View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 13:37



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Rundning av branta höga bandändar? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Rundning av branta höga bandändar?
Jag fixa till min Warmoth-strata-hals lite, så att den känns lite bättre. En av sakerna att fixa är bandändarna i höger kant av greppbrädan. De är branta (nästan helt raka) och höga (Rostfria Dunlop 6105), så att det man får en lite rivande känsla när man spelar på den ibland som jag skulle vilja slippa.

Så frågan är hur man slipar till ändarna på banden? Det sticker alltså inte ut från greppbrädan, men kanten är rak och banden är höga, så därför tror jag att en lite vinkling plus rundning av kanten skulle lösa problemet.

Fil? I så fall vilken typ av fil? Dremel? Annan slipmetod?


02 Aug 2018, 09:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Rundning av branta höga bandändar?
Jag kör med en sådan här:
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=3333

Fret end file, funkar bra, och skadar inte greppbrädan.

_________________
Image


02 Aug 2018, 11:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Rundning av branta höga bandändar?
kjelle wrote:
Jag kör med en sådan här:
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=3333

Fret end file, funkar bra, och skadar inte greppbrädan.


Tack för tipset. Jag har mailat GD och frågat om de kan lägga på en på min tidigare lagda beställning. Eftersom jag ska fixa två halsar, så tycker jag att det är värt pengarna med en specialfil.

Hur använder du den? D v s åt vilket håll drar du filen? Är det i bandets riktning eller i halsens riktning?


04 Aug 2018, 14:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Rundning av branta höga bandändar?
En fil använder man nästan uteslutande i en riktning. Skärande verktyg tar skada av att dras fram och tillbaka. Är det rostfritt behöver du en fil som klarar hårdheten vilket jag inte tror den föreslagna gör så kolla det innan du köper.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


04 Aug 2018, 19:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Rundning av branta höga bandändar?
CarlM wrote:
Jag fixa till min Warmoth-strata-hals lite, så att den känns lite bättre. En av sakerna att fixa är bandändarna i höger kant av greppbrädan. De är branta (nästan helt raka) och höga (Rostfria Dunlop 6105), så att det man får en lite rivande känsla när man spelar på den ibland som jag skulle vilja slippa.

Så frågan är hur man slipar till ändarna på banden? Det sticker alltså inte ut från greppbrädan, men kanten är rak och banden är höga, så därför tror jag att en lite vinkling plus rundning av kanten skulle lösa problemet.

Fil? I så fall vilken typ av fil? Dremel? Annan slipmetod?

Den rivande effekten får man bort med filning (fretdress). Du skall vara glad att du har bandstavarna så som du har dom. Det ger bäst spelyta på dom. Det är så många som tyvärr tror att få bort vasshet från bandstavar; handlar om att vinkel slipa ner dessa till grader. Att ta bort så mycket spelyta från banden -bör göras av andra orsaker än att de bara känns vassa. Men detta är tech kunskap som inte ges så mycket gehör på nätet; med alla balla vinkel filar tillverkare hellre vill sälja åt de som inte vet bättre.

Vem minns inte Tvåtakts Warmoth fadäs; där dumjävlarna på Warmoth hade vinkelslipat kanterna på ren standardbasis -utan hans vetskap?! Senare framgick det att man numera måste specifiera enkomt för att de inte skall skall göra detta. Jag är inte de enda tech som haft dialoger med Warmoth -där man försöker bena ut hur många gånger produktionscheferna där övat simhopp mot verkstadsgolvet...

Trä komprimerar. Detta medför att bandstavar tittar fram -tills träet stabiliserat sig. Sånt här fixar de som vet bättre UTAN att talla på bandens spelyta. Precis samma sak säller vassa kanter på bandstavarna. Det behövs inte mycket tryck med en fil för att få bort vassheten ur band kanter. Däremot krävs det stor precision -eftersom man filar minst i tre omgångar i olika vinklar runt "U:et" på varje bandstav. Detta + att man vill bara fila på banden -och inte brädan. Vanliga nagelfilar man hittar Ex på biltema funkar alldeles utmärkt både för nickel och rostfria band när det gäller det här. Detta pga av att man inte alls behöver synligt runda av bandkanten -utan endast ta bort vassheten: Tänk: En riktigt slö kniv: Den ser inte slö ut; men ta skära med den är som att fisa och hålla för. Man avslutar med grövre stålull endast där man filat. Här använder man tryck. Men man måste maskera väldigt väl i samband med detta -annars kommer träet vid sidan om banden även ryka. Fler lager av maskeringtejp eller kantskydd (fretprotector).


/ Jonken :idea:


05 Aug 2018, 11:19
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Rundning av branta höga bandändar?
lillefar wrote:
En fil använder man nästan uteslutande i en riktning. Skärande verktyg tar skada av att dras fram och tillbaka. Är det rostfritt behöver du en fil som klarar hårdheten vilket jag inte tror den föreslagna gör så kolla det innan du köper.


Jo, jag vet hur man använder en fil. Frågan var snarare om man skulle fila på bandhörnen i halsens riktning eller om man skulle använda en mindre fil och fila banden ett och ett i bandens riktning d v s 90 grader mot halsens riktning.


05 Aug 2018, 13:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Rundning av branta höga bandändar?
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Jag fixa till min Warmoth-strata-hals lite, så att den känns lite bättre. En av sakerna att fixa är bandändarna i höger kant av greppbrädan. De är branta (nästan helt raka) och höga (Rostfria Dunlop 6105), så att det man får en lite rivande känsla när man spelar på den ibland som jag skulle vilja slippa.

Så frågan är hur man slipar till ändarna på banden? Det sticker alltså inte ut från greppbrädan, men kanten är rak och banden är höga, så därför tror jag att en lite vinkling plus rundning av kanten skulle lösa problemet.

Fil? I så fall vilken typ av fil? Dremel? Annan slipmetod?

Den rivande effekten får man bort med filning (fretdress). Du skall vara glad att du har bandstavarna så som du har dom. Det ger bäst spelyta på dom. Det är så många som tyvärr tror att få bort vasshet från bandstavar; handlar om att vinkel slipa ner dessa till grader. Att ta bort så mycket spelyta från banden -bör göras av andra orsaker än att de bara känns vassa. Men detta är tech kunskap som inte ges så mycket gehör på nätet; med alla balla vinkel filar tillverkare hellre vill sälja åt de som inte vet bättre.

Vem minns inte Tvåtakts Warmoth fadäs; där dumjävlarna på Warmoth hade vinkelslipat kanterna på ren standardbasis -utan hans vetskap?! Senare framgick det att man numera måste specifiera enkomt för att de inte skall skall göra detta. Jag är inte de enda tech som haft dialoger med Warmoth -där man försöker bena ut hur många gånger produktionscheferna där övat simhopp mot verkstadsgolvet...

Trä komprimerar. Detta medför att bandstavar tittar fram -tills träet stabiliserat sig. Sånt här fixar de som vet bättre UTAN att talla på bandens spelyta. Precis samma sak säller vassa kanter på bandstavarna. Det behövs inte mycket tryck med en fil för att få bort vassheten ur band kanter. Däremot krävs det stor precision -eftersom man filar minst i tre omgångar i olika vinklar runt "U:et" på varje bandstav. Detta + att man vill bara fila på banden -och inte brädan. Vanliga nagelfilar man hittar Ex på biltema funkar alldeles utmärkt både för nickel och rostfria band när det gäller det här. Detta pga av att man inte alls behöver synligt runda av bandkanten -utan endast ta bort vassheten: Tänk: En riktigt slö kniv: Den ser inte slö ut; men ta skära med den är som att fisa och hålla för. Man avslutar med grövre stålull endast där man filat. Här använder man tryck. Men man måste maskera väldigt väl i samband med detta -annars kommer träet vid sidan om banden även ryka. Fler lager av maskeringtejp eller kantskydd (fretprotector).


/ Jonken :idea:


Tack för infon! Intressant! Jag vill först påpeka att banden inte sticker ut från halsen, utan ligger perfekt i linje med halsen. Band ändarna är därmot i princip lodräta och det känns märkligt när man spelar på den eftersom de hög-smala banden (Dunlop 6105) river i handen på ett sätt som jag inte känt på någon annan gitarr jag ägt. Nu har jag ju mest spelat på mer normalt bandade halsar (Gibson/Fender/PRS/Hamer/Gretsch), men jag har en Ibanez RG550 med stora originalband (6150?) och den känns inte alls vass och konstig utan mer som de andra gitarrerna jag haft, trots att den har lika höga band som Warmothen med sina 6105, så därför tänkte kan att man kanske borde kunna slipa bandändarna lite försiktigt för att bli av med problemet. Halsen ska ändå av eftersom den ska få en Music Man-behandling (Tru-oil + vax) och då tänkte jag passa på att försöka fixa till bandändarna.

Dessutom har jag som jag nämnt i andra trådar, en Warmoth telehals med 6150 på väg in från Amerika och jag gissar att den har samma problem och då tänkte jag fixa till den också om det går utan att lämna in den till en kompetent gitarrtekniker.

Jag åker till Biltema och provar försiktigt på något eller några band enligt instruktion och avslutar med ståll. Duktigt med maskering blir det också.

Vinklar a’la Tvåtakts halsmardröm är inte aktuellt, utan bara lite finlir när halsen ändå är demonterad.

Tack för tipsen!


05 Aug 2018, 13:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Rundning av branta höga bandändar?
CarlM wrote:
lillefar wrote:
En fil använder man nästan uteslutande i en riktning. Skärande verktyg tar skada av att dras fram och tillbaka. Är det rostfritt behöver du en fil som klarar hårdheten vilket jag inte tror den föreslagna gör så kolla det innan du köper.


Jo, jag vet hur man använder en fil. Frågan var snarare om man skulle fila på bandhörnen i halsens riktning eller om man skulle använda en mindre fil och fila banden ett och ett i bandens riktning d v s 90 grader mot halsens riktning.

Jag drar i bandens riktning, ett fåtal drag, på varje sida först, och sedan i båge på mitten.
Jag har inte använt den på rostfria band ännu, har inte behövt. Tror att den funkar, men får kansk kortare livslängd. Det är ändå en besparing att kunna göra det själv, om man, som de flesta här, har ett antal gitarrer, speciellt de med lönnbräda.

Det är ju bara bandändar som man bearbetar md den här filen. För att slipa hela bandet använder jag en fret dressing variant.

_________________
Image


Last edited by kjelle on 05 Aug 2018, 18:55, edited 1 time in total.



05 Aug 2018, 14:03
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Rundning av branta höga bandändar?
Är det bara kanten som du nämner brukar jag vara lat och köra polertrissa (gummi med slipmedel i) och samtidigt polera upp hela bandet om man lika har strängarna borta då kan man om så behövs komplettera med en trekantsfil med ena kanten slät om man behöver komma nära greppbrädan vilket inte brukar behövas om det inte är utstick på bandstavarna. Den fil som du nämner i inledningen av tråden tycker jag funkar sisådär. En trekantsfil som klarar rostfritt kan man göra det mesta med. Ett annat billigare sätt är att linda smal smärgelduk 400 fint runt tre fingrar och dra längst halsen då åker det bergochdalbana och blir jämt och fint om det bara är rundning av kanten så är det busenkelt. Lite efterpolering så blir det kanon.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Aug 2018, 14:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Rundning av branta höga bandändar?
Jonken wrote:
alla balla vinkel filar tillverkare hellre vill sälja åt de som inte vet bättre.
dumjävlarna på Warmoth hade vinkelslipat kanterna på ren standardbasis -utan hans vetskap?!
man försöker bena ut hur många gånger produktionscheferna där övat simhopp mot verkstadsgolvet...
Tänk: En riktigt slö kniv: Den ser inte slö ut; men ta skära med den är som att fisa och hålla för.


/ Jonken :idea:


Ha ha... Ord och inga visor, håller med i allt!
Stilpoäng, ren poesi.
8)

_________________



05 Aug 2018, 15:20
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.