View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:57



Reply to topic  [ 16 posts ] 
hemmabyggd elgitarr Hjälp. 
Author Message

Joined: 23 Jul 2018, 13:23
Posts: 2
Post hemmabyggd elgitarr Hjälp.
Hej! Jag började min semester med att ge mig på att skapa en elgitarrs- kropp. Jag bestämde mig för att försöka skapa en
Ibanez JEM style gitarr. Träet jag valde att använda mig av är amerikansk valnöt.
Jag börjar nu närma mig att ytbehandla kroppen.
Min tanke är att använda mig av olja då jag tycker att det blir snyggare än att använda lack.

Ska jag montera halsen innan jag ger mig på med oljan?
Har ni några erfarenheter gällande valnötsgitarrer eller att olja in gitarrer?


23 Jul 2018, 18:37
Profile

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
Olja innan du monterar halsen. Den är väl skruvad om det är en JEM?

Jag har oljat några byggen, ett av dem har en baksida av valnöt. Har använt både Danish oil och Tru-Oil, Danish oil på valnöten. Båda dessa "härdar" och bildar ett mer skyddande ytskikt än om du oljar med t.ex. paraffinolja (som inte härdar och känns oljig länge). Min erfarenhet är att Tru-Oil bygger upp en tjockare yta snabbare, blir nästan som lack om man vill det.
Ett tips när det gäller oljning/ytbehandling av valnöt är att kolla på vapenvårdsinfo eftersom gevärsstockar ofta är av valnöt.


23 Jul 2018, 22:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
Ursäkta men lita inte för mycket på dessa oljeblandningar, den säkraste och sedan urminnes tider använda metoden är linolja och terpentin i blandningar från 40/60% till 50/50%. Parfinolja är inte att rekomendera på ett musikinstrument, den används när det oljade träet skall användas i smaband med livsmedel, för linolja kan ge smak men är klart bättre, dock skall man inte lägga på för mycket så man får en yta som det beskrevs i tidigare, då får man i pricip en fernissad yta och det vill man inte ha eller...??? Stryk på låt träet suga, torka bort allt öveflöd. Det ger en hård vacker yta men tänk på att träet reser sig när det fuktas och det bästa är en sicklad yta när man skall olja, annars får man slipa och olja om.


24 Jul 2018, 09:34
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
26rednef wrote:
Ursäkta men lita inte för mycket på dessa oljeblandningar, den säkraste och sedan urminnes tider använda metoden är linolja och terpentin i blandningar från 40/60% till 50/50%. Parfinolja är inte att rekomendera på ett musikinstrument, den används när det oljade träet skall användas i smaband med livsmedel, för linolja kan ge smak men är klart bättre, dock skall man inte lägga på för mycket så man får en yta som det beskrevs i tidigare, då får man i pricip en fernissad yta och det vill man inte ha eller...??? Stryk på låt träet suga, torka bort allt öveflöd. Det ger en hård vacker yta men tänk på att träet reser sig när det fuktas och det bästa är en sicklad yta när man skall olja, annars får man slipa och olja om.

Annars om man (vilket jag int vill) får allvarliga skador
om man råkar ta en klunk gun-stock eller terpentin kan man
använda 50% linfrö 50% kallpressad aprikoskärnolja.

Det är det konservarier använder och museum,samt specificerade gitarr-micklare.
Sk Bore-Oil,fast mycket mycket billigare att göra sin egen "mix".
Kallpressad...

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Jul 2018, 09:58
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
Skulle kunna tänka mig att 40/60 fungerar också.

40 kallpressad linfrö
60 kallpressad aprikoskärnolja

Beroende på greppbräda
Tex

Ebenholtz 40/60
Rosewood 50/50

Etc...

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Jul 2018, 10:04
Profile

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
26rednef wrote:
Ursäkta men lita inte för mycket på dessa oljeblandningar, den säkraste och sedan urminnes tider använda metoden är linolja och terpentin i blandningar från 40/60% till 50/50%. Parfinolja är inte att rekomendera på ett musikinstrument, den används när det oljade träet skall användas i smaband med livsmedel, för linolja kan ge smak men är klart bättre, dock skall man inte lägga på för mycket så man får en yta som det beskrevs i tidigare, då får man i pricip en fernissad yta och det vill man inte ha eller...??? Stryk på låt träet suga, torka bort allt öveflöd. Det ger en hård vacker yta men tänk på att träet reser sig när det fuktas och det bästa är en sicklad yta när man skall olja, annars får man slipa och olja om.


Oljeblandningarna har funkat bra för mig, det ska till ganska många lager för att det ska bli en "förnissad yta" och tycker man att det blivit för blankt kan man lätt matta ner ytan med t.ex. stålull. MusicMan använder typ Tru-oil (gun stock oil) till sina oljade halsar, Warwick kör väl Tung oil (ytterligare ett alternativ) tror jag på sina basar. Nej, paraffinolja är inte nåt att tipsa om, det var därför jag skrev om det. Värt att nämna om man ska tipsa om linolja är väl att det ska vara kokt linolja som härdar snabbare, rå linolja kladdar länge. Ett alternativ att undvika fiberresning är ju att vattenstryka trät, låta torka med resta fibrer som följd, slipa ner, göra om. Som när man ska preparera för att betsa trä. Sen olja. Är ju inte jättelätt att sickla kroppskonturer om det är första gången man bygger nåt.


24 Jul 2018, 10:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
pukko wrote:
26rednef wrote:
Ursäkta men lita inte för mycket på dessa oljeblandningar, den säkraste och sedan urminnes tider använda metoden är linolja och terpentin i blandningar från 40/60% till 50/50%. Parfinolja är inte att rekomendera på ett musikinstrument, den används när det oljade träet skall användas i smaband med livsmedel, för linolja kan ge smak men är klart bättre, dock skall man inte lägga på för mycket så man får en yta som det beskrevs i tidigare, då får man i pricip en fernissad yta och det vill man inte ha eller...??? Stryk på låt träet suga, torka bort allt öveflöd. Det ger en hård vacker yta men tänk på att träet reser sig när det fuktas och det bästa är en sicklad yta när man skall olja, annars får man slipa och olja om.


Oljeblandningarna har funkat bra för mig, det ska till ganska många lager för att det ska bli en "förnissad yta" och tycker man att det blivit för blankt kan man lätt matta ner ytan med t.ex. stålull. MusicMan använder typ Tru-oil (gun stock oil) till sina oljade halsar, Warwick kör väl Tung oil (ytterligare ett alternativ) tror jag på sina basar. Nej, paraffinolja är inte nåt att tipsa om, det var därför jag skrev om det. Värt att nämna om man ska tipsa om linolja är väl att det ska vara kokt linolja som härdar snabbare, rå linolja kladdar länge. Ett alternativ att undvika fiberresning är ju att vattenstryka trät, låta torka med resta fibrer som följd, slipa ner, göra om. Som när man ska preparera för att betsa trä. Sen olja. Är ju inte jättelätt att sickla kroppskonturer om det är första gången man bygger nåt.

Beror på!
Om du ska blanda den med terpentin stämmer det nog.
Men ska du använda linfröolja ska den vara kallpressad,
speciellt i kombination med tex aprikoskärnolja.
Att rå kallpressad linfröolja kladdar stämmer inte.
Det är snarare tvärtom att det bli en härligt resinliknande yta
som är väldigt tilltalande (50/50).
Varmpressad linfröolja ska man såvitt jag vet inte använda till gitarrer överhuvudtaget.

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Jul 2018, 11:10
Profile

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
Quote:
Beror på! Om du ska blanda den med terpentin stämmer det nog. Men ska du använda linfröolja ska den vara kallpressad,
speciellt i kombination med tex aprikoskärnolja.
Att rå kallpressad linfröolja kladdar stämmer inte.
Det är snarare tvärtom att det bli en härligt resinliknande yta
som är väldigt tilltalande (50/50).
Varmpressad linfröolja ska man såvitt jag vet inte använda till gitarrer överhuvudtaget.

Kokt/rå och kallpressad/varmpressad är ju olika saker. Kokt olja härdar snabbare än rå. Kall- eller varmpressning är väl bara själva utvinningsmetoden? Kall ger renare olja i mindre mängd, varm ger mer olja ur råvaran men inte lika ren. Vilket ju gör kallpressad mer attraktiv till ytbehandling precis som du skriver.


24 Jul 2018, 11:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
pukko wrote:
Quote:
Beror på! Om du ska blanda den med terpentin stämmer det nog. Men ska du använda linfröolja ska den vara kallpressad,
speciellt i kombination med tex aprikoskärnolja.
Att rå kallpressad linfröolja kladdar stämmer inte.
Det är snarare tvärtom att det bli en härligt resinliknande yta
som är väldigt tilltalande (50/50).
Varmpressad linfröolja ska man såvitt jag vet inte använda till gitarrer överhuvudtaget.

Kokt/rå och kallpressad/varmpressad är ju olika saker. Kokt olja härdar snabbare än rå. Kall- eller varmpressning är väl bara själva utvinningsmetoden? Kall ger renare olja i mindre mängd, varm ger mer olja ur råvaran men inte lika ren. Vilket ju gör kallpressad mer attraktiv till ytbehandling precis som du skriver.

Vill bara poängtera återigen att är det kallpressad och kombination
med aprikoskärneolja (Bore-Oil) så kladdar den inte.
Den ger en alldeles utmärkt matt och lite hård yta.
Finns vissa gitarrbyggare som bara använder kallpressad linfröolja
men jag vill ha mera vitaminer i mitt trä.

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Jul 2018, 11:45
Profile

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
Quote:
Vill bara poängtera återigen att är det kallpressad och kombination
med aprikoskärneolja (Bore-Oil) så kladdar den inte.
Den ger en alldeles utmärkt matt och lite hård yta.
Finns vissa gitarrbyggare som bara använder kallpressad linfröolja
men jag vill ha mera vitaminer i mitt trä.

Oljan kan ju vara kallpressad OCH kokt. Antar att du med linfröolja menar sån fin olja som man äter och den lär ju vara rå. Rå olja bildar inte en "skyddsfilm" på samma sätt som en kokt olja. Rå olja tränger längre in i trät, kokt blir mer som ett ytskikt. Personligen tycker jag det känns onödigt att dränka trä på djupet i olja, det är ju skyddet av ytan man vill åt. När du oljar med din blandning, är det bara greppbrädor du behandlar då? Har du testat på olika träslag? Hur blir t.ex. lönn efter ett tag?


24 Jul 2018, 12:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
Quote:
Annars om man (vilket jag int vill) får allvarliga skador
om man råkar ta en klunk gun-stock eller terpentin kan man
använda 50% linfrö 50% kallpressad aprikoskärnolja.

Det är det konservarier använder och museum,samt specificerade gitarr-micklare.
Sk Bore-Oil,fast mycket mycket billigare att göra sin egen "mix".
Kallpressad...




Annars om man (vilket jag int vill) får allvarliga skador
om man råkar ta en klunk gun-stock eller terpentin kan man
använda 50% linfrö 50% kallpressad aprikoskärnolja.

Det är det konservarier använder och museum,samt specificerade gitarr-micklare.
Sk Bore-Oil,fast mycket mycket billigare att göra sin egen "mix".
Kallpressad...

Förstår inte varför man skulle ge sig till att dricka något som är till för ytbehandling ingen skull väl komma på tanken att dricka målafärg eller...??? Sedan är rå linolja inte att föredra till detta då som man också framhåller tar lång tid på sig att härda själfv använder jag bara rå linolja till att behandla järnföremål med för att få en svart vacker yta.


24 Jul 2018, 12:27
Profile

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
26rednef wrote:

Förstår inte varför man skulle ge sig till att dricka något som är till för ytbehandling ingen skull väl komma på tanken att dricka målafärg eller...??? Sedan är rå linolja inte att föredra till detta då som man också framhåller tar lång tid på sig att härda själfv använder jag bara rå linolja till att behandla järnföremål med för att få en svart vacker yta.


Ha ha, man vet aldrig när man känner för en liten hutt... rå linolja är ju bra att impregnera trä med men inte ytbehandla.


24 Jul 2018, 12:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
pukko wrote:
26rednef wrote:

Förstår inte varför man skulle ge sig till att dricka något som är till för ytbehandling ingen skull väl komma på tanken att dricka målafärg eller...??? Sedan är rå linolja inte att föredra till detta då som man också framhåller tar lång tid på sig att härda själfv använder jag bara rå linolja till att behandla järnföremål med för att få en svart vacker yta.


Ha ha, man vet aldrig när man känner för en liten hutt... rå linolja är ju bra att impregnera trä med men inte ytbehandla.


FusiousFingers [Freppezon] har ju tagit en och annan hutt med terpentin för mycket. Låter mest som en gammal LP med hack i.


24 Jul 2018, 13:24
Profile

Joined: 23 Jul 2018, 13:23
Posts: 2
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
Har nu bestämt mig för att köra på Danish Oil.
För att inte träet inte ska resa sig så mycket efter oljan så har jag torkat med en fuktig trasa för att slipa ner de fibrer som reser sig upp. Jag har gjort detta 2 gånger.
Ska jag göra det fler gånger innan jag oljar, eller ska jag slipa mellan dem första lager med olja?


25 Jul 2018, 16:37
Profile

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
joakimrydberg wrote:
Har nu bestämt mig för att köra på Danish Oil.
För att inte träet inte ska resa sig så mycket efter oljan så har jag torkat med en fuktig trasa för att slipa ner de fibrer som reser sig upp. Jag har gjort detta 2 gånger.
Ska jag göra det fler gånger innan jag oljar, eller ska jag slipa mellan dem första lager med olja?


Fortsätt med vatten tills det inte reser sig nämnvärt mer. Sen kan man ju mellanslipa mellan oljningarna om det verkar behövas.


Last edited by pukko on 25 Jul 2018, 17:18, edited 1 time in total.



25 Jul 2018, 17:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: hemmabyggd elgitarr Hjälp.
Danish oil härdar, jag kan tänka mig att en viss porfyllningseffekt uppnås om man vill det om man oljar och slipar. Olja och slipdamm blandas. Detta gör man ibland medvetet för att porfylla, "vattenslipar" fast med olja. Vill man inte det är det kanske bäst att slipa så mycket som möjligt innan oljning.


25 Jul 2018, 17:17
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.