View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:31



Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Svajproblem Fender 
Author Message

Joined: 09 Oct 2008, 09:10
Posts: 833
Location:
Post Svajproblem Fender
Behöver lite tips. Min American Standard strat från 2003 stämmer hopplöst ur sig när jag använder svajet.
Har ny sadel med skåror för min strängtjocklek 0.11-0.49. Den stämmer upp sig i ton. Vad göra?


16 Aug 2018, 18:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Svajproblem Fender
Bredda skårorna på sadeln.

Obs inte djupledes bara sidledes och används med måtta.
Någon halv mm allt som allt dvs 0,025 mm på varje sida.

Avsluta med grafit eller nutsauce, alternativt
byt till Graphtech sadel.

_________________
http://www.ergopikk.com


16 Aug 2018, 22:15
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Om inte de sex skruvarna som håller stallet inte har gropar eller är konstigt justerat så är det 99% översadeln som kärvar.

Det finns en massa att göra om man vill få det att fungera smidigare. Själv så har jag svajet flytande utan nämnbara urstämningsproblem.


16 Aug 2018, 23:31
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Oct 2008, 09:10
Posts: 833
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Tack för input. Tror inte det är relaterat till sadeln. Strängarna löper fint där. Är ett stall med två skruvar (pivot) inte sex. Håller stämningen perfekt när jag Inte använder svajet.


17 Aug 2018, 10:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Använder man darrpinnen och inte har låst översadel så gäller det att minimera all friktion mellan 1a band och stämmskruvar (sadel, strängträd). På den som fungerar bäst hos mej har jag gjort som Jeff Beck - rullsadel (LSR) och stegade och låsbara stämmisar. På en annan har jag Grafitsadel och likadana stämmisar och även det fungerar.

Det kan även vara så att stolparna till svajet är slitna.


17 Aug 2018, 10:20
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Svajproblem Fender
Rambler wrote:
Tack för input. Tror inte det är relaterat till sadeln. Strängarna löper fint där. Är ett stall med två skruvar (pivot) inte sex. Håller stämningen perfekt när jag Inte använder svajet.

Så du har provat grafit eller nutsauce?

Gäller ju att minimera friktionen på alla led.

_________________
http://www.ergopikk.com


17 Aug 2018, 10:37
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Svajproblem Fender
Är det låsbara stämskruvar?

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


17 Aug 2018, 10:56
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Om inget av ovanstående hjälper så titta på den här serien av videos med tips:

https://youtu.be/UgfMyJ76p4o


17 Aug 2018, 11:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Oct 2008, 09:10
Posts: 833
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Har Nutsauce på stall och sadel


17 Aug 2018, 12:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
HUR använder du svajet?
Lätt , medium eller hårda Dives etc...

Finns en gräns vad dessa svaj pallar med.

_________________



19 Aug 2018, 13:05
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Oct 2008, 09:10
Posts: 833
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Lätt, medel typ.
Har en strata med vintagestall som håller
stämning betydligt bättre.


19 Aug 2018, 13:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Svajproblem Fender
Jag har en strata som jag hade enorma problem med att få att hålla stämningen, inte bara vid användandet av svajet utan även vid bends. Jag justerade som en galning och filade sadeln löjligt perfekt osv men ingenting gav resultat. Det var först när jag satte på låsbara stämskruvar som problemet försvann. Efter det håller den stämningen nästan lika bra som en gitarr med stränglås.

En strata utan låsbara är som en lastbil utan servo..


19 Aug 2018, 14:22
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Svajproblem Fender
Inget illa menat åt något håll men det finns väl en handfull eller något fler personer här på bojen som kvalar in som kvalificerade gitarrtekniker vi andra är glada amatörer. Och det är skillnad på jobb utfört av utav kvalificerad gitarrtekniker vs. glad amatör så låt någon med rätt kunskaper kolla över den innan du börjar byta ut delar.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


19 Aug 2018, 15:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Granis67 wrote:
Inget illa menat åt något håll men det finns väl en handfull eller något fler personer här på bojen som kvalar in som kvalificerade gitarrtekniker vi andra är glada amatörer. Och det är skillnad på jobb utfört av utav kvalificerad gitarrtekniker vs. glad amatör så låt någon med rätt kunskaper kolla över den innan du börjar byta ut delar.

Nja,, Har man hållt på och skruvat i över 30 år som 'glad amatör' kan man nog tilföra en hel del.
'någon med rätt kunskaper' ja där gäller det ju att hitta rätt.

Kan ju tipsa om att det nu i den kungliga huvudstaden finns möjlighet att lämna sin strata till Peter Roth.

Jaha tänker du, vem är det ?

Jo men det är ju Yngve Malmstens privata gitarrtech under 20 år.
Det han inte vet om att sätta upp en strata med svaj finns inte.

I övrigt håller jag med om att man inte ska börja byta grejer som det inte är fel på.

_________________



19 Aug 2018, 17:20
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Svajproblem Fender
Måste du svaja?

Blockera svajet och problemet är löst!

-Ja, jag vet tjatig lösning, men jag har tröttnat på svaj för länge sedan.

=)

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Aug 2018, 18:44
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Svajproblem Fender
Granis67 wrote:
Inget illa menat åt något håll men det finns väl en handfull eller något fler personer här på bojen som kvalar in som kvalificerade gitarrtekniker vi andra är glada amatörer. Och det är skillnad på jobb utfört av utav kvalificerad gitarrtekniker vs. glad amatör så låt någon med rätt kunskaper kolla över den innan du börjar byta ut delar.


Jag tycker att du överdriver komplexiteten i att justera gitarrer. Så svårt är det inte. Däremot är strikt hantverksmässiga operationer som bandslip och rena snickarjobb en annan femma. Sånt som kräver planering med flera moment.


20 Aug 2018, 12:40
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Svajproblem Fender
Vinyljunkie wrote:
Granis67 wrote:
Inget illa menat åt något håll men det finns väl en handfull eller något fler personer här på bojen som kvalar in som kvalificerade gitarrtekniker vi andra är glada amatörer. Och det är skillnad på jobb utfört av utav kvalificerad gitarrtekniker vs. glad amatör så låt någon med rätt kunskaper kolla över den innan du börjar byta ut delar.


Jag tycker att du överdriver komplexiteten i att justera gitarrer. Så svårt är det inte. Däremot är strikt hantverksmässiga operationer som bandslip och rena snickarjobb en annan femma. Sånt som kräver planering med flera moment.


Jasså, jag ”överdriver komplexiteten i att justera gitarrer”, det var ju du som bytte ut stämskruvarna när det inte hjälpte efter att du ”justerade som en galning och filade sadeln löjligt perfekt osv...”. En kvalificerad gitarrtekniker hade efter provspelning och snabb undersökning hoppat över gissningsleken. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


21 Aug 2018, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Granis67 wrote:
En kvalificerad gitarrtekniker hade efter provspelning och snabb undersökning hoppat över gissningsleken. :wink:

Så enkelt är det tyvärr inte med alla gitarrer.
När man får tag på en riktig citron med en kombination av konstigheter så kan det vara knepigt att få till det för den bäste.
Dessutom har man ju alltid några grundparametrar att utgå ifrån som inte alltid är kompromissbara..

Tex att säga 'Sluta svaja' eller 'byt ut hela halsen' är inte alltid gångbart utan man får kompromiossa med vad som finns och vad som går att göra med rimliga medle.
MÅNGA får tillbaka gitarrer där den 'kvalificerade gitarrteknikern' helt enkelt gjort det enkelt för sig och ökat stränghöjden när kunden tex klagar på döda toner, bandrassel etc..

En del j-vla vrak är helt omöjliga att ställa in , tex då nån kines satt stallet på sniskan eller banden....
Eller kunden 'justerat som en galning' själv 8)

_________________



21 Aug 2018, 20:11
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Svajproblem Fender
Mike, i min bok förklarar en kvalififerad gitarrtekniker för kunden om vissa saker inte låter sig göras med instrumentet i fråga sedan får ägaren ta ett beslut. När någon glad amatör tar en rövare genom att höja strängarna är man inte med i min bok. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


21 Aug 2018, 21:10
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Svajproblem Fender
Nu är det som så här då mina styvmoderliga herrar: jag är en kvalificerad gitarrtekniker! Jag löser nämligen allt på mina gitarrer som inte innefattar avancerat snickarjobb eller lack. Men värdelösa stämskruvar, där går gränsen för de flesta vågar jag påstå. Och det innefattar de flesta som inte är låsbara, mer eller mindre, iallafall på en gitarr med svaj och avsaknad av överlås.


22 Aug 2018, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Re: Svajproblem Fender
Jag har en Mexico 50's strat som var helt hopplös när det gällde att hålla stämningen. Jag testade allt, perfekt injusterad översadel såklart, och hade stallet nerplockat i delar och putsade/slipade alla delar och justerade in det enligt konstens alla regler, men det gick inte. Sen köpte jag ett nytt stall av bättre kvalitet, slängde på det och sen funkade det perfekt direkt, inga problem efter det. Jag tror att det helt enkelt var för dåligt/mjukt material i originalstallet. Nu var ju det här som sagt en Mex-strata, men det kanske kan finnas samma problem på US?

/Micke


24 Aug 2018, 08:48
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Svajproblem Fender
micke wrote:
Jag har en Mexico 50's strat som var helt hopplös när det gällde att hålla stämningen. Jag testade allt, perfekt injusterad översadel såklart, och hade stallet nerplockat i delar och putsade/slipade alla delar och justerade in det enligt konstens alla regler, men det gick inte. Sen köpte jag ett nytt stall av bättre kvalitet, slängde på det och sen funkade det perfekt direkt, inga problem efter det. Jag tror att det helt enkelt var för dåligt/mjukt material i originalstallet. Nu var ju det här som sagt en Mex-strata, men det kanske kan finnas samma problem på US?

/Micke

Har upplevt samma sak, fast kom då fram till att det var skruvarna, de sex i kroppen, som var den stora boven. De hade märken efter svajets egg.
Svajproblem är annars till typ 90%, som påpekats oven, orsakade av dåligt filad sadel.

Om man har ett svaj, flytande, som alltid bråkar vad man än hittar på, brukar det funka fint att efter svajandet svajat uppåt i en kort knyck. Löser inte problemet, men man kommer runt det. van Halen använde detta knep när han hade stratasvaj.


24 Aug 2018, 17:11
Profile

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Fler tips:

Kolla så inte stallets metallblock tar i gitarrkroppen när du svajar.
Kolla så inte stallet på något sätt tar i plektrumskyddet
Droppa symaskinsolja på alla rörliga delar inklusive halssadeln med jämna mellanrum.

Om du trycker ned en sträng ovanför halssadeln och strängen blir för hög i pitch efteråt finner du sannolikt problemet i halssadeln eller möjligtvis i ett strängtryck.
Är sadeln rätt filad men trots detta kärvar lite ibland brukar symaskinsolja ofta göra susen.

Hoppas du får till det
/C


25 Aug 2018, 11:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Svajproblem Fender
hazze wrote:
Fler tips:

Kolla så inte stallets metallblock tar i gitarrkroppen när du svajar.
Kolla så inte stallet på något sätt tar i plektrumskyddet
Droppa symaskinsolja på alla rörliga delar inklusive halssadeln med jämna mellanrum.

Om du trycker ned en sträng ovanför halssadeln och strängen blir för hög i pitch efteråt finner du sannolikt problemet i halssadeln eller möjligtvis i ett strängtryck.
Är sadeln rätt filad men trots detta kärvar lite ibland brukar symaskinsolja ofta göra susen.

Hoppas du får till det
/C


Symaskinsolja är en outsider i gitarrsammanhang för mig. Rinner inte den bara bort fortare jämfört med fett?


25 Aug 2018, 12:08
Profile

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Funkar bra, jag har en burk samt tops i stratacaset och smörjer halssadeln innan gig.


25 Aug 2018, 13:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Mar 2006, 22:19
Posts: 171
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
frudua-metoden funkar.

1. poängen är att trycka till svajet till det läge man stämt det i efter varje gång du benådat eller svajat. ja, en spelteknisk fråga. och ja, beck eller henderson är en hög ribba, men det är så de gör …

2. fokusera inte för mycket på översadel. är den vettigt filad så är den ok. nut sauce eller grafit hjälper. strängträd stjälper.

3. fokusera inte för litet på stallsadel. att g-strängen och tjocka e-strängen stämmer om sig beror för det mesta på att de inte hamnar i samma läge på stallsadeln efter man svajat ner. a) kinka/tryck till strängen vid strängbyte strax framför sadeln (lite grand!) b) nut sauce på stallsadeln.

.


29 Aug 2018, 11:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Svajproblem Fender
sumis wrote:
frudua-metoden funkar.

1. poängen är att trycka till svajet till det läge man stämt det i efter varje gång du benådat eller svajat. ja, en spelteknisk fråga. och ja, beck eller henderson är en hög ribba, men det är så de gör …

2. fokusera inte för mycket på översadel. är den vettigt filad så är den ok. nut sauce eller grafit hjälper. strängträd stjälper.

3. fokusera inte för litet på stallsadel. att g-strängen och tjocka e-strängen stämmer om sig beror för det mesta på att de inte hamnar i samma läge på stallsadeln efter man svajat ner. a) kinka/tryck till strängen vid strängbyte strax framför sadeln (lite grand!) b) nut sauce på stallsadeln.

.

Alla gör vi väl på vårat eget sätt; när det gäller saker (I guess). Jag måste säga att jag inte håller med i något äv vad som beskrivs ovan.

1. poängen är att trycka till svajet till det läge man stämt det i efter varje gång du benådat eller svajat. ja, en spelteknisk fråga. och ja, beck eller henderson är en hög ribba, men det är så de gör …

Man skall absolut inte behöva trycka till svajet -för att återställa pitch. Beck gör det inte. (Var har du fått detta ifrån förresten?) Beck kör ett flytande med knivegg -och rullsadel. Att han svajar genom att trycka till på stallsadlarna -har ingenting med stämning att göra: Detta är en ren spelteknisk grej.

2. fokusera inte för mycket på översadel. är den vettigt filad så är den ok. nut sauce eller grafit hjälper. strängträd stjälper.
Vilken sju helv … fars!! Låter onekligen lite märkligt att behöva kleta på en massa tjafs & klet på en översadel som är "vettigt filad". Här är man ju lite nyfiken och fråga: Hur exakt ser en vettig filning ut för/hos dig...?

3. fokusera inte för litet på stallsadel. att g-strängen och tjocka e-strängen stämmer om sig beror för det mesta på att de inte hamnar i samma läge på stallsadeln efter man svajat ner. a) kinka/tryck till strängen vid strängbyte strax framför sadeln (lite grand!) b) nut sauce på stallsadeln.
Ren J***A fars igen... Märker du inte själv -att det enda man får göra om man följer dina råd; är att man får kleta på en massa skit på sin gitarr -och oavbrutet knicka till allt möjligt bara för att få ut en normal funktion ur ett stränginstrument med svaj...?!

Missar jag någonting här...? Eller snackar vi divebombs på vintage strata tills strängarna slutat tona...? :?: :?: :?:


/ Jonken :? :? :? :? :?


22 Nov 2018, 19:25
Profile

Joined: 08 Mar 2006, 22:19
Posts: 171
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Jonken wrote:
Alla gör vi väl på vårat eget sätt; när det gäller saker (I guess). Jag måste säga att jag inte håller med i något äv vad som beskrivs ovan.

1. poängen är att trycka till svajet till det läge man stämt det i efter varje gång du benådat eller svajat. ja, en spelteknisk fråga. och ja, beck eller henderson är en hög ribba, men det är så de gör …

Man skall absolut inte behöva trycka till svajet -för att återställa pitch. Beck gör det inte. (Var har du fått detta ifrån förresten?) Beck kör ett flytande med knivegg -och rullsadel. Att han svajar genom att trycka till på stallsadlarna -har ingenting med stämning att göra: Detta är en ren spelteknisk grej.


beck gör det, henderson gör det, hendrix och srv gjorde det. de kompenserar med sin spelteknik det faktum att (primärt) låga e och g-strängen inte återgår 100% till samma läge vid stallsadeln efter en dykning. henderson skulle bekräfta det. john suhr och många andra också. ta inte mitt ord för det utan någon med mer cred. eller ännu hellre, testa själv.

Quote:
2. fokusera inte för mycket på översadel. är den vettigt filad så är den ok. nut sauce eller grafit hjälper. strängträd stjälper.
Vilken sju helv … fars!! Låter onekligen lite märkligt att behöva kleta på en massa tjafs & klet på en översadel som är "vettigt filad". Här är man ju lite nyfiken och fråga: Hur exakt ser en vettig filning ut för/hos dig...?


det handlar om att minska friktion. även en perfekt filad sadel har förstås mindre friktion med lite blyerts eller nut sauce. använder man svajet konservativt är det ju inte alls något man behöver ”kleta” dit. men om man har en ganska traditionellt eller vintage specad strata och gillar att slita och dra i armen mycket, då kan det vara till hjälp. det är förstås frivilligt att använda. har själv sett henderson gnugga blyerts i sadelspåren. big bends nut sauce används av oräkneliga gitarrtekniker och -byggare. men jag vill verkligen framhålla att man inte ska göra något som upplevs som en fars, om man inte gillar fars förstås.

rullsadel är ingen universallösning och har knappast mindre friktion än en smord och välfilad översadel. det är inte tack vare rullsadeln som beck har god intonation i sitt spel …

Quote:
3. fokusera inte för litet på stallsadel. att g-strängen och tjocka e-strängen stämmer om sig beror för det mesta på att de inte hamnar i samma läge på stallsadeln efter man svajat ner. a) kinka/tryck till strängen vid strängbyte strax framför sadeln (lite grand!) b) nut sauce på stallsadeln.
Ren J***A fars igen... Märker du inte själv -att det enda man får göra om man följer dina råd; är att man får kleta på en massa skit på sin gitarr -och oavbrutet knicka till allt möjligt bara för att få ut en normal funktion ur ett stränginstrument med svaj...?!


ungefär så ja. beroende på hur radikal man är med svajet förstås. och hur man spelar. en väljusterad strata kan funka perfekt utan särskilda hänsyn och modifikationer för somliga. för somliga andra inte alls.

varken 6- eller 2-punktsstall (utan låsbara sadlar) är optimala för att hålla stämningen vid mycket svajande. ”normal funktion” är tämligen relativt. det finns en anledning till att låsbara stallsadlar uppfanns – och låsbar översadel är mindre viktigt för att hålla stämningen i ett floydsystem än att stallsadlarna är låsbara. (alltså: ett floydstall med vanlig öppen sadel håller stämningen bättre än ett 6-punkts fenderstall med låsbar översadel. det sistnämnda har jag inte testat kan jag erkänna (varför ens testa?), däremot det förstnämnda med klockrent resultat.)

med hopp om en god afton med lagom farsartade inslag.

.


22 Nov 2018, 20:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Svajproblem Fender
sumis wrote:

beck gör det, henderson gör det, hendrix och srv gjorde det. de kompenserar med sin spelteknik det faktum att (primärt) låga e och g-strängen inte återgår 100% till samma läge vid stallsadeln efter en dykning. henderson skulle bekräfta det. john suhr och många andra också. ta inte mitt ord för det utan någon med mer cred. eller ännu hellre, testa själv.


det handlar om att minska friktion. även en perfekt filad sadel har förstås mindre friktion med lite blyerts eller nut sauce. använder man svajet konservativt är det ju inte alls något man behöver ”kleta” dit. men om man har en ganska traditionellt eller vintage specad strata och gillar att slita och dra i armen mycket, då kan det vara till hjälp. det är förstås frivilligt att använda. har själv sett henderson gnugga blyerts i sadelspåren. big bends nut sauce används av oräkneliga gitarrtekniker och -byggare. men jag vill verkligen framhålla att man inte ska göra något som upplevs som en fars, om man inte gillar fars förstås.

rullsadel är ingen universallösning och har knappast mindre friktion än en smord och välfilad översadel. det är inte tack vare rullsadeln som beck har god intonation i sitt spel …

ungefär så ja. beroende på hur radikal man är med svajet förstås. och hur man spelar. en väljusterad strata kan funka perfekt utan särskilda hänsyn och modifikationer för somliga. för somliga andra inte alls.

varken 6- eller 2-punktsstall (utan låsbara sadlar) är optimala för att hålla stämningen vid mycket svajande. ”normal funktion” är tämligen relativt. det finns en anledning till att låsbara stallsadlar uppfanns – och låsbar översadel är mindre viktigt för att hålla stämningen i ett floydsystem än att stallsadlarna är låsbara. (alltså: ett floydstall med vanlig öppen sadel håller stämningen bättre än ett 6-punkts fenderstall med låsbar översadel. det sistnämnda har jag inte testat kan jag erkänna (varför ens testa?), däremot det förstnämnda med klockrent resultat.)

med hopp om en god afton med lagom farsartade inslag.

beck gör det, henderson gör det, hendrix och srv gjorde det. de kompenserar med sin spelteknik det faktum att (primärt) låga e och g-strängen inte återgår 100% till samma läge vid stallsadeln efter en dykning. henderson skulle bekräfta det. john suhr och många andra också. ta inte mitt ord för det utan någon med mer cred. eller ännu hellre, testa själv.
Tro mig: Jag tar inte ditt ord för det. Det du säger stämmer inte. Jag har över 10 styck Strator -som jag använder kontinuerligt. Det du påstår/säger händer inte PÅ NÅGON av mina Strator. Jag är instrument tekniker; och har byggt, justerat, modifierat dessa instrument sedan mitten av 80-talet. Med tanke på vilka problem du beskriver att du har med dina svaj system -som jag inte har: Borde inte detta betyda jag kanske (bara kanske) -då har mer koll på detta än vad du verkar ha...?


det handlar om att minska friktion. även en perfekt filad sadel har förstås mindre friktion med lite blyerts eller nut sauce. använder man svajet konservativt är det ju inte alls något man behöver ”kleta” dit. men om man har en ganska traditionellt eller vintage specad strata och gillar att slita och dra i armen mycket, då kan det vara till hjälp. det är förstås frivilligt att använda. har själv sett henderson gnugga blyerts i sadelspåren. big bends nut sauce används av oräkneliga gitarrtekniker och -byggare. men jag vill verkligen framhålla att man inte ska göra något som upplevs som en fars, om man inte gillar fars förstås.

Hur Ex ett 6-punkts vintage svaj returnerar vid svajning; handlar inte om det du påstår här. Jag både bender & drar i mina Strata armar ganska ordentligt. Jag har inte någon klet någonstans. DÄREMOT har jag optimalt slipade översadlar -samt väl justerade stall. Och nu snackar vi vanliga, traditionella 6-punkts vintagestall -och traditionella kluson stämskruvar. Däremot är jag HELT med på att problemen i stämning som du beskriver; är vanliga. Men som sagt: Lösningen för att få det att funka; handlar om andra saker än det du beskriver här.


rullsadel är ingen universallösning och har knappast mindre friktion än en smord och välfilad översadel. det är inte tack vare rullsadeln som beck har god intonation i sitt spel …

Men det är ju självklart att du har mindre friktion i en rullsadel -jämfört med en traditionell glid nöt. Detta oavsett hur mycket du smörjer den -med vad som helst. Beck kör sitt 2-punkts Stratasvaj flytande (up + down pitch). Här är det en kombination av; -rullsadel, -Inga srängträd, -låsbara stämskruvar -och ett flytande 2-pukts svaj i klykor och egg; som håller stämning och intonering i schack. Jag äger ingen Beck Strata själv. Men har fixat i många av dessa signatur instrument åt olika kunder genom åren.

ungefär så ja. beroende på hur radikal man är med svajet förstås. och hur man spelar. en väljusterad strata kan funka perfekt utan särskilda hänsyn och modifikationer för somliga. för somliga andra inte alls.
Här kan jag till viss del hålla med dig. Men detta faktum handlar väldigt mycket om okunnighet i ämnet. En korrekt justerat -samt satuppat Strata svaj fungerar utmärkt -om det är ett proffs som sett över det. Meao: När det funkar & är rätt; funkar det OAVSETT om det är den striktaste pessimisten som spelar på det. Problemet är att detta: Skall man få ett Strata svaj (vintage 6-punkts) att funka; handlar mer om ytan på kroppen stallet ligger på. På en mjukare yta -äter sig ett flytande stall in sig i kroppen. Detta skapar " en vagga" i kroppen för stallet. Det är detta som gör att stalldelen inte returnerar. Jag GARANTERAR dig: Du kan slänga på vilka sadlar du vill; utan det avhjälper problemet! Det är en HELT ANNAN SAK att acceptera problemen -och köra en "frudua" -eller investera i "klet" på gross. Det enda man gör med dessa saker är att försöka minimera problemet -istället för att åtgärda/fixa det. Är man nöjd & glad med att nöja sig att gå halvvägs: -Fine!; not my problem! Detta är HELT upp till var och en. Personligen anser och KRÄVER jag -att mina gitarrer INTE pitchar ur singelsträngar; OAVSETT hur mycket jag bender på dessa. (Det skall inte behövas kompenceras, tryckas. pillas någonting extra i svajet efter bends. (Och jag vill iaf tro att de flesta musker håller med mig här.)

varken 6- eller 2-punktsstall (utan låsbara sadlar) är optimala för att hålla stämningen vid mycket svajande. ”normal funktion” är tämligen relativt. det finns en anledning till att låsbara stallsadlar uppfanns – och låsbar översadel är mindre viktigt för att hålla stämningen i ett floydsystem än att stallsadlarna är låsbara. (alltså: ett floydstall med vanlig öppen sadel håller stämningen bättre än ett 6-punkts fenderstall med låsbar översadel. det sistnämnda har jag inte testat kan jag erkänna (varför ens testa?), däremot det förstnämnda med klockrent resultat.)
Här måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar. Menar du att att om strängen nyps fast (som i en floyd klack) -istället för att vara matad genom blocket på ett 2-punkts Strata stall: Att det ena alternativet av dessa skulle vara stämningsmässigt stabilare utan låsbar översadel? Om så: Håller jag inte alls med dig. Det stämmer inte.

med hopp om en god afton med lagom farsartade inslag.
Jag tycker iaf själv att jag fick till det bättre denna gång. Och passar även på att be om ursäkt för min ton -i mitt tidigare inlägg.


/ Jonken


23 Nov 2018, 00:10
Profile

Joined: 08 Mar 2006, 22:19
Posts: 171
Location:
Post Re: Svajproblem Fender
Jonken wrote:
ungefär så ja. beroende på hur radikal man är med svajet förstås. och hur man spelar. en väljusterad strata kan funka perfekt utan särskilda hänsyn och modifikationer för somliga. för somliga andra inte alls.
Här kan jag till viss del hålla med dig. Men detta faktum handlar väldigt mycket om okunnighet i ämnet. En korrekt justerat -samt satuppat Strata svaj fungerar utmärkt -om det är ett proffs som sett över det. Meao: När det funkar & är rätt; funkar det OAVSETT om det är den striktaste pessimisten som spelar på det. Problemet är att detta: Skall man få ett Strata svaj (vintage 6-punkts) att funka; handlar mer om ytan på kroppen stallet ligger på. På en mjukare yta -äter sig ett flytande stall in sig i kroppen. Detta skapar " en vagga" i kroppen för stallet. Det är detta som gör att stalldelen inte returnerar.


absolut. problemet med att det skapas en "vagga" kan man givetvis inte lösa med något sadelbyte. liksom inte heller om eggarna på ett 2-punkts är slöa. ett problem som inte har med en stallsadel att göra har förstås inte med en stallsadel att göra.

för övrigt skulle du gärna få justera en gura åt mig. en perfekt setup är alltid välkommen.

Quote:

varken 6- eller 2-punktsstall (utan låsbara sadlar) är optimala för att hålla stämningen vid mycket svajande. ”normal funktion” är tämligen relativt. det finns en anledning till att låsbara stallsadlar uppfanns – och låsbar översadel är mindre viktigt för att hålla stämningen i ett floydsystem än att stallsadlarna är låsbara. (alltså: ett floydstall med vanlig öppen sadel håller stämningen bättre än ett 6-punkts fenderstall med låsbar översadel. det sistnämnda har jag inte testat kan jag erkänna (varför ens testa?), däremot det förstnämnda med klockrent resultat.)
Här måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar. Menar du att att om strängen nyps fast (som i en floyd klack) -istället för att vara matad genom blocket på ett 2-punkts Strata stall: Att det ena alternativet av dessa skulle vara stämningsmässigt stabilare utan låsbar översadel? Om så: Håller jag inte alls med dig. Det stämmer inte.



jo det menar jag. det vill säga om man överhuvud taget anser att ett floydsystem är stabilare än ett system där strängen matas genom block. men om man är av en annan uppfattning spelar det förstås ingen roll.

Quote:

med hopp om en god afton med lagom farsartade inslag.
Jag tycker iaf själv att jag fick till det bättre denna gång. Och passar även på att be om ursäkt för min ton -i mitt tidigare inlägg.


mycket bättre.

så för att vara konstruktiva: om vi bortser från en perfekt översadel (vilket ju får betraktas som default), vilka övriga komponenter är, utifrån din erfarenhet, de viktigaste för en perfekt setup av ett 6- respektive 2-punktsstall? (med reservation för att alla stall av samma typ förstås inte är identiska eller lika goda, men låt säga ett "klassiskt" 6-punkt fender respektive ett 2-punkts gotoh 510.)

.


23 Nov 2018, 01:24
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Little Wing and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.