View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 02:19



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Bedragare på Vend? 
Author Message

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Bedragare på Vend?
Är inte säker på att det rör sig om en bedragare, men exakt samma bild som i annonsen finns på tdpri-forumet och där är ägaren från Buffalo, NY.
Säljaren kan ju ha använt någon annans bild bara för att den är snygg, men det är lite suspekt. Säljaren skriver dessutom "en ägare".
Annons:
https://vend.se/453328-fender-telecaster-usa
tdpri-forumet:
http://www.tdpri.com/threads/just-bough ... 00.484401/


27 Jul 2018, 15:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Bedragare på Vend?
I tråden på TDPRI så står det 'No pics yet , but looks like this one'

Kanske han som snott bilden av Torsten?

Är du intresserad av att köpa den så kontaktar du Torsten !

Ps. Aldrig hört en bedragare använda Aliaset Torsten tidigare....

_________________



27 Jul 2018, 15:55
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Bedragare på Vend?
Tror inte jag kontaktar Torsten, trots allt.
Har lite får många telecasters och gitarrer överhuvudtaget för att motivera ett köp till.
Men du har säkert rätt - Torsten är nog ingen bedragare. Tyckte mest det var konstigt att det var samma bild som den som publicerades i tdpri 2014.


27 Jul 2018, 17:02
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Bedragare på Vend?
Ett namn avgör inte om man har rent mjöl i påsen eller inte. Identitetskapningar förekommer tyvärr.

Torsten har lagt upp denna med vad jag förmodar är egna bilder https://vend.se/453328-fender-telecaster-usa ser fin ut.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


27 Jul 2018, 17:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Bedragare på Vend?
Granis67 wrote:

Torsten har lagt upp denna med vad jag förmodar är egna bilder https://vend.se/453328-fender-telecaster-usa ser fin ut.


Det är ju samma länk och annons-ID

_________________



27 Jul 2018, 18:31
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Bedragare på Vend?
Mike Leaf wrote:
Granis67 wrote:

Torsten har lagt upp denna med vad jag förmodar är egna bilder https://vend.se/453328-fender-telecaster-usa ser fin ut.


Det är ju samma länk och annons-ID


Ja, fast jag ”missade” vad jag ville säga, ursprungsbilden i annonsen är utbytt mot dessa bilder.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


27 Jul 2018, 19:15
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Bedragare på Vend?
”Tags och kvitto finns. Välkommen att provspela!” Skulle tro att det är grönt att köpa Torstens gitarr!

Däremot kan jag berätta att för drygt en och en halv månad sedan hade jag en episod med en tvättäkta skitstövel till bedragare, givetvis på vend. Gällde en Levin mod 53 Palermo mandolin från tidigt femtiotal. Jag fick fina bilder och en historia om att den var renoverad av en välrenommerad instrumentreparatör. Priset var alldeles för billigt så jag hade redan från början en kritisk inställning. Säljaren utgav sig för att vara en person som inte alls stämde med adress, han hade problem med sin nya telefon och inte hunnit få igång Swish ännu. (Jo tjena liksom , 2018 går det fort att fixa sådana saker.) Ville att betalning skulle ske till en tjejkompis som var där just då... hmmm. Sa att jag inte tänkte betala till någon kompis och att kontaktinfo jag fått inte stämde. Jag sa att han kunde återkomma när han fått ordning på Swish.

Höll på att maila lite fram och tillbaka och fick på så vis fram lite mer info/ledtrådar/bevis.

Via bulvan på orten lyckades jag köpa mandolinen, efter detta fortsatte mailkonversationen med bedragaren som om han fortfarande hade mandolinen i sin ägo. Jag spelade med, ville samla ytterligare info och bevis. Jag sa att jag ville ha några bilder från sidan på halsen först för att se så den var ok innan jag skulle sätta över pengar till honom. Fick givetvis inga bilder men däremot kontonr. m.m. och en väldigt angelägen ”säljare” som ville ha in pengar på kontot pronto. Efter någon vecka skrev jag ett mail där jag berättade att jag visste exakt när mandolinen hade sålts, att han inte var den han utgav sig för att vara, jag visste hans identitet och hade hans uppgifter m.m. Fick svar...

”Väl spelat, där fick du mig. Har för avsikt att reda upp allt det här nu. Tack för att du säger ifrån.”

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


28 Jul 2018, 14:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Bedragare på Vend?
Granis67 wrote:
”Fick givetvis inga bilder men däremot kontonr. m.m. och en väldigt angelägen ”säljare” som ville ha in pengar på kontot pronto. Efter någon vecka skrev jag ett mail där jag berättade att jag visste exakt när mandolinen hade sålts, att han inte var den han utgav sig för att vara, jag visste hans identitet och hade hans uppgifter m.m.

Hoppas du polisanmälde detta bedrägeriförsök, enda sättet att få stopp på dessa individer.

_________________



29 Jul 2018, 12:27
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.