View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:38



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Halsprofil, ett dilemma 
Author Message

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Halsprofil, ett dilemma
Jag har tappat räkningen på hur många gitarrköp som i slutändan inte blivit av pga att jag har haft svårt att komma överens med halsprofilen på respektive gitarr.
Ljudet kan generellt ha varit enastående men om man skall spela optimalt är det ju halsen som är viktigast.
Jag har noterat att alltfler verkar sträva efter breda, platta profiler, compound radius etc.
Hur kommer detta sig?
Är vi som föredrar U- och V-shape så få att man inte anser det värt att erbjuda dessa profiler hos merparten av fabrikat?
Jag har förkärlek för Floydade gitarrer och Superstrats i allmänhet. Att hitta en sådan med annat än tunn och platt hals verkar vara lönlöst.


28 Aug 2018, 16:54
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Efterfrågan styr väl utbudet? Aldrig spelat på en v-hals någon gång. Tror aldrig jag sett en ens.


29 Aug 2018, 02:05
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Gillar också V.

Har det på 4 av mina gitarrer.


29 Aug 2018, 06:35
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10864
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Jag tror personligen att halsprofil bara är en vanesak. Menar, ger man det tid blir det till sist något man inte ens tänker på.
Jag själv hade väldigt tydliga preferenser förr men ju mer jag använde "allt möjligt" (det som passade bäst ljudmässigt) har jag helt slutat bry mig. Det påverkar ingenting längre.

Men hur som helst.
Prova Ibanez AZ, den är inte vare sig tunn, bred eller platt (men inte V).
Tom Andersson och Tyler har också såna halsar på några modeller.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Aug 2018, 10:26
Profile WWW

Joined: 08 Mar 2006, 22:19
Posts: 171
Location:
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
är instrumentet väljusterat så spelar profilen mindre roll imho.

magnus tips om ibanez az är bra. blev glatt överraskad att de valt en ’vuxnare’ halsprofil där. tjockare, mer u-formad, och med mer ’axel’ än vad jag trodde ibanez skulle våga sig på ;)

framöver kommer man nog att se mindre av tunna platta halsar.

btw: ’compund radius’ har ju inget med profil eller halstjocklek att göra. på en hals med på papperet lägre mer vintage radie, så lär den ändå i praktiken ha en ’compound’ radie via bandslipningen mät och kolla!.

.


29 Aug 2018, 11:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
sumis wrote:
är instrumentet väljusterat så spelar profilen mindre roll imho.


Word!

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


29 Aug 2018, 11:12
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Magnus Olsson wrote:
Jag tror personligen att halsprofil bara är en vanesak. Menar, ger man det tid blir det till sist något man inte ens tänker på.


/Magnus

Kan bara hålla med här, jag har spelat fler år än Magnus (om än låååååångt ifrån hans teknik/spelskicklighet) och visst gillar jag V-halsar men tunna platta funkar lika bra. Så, halsformen är mindre viktig än t ex stränghöjd.


29 Aug 2018, 12:43
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Goran wrote:
Magnus Olsson wrote:
halsformen är mindre viktig än t ex stränghöjd.


Jag tycker precis tvärt om. Om halsprofilen är rätt så fungerar de flesta stränghöjder och det inte är alltför extremt åt något håll.
Jag håller väldigt mycket med OP att halsprofilen är otroligt viktig.

/Mats N


29 Aug 2018, 13:44
Profile WWW

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Intressanta och faktiskt tämligen förvånande synpunkter.
Personligen är halsprofilen så avgörande för min inspiration att jag inte mäktar med att "vänja mig" vid en profil jag inte kommer överens med, det kvittar om instrumentet må vara optimalt justerat.
Ljudmässigt anser jag också att tunna och platta halsar vara sämre. Det är åtminstone min egen erfarenhet efter drygt trettio års spelande.


29 Aug 2018, 14:35
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10864
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Mats Nermark wrote:
Magnus Olsson wrote:
halsformen är mindre viktig än t ex stränghöjd.


Jag tycker precis tvärt om. Om halsprofilen är rätt så fungerar de flesta stränghöjder och det inte är alltför extremt åt något håll.
Jag håller väldigt mycket med OP att halsprofilen är otroligt viktig.

/Mats N


Det där blev galet. Jag har inte skrivit vad det står att jag blivit citerd för att ha gjort.
Stränghöjd spelar inte heller någon roll så länge den inte är löjligt hög (att man får in ett finger under strängen utan att röra vid den vid 12 band) eller för låg.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Aug 2018, 14:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10864
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Fingers on fire wrote:
Intressanta och faktiskt tämligen förvånande synpunkter.
Personligen är halsprofilen så avgörande för min inspiration att jag inte mäktar med att "vänja mig" vid en profil jag inte kommer överens med, det kvittar om instrumentet må vara optimalt justerat.
Ljudmässigt anser jag också att tunna och platta halsar vara sämre. Det är åtminstone min egen erfarenhet efter drygt trettio års spelande.


All respekt för att du känner så.
Jag ville bara belysa att "kommer överens med" för mig bara var en vana baserad på var man började (och som man rätt lätt blir av med).

Jag tycker inte tunnare (eller plattare) låter sämre, men definitivt annorlunda.
Men man spelar olika på platt VS mer radius, speciellt dubbel stop grejer är svårt på en platt (även om det inte är halsen i sig som påverkar, utan hur stallet måste vara).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Aug 2018, 14:44
Profile WWW

Joined: 08 Mar 2006, 22:19
Posts: 171
Location:
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Fingers on fire wrote:
Ljudmässigt anser jag också att tunna och platta halsar vara sämre. Det är åtminstone min egen erfarenhet efter drygt trettio års spelande.


menar du att en 10" radie skulle låta sämre än en 16" – givet samma stränghöjd?

halsens massa inverkar givetvis på gitarrens akustiska kvaliteter. men till massan hör ju också huvudet …

.


29 Aug 2018, 15:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
PRS tillverkar superstrator som går att få med rejälare halsar och som ofta har det om man letat på begmarknaden. Däremot har deras floydade modeller tunnare halsar, men deras normala svajsystem (tillsammmans med lågfriktions sadel och deras mekanik) är förvånansvärt stabila även om naturligtvis inget är som Floyd/Edge.

Om du vill ha lönnhals som det brukar vara så titta efter CE22 (eller CE24) eller SAS. Music Man Axis kanske också kan vara ett alternativ om du klarar av den lite märkliga kroppsformen. PRS WideFat-profil är tjock som en Gibson 59-profil fast känns aningen bekvämare för en del. För mig och mina dass-lock-stora händer är den helt perfekt, även om jag inte är så kinkig och till och med har en gitarr med Wizard-profilhals...

Annars kan du ju alltid gå till en byggare och få en HPD helt enligt din egen smak när det gäller halsprofil (och allt annat), om du nu inte är sugen på att montera delarna själv.


29 Aug 2018, 15:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Fingers on fire wrote:
Jag har förkärlek för Floydade gitarrer och Superstrats i allmänhet. Att hitta en sådan med annat än tunn och platt hals verkar vara lönlöst.



Kan väl inte vara ett allt för stort problem om man är inne på "Superstrats", beställ en lämplig hals och skruva dit!

_________________
pudas


29 Aug 2018, 16:26
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Omväxling förnöjer anser jag. Just nu är en supertunn v-formad hals trevligast.


29 Aug 2018, 16:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Mina gitarrer är ganska olika både vad det gäller profil, tjocklek och greppbrädans radie. Jag upplever det som om jag vänjer mig för det mesta, bara jag gillar gitarren i övrigt. Tycker det går att jämföra med när jag övningskörde för bil för ca 33 år sen. Då upplevde jag det som en svårighet att dragläge, växelspak och styrning kändes helt olika på olika bilar, men med tiden vande jag mig vid det också.


29 Aug 2018, 17:19
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Det beror förstås på hur man håller gitarren när man spelar, vilket i sin tur kan bero på hur högt man har gitarren när man spelar. Själv håller jag gärna "brännbollsträ" med tummen på ovansidan och då suger det med platt, bred hals som inte fyller ut hålrummet i handen så att säga. Plan greppbräda är också mest jobbigt för oss som inte spelar med "spindelgrepp" där man bara nuddar med fingertopparna vid strängarna.

Sen undrar jag varför så många (nästan alla) tillverkare envisas med skitvassa kanter på halsen. Jag brukar fila ner den så den blir rund och go. Enda undantaget jag stött på hittills är min Flaxwood. Den halsen hade dock gärna fått vara fetare bakåt.
Favorithalsen är en Stratahals som är nästan 1" tjock, alltså lika fet som vid halsklacken hela vägen bort till huvudet.


29 Aug 2018, 19:18
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Inget dilemma. Tror inte jag kan beskriva vad mina gitarrer har för halsprofil men de är nog av väldigt skiftande karaktär. Verkar inte spela någon roll för mig. Jag gillar läget och vänjer mig. Och gillar att de är lite olika.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


29 Aug 2018, 21:55
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
sumis wrote:
Fingers on fire wrote:
Ljudmässigt anser jag också att tunna och platta halsar vara sämre. Det är åtminstone min egen erfarenhet efter drygt trettio års spelande.


menar du att en 10" radie skulle låta sämre än en 16" – givet samma stränghöjd?

halsens massa inverkar givetvis på gitarrens akustiska kvaliteter. men till massan hör ju också huvudet …

.


Exakt vad jag menar- halsens massa påverkar mycket, åtminstone för mig psykologiskt.
Gällande huvudet finns ju de som menar att storleken har stor betydelse, exempelvis Yngve M.


30 Aug 2018, 12:57
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
CarlM wrote:
PRS tillverkar superstrator som går att få med rejälare halsar och som ofta har det om man letat på begmarknaden. Däremot har deras floydade modeller tunnare halsar, men deras normala svajsystem (tillsammmans med lågfriktions sadel och deras mekanik) är förvånansvärt stabila även om naturligtvis inget är som Floyd/Edge.

Om du vill ha lönnhals som det brukar vara så titta efter CE22 (eller CE24) eller SAS. Music Man Axis kanske också kan vara ett alternativ om du klarar av den lite märkliga kroppsformen. PRS WideFat-profil är tjock som en Gibson 59-profil fast känns aningen bekvämare för en del. För mig och mina dass-lock-stora händer är den helt perfekt, även om jag inte är så kinkig och till och med har en gitarr med Wizard-profilhals...

Annars kan du ju alltid gå till en byggare och få en HPD helt enligt din egen smak när det gäller halsprofil (och allt annat), om du nu inte är sugen på att montera delarna själv.


Ja, Music Man-halsarna anser jag vara de bästa jag hittills provat. Heder åt dem som bryter mot "tunn- och platt"-manin. LUKE III har exempelvis ev V-form om jag minns rätt.
PRS funkar inte för mig, med undantag av DGT.
Jag har snarare Mandrill-händer än dass-lock.


30 Aug 2018, 13:05
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Förr var det bara så smala och platta halsar som möjligt som gällde. En gång för ca 10 år sen minst testade jag en ESP Horizon i butik. Tyckte den var helt underbar spela på och visste att jag bara måste ha en och det blev så och säljer den aldrig. Men där går gränsen för mig när det gäller halstjocklek. Har inte de största händerna och fungerar inte spela på baseballhalsar. Försöka nå högre banden på t ex gibbe funkar inte alls för mig. Allt beror ändå på hur ens händer är. Tycker jag inte att halsen känns bekväm på en gång så är det ingen idé att tänka tanken ens att köpa. Den gitarren kommer aldrig att bli en favorit. Gjort det misstaget och gör aldrig om det igen.


03 Sep 2018, 14:06
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Jag har olika halsprofiler på alla mina gitarrer.
Tycker inte att det är något jätteproblem med att växla mellan dem. Men jag föredrar halsar som är relativt feta, och gärna med en svag v-profil.

Men jag skulle förmodligen aldrig köpa en gitarr med supertunn hals.

_________________
http://www.pigsinspace.se


05 Sep 2018, 11:36
Profile WWW

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Halsprofil, ett dilemma
Det där med att en del har långa och en del har korta fingrar ? tycker att fet hals = långa fingrar.tunn hals = korta fingrar .det stämmer inte jag har korta fingrar och gillar feta halsar . Och känner fler med långa fingrar som gillar tunna halsar. Så den teorin faller platt!!! Det är nog bara tycke och smak i det här fallet och hur man håller handen mot hals.. tumme bakom eller tumme över hals !!


05 Sep 2018, 12:35
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bummer and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.