View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:54



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :( 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
I helgen började jag MusicMan-behandla min stratahals i rostad lönn. Efter första omgången såg halsen väldigt fin ut. Till och med bättre än väntat. Men samtidigt så såg rosewood-greppbrädan lite trött ut efter drygt ett års användande, så jag körde vidare med True Oil-trasan på greppbrädan.

Detta i stället för att ta fram flaskan med Fret Doctor som jag VET funkar. Klantigt? Japp, jag vet, men jag har hört att andra använder Tru Oil till greppbrädan, så jag tänkte att jag kunde testa, eftersom jag har mycket Tru Oil hemma och lite Fret Doctor.

Greppbrädan verkade direkt lite oväntat kladdig, så jag väntade inte på att den skulle suga åt sig oljan utan började direkt att torka av med en torr, ren trasa. Men det hjälpte inte. Greppbrädan förblev lite kladdig. Jag lät den vara något dygn och provade att torka med en ren trasa igen. Men den är fortfarande kladdig. Visst det försvinner nog till slut, men jag tänkte höra med er om någon har något tips om vad jag ska göra för att bli av med kladdigheten lite fortare?

Ska jag prova med något avfettande, som svagt tvålvatten eller vatten med lite diskmedel i? Eller ska jag prova med det motsatta (lika löser lika) t ex någon annan olja? Eller ska jag gnugga på met torr trasa? Eller en mikrofibertrasa.

Undrar veckans fårskalle. :oops:


Last edited by CarlM on 13 Aug 2018, 15:14, edited 1 time in total.



13 Aug 2018, 15:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
CarlM wrote:
I helgen började jag MusicMan-behandla min strata hals i rostad lönns. Efter första omgången såg halsen väldigt fin ut. Till och med bättre än väntat. Men samtidigt så såg rosewood-greppbrädan lite trött ut efter ett drygt års användande så jag körde vidare med True Oil-trasan på den.

Detta i stället för att ta fram flaskan med Fret Doctor som jag VET funkar. Klantigt? Ja, jag vet. Men jag har hört att andra använder Tru Oil, så jag tänkte att jag kunde testa, eftersom jag har mycket Tru Oil hemma och lite Fret Doctor.

Greppbrädan verkade direkt lite oväntat kladdig, så jag väntade inte på att den skulle suga åt sig olja utan började direkt att torka av med en torr, ten trasa. Men det hjälpte inte. Greppbräda förblev lite kladdig. Jag lät den vara något dygn och provade att torka med en ren trasa igen. Men den är fortfarande kladdig. Visst det försvinner nog till slut, men jag tänkte höra med er om någon har något tips om vad jag ska göra?

Ska jag prova med något avfettande som svagt tvålvatten eller vatten med lite diskmedel? Eller ska jag prova med det motsatta (lika löser lika) t ex någon annan olja? Eller ska jag gnugga på met torr trasa?

Undrar veckans fårskalle. :oops:

MO brukar rekommendera bensin (såna små plastflaskor från Gripen).

Sen 50/50 med kallpressad linfröolja/terpentin.

ELLER 50/50 med kallpressad linfrö/aprikoskärnolja
för den extra petiga (som mig själv)
Kör själv på den combon...magiskt...(gillar inte ordet magi annars).

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Aug 2018, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Tack. Hur länge väntar du emellan bensibehandlingen och ny-inoljningen?


13 Aug 2018, 15:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
CarlM wrote:
Tack. Hur länge väntar du emellan bensibehandlingen och ny-inoljningen?

-Oj bra fråga!

Skulle nog vänta minst alltifrån 40 minuter till 4 timmar.
Beroende på hur mycket kladd det var innan.
Så jag antar runt 3 timmar enligt din beskrivning.

Se bara till att lösningen är kallpressad,samt gnugga noga med mixen.

Skjuter lite från höften här då jag aldrig har haft kladdiga gitarrer. :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Aug 2018, 15:18
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Kemisk ren bensin har jag prövat men den är jävligt tuff mot greppbrädan men skiten går bort.
T-röd brukar också funka och är snällare

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


13 Aug 2018, 16:14
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
lillefar wrote:
Kemisk ren bensin har jag prövat men den är jävligt tuff mot greppbrädan men skiten går bort.
T-röd brukar också funka och är snällare

Klart skiten ska bort.

=)

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Aug 2018, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Bäst är att strunta att kladda ned greppbrädor med oljor och dylikt till att börja med.. :D

_________________



13 Aug 2018, 17:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
FuriousFingers wrote:
CarlM wrote:
Tack. Hur länge väntar du emellan bensibehandlingen och ny-inoljningen?

-Oj bra fråga!

Skulle nog vänta minst alltifrån 40 minuter till 4 timmar.
Beroende på hur mycket kladd det var innan.
Så jag antar runt 3 timmar enligt din beskrivning.

Se bara till att lösningen är kallpressad,samt gnugga noga med mixen.

Skjuter lite från höften här då jag aldrig har haft kladdiga gitarrer. :mrgreen:


Tack igen.

När jag väl fått bort kladdet, så kör jag på med Fret Doctor. Det har funkat fint i närmare 10 år för mig, så jag våga inte testa något annat.


13 Aug 2018, 17:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
lillefar wrote:
Kemisk ren bensin har jag prövat men den är jävligt tuff mot greppbrädan men skiten går bort.
T-röd brukar också funka och är snällare


Det låter lite oroväckande att använda något som är tufft mot greppbrädan.

T-Röd har jag redan hemma, om det är riskfritt att använda.

Det går ju gnida i evigheter tills man fått bort det "mekaniskt", men om man kan lösa det med någon vätska, så är ju det smidigare.


13 Aug 2018, 17:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Mike Leaf wrote:
Bäst är att strunta att kladda ned greppbrädor med oljor och dylikt till att börja med.. :D


Sant och det vet jag. Men Fret Doctor beter sig inte som vanliga oljor utan fungerar fint om en lite nyare greppbräda ser dassig ut trots rengöring.


13 Aug 2018, 17:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Dec 2008, 19:31
Posts: 630
Location: Västertorp, S Stockholm.
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
CarlM wrote:
lillefar wrote:
Kemisk ren bensin har jag prövat men den är jävligt tuff mot greppbrädan men skiten går bort.
T-röd brukar också funka och är snällare


Det låter lite oroväckande att använda något som är tufft mot greppbrädan.

T-Röd har jag redan hemma, om det är riskfritt att använda.

Det går ju gnida i evigheter tills man fått bort det "mekaniskt", men om man kan lösa det med någon vätska, så är ju det smidigare.


Kemiskt ren bensin upplever jag som väldigt skonsam mot många material. Det handlar ju om kemi så du får nog prova vilket lösningsmedel som funkar. Att greppbrädan skulle ta stryk av det ena eller det andra tror jag inte på. Om det är "kladdigt" så skulle jag nog börja med att sickla av ytan med ett rakblad eller brytbladskniv. Mindre kladd att tvätta bort efter det.

_________________
http://soundcloud.com/lasse59
http://www.creamcheese.se


13 Aug 2018, 17:36
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
susy wrote:

Kemiskt ren bensin upplever jag som väldigt skonsam mot många material. Det handlar ju om kemi så du får nog prova vilket lösningsmedel som funkar. Att greppbrädan skulle ta stryk av det ena eller det andra tror jag inte på. Om det är "kladdigt" så skulle jag nog börja med att sickla av ytan med ett rakblad eller brytbladskniv. Mindre kladd att tvätta bort efter det.


Tack för tipset. Det är inte fråga om någon tjock gegg-hinna. Jag strök på lite försiktigt med en trasa bara och då blev det lite småklibbigt. Att sickla kommer att ta med sig trä och det vill jag inte, I så fall kör jag nog hellre på med en trasa eller något mildare utan metallblad.


13 Aug 2018, 17:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Jag har gjort rent rosewoodgreppbrädor med t-röd flera gånger utan att de tagit skada.
(Fick tipset att använda T-röd av en gitarrbyggare i slutet av 80-talet)

Lycka till.

_________________
http://www.pigsinspace.se


13 Aug 2018, 18:05
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
CarlM wrote:
När jag väl fått bort kladdet, så kör jag på med Fret Doctor. Det har funkat fint i närmare 10 år för mig, så jag våga inte testa något annat.

Det är samma som jag använder
fast jag köra en hemmasnickrad variant!
:D

(vet inte om jag skrev tydligt nog)
Bore Oil är förmodligen bara aprikoskärneolja
med 50-60% kallpressad linfröolja.

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Aug 2018, 18:30
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Som vanligt funkar väl lite vad som helst. Grejen är ju att RW redan är "fett" och därför inte direkt behöver behandlas med någon härdande olja. Men just därför kanske det är dumt att använda såpass aggressiva lösningsmedel som bensin, som lär tvätta ur en del av träets naturliga oljor. Sen kan det lösa upp vissa lacker och limmer så det finns nog en viss risk när man är i närheten av annat (bandstavar till exempel).

Personligen tycker jag att isopropanol 70-100% är utmärkt för att tvätta bort mög från greppbrädor. Däremot kanske det inte löser en halvhärdad olja.


13 Aug 2018, 18:35
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Vet inte riktigt vad tru oil är, men om det härdar som linolja, så blir det svårt med lösningsmedel. Härdad eller halvhärdad linolja går inte bort med sprit, den saken är klar. Aceton kan ta bort lite, men sickel är nog bästa förslaget hittills.

Edit: Med sickeln gäller det att ta det vackert och hålla lagom tryck, annars följer lätt lite av greppbrädan med.

_________________
Mats


Last edited by albert on 14 Aug 2018, 11:01, edited 1 time in total.



13 Aug 2018, 22:45
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Det första är väl om det är den rätta produkten för det förekommer utblandade produkter. Är det äkta hundraprocentig olja så går det väldigt snabbt med inträngnigen så det gäller att torka bort överflödigolja direkt och inte låta det ligga kvar då bildas snabbt en segt skikt.

Bästa tipset kanske är en möbelsnickare eller någon som restaurerar möbler så ringa och fråga är nog en god idé.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


13 Aug 2018, 23:12
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Linolja/balsamterpentin brukar jag ha på t.ex. obehandlad lönn, men rosewood är ju kådrikt i sig, och tar väl inte emot olja som obehandlad lönn?
Säkra kort för RW är annars Fret Doctor, eller t.ex. parafinolja. Det bör nog vara en mer lättflytande och lättflyktig olja än linolja, som gärna tar flera dagar på sig att härda. Om den inte kan tränga ner så bra i trät (som i RW eller ebenholtz), tror jag att den kan ligga kvar på ytan, lite klibbig väldigt länge, om den ens härdar.

_________________
Image


14 Aug 2018, 12:12
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Körde med fretdoctor förr men har gått över till
https://www.musicnomadcare.com/Products ... -Oil-2-oz/
Som både rengör och oljar i ett svep och är väldigt nöjd med produkten

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


14 Aug 2018, 13:43
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
lillefar wrote:
Körde med fretdoctor förr men har gått över till
https://www.musicnomadcare.com/Products ... -Oil-2-oz/
Som både rengör och oljar i ett svep och är väldigt nöjd med produkten

Bra tips!

_________________
Image


14 Aug 2018, 14:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Jättekonstigt att Tru-Oil blir kladdigt och inte härdar! Jag har använt det till 3-4 Gibson-greppbrädor, liksom till baksidan av några lönnhalsar. De har ofelbart torkat/härdat inom några timmar och bildat blank nästan glashård yta. Denna yta har jag sedan mattat med trollull och i något fall upprepat proceduren. Greppbrädorna har blivit nästintill fria från sin porositet och fått nästan ebenholtzlik struktur. Även lönnhalsarna har blivit bra, dessa har sedan vaxats.

Kan det ha varit något fel på din olja? Jag kör med Birchwoods gun stock oil.
Pröva att ställa greppbrädan i solljus så härdar den bättre.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


14 Aug 2018, 15:34
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Troligen gammal True-Oil?
Eller förvarad i plastflaska (alternativt halv/öppen kork).

_________________
http://www.ergopikk.com


14 Aug 2018, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Marshall wrote:
Jättekonstigt att Tru-Oil blir kladdigt och inte härdar! Jag har använt det till 3-4 Gibson-greppbrädor, liksom till baksidan av några lönnhalsar. De har ofelbart torkat/härdat inom några timmar och bildat blank nästan glashård yta. Denna yta har jag sedan mattat med trollull och i något fall upprepat proceduren. Greppbrädorna har blivit nästintill fria från sin porositet och fått nästan ebenholtzlik struktur. Även lönnhalsarna har blivit bra, dessa har sedan vaxats.

Kan det ha varit något fel på din olja? Jag kör med Birchwoods gun stock oil.
Pröva att ställa greppbrädan i solljus så härdar den bättre.


Jo, det är skumt. Det är samma Birchwood här från samma vapenhandlare i Dalarna. Flaskan är ny och var plomberad med helt tät aluminiumförsluning som krävde kniv för att släppa.

Jag har oljat massor med gånger och även andra saker än gitarrhalsar, utan att råka ut för något liknande. Solljus är värt att prova, om vi nu får se den igen innan i maj.

Jag gnuggar med en sliten mikrofiberduk för att det inte ska riva för hårt, men jag kanske får gå upp lite i brutalitet för att se om det blir bättre. Jag har kört en stund varje kväll och det blir bättre och bättre, men greppbrädan känns fortfarande som man skulle ha irriterande tejprester på den.

Baksidan av halsen som är i rostad lönn blev däremot inte alls kladdig på samma sätt utan verkar bete sig som man ska förvänta sig. Jag ska vänta några dagar till och så ska den vaxas med det tillhörande vaxet från samma firma.


Last edited by CarlM on 14 Aug 2018, 20:08, edited 1 time in total.



14 Aug 2018, 19:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Dec 2010, 19:33
Posts: 335
Location:
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
T-röd kan nog funka på greppbrädan men jag vet av egen erfarenhet att den kan lösa upp cellulosalack, hände för mig på en R8:a från 06.


14 Aug 2018, 19:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
lillefar wrote:
Körde med fretdoctor förr men har gått över till
https://www.musicnomadcare.com/Products ... -Oil-2-oz/
Som både rengör och oljar i ett svep och är väldigt nöjd med produkten


Skumt att den kan både rengöra, d v s lösa upp sånt man vill bli av med och samtidigt fungera som ytbehandling. Men det kanske funkar. Intressant.


14 Aug 2018, 20:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Har inte läst tråden så noggrant så jag kan ju ha missat svaret på mina frågor. Vad har du använt på just denna greppbräda tidigare och hur länge sedan var det?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


14 Aug 2018, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Granis67 wrote:
Har inte läst tråden så noggrant så jag kan ju ha missat svaret på mina frågor. Vad har du använt på just denna greppbräda tidigare och hur länge sedan var det?


Den är inte tidigare behandlad. Jag monterade den förra våren om jag minns rätt och då var halsen ny. under de senaste 10 åren har jag bara använt Fret Doctor som funkar fint innan dess har jag provat allt möjligt.

Jag hade precis oljat in den rostade lönnhalsen som blev bra, så jag fortsatte med samma olja på greppbrädan som såg lite vissen ut efter ett drygt års spelande. Jag märkte fort att den inte sög åt sig speciellt bra, så jag torkade direkt av den noggrant. Men trots flera torkinsatser under första kvällen och sedan varje dag, så är den fortfarande lite irriterande klibbig.


14 Aug 2018, 21:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Det här med hur en hals eller greppbräda känns kan ju variera nåt enormt från dag till dag, tycker jag. Just nu känns alla mina gitarrhalsar "klistriga" efter några minuters spelande, men är hur lena som helst precis efter att jag tvättat händerna.
Andra dagar känns de snustorra hur länge jag än spelar. :shock: Det är som om nåt i min hud reagerar med nåt jag behandlat träet med, men bara ibland. För svettig blir jag inte. Halvt obegripligt.

En långsökt teori är att det skulle kunna vara så att greppbrädan redan var behandlad med något som reagerade med oljan du la på och skapade ett klistrigt kludd. Härdande oljor är trots allt lite småhemliga eftersom det som sker vid härdning är att oljan bildar något som rent tekniskt är plast (det sker en polymerisering när oljan oxiderar).


14 Aug 2018, 22:03
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
CarlM, minns jag fel eller hade inte du problem med en annan hals som klibbade på ett besvärligt vis för 4-5 år sedan? En Gibson?
Har du små vättar som smuttar i smyg av din oljor därhemma och sedan fyller på med vatten i flaskan så att det inte ska märkas?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


14 Aug 2018, 23:19
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Klanteri: Hur får man bort oljekladd på greppbräda. :(
Marshall wrote:
CarlM, minns jag fel eller hade inte du problem med en annan hals som klibbade på ett besvärligt vis för 4-5 år sedan? En Gibson?
Har du små vättar som smuttar i smyg av din oljor därhemma och sedan fyller på med vatten i flaskan så att det inte ska märkas?


Ha, ha... Jag tror att du tänker på en lite ovanlig PRS-modell som jag efter flera års jakt budade hem på eBay från Texas och som hade cellulosalack som dels hade förvandlats från "satin" till "high gloss" på halsen och delar av kroppen, men som tyvärr också fått klibbig hals, men inte greppbräda. Min gissning var att den förra ägarens handsvett i kombination med klimatet i Texas hade skapat problemet.

Det är tydligen inte helt ovanligt att cellulosalack kan bli klibbig för somliga. Jag minns inte i detalj vad ag gjorde, men det var en kombination av någon form av avfettning/rengöring och sedan försiktig slipning av halsen för att få bort gegget utan att jag kom igenom den tunna lacken. Det funkade fint men den kan få återfall när den ligger i sitt original-case ett tag, men inte alls lika farligt. Jag köpte något bra rengöringsmedel och tillhörande polish efter rekommendation, men det har inte blivit av att jag provat det, eftersom jag fick till den ändå.

Men jag har nog förresten fått klibbig greppbräda på en Gibson för länge sedan, men det var före jag köpte Fret Doctor så det är mer än 10 år sedan när jag provade lite olika oljealternativ efter att jag fått lära mig att man skulle undvika citronolja som jag tidigare alltid använt. Det löste sig och problemet kom aldrig tillbaka. (Den gången var det jag som klantade till det lite, eftersom jag la på lite för mycket som fick ligga lite för länge)

Men jag oljar inte ofta. Det går flera år emellan behandlingarna av de olika gitarrerna jag har. Rosewood och ebenholz behöver ju inte så mycket pyssel när de väl är i ordning. Men nyare Gibsons med torra greppbrädor kan behöva lite behandlingar för att bli kul och då får man köra på några gånger tills de blir bra, men sedan brukar de hålla sig i åratal.


14 Aug 2018, 23:43
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.