View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:50



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Bildskärm för daw. 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Bildskärm för daw.
Har precis gått från att mixa musik i min iPad till att göra det på min PC, där jag använder Reason Intro 10. Tyvärr är min bildskärm rätt gammal och liten och inte särskilt bekväm att jobba med. Kan ni rekommendera någon som passar bra till att jobba i musikprogram?


24 Aug 2018, 15:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Bildskärm för daw.
Med dagens bildskärmar torde väl i stort sätt vilken 24-27-tummare som helst av välkänt märke vara tillräckligt bra för dina behov utan att behöva kosta mer än ett par tusenlappar?

Om din gamla skärm är uppåt 10 år så kommer du att se en enorm skillnad.


24 Aug 2018, 16:13
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bildskärm för daw.
Bred widescreen och kurvad är ett lyft. Köpte mig nyligen en sån och vilsamt att jobba med.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


24 Aug 2018, 17:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bildskärm för daw.
Den billigaste 24":aren av känt märke funkar fint till DAW. Det behövs ingen hög uppdateringsfrekvens eller supersnabb responstid eller färgkorrekthet som de dyrare skärmarna erbjuder.

Jag skulle hellre ha två 24:or än en större till DAW-bruk. Men eftersom jag kör Cubase + UA Apollo på bärbart (Macbook Pro) så får jag nöja mig med den inbyggda plus en 24:a. Men när jag gå över på stationärt så ska jag har två eller tre 24:or.

Tyvärr har kemikaliesaktten gjort de billigaste skärmarna klart dyrare men här är ett vettigt alternativ:

https://www.inet.se/produkt/2212208/acer-24-ka241y-full-hd


26 Aug 2018, 11:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bildskärm för daw.
Jag tycker tvärtom att ju bättre skärm man har råd med gör skillnad om man sitter länge framför skärmen för upplösning är bara en faktor

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


26 Aug 2018, 15:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bildskärm för daw.
Är det bara reason du skall jobba med är en skärm som kan stå på högkant att föredra.
Wide screen gör inte mycket för det programmet.

Vilken som på marknaden funkar. Du behöver inte snabb uppdatering så ”game” skärmar har du ingen nytta av, så köp någon billig.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Aug 2018, 15:53
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Bildskärm för daw.
jag kör 35" ultrawide 21:9 sedan 4-5 år tillbaks. Det absolut bästa anser jag.


27 Aug 2018, 08:07
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bildskärm för daw.
Återigen det är inte snabbhet och upplösning utan en massa andra lika viktiga faktorer som gör att det är vilsamt för ögonen. Såklart är en skärm med högre kvalitet bättre än en med lägre kvalitet. Blir ju som bara tokprat annars utan det handlar väl om vilken standard man har råd med eller nöjer sig med kort och gott och gamingskärmar kan visst vara klokt alternativ.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


27 Aug 2018, 10:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bildskärm för daw.
lillefar wrote:
Återigen det är inte snabbhet och upplösning utan en massa andra lika viktiga faktorer som gör att det är vilsamt för ögonen. Såklart är en skärm med högre kvalitet bättre än en med lägre kvalitet. Blir ju som bara tokprat annars utan det handlar väl om vilken standard man har råd med eller nöjer sig med kort och gott och gamingskärmar kan visst vara klokt alternativ.


Klart att man kan ha en gaming skärm, men man betalar massor för saker man inte utnyttjar.
Kontrastförhållande och bra svartpunkt är trevligt att titta på, men programmet utnyttjar inte, eller behöver, bra kontrastförhållanden (så man kan lika gärna justera upp det på skärmens inställningar, dra upp svartpunkten). Bra färgåtergivning, som i ser ut som färgen faktiskt är om den skulle printas, har man ju ingen nytta alls av.

Programmet bygger bara på höjden (förutom mixern) och kan inte utnyttja wide screen.

En "glansig" skärm är jättetrevligt spikt rakt framifrån (så länge man inte har ljus bakom sig) men speglar om man tittar från sidan (och man rör sig ju en del när man spelar in).

Stor skärm, så den syns på håll (alltså inte för hög upplösning så allt blir microlitet) är däremot väldigt trevligt. Gärna två så man kan ha racket/inspelnings delen i en och mixern i en annan.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


27 Aug 2018, 10:58
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bildskärm för daw.
Nja bara att ställa en riktigt bra skärm bredvid en med okay kvalitet och då räcker det med ett ögonkast för att se skillnaden. Återigen det beror på vad man nöjer sig med men sen är det som med allt annat i musikväg ex; en epiphone lp är ok men gibson lp bättre men vill man betala för skillnaden eller uttryckt såhär: är det värt skillnaden i pris för något bättre prestanda? Som proffs absolut ja då man tillbringar många timmar vid skärmen men som hemmastudio lite då och då funkar det med en enklare skärm gott och väl.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


27 Aug 2018, 11:30
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.