View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:40



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Köp av ädelträer 
Author Message

Joined: 31 Jan 2013, 20:59
Posts: 29
Post Köp av ädelträer
Hallå,

jag ska gå en gitarrbyggarkurs på kvällstid i höst och letar nu trä. Jag har beställt lite honduras mahogny till kroppen, rosewood till halsen och macassara ebony till fingerbrädan men jag behöver trä till toppen och det var lättare sagt än gjort. Jag är ute efter quilted maple, flammed maple eller flammig björk men det är svårt att hitta. Har hittat några utländska sidor men antingen är det alldeles för dyra toppar i 250-500 euro/dollar-klassen eller så är det för tunna bitar. Ska bygga en gitarr som lutar åt PRS-hållet och således behöver toppen vara runt 2-3 cm för att få till sluttningen på toppen. Har sökt runt lite och hittat lite gamla trådar på typ forumet diskant osv som tipsar om bröderna holm, pondus snickeri och liknande, dessa två har semesterstängt några veckor till. Men överlag verkar det svårt att hitta vettiga ämnen.

Hur har ni gjort när byggt gitarrer om ni gjort det?

_________________
Former knowns as Netbomber on GMF´s "Planket"


03 Aug 2018, 16:26
Profile

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: Köp av ädelträer
Det är nog tyvärr så att det är svårt att hitta billigt trä av den typen i närheten. Jag har handlat från Northridge hardwoods en gång och det blir ju jävligt dyrt med frakt från USA och tullkostnader. Kolla deras Specials-sida, där kan det finnas lite billigare träbitar som ser helt ok ut. Till senaste bygget handlade jag lönntopp och botten från laroseguitars på Instagram, finns många andra försäljare där också. Madinter, maderasbarber, holz-faszination, rivolta m.fl. ligger ju i Europa så man slipper tullen och får bättre fraktkostnader. Flammig björk i sån bredd att man kan göra en topp av det skulle jag också vilja veta var man kan köpa.

Var köpte du rosewood till halsen?


03 Aug 2018, 17:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Aug 2018, 18:46
Posts: 1
Post Re: Köp av ädelträer
Prova med www.tonewood.rs

Har själv beställt därifrån ett par gånger, och blivit mycket nöjd.

Lycka till!


03 Aug 2018, 18:49
Profile

Joined: 31 Jan 2013, 20:59
Posts: 29
Post Re: Köp av ädelträer
Ja helt lätt verkar det inte vara. Jag är inte ute efter 5A quilted maple men kanske A eller AA och det är svårt att hitta.

Jag handlade som sagt halsämne i indian rosewood, macassara ebony till fingerbrädan och honduras mahogny till kroppen i från England för 1900 kr inklusive 4 dagars frakt vilket jag tycker är helt okej med tanke på att det var Honduras Mahogny och inte afrikansk mahogny. Har försökt hitta på blocket och tradera men är lönlöst det med.

Jag handlade av ett lite familjeföretag i England om det är fler som är intresserad utav hitta prisvärt trä.

http://www.exotichardwoodsukltd.com/

_________________
Former knowns as Netbomber on GMF´s "Planket"


04 Aug 2018, 11:10
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Köp av ädelträer
Om du har bråttom är inte USA ett alternativ för närvarande. Tullhanteringentar många veckor! Jag köpte ett handgjort axelband 17/7, som landade hos PostNord 19/7 för tull&moms hantering. Det ligger fortfarande innan hantering, p.g.a. överbelastning på PN räknar man inte med att begäran om momsbetalning sker förrän om 2-3 veckor. Från att jag betalar, tar det ca 3 veckor till....
Lägg därtill eventuellt strul med CITES intyg.

Köp inom EU!

_________________
Image


04 Aug 2018, 11:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Köp av ädelträer
Handlar du dessa träsorter utanför EU så krävs import och exporttillstånd, tänk på det annars är det risk att tullen tar varorna i beslag.
(Mahogny och Rosewood) Lönn är inga restriktioner på.

_________________



04 Aug 2018, 11:24
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Jan 2013, 20:59
Posts: 29
Post Re: Köp av ädelträer
Mike Leaf wrote:
Handlar du dessa träsorter utanför EU så krävs import och exporttillstånd, tänk på det annars är det risk att tullen tar varorna i beslag.
(Mahogny och Rosewood) Lönn är inga restriktioner på.


Bra att du påpekar detta, jag har koll på det men om någon som är sugen på import och snubblar över tråden så är det bra att det framgår. Går utmärkt att ringa till Jordbruksverket och få mer information kring detta. Jag valde att köpa mitt trä i England av den anledningen. Kan vara bra att se till att även den man köper av i Europa har rätt import och exporttillstånd, det finns en risk att den svenska tullen vill se detta och då ska du kunna visa upp att handlaren du köpt av följer dom lagar och regler som gäller. Min handlar har bifogat detta i försändelsen om frågan skulle uppstå.

_________________
Former knowns as Netbomber on GMF´s "Planket"


04 Aug 2018, 12:09
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Köp av ädelträer
https://www.ebay.de/str/edelholzhandel2 ... 7675.l2563
Dom har bild på varje träbit. Helt OK priser.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


10 Aug 2018, 09:55
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Jan 2013, 20:59
Posts: 29
Post Re: Köp av ädelträer
Martin Kuhn wrote:
https://www.ebay.de/str/edelholzhandel2012?_trksid=p2047675.l2563
Dom har bild på varje träbit. Helt OK priser.


Bra tips! Tyvärr hade det inget som passade mig just nu men. Som du skrev så var det helt okej priser.

Ska göra ett försök hos Bröderna Holm och Testrum i Märsta nästa fredag. När jag ringde dom så har dom big leaf maple och lite olika amerikanska lönnsorter.
Dock visste dom inte hur ådring osv ser ut, så det blir en heldag med att gräva i plankhögar och hoppas till gitarrgudarna.

_________________
Former knowns as Netbomber on GMF´s "Planket"


10 Aug 2018, 14:02
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 02:34
Posts: 402
Location:
Post Re: Köp av ädelträer
http://www.holz-faszination-shop.de

beställt därifrån och bra grejer :arrow:


13 Aug 2018, 13:44
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.