View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 23:05



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Jordning av tele-stall? Ska man skärma också? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Jordning av tele-stall? Ska man skärma också?
Jag håller på med ett teleprojekt som i praktiken är en klassisk blackguard-tele fast med några få moderniseringar av framför allt hur hals och greppbräda känns.

Jag har inte byggt någon vintage-liknande tele förut och undrar:

1. Jordar man stallet? I så fall hur? I strator jordar man via fjäderhållaren och i Gibsons via en stränghållarbult. Men hur är det mer telecastrar som har 50-tals-stall?

2. Vad tycker ni om skärmning av kontrollhålan och utrymmet under mickarna?

Tack på förhand!


29 Jul 2018, 12:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Jordning av tele-stall? Ska man skärma också?
När jag byggde ihop min tele för en massa år sedan så skärmade jag kaviteterna och drog upp en jordkabel (en sån som är som en ståltråd, utan isolering) och klämde fast mot undersidan av stallet.

_________________
http://www.pigsinspace.se


29 Jul 2018, 12:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Jordning av tele-stall? Ska man skärma också?
Knäpp av en G eller en H-sträng. Peta ner den i ett av hålen för stallskruvarna -när du skruvar fast stallet i kroppen. Forma/vik strängen så att den vackert når till stallmicks fickan -och vidare till kontroll kammaren. Löd fast på ett valfritt pothöje. Så gör iaf jag med framgång på mina Teles.


/ Jonken


29 Jul 2018, 19:44
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Jordning av tele-stall? Ska man skärma också?
Har gjort som 1331, en jordkabel fastklämd under stallet.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


29 Jul 2018, 20:44
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Jordning av tele-stall? Ska man skärma också?
Tack för tipsen!

Skärmning är lite lurigt. Dels så går det aldrig skärma en gitarr helt eftersom de alltid kommer stråla in störningar från mickhållet, eftersom det förblir oskärmat.

Om man skärmar bakom pickuperna och kopplar skärmen till signaljorden, så kan skärmen agera antenn och dra in högfrekventa störningar som inte hörs som brum, men som påverkar ljudsignalen på andra sätt. Har man tur så gör den mer nytta än skadar och skyddar. Men den kan också agera kapacitiv last om den ligger för nära den positiva signalen och ge oönskade effekter. (En del tycker det låter strypt när de skärmar.)

Man kan också göra en "screen" som liknar en halv faradays but som man inte jordar i signaljorden. Men som skyddar på samma sätt som Coop Forum och andra plåtfasader hindrar t ex mobiltelefonsignaler. Den typen av skärm behöver normalt vara omslutande för att fungera väl, men det kan kanske funka i en gitarrkropp?

Sedan kan man funder på hur en massa lim och koppar folie påverkar rent mekaniskt i en kropp som är noggrant lackad med ultra tums gammaldags cellulosalack.

Jag har inte svaret på någon av frågorna, utan kan bara lite om olika skämningstekniker, så därför är det intressant att höra vad andra har hört för skillnader, med och utan olika typer av skärmningar.


29 Jul 2018, 20:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Jordning av tele-stall? Ska man skärma också?
Om alla signalkablar i gitarren är skärmade behövs i regel ingen extra skärmning.
Verkligheten kan tyvärr ibland vara en annan.
Stallet skall vara jordat och ha förbindelse med outputjackets jord.
Tänk på att skärmningen skyddar mot kapacitiv påverkan från elektriska ledningar som alltid finns i moderna lokaler.
En jordad kabel kan aldrig fungera som antenn för LF-störningar!
Vid elektromagnetiska störningar är det mickarna som blir påverkade.
Det är viktigt att man skiljer på kapacitivt påverkade störningar och elektromagnetiska när man talar om brum.
Vid användning av effektpedaler är det extra viktigt att gitarren är bra skärmad eftersom effektpedaler
innebär extra förstärkning och störningen förstärks lika mycket som pickupsignalen.

_________________
- Ingvar -


29 Jul 2018, 23:12
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Jordning av tele-stall? Ska man skärma också?
Musikanten wrote:
Om alla signalkablar i gitarren är skärmade behövs i regel ingen extra skärmning.
Verkligheten kan tyvärr ibland vara en annan.
Stallet skall vara jordat och ha förbindelse med outputjackets jord.
Tänk på att skärmningen skyddar mot kapacitiv påverkan från elektriska ledningar som alltid finns i moderna lokaler.
En jordad kabel kan aldrig fungera som antenn för LF-störningar!
Vid elektromagnetiska störningar är det mickarna som blir påverkade.
Det är viktigt att man skiljer på kapacitivt påverkade störningar och elektromagnetiska när man talar om brum.
Vissa gitarrister använder effektpedaler och då är det extra viktigt att gitarren är bra skärmad eftersom effektpedaler
innebär extra förstärkning och störningen förstärks därmed lika mycket som pickupsignalen.


Eftersom jag håller på med olika typer av störningshantering i andra sammanhang så vet jag hur komplicerat det är och att det är inte helt lätt att förutse hur en elgitarr kommer att påverkas.

Det är inte enbart hörbart brum (d v s typiskt 50Hz-brum plus övertoner) jag funderar runt, utan även andra störningar som stör gitarrens ton på andra sätt inklusive väldigt högfrekventa störningar från t ex mobiltelefoni och wi-fi. Problem som inte Leo Fender behövde fundera så mycket på i slutet av 40-talet. :)

Tele-stallet blir normalt jordat även utan egen jordtåt, via stallmicken och därför är det inte solklart om dubbel jordning med extra jordtåt blir bättre, sämre eller samma.

Därför är jag nyfiken på er andras praktiska erfarenheter. Min inställning är att det är för komplicerat för att bara gå på teoretiska resonemang, utan man måste prova och alla kan prova och höra oavsett om man kan något om störningar och jordning eller inte.


30 Jul 2018, 12:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Jordning av tele-stall? Ska man skärma också?
OK, då förstår jag hur du menar. HF-instrålning från lokala sändare är ju ett speciellt problem som jag tror är olöst
när det gäller musikinstrument med elektronik. Mobiltelefonernas uppkopplingssvar med operatörsmasten är ju ett välkänt
fenomen, inte minst bland oss musiker. Frågan är bara hur stort problemet är.

_________________
- Ingvar -


31 Jul 2018, 08:59
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Jordning av tele-stall? Ska man skärma också?
Musikanten wrote:
OK, då förstår jag hur du menar. HF-instrålning från lokala sändare är ju ett speciellt problem som jag tror är olöst
när det gäller musikinstrument med elektronik. Mobiltelefonernas uppkopplingssvar med operatörsmasten är ju ett välkänt
fenomen, inte minst bland oss musiker. Frågan är bara hur stort problemet är.


Man kan använda samma tekniker som man använder i andra sammanhang när man vill blockera eller dämpa högfrekventa störningar. Men det finns fallgropar och man får vara noggrann så att man inte får oönskade hörbara bieffekter, d v s att man minskar ett problem men samtidigt ändrar något annat på ett sätt som gör att man hör en försäkring istället för en förbättring. Så prova och lyssna är enda vägen framåt. Frågan är bara vad som är värt att prova?

Jag provar vidare...


31 Jul 2018, 14:23
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.