att vagöra om man inte jobbar på fabriken eller hanterat hundratals av varje serie på
något annat sätt.

Så man bör starta med att försöka ringa in sina 'skallkrav' , sen är det olika för olika personer, en del skiter i vikt och halsprofil och bryr sig bara om ljudet osv...

Det tar tid att hitta rätt exemplar om man är lite petig och problemet är ju att det är svårt att klicka hem från Thomann eller butik i USA på en sån här gitarr
trots att jag vet de som gjort så och är jättenöjda.

Kan tänka mig att en fysisk butik i USA kanske inte skickar det bästa exemplaret man har i lager på en weborder över Antlanten, men det vet jag inte.

_________________



13 Sep 2018, 19:29
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Mike Leaf wrote:
Sunburst Les Paul 58-60 stuket....

Vädigt vanliga gitarrer nuförtiden, men ack så ovanliga innan säg 1980?

Från Första Reissues Standard 80 från 1980 till olika mindre serier under senare 80-talet fram till Classic serien kom 1990, och sen Historics från 1994 typ
Alla har de haft olika konstruktioner, material, färger , mickar , halsprofiler osv...

Historic serien har funnits i 25 år nu senare i år, och även där finns ju alla olika kombinationer av allt.
På den här typen av gitarr så är det nyttigt att testa sig fram till vad man gillar , det är personligt

Jag gillar tex INTE feta halsar (Historic feta) och tunga exemplar, ej heller helt 'Plain' toppar. Inte heller 'Monster-toppar'
Gillar inte starkt röda heller (typ Tomato soup burst ar från 1960) . Ej basiga i ljudet tack.
Där är min utgångspunkt.

Har haft kanonbra ex från alla serier och alla perioder , Historic från 2004 var den bästa jag ägt och testat.
Den kanske allra bästa var nog en Classic Premium Plus från 1993 , Snygg top och färg , vikt , allt var bra med den.

Jaha tänker du , den har ju inte 'Long neck tenon'.... Nähä vad f-n spelar det för roll ?

Min 55-59 Conversion var kanon på alla sätt och vis och hade en ton som ingen annan , men tyvärr var halsen lite för tunnad för min smak så inte heller perfekt

Ju mer man lever sig in i detta och testar så blir man ju också kräsen och medveten, Första gången man köper bli rman kanske överförtjust och diggar och vänjer sig
vid sin gitarr, sen testar man snabbt nåt i en butik och tycker det är sämre.

Därav alla dessa skrönor om vilken årgång som är bättre än vilken, omöjligt att vagöra om man inte jobbar på fabriken eller hanterat hundratals av varje serie på
något annat sätt.

Så man bör starta med att försöka ringa in sina 'skallkrav' , sen är det olika för olika personer, en del skiter i vikt och halsprofil och bryr sig bara om ljudet osv...

Det tar tid att hitta rätt exemplar om man är lite petig och problemet är ju att det är svårt att klicka hem från Thomann eller butik i USA på en sån här gitarr
trots att jag vet de som gjort så och är jättenöjda.

Kan tänka mig att en fysisk butik i USA kanske inte skickar det bästa exemplaret man har i lager på en weborder över Antlanten, men det vet jag inte.



Hur nära en gammal var din Classic Premium?


13 Sep 2018, 22:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Jo, många tankar i ämnet Gibson Les Paul blir det...för även om jag faktiskt är riktigt nöjd med mitt nyinköp så funderar man ju på om en äldre variant är "bättre" på nåt vis. Det enda som kan stilla nyfikenheten är ju att köpa fler och testa...men det har man ju inte direkt råd med...he he.

Apropå att köpa...har browsat nätet i nån månad och det är nåt som hänt helt plötsligt med Gibsons beggatpriser. Numer är det vanligt att se en beggad LP Standard för 15-17.000kr och uppåt mot 23.000kr av vad jag stött på. Det kan vara guror som har limmad hals/huvud eller som inte är nåt märkvärdigt alls till att det är nån 90-talare eller nån från 2000-2005 eran som man då påstår är "den bästa för Gibson" etc...helt plötsligt så får man slanta upp 3-7000kr extra mot för tidigare i år då jag också spanade Gibbor för inköp. :) I min bok känns det lite sjukt att pynta nästan samma pengar för en enkel Standard som för en Custom Shop...visst det skiljer lite grann men det är inte många tusingar som diffar. Jag fattar ju att det är Gibsons nya "galna" prishöjningar som gör det hela men är marknaden och köparna beredda att betala så mycket mer för samma produkt så att säga?! Jag vet inte vad ni tycker men jag själv drar öronen åt mig då inga andra guror följer med i denna "prishöjning". Pratade med en butik som säljer Gibson och att dom känner sig lite överkörda av Gibsons prishöjningar...dom sade att "det är svårt att sälja Gibson för tidigare priser och med dom nya priserna över 30tkr så får butiken sänka priset för att ens bli av med dom som hänger på krokarna". Nåja, livet är aldrig enkelt men denna lustiga prisåkning på Gibsonguror gör mig lite fundersam. :shock: :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


20 Sep 2018, 10:56
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Hmmm, vad man begär är inte vad man får.
Folk kan sätta högre pris bäst dom vill.
Jag tror att det helt enkel inte säljes i regel.


20 Sep 2018, 11:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
salesman wrote:
Hmmm, vad man begär är inte vad man får.
Folk kan sätta högre pris bäst dom vill.
Jag tror att det helt enkel inte säljes i regel.

Du har nog rätt...folk försöker väl så klart få ut så mycket som möjligt. Men det är svårt med beggatpriser när vi alla är vana (eller vad man ska säga) med ett visst prisspann och helt plötsligt så höjs det utan att själva varan i sig blir bättre. Jag har själv mailat några säljare på Blocket och varit intresserad av att köpa men själva priset har inte gått att göra nåt åt, det har varit skrivet i sten...så då är det inte så mycket att göra. Men det är väl som du säger, gitarren blir kvar tills dom förstår att man måste sätta ner priset lite grann då marknaden inte dräller av gitarrister som har 15-20papp över att spendera på en Standard LP.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


20 Sep 2018, 11:23
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Det är förstås skillnad på folk som har en fin gitarr dom inte använder och kan tänka att sälja den om dom får tillbaka slantarna som dom betalt, och får dom ej så får den sova i caset.
Och så finns det dem som behöver cash igår.

Och det verkar som om dom mesta som säljes på annons är utav dem som behöver pengar helt enkelt.

En annan favorit är dom här faded gitarrerna som folk tror/trollar med om att dom vore bättre bara för att en mr Corsa trollade om dem som fan på LPF och YT.


20 Sep 2018, 22:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
salesman wrote:
Det är förstås skillnad på folk som har en fin gitarr dom inte använder och kan tänka att sälja den om dom får tillbaka slantarna som dom betalt, och får dom ej så får den sova i caset.
Och så finns det dem som behöver cash igår.

Och det verkar som om dom mesta som säljes på annons är utav dem som behöver pengar helt enkelt.

En annan favorit är dom här faded gitarrerna som folk tror/trollar med om att dom vore bättre bara för att en mr Corsa trollade om dem som fan på LPF och YT.

Visst är det så…det finns olika typer av säljare men hur det än är så är det marknaden som styr värdet i slutändan. Det är många man pratar och diskuterar med som säger att ”jag tycker att den är värd så här mycket”…det spelar ju ingen roll om jag tycker att min gitarr är värd 1 miljon kronor bara för att jag tycker den är snygg/skön/fantastisk etc medans det för någon annan ”bara” är en vanlig gitarr där man är villig att betala marknadsvärdet (vad nu det kan vara).
En rolig grej var för någon vecka sedan då en kille skulle sälja en Standard LP från 2015 för 17.000kr (tror jag det var) där jag undrade om det var nån speciell modell han hade med tanke på priset. Jag undrade om han var villig att sänka priset då jag precis hade fått ett pris av en butik att köpa en ny Standard för 21.200krkr där jag då även kan dra av momsen genom firman vilket i slutändan blir strax under 17.000kr när jag dragit av momsen. Men han tyckte ändå att hans gitarr som var lite över tre år gammal (med några repor och lätta dings) lätt var värd sina 17.000kr så han tänkte inte pruta en krona. :? Ja, så kan det vara ibland…det blev ingen affär med hans gitarr som du förstår. :)

Jag hade en Faded-gitarr för några år sedan som var en riktigt fin LP. Det var en av dom tidiga 2005-2006 som inte var urholkade som dom blev senare. Men om dom är så mycket bättre än andra håller jag inte med om. Finns som i allt annat bra ex där också samtidigt som det finns riktigt usla dito. En polare hade två stycken Fadedmodeller som var helt döda i ton och inga roliga byggen alls. Men men…såg nån fadedgura för nån vecka sen som kostade närmare 20-papp, för några år sedan när jag köpte dom låg dom runt 8-10.000kr eftersom nypriset på dom låg mellan 11-14.000kr nånstans då Musikbörsen skeppade ut dom…men det var då det…det är glömt sen länge sedan, nu jämförs dom säkert med vad en ny Standard kostar. :mrgreen:

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


20 Sep 2018, 23:00
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
Jag tror mig minnas dom har varit urholkade sedan åtminstone 1990-talet.
Detta stör inte mig om den låter bra.

Enligt min åsikt eller/och erfarenhet så direkt du gått runt hörnet från musik affären så är priset 50-60% utav nypriset vad det änn gäller.


Kan man testa innan köpet och man träffar på en LP som verkligen är ut över något annat.
Då kanske man kan betala ordentligt med pengar.


21 Sep 2018, 00:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
salesman wrote:
Jag tror mig minnas dom har varit urholkade sedan åtminstone 1990-talet.
Detta stör inte mig om den låter bra.

Enligt min åsikt eller/och erfarenhet så direkt du gått runt hörnet från musik affären så är priset 50-60% utav nypriset vad det änn gäller.


Kan man testa innan köpet och man träffar på en LP som verkligen är ut över något annat.
Då kanske man kan betala ordentligt med pengar.

Sedan mitt 80-tal t.o.m. är det nog. Faded definitivt wheight relieved. Hittade denna sammanställning, vet dock inte om den är helt korrekt, är ju inte Gibsons egen. Gibson har ju en liknande beskrivning, men utan årtal.
http://www.gibsontraditional.com/body-construction/

_________________
Image


21 Sep 2018, 09:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Gibson LP Signature 2014?
salesman wrote:
Jag tror mig minnas dom har varit urholkade sedan åtminstone 1990-talet.
Detta stör inte mig om den låter bra.

Enligt min åsikt eller/och erfarenhet så direkt du gått runt hörnet från musik affären så är priset 50-60% utav nypriset vad det änn gäller.


Kan man testa innan köpet och man träffar på en LP som verkligen är ut över något annat.
Då kanske man kan betala ordentligt med pengar.

Jo, så är det...som Kjelle skrev så börjades det nån gång på 80-talet redan. Men för mig är en "solid" Gibsonkropp en weight relief, dvs den är något lättad redan...det funkar jättebra för min del. Det är alla chambered kroppar jag har svårt för med den ihåliga tonen så dom håller jag mig gärna ifrån.

Så är det väl mer eller mindre...att direkt man köpt nåt från affären så sjunker det i värde och det är väl det som inte riktigt alla tycker och tänker lika om. Själv utgår jag ifrån denna princip när jag säljer egna prylar (30-60% beroende på ålder och skick) och oftast så hittar man beggade prylar inom samma prisområde, men det finns ju många som värderar sina prylar väldigt högt och även om man har cash och kan tänkas köpa för ett visst "marknads-beggat-värde" så vägrar dessa människor sälja och upplever att man lägger absurda skambud vilket dom inte tänker acceptera...men visst, dom blir ju oftast varse att dom måste sänka sitt pris efter ett tag för att kunna sälja sina prylar...men men.

Håller helt med...jag betalar gärna mer för nåt som visar sig vara bättre än "medelsnittet" och som passar just mig väldigt bra...ett bra examplar av en gitarr är ju värt några kronor mer, men det vet man ju inte förrän man testat så klart. Det händer ibland när man besöker musikaffärer att man stöter på jättefina exemplar, då man har möjlighet att testa flera olika instrument, och då lägger jag gärna nån krona extra om jag verkligen vet att denna pryl är bland det bättre man provat och som passar MIG som handsken så att säga. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


23 Sep 2018, 17:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.