View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:50



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Högtalare & ohm 
Author Message

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Högtalare & ohm
För att göra en lång historia kort. Tre st stereoförstärkare har överhettat och dött för mig under sommaren.
Förra veckan köpte jag en beg Yamaha förstärkare och fick ett par stora Pioneer golvhögtalare på köpet. När jag provlyssnade
på förstärkaren och högtalarna innan köpet så lät det bra.
Efter lite googlande så bestämde jag mig för att mäta upp impendansen innan jag kopplade ihop något för säkerhets skull.

Impendansen skall vara 4-8 ohm på högtalarna.
På den ena högtalaren var det 6.6 ohm, och på den andra var det 13.6 ohm,
är det bara att kasta dom, kan man köra ändå eller kan man fixa det själv?

Det är inte dom högtalarna jag har använt när förstärkarna har överhettat, dom ligger båda på runt 6.5ohm.

Tips mottages tacksamt


30 Jul 2018, 17:19
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Högtalare & ohm
De som mäter omkring 6.5 om är sannolikt 8 ohmare. När man mäter DC resistans på en högtalare får man ett något lägre värde än den egentliga impedansen. 13.6 är sannolikt en 16 ohm.

Kan du koppla 8 och 16 parallellt kan du köra dom tillsammans om lasten ska vara 4-8 ohm. Du landar på ca 5.6 ohm då.

_________________
http://www.voodooaudio.se


30 Jul 2018, 19:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Högtalare & ohm
Här pratar vi HI-FI förmodar jag, så att koppla ihop dom borde ju inte vara aktuellt, blir ju "Back to Mono"!
Finns det inte en liten klisterlapp bak på högtalarna som talar om vilken impedans lådorna ska vara på? Om båda är på lika impedans, men ändå mäter olika så skulle jag misstänka ett komponent fel i någon av lådorna, exempelvis i delningsfiltret.

Om lådorna är i olika impedans-utförande så kommer dom att låta olika högt framför allt, kanske det går att kompensera någorlunda med balanskontrollen.
Obs! Jag besitter ingen högre kunskap i ämnet, utan det är mina spekulationer!

_________________
pudas


30 Jul 2018, 20:57
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Högtalare & ohm
Jag uttryckte mig kanske lite luddigt. Det är ett Hifihögtalarpar och stereo reciever jag menar.
På lappen på högtalarna står det att impendansen är 4-8 ohm. Det är nog som pudas tror
att någon komponent inuti har gått sönder. Jag får helt enkelt försöka öppna den som visade
högst värde och se om det går att se om något verkar konstigt.

Tack för tipsen


31 Jul 2018, 15:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Högtalare & ohm
ChrisJ wrote:
Jag uttryckte mig kanske lite luddigt. Det är ett Hifihögtalarpar och stereo reciever jag menar.
På lappen på högtalarna står det att impendansen är 4-8 ohm. Det är nog som pudas tror
att någon komponent inuti har gått sönder. Jag får helt enkelt försöka öppna den som visade
högst värde och se om det går att se om något verkar konstigt.

Tack för tipsen

du kan börja med att se ifall alla högtalarelement (2 eller tre förmodar jag) låter. om så är fallet ligger felet i delningsfiltret/n
om inte alla låter är det delningsfiltren eller elementet
lösa lödningar ger samma effekt


31 Jul 2018, 20:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Högtalare & ohm
Att döma av din text så har du köpt två högtalare av olika modell. Bara å slänga (om du inte mot förmodan skulle hitta en singelhögtalare som är av samma modell som en av de två du köpt).


01 Aug 2018, 13:53
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Högtalare & ohm
rudmark wrote:
ChrisJ wrote:
Jag uttryckte mig kanske lite luddigt. Det är ett Hifihögtalarpar och stereo reciever jag menar.
På lappen på högtalarna står det att impendansen är 4-8 ohm. Det är nog som pudas tror
att någon komponent inuti har gått sönder. Jag får helt enkelt försöka öppna den som visade
högst värde och se om det går att se om något verkar konstigt.

Tack för tipsen

du kan börja med att se ifall alla högtalarelement (2 eller tre förmodar jag) låter. om så är fallet ligger felet i delningsfiltret/n
om inte alla låter är det delningsfiltren eller elementet
lösa lödningar ger samma effekt

Tack för tipsen, skall se om jag kan göra en basic felsökning till helgen.


01 Aug 2018, 20:40
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Högtalare & ohm
Vinyljunkie wrote:
Att döma av din text så har du köpt två högtalare av olika modell. Bara å slänga (om du inte mot förmodan skulle hitta en singelhögtalare som är av samma modell som en av de två du köpt).

Nej, det är ett par. Två st Pioneer SM 150-N golvhögtalare.

Googlade precis på dom och hittade detta på ett annat forum:
"Högtalarna testades oxå i Hifi & Musik, och fick omdömet: Den sämsta högtalaren de testat!"


01 Aug 2018, 20:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Högtalare & ohm
ChrisJ wrote:
Vinyljunkie wrote:
Att döma av din text så har du köpt två högtalare av olika modell. Bara å slänga (om du inte mot förmodan skulle hitta en singelhögtalare som är av samma modell som en av de två du köpt).

Nej, det är ett par. Två st Pioneer SM 150-N golvhögtalare.

Googlade precis på dom och hittade detta på ett annat forum:
"Högtalarna testades oxå i Hifi & Musik, och fick omdömet: Den sämsta högtalaren de testat!"


Hahahaha!!!!!!

Nu vet jag vilka de är när jag hittade denna texten:

"BAS Studio Monitor är en bluffhögtalare! Köp den inte! Några personer hade en minibussturné där de försökte sälja dessa högtalare till överpriser med hjälp av rövarhistorier.
De påstods vara värda 15000+ kr, men de är inte ens användbara som fender till båten!"

Jag har testat ett par såna en gång och de var dåliga men knappast "sämst". Fånig recension i Hifi & Musik. Men om de har olika ohm så är de det ändå förvisso..


02 Aug 2018, 13:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.