View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:06



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Leveranser från Thomann 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Leveranser från Thomann
Köpte ett case från Thomann. Det var några år sen jag sist handlade från Thomann, och jag minns att det även då var struligt med leveransen i Sverige. Trodde det hade blivit bättre men det har det inte. Från svenska gränsen är det Postnord som hanterar paketet. Och Postnord försöker köra ut försändelsen mitt på dagen när jag är på jobbet. (På måndagen en vecka efter att jag gjort beställningen). Utan att ringa och tala om att de försöker. Jag är såklart inte hemma då så då kör de den till Postens terminal i Årsta. Sen nästa dag (tisdag) skickar de en avi som ett vanligt brev. På onsdagen kommer brevet hem till mig och jag hittar det såklart inte förrän jag kommer hem på onsdag kväll. Då har jag två dagar på mig att hämta eller beställa hemkörning innan de skickar tillbaka den till Tyskland.

Som tur var ringde jag till postnords kundtjänst redan på onsdagen och fick veta att jag kunde hämta den utan att gå hem och titta i brevlådan först. Hade jag inte gjort detta hade jag missat att hämta försändelsen för då hade jag inte hunnit.

Fattar inte riktigt hur man ska förbereda sig så att det går smidigt. Kanske ska man ligga på och ringa Postnord varje dag. För väntar man på brev-avin så kan det vara för sent.


16 Aug 2018, 10:51
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Leveranser från Thomann
PostNords haveri är ju ett offentligt skämt, har du missat det.... :D

Tips: ange jobbadressen som leveransadress. Om du inte är inne när de kommer så accepterar de ibland att en arbetskamrat signerar mottagandet.

Och kolla, via ID-numret och nätet, var paketet befinner sig. Ibland kan man genskjuta det. (Paktrack elr nått liknande heter det, finns både via Thomann och PN).


16 Aug 2018, 11:24
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Leveranser från Thomann
Jag säger som ovanstående talare: ange leveransadress där du är dagtid om du kan.


16 Aug 2018, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Leveranser från Thomann
Klart jag inte har missat Postnords haveri. Men som kund tycker jag ändå att det är min plikt att förutsätta att de kan leverera på ett bra sätt tills motsatsen visats.

Nej, tyvärrr, funkar inte med jobbet om det är stort. Jag jobbar i Stockholms innerstad och kan inte ha bil till jobbet. Dessutom har jag inte plats på jobbet för stora paket.


16 Aug 2018, 12:59
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Leveranser från Thomann
lpstd wrote:
Klart jag inte har missat Postnords haveri. Men som kund tycker jag ändå att det är min plikt att förutsätta att de kan leverera på ett bra sätt tills motsatsen visats.

Nej, tyvärrr, funkar inte med jobbet om det är stort. Jag jobbar i Stockholms innerstad och kan inte ha bil till jobbet. Dessutom har jag inte plats på jobbet för stora paket.


Du har ingen polare eller gammal mormor eller nåt som är hemma dagtid då?


16 Aug 2018, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Leveranser från Thomann
Vinyljunkie wrote:
lpstd wrote:
Klart jag inte har missat Postnords haveri. Men som kund tycker jag ändå att det är min plikt att förutsätta att de kan leverera på ett bra sätt tills motsatsen visats.

Nej, tyvärrr, funkar inte med jobbet om det är stort. Jag jobbar i Stockholms innerstad och kan inte ha bil till jobbet. Dessutom har jag inte plats på jobbet för stora paket.


Du har ingen polare eller gammal mormor eller nåt som är hemma dagtid då?


Haha! :) Mormor var över hundra när hon lämnade in för över 20 år sen. Men tack för tipset ändå. Kanske kan det finnas andra släktingar/familjemedlemmar som komma ifråga framöver.


16 Aug 2018, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Leveranser från Thomann
Jag fick leverans av ett pyttepaket med en liten flaska Tre Oil och tillhörande ännu mindre flaska vax med Schenker och fick välja emellan tre leveransdagar där de kunde komma emellan 7 och 17 och eftersom jag inte hade lust att ta ledigt en hel del för att ta emot ett lite paket värt några hundralappar, eller gå upp i svinottan för att vara på jobbet klockan 7, så fick jag ta bilen en mil till andra ändan av stan i ett industriområde där jag kunde hämta upp paketet, så Schenker är inte särskilt smidiga de heller när avsändaren inte använder deras Privpak-tjänst så att man kan hämta det i någon spelbutik eller liknande.


16 Aug 2018, 14:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Leveranser från Thomann
CarlM wrote:
Jag fick leverans av ett pyttepaket med en liten flaska Tre Oil och tillhörande ännu mindre flaska vax med Schenker och fick välja emellan tre leveransdagar där de kunde komma emellan 7 och 17 och eftersom jag inte hade lust att ta ledigt en hel del för att ta emot ett lite paket värt några hundralappar, eller gå upp i svinottan för att vara på jobbet klockan 7, så fick jag ta bilen en mil till andra ändan av stan i ett industriområde där jag kunde hämta upp paketet, så Schenker är inte särskilt smidiga de heller när avsändaren inte använder deras Privpak-tjänst så att man kan hämta det i någon spelbutik eller liknande.


När man läser sånt där så vill man ju bara fråga dem om det vore bättre att man skötte leveransen till sig för egen maskin....

....vilket osökt får mig att lobba för att endast handla lokalt. Varför ska vi köpa saker från andra ändan av jordklotet? Egentligen. Inte av några andra skäl än helt egoistiska. Folk lägger ner alldeles för mycket tid på att konsumentupplysa sig själva. Och för lite tid till att spela gitarr. :)


16 Aug 2018, 14:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Leveranser från Thomann
Hemleverans till privatpersoner av småpaket mindre än pall är ju helt värdelöst av flera skäl

* Folk är inte hemma dagtid
* Speditörerna hittar rent för jävligt illa speciellt utanför städerna och de har varken telefon eller Gps i bilen (PostNord)
* Slöseri med pengar resurser, miljö ja allt.

I slutändan blir det långa tider letande efter paket på terminaler etc

Utlämningsställe öppet 7-21 typ är ju oslagbart, och helt puckat att företagen tror kunderna (utom kanske några få) ens vill ha denna tjänst

Ta ledigt och sitta mellan 7-17 och vänta på 25ml True oil, hörs ju hyr dumt det blir :)

_________________



16 Aug 2018, 15:38
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Leveranser från Thomann
Jag var i kontakt med Thomann nyligen och frågde om det inte är möjligt att fixa så att paketen kommer direkt till närmaste utlämningsställe, istället för att behöva ta omvägen förbi mitt hus (när jag ändå inte är hemma). Jag fick följande svar:

Quote:
Hej,

Det går tyvärr inte att påverka.

Vare sig Posten eller UPS har en tjänst där man endast har uthämtning utan dom gör alltid ett leveransförsök. Detta pga att paketet kommer från utlandet och inte hanteras som ett vanligt postpaket som skickas inom sveriges gränser.

Vi har i flera år försökt att få posten att sluta köra ut våra paket men det går inte.


Hmm... när jag handlade på Gear4music nyss gick det till och med att välja vilket utlämningsställe paketen ska hamna hos (utan någon omväg förbi mig)...

EDIT: kan vara så att Gear4music skickar paketen som svenska inrikespaket, även när de skickar från sitt lager i England (de packas nog om i deras central i Rosersberg).

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


16 Aug 2018, 16:33
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Leveranser från Thomann
Logisikföretagen motto anno 2018 " Var inte bättre än den sämsta!"


16 Aug 2018, 17:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Leveranser från Thomann
d95err wrote:
Jag var i kontakt med Thomann nyligen och frågde om det inte är möjligt att fixa så att paketen kommer direkt till närmaste utlämningsställe, istället för att behöva ta omvägen förbi mitt hus (när jag ändå inte är hemma). Jag fick följande svar:

Quote:
Hej,

Det går tyvärr inte att påverka.

Vare sig Posten eller UPS har en tjänst där man endast har uthämtning utan dom gör alltid ett leveransförsök. Detta pga att paketet kommer från utlandet och inte hanteras som ett vanligt postpaket som skickas inom sveriges gränser.

Vi har i flera år försökt att få posten att sluta köra ut våra paket men det går inte.


Hmm... när jag handlade på Gear4music nyss gick det till och med att välja vilket utlämningsställe paketen ska hamna hos (utan någon omväg förbi mig)...

EDIT: kan vara så att Gear4music skickar paketen som svenska inrikespaket, även när de skickar från sitt lager i England (de packas nog om i deras central i Rosersberg).


Postnords rutin där jag bor är att de uppger att de försökt leverera till min hemadress, men att ingen var hemma, vilket är totalt fake news eftersom någon alltid varit hemma vid dessa tillfällen. Efter 1-2 dagar kommer ett brev hem där de hävdar att de försökt leverera. Först därefter kan jag hämta ut på deras utlämningsställe. De tar alltså betalt för en tjänst de inte tillämpar. :evil:

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


16 Aug 2018, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Leveranser från Thomann
d95err wrote:
Hmm... när jag handlade på Gear4music nyss gick det till och med att välja vilket utlämningsställe paketen ska hamna hos (utan någon omväg förbi mig)...

EDIT: kan vara så att Gear4music skickar paketen som svenska inrikespaket, även när de skickar från sitt lager i England (de packas nog om i deras central i Rosersberg).


Gear4Music har en hel del varor som skickas direkt från lagret i Rosersberg, som inrikespaket. Dessa kan man styra om lite som man vill, avseende både utlämningsställe och leveransdag. Utmärkt funktion!


17 Aug 2018, 00:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Leveranser från Thomann
d95err wrote:
Jag var i kontakt med Thomann nyligen och frågde om det inte är möjligt att fixa så att paketen kommer direkt till närmaste utlämningsställe, istället för att behöva ta omvägen förbi mitt hus (när jag ändå inte är hemma). Jag fick följande svar:

Quote:
Hej,

Det går tyvärr inte att påverka.

Vare sig Posten eller UPS har en tjänst där man endast har uthämtning utan dom gör alltid ett leveransförsök. Detta pga att paketet kommer från utlandet och inte hanteras som ett vanligt postpaket som skickas inom sveriges gränser.

Vi har i flera år försökt att få posten att sluta köra ut våra paket men det går inte.

Haha! Det är precis ordagrant samma svar som jag fick från Thomann. Till och med "sveriges" med litet "s"... :)


17 Aug 2018, 00:09
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Leveranser från Thomann
Vill minnas när jag bodde i Skogås så påstod posten också att de hade försökt lämna stora paketet från tysken hos mig. Sicken lögn då jag var hemma hela den veckan och den dagen då de påstod att de varit där. Så fick åka buss ända till Haninge C och något industriområde och gå sista typ 200 meterna. Sen gå och kånka på det tunga paketet till bussen. Så det tog väl från dörr ut och dörr in ca 2 timmar. :evil: Och det här var innan det hette postnord och inte har det blivit bättre.


17 Aug 2018, 00:49
Profile

Joined: 31 Jan 2013, 20:59
Posts: 29
Post Re: Leveranser från Thomann
Jag tänkte tipsa om postnords app. Där har du liveuppdateringar med meddelande-funktion. När dom försökt leverera hem till mig trots att jag inte varit hemma, så har appen meddelat detta och att paketet körs ut till mitt utlämningställe. Går bra mycket snabbare än att vänta på avier och ringa till posten. Sen att resten av organisationen är helt åt helvete är en annan femma. Men appen funkar rätt bra!

_________________
Former knowns as Netbomber on GMF´s "Planket"


17 Aug 2018, 11:59
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Leveranser från Thomann
Vinyljunkie wrote:
CarlM wrote:
Jag fick leverans av ett pyttepaket med en liten flaska Tre Oil och tillhörande ännu mindre flaska vax med Schenker och fick välja emellan tre leveransdagar där de kunde komma emellan 7 och 17 och eftersom jag inte hade lust att ta ledigt en hel del för att ta emot ett lite paket värt några hundralappar, eller gå upp i svinottan för att vara på jobbet klockan 7, så fick jag ta bilen en mil till andra ändan av stan i ett industriområde där jag kunde hämta upp paketet, så Schenker är inte särskilt smidiga de heller när avsändaren inte använder deras Privpak-tjänst så att man kan hämta det i någon spelbutik eller liknande.


När man läser sånt där så vill man ju bara fråga dem om det vore bättre att man skötte leveransen till sig för egen maskin....

....vilket osökt får mig att lobba för att endast handla lokalt. Varför ska vi köpa saker från andra ändan av jordklotet? Egentligen. Inte av några andra skäl än helt egoistiska. Folk lägger ner alldeles för mycket tid på att konsumentupplysa sig själva. Och för lite tid till att spela gitarr. :)


Det finns ingen vapenaffär i min stad, så jag fick handla från en vapenhandlare i Dalarna som jag fick tips om. Det var inte ens billigt och det fanns inga alternativ att välja för fraktsätt, utan de verkade skicka allt med samma Schenker-tjänst.

Det är ganska vanligt att saker man vill ha inte går att köpa lokalt och då får man skicka efter, i synnerhet om man inte bor i Stockholm eller Göteborg.

Jag springer aldrig omkring och utnyttjar affärer för att sedan beställa det billigare från något annat håll. Det är möjligt att man borde välja bort allting som inte går att köpa på orten man bor, men i så fall skulle jag nog få byta fritidsintressen eftersom ingenting av det jag lägger mina kul-pengar på går att köpa lokalt.


17 Aug 2018, 12:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Leveranser från Thomann
Importleveranser till privatpersoner, tex Thomann, fungerade inte bättre tidigare när DHL körde själva. Ibland inget försök till leverans men lokalt i Halmstad fungerade det periodvis rätt bra. Då ringde transportören och aviserade ankomst. Jag var ofta hemma dagtid eller arbetade några hundra meter hemifrån.

Årets DHL/Postnord leveranser har fungerat vettigt. Postnord har aviserat leverans via SMS. Jag har då valt att hämta hos Postnord istället för hemleverans på obestämd tid. Passerade ändå Postnord på hemvägen varje em.


17 Aug 2018, 14:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.