View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:32



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Mickar till Gibson SG 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Mickar till Gibson SG
Jag har en SG Standard från år 2011 med 490R/498T. Jag vill ha högre output. Framförallt stallmicken är av intresse. Det är den jag använder till 99,5%.

Jag är nöjd med min 498T i min LP Standard, men i SG:n låter den lägre. Och "spricker upp senare". Detta trots att båda mäter samma (13,7). Så vad ska jag köpa för mick? Och vad ska jag inte köpa?

Exempel som jag har googlat på: Gibson Dirty Fingers? Dimarzio Super Distortion? Seymour Duncan JB? Duncan Distortion? Jag är i detta sammanhang bara intresserad av överstyrt ljud. Det rena ljudet får bli vad det blir.

Jag har aldrig förut intresserat mig för att hålla på att byta mickar, men i det här fallet verkar det intressant. Kanske byter jag också ut 490R i stallet mot något matchande...

Och kanske bryr jag mig inte alls om vad ni svarar, men det kunde vara kul att höra lite åsiker.


17 Aug 2018, 14:11
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Mickar till Gibson SG
Utan att vilja ifrågasätta din vilja att byta mickar så skulle jag definitivt köra med ett par medium/normala output PAF-kloner av bra kvalitet.
Man fläskar på med en t ex en booster istället. Eller valfri overdrive/dist/fuzz.
HB med hög output tenderar att dränkas i en bandsitution om man inte kör på en jädrans volym.
Alla "stora" klassiska gitarrister från förr hade ju inga överlindade mickar att tillgå; Page, Van Halen, Beck, Clapton m fl


17 Aug 2018, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mickar till Gibson SG
Goran wrote:
Utan att vilja ifrågasätta din vilja att byta mickar så skulle jag definitivt köra med ett par medium/normala output PAF-kloner av bra kvalitet.
Man fläskar på med en t ex en booster istället. Eller valfri overdrive/dist/fuzz.
HB med hög output tenderar att dränkas i en bandsitution om man inte kör på en jädrans volym.
Alla "stora" klassiska gitarrister från förr hade ju inga överlindade mickar att tillgå; Page, Van Halen, Beck, Clapton m fl


Jo, sant men dels vill jag ha mera fläsk än samtliga nämnda gitarrister. Och dessutom vill jag kunna skifta snabbt mellan min LP och min SG utan att behöva trampa på fler pedaler än nödvändigt. Jag vill att de ska vara ganska lika i volym (och distmängd) trots att de är olika i karaktär.

Och för övrigt fläskar jag redan på med både booster och OD... :)


17 Aug 2018, 16:43
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Mickar till Gibson SG
Utan att vara någon som helst expert på ämnet men är det inte så att ju hetare mick du har desto sämre diskant/tydlighet får du i ljudet? I såfall blir det ju en kompromiss mellan volym och tydlighet och frågan är vilket du värdesätter mest?

Förstår att du är inne på ett mickbyte men en annan lösning är ju annars en eq-pedal. Vet att Billy Gibbons har/hade ett programerbart EQ-rack där alla gitarrer hade fått ett preset för att matcha hans Pearly Gates Les Paul som är hans grundgitarr. Lät som en rätt smart ide om man hoppar mycket mellan gitarrer live.


17 Aug 2018, 18:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Mickar till Gibson SG
INTE Dirty Fingers! Men kanske en JB: Jag tycker att JB har lite mer bett än 498T, och ändå bra dynamik och diskant. Fast enligt min erfarenhet är det ingen himlastormande skillnad på de två. Dirty Fingers är Gibson's version av moderna keramiska mickar och jag gillar dem inte.

Idealet hade vart om du kunde låna en JB och testa.

_________________
##################


17 Aug 2018, 18:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Mickar till Gibson SG
lpstd wrote:
[Jag vill att de ska vara ganska lika i volym (och distmängd) trots att de är olika i karaktär.
:)

Ni har ingen ljudtekniker då?
Ber om ursäkt om det är en dum fråga.

Tänk tex Keith Richards, han växlar mellan ES-345 och Vintage Tele + Juniors mfl gitarrer
Skulle bli ett omöjligt uppdrag att kompensera allt detta med mickbyten i gitarrerna ?

När man är i studion kanske man vill ha deras ursprungliga egenskaper, ska man byta tillbaks då?

_________________



17 Aug 2018, 19:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Mickar till Gibson SG
Goran wrote:
Alla "stora" klassiska gitarrister från förr hade ju inga överlindade mickar att tillgå; Page, Van Halen, Beck, Clapton m fl

Fast Jeff Beck är ju närmast upphovsman till den micktyp 498T representerar, närmare bestämt JB-micken. Tycker själv 490R och 498T är jättebra mickar, men kanske inte till allt, och smaken är ju olika.

_________________
Mats


17 Aug 2018, 21:07
Profile

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Re: Mickar till Gibson SG
Prova 500T
Hade en i en SG och gillade den. Bra fräs! Fick dock byta ut den då det blev så absurt mycket starkare nivå än i mina andra gitarrer.

/C


18 Aug 2018, 09:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Mickar till Gibson SG
lpstd wrote:
Jag har en SG Standard från år 2011 med 490R/498T. Jag vill ha högre output. Framförallt stallmicken är av intresse. Det är den jag använder till 99,5%.

Jag är nöjd med min 498T i min LP Standard, men i SG:n låter den lägre. Och "spricker upp senare". Detta trots att båda mäter samma (13,7). Så vad ska jag köpa för mick? Och vad ska jag inte köpa?

Exempel som jag har googlat på: Gibson Dirty Fingers? Dimarzio Super Distortion? Seymour Duncan JB? Duncan Distortion? Jag är i detta sammanhang bara intresserad av överstyrt ljud. Det rena ljudet får bli vad det blir.

Jag har aldrig förut intresserat mig för att hålla på att byta mickar, men i det här fallet verkar det intressant. Kanske byter jag också ut 490R i stallet mot något matchande...

Och kanske bryr jag mig inte alls om vad ni svarar, men det kunde vara kul att höra lite åsiker.

Om du gillar 498T i din LP -och ogillar den i din SG; är inte felet i själva micken -utan i hur micken hänger/sitter i din SG. Problemet är 498T och 490R mickarnas vinkling -gentemot strängbanan/vinkeln över plekan. Om du jämför i vilken vinkel din 498T sitter på din Pålle -kontra sitter i din SG; kommer du att märka följande: På pållen har micken en BETYDLIGT naturligare vinkel sett till strängarna. På din SG är det TOTAL KATASTROF: Hals spolen på både hals -samt stall micken ligger BETYDLIGT närmare strängarna -jämfört med stall spolen. Detta medför att all strängton mickarna plockar upp -är galet värre. Soundet är inte alls ens i närheten av "tight" -utan löst, odistinkt, "headroomigt" -och "boomy".

Alla HB-mickar korrekt monterade i en elgitarr; skall ha liknande avstånd till BÅDA spolarna -från strängarna. Och skall någon spole ligga lite närmare strängarna; är det stallspolen. (Absolut inte under några omständigheter halsspolen.)

För att fixa detta; behöver du inte alls inhandla nya mickar. Det du ska göra är att hitta på ett knep att om-vinkla båda mickarna bättre mot strängbanan i din SG. Gör du detta; kommer du att få precis samma karaktär på soundet som du har i din Pålle. Jag har flera gånger förklarat här på bojen hur jag löser detta. Detta kan du säkert söka fram (Orkar inte upprepa allt det en gång till).

...Felvinklade mickar fel är nog det vanligaste felet jag som tech fixar hela tiden åt förvånade Gibsonägare....


/ Jonken :idea:


18 Aug 2018, 11:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Mickar till Gibson SG
Jonken wrote:
. På din SG är det TOTAL KATASTROF: Hals spolen på både hals -samt stall micken ligger BETYDLIGT närmare strängarna -jämfört med stall spolen.

...Felvinklade mickar fel är nog det vanligaste felet jag som tech fixar hela tiden åt förvånade Gibsonägare....
/ Jonken :idea:

Kanske ska nyansera detta lite. Det är alltså ett problem på gitarrmodeller som har mickarna monterade i plektrumskyddet, där man samtidigt på modernare vis gjort halsvinkeln brantare än den var när instrumentet först designades.

SG Standard från 2011 är ett bra exempel på när detta inträffar.
61 Reissuen från samma år som har mickarna monterade i sargar som kompenserar för detta har inte samma problem.
Den har också en snällare vinkel på halsen.

Den nya SG standard efter 2014 har samma spec som Reissuen.

Min SG Standard från 2000 har också en mer måttlig halsvinkel och här är problemet knappt märkbart trots montering i skyddet
Behövde bara bocka skruvarna lite och snurra micken till rätt vinkel.

_________________



18 Aug 2018, 13:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Mickar till Gibson SG
Kanske kan en pickup från Peter Naglitsch inspirera. Tvåtakt var nöjd i tråden nedan

viewtopic.php?f=4&t=94455


18 Aug 2018, 22:58
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mickar till Gibson SG
Jonken wrote:
lpstd wrote:
Jag har en SG Standard från år 2011 med 490R/498T. Jag vill ha högre output. Framförallt stallmicken är av intresse. Det är den jag använder till 99,5%.

Jag är nöjd med min 498T i min LP Standard, men i SG:n låter den lägre. Och "spricker upp senare". Detta trots att båda mäter samma (13,7). Så vad ska jag köpa för mick? Och vad ska jag inte köpa?

Exempel som jag har googlat på: Gibson Dirty Fingers? Dimarzio Super Distortion? Seymour Duncan JB? Duncan Distortion? Jag är i detta sammanhang bara intresserad av överstyrt ljud. Det rena ljudet får bli vad det blir.

Jag har aldrig förut intresserat mig för att hålla på att byta mickar, men i det här fallet verkar det intressant. Kanske byter jag också ut 490R i stallet mot något matchande...

Och kanske bryr jag mig inte alls om vad ni svarar, men det kunde vara kul att höra lite åsiker.

Om du gillar 498T i din LP -och ogillar den i din SG; är inte felet i själva micken -utan i hur micken hänger/sitter i din SG. Problemet är 498T och 490R mickarnas vinkling -gentemot strängbanan/vinkeln över plekan. Om du jämför i vilken vinkel din 498T sitter på din Pålle -kontra sitter i din SG; kommer du att märka följande: På pållen har micken en BETYDLIGT naturligare vinkel sett till strängarna. På din SG är det TOTAL KATASTROF: Hals spolen på både hals -samt stall micken ligger BETYDLIGT närmare strängarna -jämfört med stall spolen. Detta medför att all strängton mickarna plockar upp -är galet värre. Soundet är inte alls ens i närheten av "tight" -utan löst, odistinkt, "headroomigt" -och "boomy".

Alla HB-mickar korrekt monterade i en elgitarr; skall ha liknande avstånd till BÅDA spolarna -från strängarna. Och skall någon spole ligga lite närmare strängarna; är det stallspolen. (Absolut inte under några omständigheter halsspolen.)

För att fixa detta; behöver du inte alls inhandla nya mickar. Det du ska göra är att hitta på ett knep att om-vinkla båda mickarna bättre mot strängbanan i din SG. Gör du detta; kommer du att få precis samma karaktär på soundet som du har i din Pålle. Jag har flera gånger förklarat här på bojen hur jag löser detta. Detta kan du säkert söka fram (Orkar inte upprepa allt det en gång till).

...Felvinklade mickar fel är nog det vanligaste felet jag som tech fixar hela tiden åt förvånade Gibsonägare....


/ Jonken :idea:

Tack för info Jonken. Jo jag har lagt märke till den extremt branta vinkeln mellan strängar och mick. För mig är det dock förmodligen både enklare och billigare att byta mickar.


19 Aug 2018, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mickar till Gibson SG
Jonken wrote:
På din SG är det TOTAL KATASTROF:


Provade just. ..

Genom att trycka med tummen och långfingret på de två hörn av micken som är närmast halsen kan jag ju pressa micken i en position som är parallell med strängarna och samtidigt slå an strängarna med pekfingret. När jag släpper fjädrar den tillbaka till "katastrofläget". När jag provar detta med gitarren inkopplad och jämför med ett liknande anslag med pekfingret utan att "parallellpressa" micken, så kan jag inte uppfatta någon skillnad i ljudet. Provade detta med både halsmick och stallmick.

Så nej, Jonken. Det är ingen total katastrof. Det är inte ens en liten katastrof. Kanske inte ens ett litet problem, mer än möjligen kosmetiskt.


19 Aug 2018, 13:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Mickar till Gibson SG
lpstd wrote:
Jonken wrote:
På din SG är det TOTAL KATASTROF:


Provade just. ..

Genom att trycka med tummen och långfingret på de två hörn av micken som är närmast halsen kan jag ju pressa micken i en position som är parallell med strängarna och samtidigt slå an strängarna med pekfingret. När jag släpper fjädrar den tillbaka till "katastrofläget". När jag provar detta med gitarren inkopplad och jämför med ett liknande anslag med pekfingret utan att "parallellpressa" micken, så kan jag inte uppfatta någon skillnad i ljudet. Provade detta med både halsmick och stallmick.

Så nej, Jonken. Det är ingen total katastrof. Det är inte ens en liten katastrof. Kanske inte ens ett litet problem, mer än möjligen kosmetiskt.

Alla upplever vi visserligen saker olika. Men du lär inte höra någon skillnad -genom att hålla i micken och pilla i strängarna med en hand. Säger du att det inte är en total katastrof: Då ÄR det endast kosmetiskt. Det är din gitarr....


/ Jonken :wink:


19 Aug 2018, 19:50
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Mickar till Gibson SG
Vad tror du om att prova att sätta i en A8 och se hur det blir...?


20 Aug 2018, 07:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mickar till Gibson SG
zoork_1 wrote:
Vad tror du om att prova att sätta i en A8 och se hur det blir...?

Vad är en A8? :oops:


20 Aug 2018, 09:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Mickar till Gibson SG
En magnet - Alnico 8 jämför t ex Alnico 5 - A5.

_________________
##################


20 Aug 2018, 09:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mickar till Gibson SG
Aha. Kände bara till A2, A3, A4 och A5. Och keramiska, (som jag läst på om, och därmed funderat på att omvärdera mina fördomar mot...)

Men varför just A8? Jag har ett signifikant motstånd mot att prova sånt som är udda... :-)


20 Aug 2018, 09:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Mickar till Gibson SG
Har du kollat vad du har för värden på potarna i SG'n jämfört med pållen?
Det kan ju vara 300k potar och om du byter både volym- och tonpoten till 500k potar får du starkare signal ut och mer diskant.

Ett annat alternativ är att koppla bort tonpoten från kretsen.
Enklast genom att löda loss kondingens ena ben.


20 Aug 2018, 11:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mickar till Gibson SG
Urban wrote:
Har du kollat vad du har för värden på potarna i SG'n jämfört med pållen?
Det kan ju vara 300k potar och om du byter både volym- och tonpoten till 500k potar får du starkare signal ut och mer diskant.

Nä, det har jag inte koll på... Vad är standard? Har Gibson kört med olika värden på pottarna?


20 Aug 2018, 12:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Mickar till Gibson SG
Bra kommentar från Urban! Du kan dessutom öka till 1Mohm, med ännu mer klös som resultat.

Jag har haft 1 MOhm i många år i en av mina gitarrer, men tyckte att det blev lite för bra... Så där sitter det 500kOhm nu.

Och ja, Gibson har haft olika värden på pottarna. Allt annat lika så låter det som att Urban slog huvudet på spiken, där ska du kolla först.

_________________
/Lennart


20 Aug 2018, 16:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Mickar till Gibson SG
Bör sitta 300 kohm i båda dom om det är orginal. Ska du utjämna så byt bara pot i SGn annars har du ju samma problem :mrgreen:

_________________



20 Aug 2018, 17:38
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Mickar till Gibson SG
lpstd wrote:
Aha. Kände bara till A2, A3, A4 och A5. Och keramiska, (som jag läst på om, och därmed funderat på att omvärdera mina fördomar mot...)

Men varför just A8? Jag har ett signifikant motstånd mot att prova sånt som är udda... :-)
Teoretiskt sett får du högre utsignal från micken plus lite ändring EQ-mässigt.

På forum som mylespaul (tonefreaks/pickups) har jag läst upprepade förslag till folk att testa A8 så nog inget udda eller ovanligt.

Jag bytte f.ö. från 300k till 500k och 50's wiring i min SG. Märkte själv ingen större skillnad i volym, men inbillar mig att den blev klarare med bättre bett.


20 Aug 2018, 17:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mickar till Gibson SG
Nu väntar jag hem en gammal skitig Dimarzio Super Distortion. Funderar vidare på om jag ska byta pottar. Och vad jag ska sätta i halsläget.


21 Aug 2018, 12:24
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Mickar till Gibson SG
Super Distortion VILL HA 500-potar!

Om den är jättegammal är den förmodligen ovaxad och kanske tjuter som satan med mycket dist/volym, så den kan behöva vaxning.

Massa gitarrister med jättetrevligt och inte ett dugg grötigt ljud har använt heta mickar, och jag fördömer den halvmoderna låtsassanningen att mickar med lägre output låter bättre, då det beror på vad man ska ha dem till. Kompressionen i heta mickar är ofta trevlig om man är hårdrockare!

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


21 Aug 2018, 14:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mickar till Gibson SG
Nä.

Det blev ingen SuperDistortion den här gången. Säljaren (ebay) cancellerade just ordern och betalade tillbaka pengarna. Av någon anledning, den var väl plötsligt borta eller trasig.

Läge på att fundera på om jag borde tänka på något annat än att försöka laga något som inte är trasigt.


21 Aug 2018, 15:50
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Mickar till Gibson SG
Hur är höjden på micken jämfört med Les Paulen? Om den är lägre så är nog det förklaringen, annars skulle jag provat något annat. En JB eller Super Dist borde gå lätt att hitta beggat, och är en bra utgångspunkt då de ju är de mest klassiska heta mickarna.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


21 Aug 2018, 15:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mickar till Gibson SG
Medelhöjden är ungefär som LP:n. Men som redan diskuterats är ju vinkeln helt annorlunda.


21 Aug 2018, 16:14
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Mickar till Gibson SG
Plektrumskydd? Du kan vinkla upp den med lite skumgummi eller liknande.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


21 Aug 2018, 16:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mickar till Gibson SG
Henkie wrote:
Plektrumskydd? Du kan vinkla upp den med lite skumgummi eller liknande.

Som sagt, jag hörde ingen skillnad när jag provade att pressa den i läge...


21 Aug 2018, 16:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Polytone, tligen and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.