View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:25



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur kan vi utveckla bojen framöver 
Author Message

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Hur kan vi utveckla bojen framöver
Lägg gärna förslag om hur vi får ett bättre diskussionsklimat, och en mer avslappnad hållning. För i grunden är det en stor tillgång att byta erfarenheter, hitta grejer och inte minst goda råd. Hur kan vi utveckla den biten men också annat som för tekniken och alla andra delar framåt. Vi har ju kunnandet att göra allt detta.
Resonera vidare, ge förslag eller något. Men vi avstår från tjabel och påhopp på de som verkligen kommer med något och försöker stödja goda tankar.

Så sätt igång jag var först nästa är tvåa och så vidare

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


30 Aug 2018, 00:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Jag tycker att jämfört med många andra forum och F-B grupper att Bojen är riktigt bra, kanske till och med ett föredöme!
Vist, lite här och var kan man ju ana att vissa personer inte gilla varandra, men ofta så är det nog så att man provocerar varandra av ren slentrian!
Min övertygelse är att Bojen är i behov av en modernisering, främst vad gäller att kunna lägga upp bilder av hög kvalitet/upplösning direkt på sidan. En bra bild är oumbärlig vad gäller att kunna åskådliggöra en fråga för diskussion, en försäljning etc!

_________________
pudas


30 Aug 2018, 06:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Yes, lättare bildhantering är superviktigt. Det skall var lätt och roligt att lägga in alla sorts trådar.

Fler medlemmar! - Bojen tappar till Facebook och det är de yngre som går dit. Eller egentligen inte hittar hit alls.

Bojen har många fördelar jämfört FB och de är väl värda att ta vara på.

_________________
##################


30 Aug 2018, 08:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Håller med om att det måste funka att lägga upp någorlunda högupplösta bilder direkt på sidan här för att det ska bli bra på riktigt. En bild säger mer än 1000 ord osv. Det blir mycket bättre diskussioner om man kan gestalta med en bild och konkret visa vad man menar. Facebook har jag hittils lyckats hålla mig ifrån men om all begagnad försäljning av gitarrer o dyl flyttar dit så vete fan om jag kan stå emot... :roll:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


30 Aug 2018, 08:22
Profile

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
En tråkig trend här är att skapandet av musik och hantverk rörande musik tenderar att flyta förbi obemärkt, medans diskussioner om irrelevanta saker så som valutakurser och och Gibsons historia tenderar att ta över.

Jag har slutat skriva här då jag ser att musikskapande, meckande, problemlösning vad gäller elektronik, byggen m.m.
Har blivit en bristvara. Kanske ingen gör musik eller bygger något längre. Men då har syftet med ett gitarrforum ändå försvunnit.

Ett konkret förslag.
Färre ämneslänkar:

Musikforum, musiktips, egen musik, musikteori, studio, ljudnörderi
Teknikforum ,rör, meck, bygg, koppling, stärkare
Skitsnackforum, det bojen används för idag.

Och köp och sälj givetvis!

_________________
Ödemarken, terrorjazz-trio.
Http://www.facebook.com/odemarken
Http://www.odemarken.com


30 Aug 2018, 09:43
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
En sak som jag saknat länge är möjligheten att kunna embedda videos så man bara behöver trycka play direkt i forumet än att gå vidare i en länk.

Jag vet, detta är ett rejält i-lands problem, men vissa trycker nog inte ens länkarna om dom inte ser en stor bild med "Play" knapp på.

Jag skulle uppskatta en video-embedd funktion :)


30 Aug 2018, 09:54
Profile
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
En modernare forum-plattform, typ https://xenforo.com


30 Aug 2018, 10:40
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Njae, personligen föredrar jag ju den här gamla klassiska forum-looken. Mycket bättre vintagetone, den där nya är alldeles för steril och oinspelad :mrgreen:


30 Aug 2018, 10:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Min helt privata teori, men jag misstänker att det är den låga inläggsfrekvensen som gör att bojen fortfarande lever. Skulle det postas lika mycket som i fornstora dagar, skulle ingen ha tid att moderera. Detta är dock som sagt endast gissningar.


30 Aug 2018, 10:50
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Bra tråd, då kunskapen på forum som detta är värt att bevara.
Och forum är en döende art överallt. Folk orkar inte läsa mer än några meningar och ännu mindre svara på dem.
Men de behöver hållas igång för efter folk försvunnit kommer de inte tillbaka.

Håller med de som tycker det är milt här, troligen för att de flesta här är vuxna med en sund syn på respekt för oliktänkande.
Absolut finns det undantag, men det är lätt att hantera med att bara hoppa över det.
Här finns så mycket kunskap när man behöver den att man kan ta lite grus i maskinen.

Jag håller med om bilder och videos, det är helt kass nu.

Håller med Svaj om att forum är för lite musik, spel, speltips (eller länkar till såna), pryltips (sköta, fixa, bygga osv).
Det är dock inte bara här, det är samma sak världen över.
Tyvärr är det generellt "meningslöst kring prat" som får folk att stanna, som en snuttefilt där man snackar lite skit med likasinnade. Det får man ta och det måste nog vara så.
Jag förstår om folk tycker det är jobbigt att posta sitt spel, det är att plotta sig.
Även att många har svårt att hantera andra kommenterar än "jättebra!" (positiva saker).
Tyvärr ger mer musik "lätt att posta en video" lätt "jag postar inget annat än videos på mig själv" snubbar som använder forum till att promota sig själv och bidrar i övrigt med noll (såna är det ju ett gäng på de forum som blivit på facebook).



Ett vanligt fel på forum är att dela in dem i för många ämnen (och ofta poliser som påpekar så fort någon råkar posta på fel ställe, och flyttar det). Många ämne är 1A i att döda ett forum, och speciellt om det är få aktiva.

Jag tror nog att man inte riktigt kan hålla liv i ett svenskt forum så mycket länge till.
Jag menar, hur många aktiva är det här, 50?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Aug 2018, 11:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Tvåtakt wrote:
Njae, personligen föredrar jag ju den här gamla klassiska forum-looken. Mycket bättre vintagetone, den där nya är alldeles för steril och oinspelad :mrgreen:


:D

Ja, det borde vara analogt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Aug 2018, 11:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Det är ju skitskönt med att allt är jättelångsamt så man slipper hysteriska flöden och snabbt tempo. Om man jämför med Diskantforum, fick ett modernare snitt, så spritter Ljudbojen av liv och aktivitet :mrgreen:

Det vore dock kanon om det man kunde göra något åt bilduppläggningsfunktionen på nåt smart enkelt sätt.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


30 Aug 2018, 11:22
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
glassfinger wrote:
Om man jämför med Diskantforum, fick ett modernare snitt, så spritter Ljudbojen av liv och aktivitet :mrgreen:


Ju modernare något är idag, desto omodernare är det i morgon:

Image


30 Aug 2018, 12:35
Profile

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Responsiv design
+
Bilduppladdningsmöjlighet
=
Nöjd

_________________
http://www.lavrell.com
email: lavrell (at) gmail.com


30 Aug 2018, 15:02
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
glassfinger wrote:
Det är ju skitskönt med att allt är jättelångsamt så man slipper hysteriska flöden och snabbt tempo. Om man jämför med Diskantforum, fick ett modernare snitt, så spritter Ljudbojen av liv och aktivitet :mrgreen:


Saxat ifrån Diskantforum...

Bananskalle wrote:
bomaniac wrote:
Är inne på Diskantforum och förfäras åt den låga aktiviteten hä numera. :sad2: Ett forum som var så vitalt och kul för nåt år sedan lever nu med konstgjord andning.
Jag hoppas Facebookforat dör och att folket kommer tillbaka hit.


Den konstgjorda andningen må så vara. Battles är ett lok som inte kan stoppas.


Ni behöver ett eget Battle...

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


30 Aug 2018, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Mer mobilvänligt. Förvisso är kanske medelåldern högre här, men det är nog inte alla som sitter framför en stationär PC och läser/skriver på bojen ändå.

I kombination med att man direkt skulle kunna lägga upp en bild från tex mobilen.


30 Aug 2018, 21:15
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Jag skulle kunna tänka mig att ljudbojen börjar testa produkter och enklast är väl pedaler men också annat som review.
Det skulle vara intressant för företag i stället för många gånger usla videos på youtube där man inte ens brytt sig att stämma gitarren och vevar dist med öppna ackord d.v.s skulle gå att skapa en panel som tillsammans gör en sammanfattande bedömning.
Hur det ska gå att fixa praktiskt tål däremot att fundera över.

Sen borde det gå att få rabatter hos kedjor eller handlare där vi helt enkelt styr över inköp av strängar mm och gör våra inköp och är köptrogna. Också nått att fundera över.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


31 Aug 2018, 01:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Vad säger admin Groth?

_________________
##################


31 Aug 2018, 10:50
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Shoegazers Anonymous wrote:
Mer mobilvänligt. Förvisso är kanske medelåldern högre här, men det är nog inte alla som sitter framför en stationär PC och läser/skriver på bojen ändå.

I kombination med att man direkt skulle kunna lägga upp en bild från tex mobilen.


Jag läser och skriver endast på Bojen när jag sitter framför en dator med tangentbord. Det blir alldeles för flyktigt med telefon i forumsformatet. Funkar någotsånär på Facebook men absolut inte här.

Tycker för övrigt också att denna lite äldre design är oslagbar. Enkel och funktionsvänlig (förutom för bilder).


31 Aug 2018, 14:18
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Vinyljunkie wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Mer mobilvänligt. Förvisso är kanske medelåldern högre här, men det är nog inte alla som sitter framför en stationär PC och läser/skriver på bojen ändå.

I kombination med att man direkt skulle kunna lägga upp en bild från tex mobilen.


Jag läser och skriver endast på Bojen när jag sitter framför en dator med tangentbord. Det blir alldeles för flyktigt med telefon i forumsformatet. Funkar någotsånär på Facebook men absolut inte här.

Tycker för övrigt också att denna lite äldre design är oslagbar. Enkel och funktionsvänlig (förutom för bilder).

Tycker också precis samma sak!

Ingen jäkla facebrööl, groggle, eller twatter...Hehehe... =)
Är nöjd som det är, ljudbojen passar precis lagom efter hemkomst
från arbetet, inte ska man ha med sig ljudbojen på arbetet.
Mobilen ska användas hemma, med måtta!...

:D

_________________
http://www.ergopikk.com


31 Aug 2018, 14:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Jag är också nöjd med skrivbordformatet. Jag skriver ungefär hundra gånger snabbare på en skrivbordsdator med ett riktigt tangentbord än jag gör på en smartphone med pekskärm. Jag sitter och jobbar framför en dator och jag tjuvtittar gärna på bojen under arbetsdagen. Jag tycker precis allt går snabbare och enklare på en skrivbordsdator än på en mobil.


31 Aug 2018, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Men om sidan görs responsiv så blir ju alla nöjda? Dvs sidan kommer per automatik anpassa sig efter den enhet besökaren har.


31 Aug 2018, 20:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Jag tycker att Ljudbojen är kanonbra som den är. Just att det mestadels är ett lugnt och sakligt klimat här. Det inbjuder intressanta personer att dela med av sina erfarenheter och kunskaper. Detta HELT UTAN att dessa har en ekonomisk/kommersiell underagenda. Och detta är någonting Ljudbojen även i framtiden skall sträva efter underhålla. Dessutom har ju Bojarna själva chippat in ur eggen ficka -för att hålla Bojen ren från bla reklam och skit.

Jag menar: Skulle detta helt plötsligt bli ett ökat ettor-å-nollor kryp-in -i stressigt samhällstempo; skulle Iaf jag försvinna ganska fort härifrån. I en sådan värld tar man sig inte tid att tänka och lyssna. Därdet bara handlar om att hojta sina trivialiteter på lägre nivå än de andra man försöker diskutera med.

Hemligheten stavas tid. Innehållet på bojen måste vara tillräckligt intressant och givande -för att medlemmar skall prioritera att ta sig tiden och besväret att vara här. En informativ nivå stimulerar. Nytänk, ideér, information, erfarenheter är saker som alltid tenderar locka. Men för att folk skall dela med sig av sånt; kräver att nivån är tillräckligt hög -för att personerna skall prioritera att ta sig tiden till att förmedla det här.

Det är givetvis trevligt med fler medlemmar och ett aktivare Bojen. Men inte till priset av en drastisk nivåsänkning i diskussionstrådarna. Jag diskuterar hellre med färre personer som är sakliga; än fler personer som bara är båga -och pruttar het luft ur munnen. Det bästa resultatet får man nog om man har samma entusiasm i sitt bojande; som man har till sin musik: Att ge sig fan på att göra det så bra man förmår och är kapabel till. DÅ uppnår man även trevligare resultat i slutändan.

Kärnfrågan är nog inte "Hur kan vi utveckla Bojen framöver?". Frågan är väl mer "Vad kan vi göra för att Bojen inte utvecklas till något annat än vad den är idag framöver?"


/ Jonken


31 Aug 2018, 21:18
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Status Quo

_________________
http://www.ergopikk.com


31 Aug 2018, 22:51
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Jonken wrote:
Jag tycker att Ljudbojen är kanonbra som den är. Just att det mestadels är ett lugnt och sakligt klimat här. Det inbjuder intressanta personer att dela med av sina erfarenheter och kunskaper. Detta HELT UTAN att dessa har en ekonomisk/kommersiell underagenda. Och detta är någonting Ljudbojen även i framtiden skall sträva efter underhålla. Dessutom har ju Bojarna själva chippat in ur eggen ficka -för att hålla Bojen ren från bla reklam och skit.

Jag menar: Skulle detta helt plötsligt bli ett ökat ettor-å-nollor kryp-in -i stressigt samhällstempo; skulle Iaf jag försvinna ganska fort härifrån. I en sådan värld tar man sig inte tid att tänka och lyssna. Därdet bara handlar om att hojta sina trivialiteter på lägre nivå än de andra man försöker diskutera med.

Hemligheten stavas tid. Innehållet på bojen måste vara tillräckligt intressant och givande -för att medlemmar skall prioritera att ta sig tiden och besväret att vara här. En informativ nivå stimulerar. Nytänk, ideér, information, erfarenheter är saker som alltid tenderar locka. Men för att folk skall dela med sig av sånt; kräver att nivån är tillräckligt hög -för att personerna skall prioritera att ta sig tiden till att förmedla det här.

Det är givetvis trevligt med fler medlemmar och ett aktivare Bojen. Men inte till priset av en drastisk nivåsänkning i diskussionstrådarna. Jag diskuterar hellre med färre personer som är sakliga; än fler personer som bara är båga -och pruttar het luft ur munnen. Det bästa resultatet får man nog om man har samma entusiasm i sitt bojande; som man har till sin musik: Att ge sig fan på att göra det så bra man förmår och är kapabel till. DÅ uppnår man även trevligare resultat i slutändan.

Kärnfrågan är nog inte "Hur kan vi utveckla Bojen framöver?". Frågan är väl mer "Vad kan vi göra för att Bojen inte utvecklas till något annat än vad den är idag framöver?"


/ Jonken

Medhåll från mig, och inte minst Jonkens långa mer tekniska, ej spelteknik, inlägg är guld värda, liksom många andra kunnigas.
Många här är jädrans schyssta och hjälpsamma, t ex Magnus Olsson.
Tvåtakts m e m vansinniga projekt roar också, plus att många av dem inte är så dumma alls.
"Trolleri" förekommer men inte mer än att det kan vara ganska roande läsa.
Gibsons (påstådda) uselhet t ex rör ju upp känslorna rejält, och ofta, men det är ändå roligt läsa, ungefär som en diskussion om vem som har längst Petter Nicklas...


01 Sep 2018, 07:47
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Goran wrote:
Medhåll från mig, och inte minst Jonkens långa mer tekniska, ej spelteknik, inlägg är guld värda, liksom många andra kunnigas.
Många här är jädrans schyssta och hjälpsamma, t ex Magnus Olsson.

Tackar ödmjukast för de vänliga orden.
Du får hugga tag ordentligt i stolsitsen redan nu; för jag håller på att koka ihop någonting riktigt nice tillsammans med Mange O och Crafton.

(Ber om ursäkt för kladdet i tråden.)


/ Jonken :wink:


01 Sep 2018, 09:14
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Verkar ju som om de flesta är nöjda med det som det är och då finns ju inga problem. Ej heller något som motiverar utveckling och anpassning till dagens mått. Alla nöjda! :wink:

Förutom de som kommer med konkreta förslag och som ska hållas tillbaka av bakåtsträvarna.
Kom igen nu, vad skulle det göra om sidan funkade på samma sätt på PC:n med tjockskärm men med en förbättring på mobilen? Skulle det vara jobbigt att de som vill kolla på bojen via mobilen får en bättre upplevelse utan någon bekostnad för er som vill att ”det ska vara som det alltid har varit”?

Jag är själv pragmatiker, men det här förstår jag verkligen inte.

I all välmening. :D


01 Sep 2018, 11:12
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Shoegazers Anonymous wrote:
Verkar ju som om de flesta är nöjda


Bildhanteringsmöjligheterna kan det ju inte vara någon som är nöjd med??

Jag kan inget om datta men jag antar att det antingen handlar om pengar eller mycket tid för att göra den biten bättre?


01 Sep 2018, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
Koden för forumet kan vara gammal och förr tänkte man annorlunda. Hårdiskar var dyra och bandbredd till servrar var mindre än idag. Därav de begränsningar vi har på detta forum. Bilder, videos och annat tar en hel del plats och bandbredd. Men idag helt onödigt, iallafall för den här typen av forum. På så vis kan det vara en kostnadsfråga - bättre webhotell/server - dyrare hyra.

Jag lägger gärna en slant för bättre forumprogramvara.

Återigen: vad säger admin?

PS: om man vill kan man ändra i koden och t ex ta bort 1200 pixelsbegränsingen på bilder. Vilken telefon som helst tar större bilder än 1200 pixlar.

_________________
##################


01 Sep 2018, 18:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Hur kan vi utveckla bojen framöver
valvetubes wrote:
Koden för forumet kan vara gammal och förr tänkte man annorlunda. Hårdiskar var dyra och bandbredd till servrar var mindre än idag. Därav de begränsningar vi har på detta forum. Bilder, videos och annat tar en hel del plats och bandbredd. Men idag helt onödigt, iallafall för den här typen av forum. På så vis kan det vara en kostnadsfråga - bättre webhotell/server - dyrare hyra.

Jag lägger gärna en slant för bättre forumprogramvara.

Återigen: vad säger admin?

PS: om man vill kan man ändra i koden och t ex ta bort 1200 pixelsbegränsingen på bilder. Vilken telefon som helst tar större bilder än 1200 pixlar.

Vet att du kan en hel del om web-lösningar, så varför inte kontakta admin direkt för en diskussion?


02 Sep 2018, 09:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.