View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 17:24



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Under-wound pickups? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Under-wound pickups?
Har testat ett par underlindade HB´s och gillade verkligen vad jag hörde.
Mer klarhet, mer dynamik plus att de drev smuts-pedaler bättre. Ytterst subjektivt upplevt naturligtvis, vet ju inte hur samma mickar låtit som "full-lindade".
Gibson satte ju ofta svaga PAF på vintage ES335, knappast av en slump, så det fanns redan då en medvetenhet om detta.
Någon som experimenterat med detta och har synpunkter?

Tänkte, som experiment, linda upp någon billig HB och se vad det ger. Någon som gjort detta?


02 Sep 2018, 09:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Under-wound pickups?
Goran wrote:
Har testat ett par underlindade HB´s och gillade verkligen vad jag hörde.
Mer klarhet, mer dynamik plus att de drev smuts-pedaler bättre. Ytterst subjektivt upplevt naturligtvis, vet ju inte hur samma mickar låtit som "full-lindade".
Gibson satte ju ofta svaga PAF på vintage ES335, knappast av en slump, så det fanns redan då en medvetenhet om detta.
Någon som experimenterat med detta och har synpunkter?

Tänkte, som experiment, linda upp någon billig HB och se vad det ger. Någon som gjort detta?

Detta kommer nu att bli en "tycke och smak tråd" utan dess like. :wink:

Men; för mina 5:
Jo; men så är det. Dock inte att mindre lindade spolar automatiskt låter bätttre. Det låter ALLTID bäst när mickens EQ, styrka och karaktär är anpassad till ett specifikt instruments natuliga AK sound/register. Och i detta är även strängar en så otroligt viktig del av.

Några exempel::
- Har du en tight AK- ton i gitarren = behöver man nödvändigtvis inte underlindade spolar.
- Har man en mörkare dåvare AK-sgnatur = Ger underlindat ett bättre resultat.
- Har man massivare styka i AK -tonen = Är underlindat nästan en nödvändighet.


Det finns ett skit bra test om man vill lära sig -och testa sig konsten i att linda mickar: Linda mickar som låter lika för Ex tre olika strängtjocklekar: Ex: 009-042, 010 - 046, 011 - 052. (Rekommenderar ett test instrument med nollband.) Gör man detta rätt; lär man sig kompensations differenser "på rätt sätt": Man använder inte fysiken; utan sina öron: Och skapar den så viktiga grunden till den EGNA basen till sin EGNA matte kring detta. Och när man har skaffat -och verifierat sin egna matte: Låt andra som gillar att höra sin egna röst; snacka. Le; och var trygg i det som du bevisligen vet bättre. Det sämsta du kan göra är att ens tänka tanken om att börja förklara din data; om du inte planerar registrera F-skatt, paketera -och göra ett språngförsök på marknaden.


/ Jonken


02 Sep 2018, 10:51
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Under-wound pickups?
Intressant!
Finns ju mickar som är underlindade ”från fabrik” t ex Danelectro och Gretsch Filtertron som ju låter förträffligt.
Min tanke var mer gällande PAF typen, där överlindning ofta är det man stöter på, med resultat som ” ju mer desto bättre”, eller tvärtom beroende på smak. Inom rimliga gränser....


02 Sep 2018, 15:48
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Under-wound pickups?
Om vi pratar PAF-typ så tycker jag att lite svagt lindat oftast funkar bäst för mig.
De blir mer dynamiska, mer skimmer, liv osv. De kan däremot inte vara föör svagt lindade då försvinner för mkt mellanregister och de försvinner i bandsituation.
Halsmick ca 7k och stall runt 8k brukar jag gilla.
Naturligtvis med en btasklapp angående gitarrens egna klang och beroende på tex magnettyp
.


02 Sep 2018, 16:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.