View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:22



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande" 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande"
I mitt tycke blir ofta stallmicken liter hård och halsmicken lite för bumlig.
Eftersom jag är lite sugen på att få en enmickad gitarr byggd en enmickad gitarrkropp till en hals jag har liggande så undrar jag om ngn har experimenterat med detta och kan ge synpunkter som kan hjälpa på traven.
En p90 ska det vara och 24 3/4mensur


Last edited by Michael on 06 Aug 2018, 10:17, edited 1 time in total.



05 Aug 2018, 16:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande"
Att det skulle finnas en optimal placering tvivlar jag på, däremot så är det få som klagar på Gibsons placering på Juniorn! I och för sig har dom vad jag vet ändrat på placeringen någon gång på femtiotalet. Men min erfarenhet är att nån halv centimeter hit eller dit inte har så stor betydelse som man skulle kunna tro! I och för sig var det på en gitarr med en bill lawrense h-b.
Däremot anser jag att värden på pottar och konding är avgörande på en "Junior gitarr" !

_________________
pudas


05 Aug 2018, 18:58
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande"
Nä att det inte finns en "optimal" placering är jag helt på det klara med.
Tänkte nog mer om ngn testat med den ensamma micken närmre halsen och då ngt mer än 1/2 eller 1cm.
För r&r så funkar placeringen på en jr bra för mig med men tänkte det skulle vara lite mer allround med bibehållen enkelhet.
Fanns en Gibson halvacke till salu här med bara en mittmuck och den hade varit intressant att höra om intrycken från ngn som testat


Last edited by Michael on 06 Aug 2018, 10:18, edited 1 time in total.



05 Aug 2018, 19:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande"
pudas wrote:
Däremot anser jag att värden på pottar och konding är avgörande på en "Junior gitarr" !


Jepp, håller absolut med. När det blir rätt kan man få "nästan rent" när man drar
ner vollen och "nästan halsmicken" när man drar ner tonen. Detta med en p90 i
stallet alltså.

_________________
Försvinn ur min åsikt


06 Aug 2018, 09:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande"
Man vill inte ha den i mitten heller då det stör plektrumhanden, vilket märks ganska tydligt när man spelar
på Gibsons 3-HB modeller, LP Custom och SG Custom. Mittenmicken är i vägen helt enkelt.

_________________



06 Aug 2018, 12:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande"
Uncle Fred wrote:
pudas wrote:
Däremot anser jag att värden på pottar och konding är avgörande på en "Junior gitarr" !


Jepp, håller absolut med. När det blir rätt kan man få "nästan rent" när man drar
ner vollen och "nästan halsmicken" när man drar ner tonen. Detta med en p90 i
stallet alltså.


+1! I sammanhanget har jag fått bäst resultat med 500k log volym - 250k log ton - .022uf konding (till mittbenet på volymen).

Kopplat till Michaels fråga (jag har lite svårt att förstå exakt vad du undrar):

Upplever du något med de junior-lika gitarrer du spelat på som du vill åtgärda genom att ändra på genom att flytta micken?
Eller har du inte spelat på junior-lika gitarrer och undrar om det är ett fungerande recept?

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


06 Aug 2018, 14:11
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande"
pippo wrote:
I sammanhanget har jag fått bäst resultat med 500k log volym - 250k log ton - .022uf konding (till mittbenet på volymen).


Det låter rimligt. Jag är dock inte tillräckligt insatt för att uttala mig mer precis.
Man kan ju tänka sig att bygga en gitarr där man kan flytta micken en bit i
längsled s.a.s. Ungefär som man kan höja å sänka mickar. Eller så går man all
in och sätter dit en spak där man kan dra micken mellan halsläget och stalläget.

_________________
Försvinn ur min åsikt


08 Aug 2018, 10:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande"
Tja hade en junior som funkade utmärkt med dist och r&r men blev lite använd då den liksom blev för hård till renare sound


08 Aug 2018, 10:53
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande"
Vilken typ av junior? Årsmodell osv?

Jag har en "no frills" 2009 faded som var exakt som du beskriver i originalutförande. Den har ny elektronik (och mycket annat) nu - kan fortfarande upplevas som något hård med superrent ljud men det ordnar sig genom att droppa volym och ton en aning. Att slå an närmre halsen (i motsats till rakt ovanför micken) brukar i min erfarenhet också göra stor skillnad för det "hårda ljudet".

Det kanske inte är den typ av hårdhet du menar dock?

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


08 Aug 2018, 11:14
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande"
Det var en riktigt gammal dc som blev såld då jag saknade halsmick. Kanske inte trixade tillräckligt med vol och ton men var nyfiken och så. Får se när jag kommer rill skott om jag prövar att dra micken lite åt halsen till


08 Aug 2018, 15:23
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Optimal placeringav ensam mick "jr-liknande"
Jag är benägen att hålla med pudas - det finns kanske ingen "optimal" placering av stallmick (åtminstone i kontext att den ska klara mjuka rena ljud som en halsmick), det är dock få som klagar på mickens placering på juniorn?

Det är ju tal om en rätt grov kompromiss när man bara vill ha en mick och samtidigt rent ljud mer i linjer med vad en halsmick producerar - om du inte varit nöjd förr ska du kanske helt enkelt ha två mickar på dina guror?

Återkom gärna med resultat om du experimenterar dig fram till någon lösning!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


08 Aug 2018, 17:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.