View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:39



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Projekt/NGD - Gibson Flying V 2001 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Projekt/NGD - Gibson Flying V 2001
Hittade för ett tag sedan en riktigt fin, äldre Gibson Flying V i södra Britannien. Tanken var att släppa ner två styck P-90 mickar i denna. Ville dock höra hur den känns och låter först; så jag fixade i ordning den -och släppte ner en Clasic 57 och en Classic 57+ i den.

Image Image


På alla mina V; vill jag ha volymkontrollerna närmast mickarna -och tonen närmast jacket.

Gitarren är viktmässigt lättare -och har AK-klangmässigt det där äldre; mer metalliska "vintage tonen". AK-tonen som är en nödvändighet för att kunna återvinna orginalsoundet som så många suktar efter ur en PAF-mick med en lite tröttare Alnico II magnet.

För mig personligen; som är åldersmässigt nämare vintage -än fabriksny; känns det lite konstigt: Som att dessa Flying V -guror typ kom ut igår. Återkommande är jag tvungen att påminna mig själv om att guran är 17 år gammal; och vintage idag. Det är därför bara naturligt att den låter som den gör. Ålders påverkan gör onekligen dessa instrument väldigt mycket gott.

Eftersom många (precis som jag) har svårt att relatera till att dessa instrument nu är vintage; innebär också att priserna än så länge inte skjutit i höjden för beggade ex. De ligger idag just liiite över vad man får betala för ett nytt av årets ex hos en handlare. Dock när fler än proffsen börjar upptäcka det här; kommer givetvis efterfrågan taktiskt bumpa upp priserna. Man får fram hur många träffar som helst på äldre V-ex i en Ebay sökning. Problemet är att få av dessa är inom EU. Och träslaget gitarren är byggd av är inte längre kompatibelt med EU-CITES. (Så vill man lägga vantarna på en; gäller det att passa på medans Storbritannien fortfarande räknas till EU.)

Det intressantaste när det gäller just Flying V modellerna; är Gibsons felaktiga fabrikskonstruktion i upphängningen av 500T och 496R -orginal mickarna. Dessa är HELT felvinklade -gentemot strängarna. De låter/levererar därför mestadels ren dynga TROTS att gitarren i sig klingar riktigt trevligt. Detta medför att de som inte vet bättre; blir lite less snabbare och säljer sitt V -till förmån för någon annan gitarr som finkar bättre. (Och skulle ägarna komma på problemet; krävs ofta riktig Tech hjälp -för att åtgärda vinkelproblemet.)

Få se när jag får tid att börja tillverka ett custom plektrumskydd -för att fälla ner P-90:na. Gitarren låter dock gudomligt redan som den står nu.
Har en JÄKLA MASSA projekt i rullning just nu. Eventuellt till nästa helg kan det bli en riktigt trevlig överraskning för Ibanez -folket här på Bojen....


/ Jonken


31 Aug 2018, 13:56
Profile

Joined: 10 Aug 2010, 12:01
Posts: 360
Location:
Post Re: Projekt/NGD - Gibson Flying V 2001
Tack för kul läsning, jag är också vintage :) Har sedan början av mitt spelande vart V tokig (74) men aldrig ägt någon, inte heller spelat på något V. Köpte just en Ibanez AZ; dyraste modellen, och plekade den i veckan. Väntar med spänning på vad Magnus och du har kokat ihop...……… :)


01 Sep 2018, 10:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Projekt/NGD - Gibson Flying V 2001
Oj, den var fin!

Flying V:n är kul. Jag skulle köpa mig en SG, men det blev ett V istället. Det var den SG som passade mig bäst. :)


01 Sep 2018, 12:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Projekt/NGD - Gibson Flying V 2001
Detta är min 4:e Gibba flajja. Dom andra är:

- En sunburst R/W -med Skatterbrane Twangbranes.
- En vit Ebonybräda -med Classic '57:or.
- En Cherry röd R/W med OFR-svaj -och Duncan distortions.

Alla är äldre årsmodeller -byggda i riktig (mörk) mahogany.

Jag ogillar att byta mellan olika gitarrmodeller -i skarpt läge. Bestämmer jag mig för att det blir V-kväll; ja då blir det V-kväll; oavsett bredare soundkrav och alternativa stämningar.


/ Jonken :wink:


01 Sep 2018, 19:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Projekt/NGD - Gibson Flying V 2001
ippa wrote:
Tack för kul läsning, jag är också vintage :) Har sedan början av mitt spelande vart V tokig (74) men aldrig ägt någon, inte heller spelat på något V. Köpte just en Ibanez AZ; dyraste modellen, och plekade den i veckan. Väntar med spänning på vad Magnus och du har kokat ihop...……… :)

GRATTIS! Ibba AZ Premium är definitivt inte alls fel. Många saker som är helt klockrena i dessa. Din dessutom med färsk, data uträknad jämnhet på de rostfria bandstavarna; borde ju vara riktigt "slick" och behaglig att myra på.

Förvånande att du inte ens testat ett V; med tanke på din långvariga "tokighet" till dessa instrument. Ett V är ett ganska unikt instrument spelkomfortmässigt: Man tenderar att antingen älska mer sig dessa; eller dissa dem helt. Ju behgaligare man är med att ha sin plockhand positionerad till vänster om gylfen (höger om man lirar höger): Ju mer tenderar man att älska V. Greppbrädans position -sett till kroppen tenderar göra andra typer av instrument konstruktioner "halstunga". Ett V är aldrig halstung. Sedan är det -det där med att sitta och spela: Vissa klarar helt enkelt inte av det; medans andra (mig själv inkluderad) upplever att modellen erbjuder ökad komfort och ergonomi -för mer kontroll i detta.

Ska dassa ut på en jobbresa under nästa vecka. Planen är att vara tillbaka hemma sent torsdag -eller på fredag. Om allt flyter på lite -och inga akuta kund jobb dyker upp under veckan; borde Du få din nyfikenhet stillad till kommande helg. Det mesta är färdigt redan; förutom sätta ihop allt -och lite grejer som troligen dyker upp från Crafton i veckan.


/ Jonken :)


01 Sep 2018, 21:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Projekt/NGD - Gibson Flying V 2001
Ska väl erkänna att jag aldrig haft någon större önskan om att äga ett V, och kan inte erinra mig om att jag någonsin har spelat på en.
Dock så måste Albert Kings "stage appearance" med svart kostym, sjöskumspipa och en flying V vara det fräckaste någonsin!

_________________
pudas


02 Sep 2018, 09:14
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Projekt/NGD - Gibson Flying V 2001
pudas wrote:
Ska väl erkänna att jag aldrig haft någon större önskan om att äga ett V, och kan inte erinra mig om att jag någonsin har spelat på en.
Dock så måste Albert Kings "stage appearance" med svart kostym, sjöskumspipa och en flying V vara det fräckaste någonsin!

Jag bokstavligen ÄLSKAR att bryta föruttfattade meningar -och felaktiga antaganden. Man kan väl säga att jag "samlar på minnen" av folk som i efterhand bara måste komma fram och undra och fråga efter att något har ändrat/ruckat/väckt lite grann i deras tidigare så solida världsbild...

Albert King i all ära; men det går inte att snacka V utan att nämna Michael Schenker. Michael symboliserar (för mig iaf) total kontroll över instrumentet. Inte bara speltekniskt; utan även för hur han byggde sitt egna signatursound + tidigt löste fabriksproblemen i instrumentet.

- Han körde ett tightsound ur instrumentet med 009 - 042 strängarar -och använde en Wah pedal som EQ innan stärkaren.
- Han monterade pickup ramar på plektrumskyddet -för att åtgärda Gibsons mickvinklingsproblem i orginalplekan.

Min absoluta favorit liveklipp med Michael Schenker: https://www.youtube.com/watch?v=_LFEZkkwSO4
(Notera kontrollen över tonen -och spelpositionen Michael har på gitarren för totalkontroll över den; i de så ur-vackra solodelarna.)


/ Jonken


02 Sep 2018, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Projekt/NGD - Gibson Flying V 2001
Jonken wrote:
[det går inte att snacka V utan att nämna Michael Schenker. Michael symboliserar (för mig iaf) total kontroll över instrumentet. Inte bara speltekniskt; utan även för hur han byggde sitt egna signatursound

/ Jonken

Nu snackar vi... UFO 78 på Göta Lejon.... Mycket att ta in för en 16-åring....
Du kan väl lägga till James Marshall Hendrix till din lista av favvo V-gitarrister ?

Jag lirade V'n under hela 90-talet, till dom blev vanliga och poppis bland varenda pop-gäng. då var det inte lika kul längre.

Hade 4 st samtidigt ett tag, 70-tals , Korina Heritage och flera såna 67 varianter som du har.
Största felet med reissuen som kom 89 är att dom inte har svaj som orginalet, men det går ju att ordna till.....

_________________



02 Sep 2018, 15:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Projekt/NGD - Gibson Flying V 2001
Mike Leaf wrote:
Nu snackar vi... UFO 78 på Göta Lejon.... Mycket att ta in för en 16-åring....
Du kan väl lägga till James Marshall Hendrix till din lista av favvo V-gitarrister ?

Jag lirade V'n under hela 90-talet, till dom blev vanliga och poppis bland varenda pop-gäng. då var det inte lika kul längre.

Hade 4 st samtidigt ett tag, 70-tals , Korina Heritage och flera såna 67 varianter som du har.
Största felet med reissuen som kom 89 är att dom inte har svaj som orginalet, men det går ju att ordna till.....

Helt rätt. Man kan inte glömma Jimi i sammanhagnet. Har byggt min sunburst -efter Hendrix sound. De svagt underlindade Twangbrane -mickarna nailar verkligen det soundet. Det är ofta många förvånade miner -när man river av Hendrix låtar på det V:et. (Ungefär: Men; vänta nu: Ska det inte vara en Strata för att få det där...?)

kan bara tänka mig; vilken upplevelse UFO måste ha varit för en ung grabb då. (Lite små avis faktiskt.)


/ Jonken


02 Sep 2018, 21:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.