View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:28



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Det händer lite på bojjen nu! 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Det händer lite på bojjen nu!
julianrocks wrote:
Här kanske vi har ett bra exempel på varför det är lugnt här. Tråden spårar ur och handlar om nått totalt irrelevant efter bara ett par poster.

Tror du har jättefel. Graden av irrelevans har minskad enormt mot hur det var för 10-15 år sen. För att inte tala om GMF-planket. Min gissning är 95-99% relevans nuförtiden, mot betydligt lägre siffror förr.

Hur vi psykologiskt upplever olika gitarrmärken genom att jämföra med bilmärken är i högsta grad relevant. Det är ju det som vi har diskuterat i åratal. Är en "bra gitarr" någonting som kan beskrivas objektivt och tekniskt eller finns det även ett psykologiskt inslag i våra val av gitarrer? Frågar du mig är svaret självklart. Om musik inte skulle ha att göra med psykologi, vet jag inte om jag skulle vilja vara med.


20 Aug 2018, 09:10
Profile
User avatar

Joined: 30 Jun 2011, 11:20
Posts: 263
Location: Göteborg
Post Re: Det händer lite på bojjen nu!
lpstd wrote:
julianrocks wrote:
Hur vi psykologiskt upplever olika gitarrmärken genom att jämföra med bilmärken är i högsta grad relevant. Det är ju det som vi har diskuterat i åratal. Är en "bra gitarr" någonting som kan beskrivas objektivt och tekniskt eller finns det även ett psykologiskt inslag i våra val av gitarrer? Frågar du mig är svaret självklart. Om musik inte skulle ha att göra med psykologi, vet jag inte om jag skulle vilja vara med.

Jag menar såklart relevans i förhållande till trådens ämne och frågeställning.

Jag upplever att det är väldigt vanligt med trådar som tappar fokus snabbt. För min egen del gör det att jag blir besviken när jag läser en trådrubrik och får nått helt annat väl inne i tråden.

Jag har inget emot ämnet ”vilken gitarr är vilken bil”. Jag tycker bara att den borde ligga i en egen tråd där den då blir helt relevant.

_________________
Occult Electronics


20 Aug 2018, 10:11
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Det händer lite på bojjen nu!
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Jag spelar mest på Gibson Les Pauls...

...och jag kör BMW.

Jag är en dålig människa....

Men BMW:n ska snart säljas till förmån för en Merca. Är det mer accepterat, eller kommer jag fortsätta att vara en lika dålig människa?

Själv snurrar jag omkring i en Cadillac året runt. (Det är bara viceguy kostymen som saknas.) Jag har redan accepterat att jag är helt slut som människa... :lol:


/ Jonken


Härligt att du väljer bil med hjärtat! Jag avskyr bilar som är byggda helt utan passion. Helst skulle jag köra entusiastbil, men tid och pengar räcker inte till när man vill prioritera annat, så det få bli något bekvämt och relativt underhållsfritt, som ändå inte kostar mer att åka i än riktigt tråkiga bilar. Jag körde stora Citroëner i många år, men eftersom Citroën slutade tillverka stora roliga bilar så fick det vanliga bilar efter det. Funderade på Jaguar den här gången, men då ska man nog åka nyare årsmodeller än vad jag har budget till. Kanske nästa gång...

Yngste sonen skulle nog gärna vilja att vi köpte en Dodge Challanger eller en Ford Mustang, men det får han nog köpa själv när han blir vuxen. Det vore i o f kul... :)


20 Aug 2018, 10:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Det händer lite på bojjen nu!
Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:

Men BMW:n ska snart säljas till förmån för en Merca. Är det mer accepterat, eller kommer jag fortsätta att vara en lika dålig människa?

Nä, det är väl ungefär lika illa. Mercedes har väl tappat sitt kvalitetskoncept genom åren med Rostburkar och förvirrad modellflora.

Skaffa en Johan Gustavsson BluesMaster och en SUV från Maserati eller Bentley. Det borde göra intryck och lämna de flesta bakom och avundsjuka.


Nä, jag gillar inte flasha med prylar. Den enda SUV jag skulle kunna tänka mig är en Land Rover Defender, men nä, jag är ingen SUV-man och jag gillar inte bilar som drar onödigt mycket bränsle. SUV:ar från sportbilstillverkare som Maserati eller Bentley är ju helfel. Det vill man ju inte ha ens om man skulle ha råd och med min normala bilbudget på en dryg hundring, så får det bli något mer modest.

Men du verka missat helt att MB byggt bilar på 2000-talet. :) Rostproblemen hade de ju på 90-talet och möjligen precis över sekelskiftet. Idag är de välgjorda och håller sig fräscha och bekväma länge.

Vad gillar du för bilar som inte ligger i lyxbilsprisklass, om nu varken MB eller BMW håller tillräckligt bra kvalité för dig?

En Johan Gustavsson vore kul att ha. Jag kontaktade honom för en massa år sedan när jag var intresserad av att köpa en Futuremaster, hans billigaste modell, men jag fick inget svar än att han beklagade att han inte hunnit svara, så det rann ut i sanden. Men om jag förstått det rätt så har priserna gått upp ganska mycket på senare år, så att de ligger utanför vad jag tycker att jag kan lägga på en gitarr. Eller är det någon som vet vad en Futuremaster kostar idag?


20 Aug 2018, 10:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Det händer lite på bojjen nu!
Hade jag haft samma konservativa syn på bilar som på jag har på gitarrer så skulle jag förmodligen ha kört omkring i en Amazon. Och Volvo skulle ha fortsatt tillverka Amazoner år efter år, och det hade blivit ett ramaskri om de hade uppgraderat den med t.ex. servostyrning, elfönster, farthållare eller ABS-bromsar.


20 Aug 2018, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Det händer lite på bojjen nu!
julianrocks wrote:
Jag menar såklart relevans i förhållande till trådens ämne och frågeställning.

Jag upplever att det är väldigt vanligt med trådar som tappar fokus snabbt. För min egen del gör det att jag blir besviken när jag läser en trådrubrik och får nått helt annat väl inne i tråden.

Jag har inget emot ämnet ”vilken gitarr är vilken bil”. Jag tycker bara att den borde ligga i en egen tråd där den då blir helt relevant.


Jag håller med dig. Givetvis måste det finnas utrymme för spex och humor men många trådar tenderar ju att flippa ur eller helt gå ifrån ämnet. Men samtidigt så kanske man ska ta Ljudbojen för vad det är och inte tro att sidan kan bli en svensk version av Ultimate-Guitar, the gear page, Harmony Central osv.


20 Aug 2018, 11:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Det händer lite på bojjen nu!
Jag har helt klart entusiastgitarrer men en bruksbil.

Angående trådar som spårar ut så tycker jag att det är charmen precis som i en vanlig diskussion, sådär lagom urspårning utan att tappa bort sig.


20 Aug 2018, 11:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Det händer lite på bojjen nu!
... vi måste kanske ha tillbaks Crimson eller vad han heter för att bojen ska ta fart igen?
Jag tycker personligen att det är rätt lagom, men använder också forumet mest för att köpa/sälja grejer men ofta läser trådar i allmänt och rörforum.
Bil-gitarr jämförelserna är rätt roliga - även om att jämställa Gibson med Volvo är lite märkligt, hehe...

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


20 Aug 2018, 12:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.