View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:28



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Loppis-fynd? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Loppis-fynd?
Som boende i Sveriges golvbrunn-Växjö så är ju landsbygden översållade med så kallade "Loppis", det vill säga folk som säljer sina och andras bråte till "Tyskvänliga" priser. Varenda gång jag kör förbi en skylt som säger "Loppis" så blixtrar den gamla anekdoten till i mitt huvud om hur Billy Gibbons lyckades lura av en gammal bonde på gitarren som låg under sängen, en Gibson Les Paul 59 -"Pearly Gates"!
Har denna sommar stannat till vid åtskilliga loppisar med stor iver att hitta något kul! Givetvis begriper jag att någon gitarr, eller annan intressant musikutrustning av större värde lär man inte hitta, men fasiken något borde man kunna hitta, kan man tycka? Inte ens ett gammalt trasigt dragspel, ingen gammal fiol, absolut ingenting!! Sen sänker man nivån lite, kanske någon kul inredningsdetalj, nått med knasig 70-tals design eller något fusk art-deco, men absolut ingenting, bara sånt vi i Växjö kallar "bråte"!
Har någon Bojare gjort något loppis-fynd som till och med skulle kunna kallas "Vintage"?

_________________
pudas


23 Jul 2018, 18:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Loppis-fynd?
En låda med rör är väl det närmaste gitarr vintage jag kommit på en loppis. Bl.a låg där ett fint Mullard GZ 34.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Jul 2018, 19:12
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Loppis-fynd?
En blå Hagström glittertopp i nyskick.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


23 Jul 2018, 21:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Loppis-fynd?
Folk är ganska medvetna nuförtiden och därför gör man inga fynd.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


23 Jul 2018, 21:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:52
Posts: 1170
Location: Sthlm
Post Re: Loppis-fynd?
En oanvänd tokorange NCC-jeansjacka från Fristads.

5€

_________________
Nu med utan att ej röra ingen knapp.


23 Jul 2018, 21:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Loppis-fynd?
Min dotter hittade en gammal Marshal Supa Wha från -67 på en loppis för några år sedan.
Som jag senare fick på farsdag.
50:- fick hon ge. Tanten som sålde den trodde att det var en pedal till en symaskin. :mrgreen:

_________________
http://www.pigsinspace.se


23 Jul 2018, 21:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Loppis-fynd?
Haraldrig wrote:
Folk är ganska medvetna nuförtiden och därför gör man inga fynd.


Så är det säkert, allt är gågels fel! Sen hamnar det på blocket i stället!

_________________
pudas


24 Jul 2018, 10:44
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Loppis-fynd?
Och medial uppmärksamhet på gammalt skräp. Senast förra veckan hade någon av kvällstidningarna en "så mycket är ditt porslin värt". Tidningen Land har haft en artikel om gitarrer.

Ofta när man träffar äldre personer med någon gura har de någon slags koll. Dessvärre inte alltid koll på att omlack, fräsningar och bytta delar drar ner priset kraftigt :mrgreen:



pudas wrote:
Haraldrig wrote:
Folk är ganska medvetna nuförtiden och därför gör man inga fynd.


Så är det säkert, allt är gågels fel! Sen hamnar det på blocket i stället!

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


24 Jul 2018, 11:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Loppis-fynd?
pudas wrote:
Som boende i Sveriges golvbrunn-Växjö så är ju landsbygden översållade med så kallade "Loppis", det vill säga folk som säljer sina och andras bråte till "Tyskvänliga" priser. Varenda gång jag kör förbi en skylt som säger "Loppis" så blixtrar den gamla anekdoten till i mitt huvud om hur Billy Gibbons lyckades lura av en gammal bonde på gitarren som låg under sängen, en Gibson Les Paul 59 -"Pearly Gates"!
Har denna sommar stannat till vid åtskilliga loppisar med stor iver att hitta något kul! Givetvis begriper jag att någon gitarr, eller annan intressant musikutrustning av större värde lär man inte hitta, men fasiken något borde man kunna hitta, kan man tycka? Inte ens ett gammalt trasigt dragspel, ingen gammal fiol, absolut ingenting!! Sen sänker man nivån lite, kanske någon kul inredningsdetalj, nått med knasig 70-tals design eller något fusk art-deco, men absolut ingenting, bara sånt vi i Växjö kallar "bråte"!
Har någon Bojare gjort något loppis-fynd som till och med skulle kunna kallas "Vintage"?


Kommer inte ihåg var jag läste det men PG kom i Billy Gibbons ägo 1968 och till priset $250. Som så ofta med BG får man ta vad han säger med en stor nypa salt. Sedan är ju frågan hur såg prisbilden ut för ca tio år gamla Gibson Les Paul då 1968?

Själv får jag nästan huvudvärk av loppis, har sprungit på en del gamla bioljudanläggningar. Dessa brukar inte vara speciellt dyra och så brukar de ha ganska så cool look. Men jag har inte köpt någon ännu.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Jul 2018, 12:44
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Loppis-fynd?
Jag håller inte alls med. Jag tycker att jag gör fynd på loppis hela tiden. Men man får ju vara öppensinnad och ha lite kunskap. Och framförallt inte ha siktet inställt på att hitta en viss typ av pryl, då hittar man ju aldrig nåt.


24 Jul 2018, 13:01
Profile

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Loppis-fynd?
Det finns ju massor med finfina rusta-gitarrer på loppisar att fynda!


24 Jul 2018, 13:23
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Loppis-fynd?
FuriousFinger wrote:
Det finns ju massor med finfina rusta-gitarrer på loppisar att fynda!


Jaså? Var då? Jag har bara sett en sån en enda gång till utöver mitt första fynd. Och det var i spöregn på Hötorget.


24 Jul 2018, 13:38
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Loppis-fynd?
Med tanke på hur få som spelar, återväxten är katastrofal, och hur mycket som finns i stugorna reagerar jag på hur lite som finns ute till salu. Slänger folk? Sparar i ladorna?


24 Jul 2018, 14:03
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Loppis-fynd?
Jag har haft kontakt med en del som har skullat sälja gamla instrument.
Nostalgi vanligen. Först när barn som inte är så intresserade själva ärver blir det försäljning.

Jag tror också att besvikelsen när ingen vill betala priser baserade på eBays köp-nu får en del att ge upp.
Därtill alla bytesförslag som automatiskt kommer med dyrare prylar.

johan wrote:
Med tanke på hur få som spelar, återväxten är katastrofal, och hur mycket som finns i stugorna reagerar jag på hur lite som finns ute till salu. Slänger folk? Sparar i ladorna?

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


24 Jul 2018, 15:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Loppis-fynd?
johan wrote:
Med tanke på hur få som spelar, återväxten är katastrofal, och hur mycket som finns i stugorna reagerar jag på hur lite som finns ute till salu. Slänger folk? Sparar i ladorna?


Många har fler gitarrer mm än bara en? Andelen gubbar som äger lika många gitarrer som de är år gamla ökar lavinartat vågar jag påstå! :)


24 Jul 2018, 15:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Loppis-fynd?
Haraldrig wrote:
Jag har haft kontakt med en del som har skullat sälja gamla instrument.
Nostalgi vanligen. Först när barn som inte är så intresserade själva ärver blir det försäljning.

Jag tror också att besvikelsen när ingen vill betala priser baserade på eBays köp-nu får en del att ge upp.
Därtill alla bytesförslag som automatiskt kommer med dyrare prylar.

johan wrote:
Med tanke på hur få som spelar, återväxten är katastrofal, och hur mycket som finns i stugorna reagerar jag på hur lite som finns ute till salu. Slänger folk? Sparar i ladorna?



Jag vet flera som jobbat som proffs/halvproffs som musiker mellan 60-90 talet som helt slutat spela och i dag sitter i övre medelåldern med ett vanligt grått jobb och envist håller kvar sina gamla instrument! Kanske känns det som att sälja iväg den sista biten av sin ungdom? Eller så är väl kanske 10-15 tusen för en gammal gitarr inget man anstränger sig för att sälja?

_________________
pudas


24 Jul 2018, 17:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Loppis-fynd?
pudas wrote:
Jag vet flera som jobbat som proffs/halvproffs som musiker mellan 60-90 talet som helt slutat spela och i dag sitter i övre medelåldern med ett vanligt grått jobb och envist håller kvar sina gamla instrument! Kanske känns det som att sälja iväg den sista biten av sin ungdom? Eller så är väl kanske 10-15 tusen för en gammal gitarr inget man anstränger sig för att sälja?

Nä, det är inte värt det att annonsera på Blocket, få skambud och otrevliga mail/telefonsamtal från folk som ska göra 'klipp' på grejer man själv
har eller haft en relation till. Bättre att hänga på väggen.
Eller ta hem en massa folk som ska provspela, snacka, pruta och hålla på, fy f-n.....

Ännu värre med dyrare grejer.

_________________



24 Jul 2018, 18:11
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Loppis-fynd?
Mike Leaf wrote:
pudas wrote:
Jag vet flera som jobbat som proffs/halvproffs som musiker mellan 60-90 talet som helt slutat spela och i dag sitter i övre medelåldern med ett vanligt grått jobb och envist håller kvar sina gamla instrument! Kanske känns det som att sälja iväg den sista biten av sin ungdom? Eller så är väl kanske 10-15 tusen för en gammal gitarr inget man anstränger sig för att sälja?

Nä, det är inte värt det att annonsera på Blocket, få skambud och otrevliga mail/telefonsamtal från folk som ska göra 'klipp' på grejer man själv
har eller haft en relation till. Bättre att hänga på väggen.
Eller ta hem en massa folk som ska provspela, snacka, pruta och hålla på, fy f-n.....

Ännu värre med dyrare grejer.


Det är nog mest du som är överkänslig. Oooohhh neeeej... jag fick ett skambud på min gitarr - jag känner mig kränkt och nu måste jag gå i terapi.


25 Jul 2018, 11:55
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Loppis-fynd?
Ett par akustiska gitarrer har man väl dragit hem, men inget holy grail värde iaf. Jag gillar loppisar men set äe högar efter högar men skräp man måste vada igenom för att hitta nåt halvroligt bara. Men det är ju jakten man får se som det roliga!


25 Jul 2018, 12:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Loppis-fynd?
Tror inte jag skull ehitta något på en loppis jag vill ha, men förr kunde man göra klipp på annonser i Gula Tidningen,
och Blocket under de första åren typ.
Som exempel kan nämnas att en del tror att 1986 eller 1987 bak på en Marshall är årsmodellen... 8)

_________________



25 Jul 2018, 17:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Loppis-fynd?
Vinyljunkie wrote:
Det är nog mest du som är överkänslig. Oooohhh neeeej... jag fick ett skambud på min gitarr - jag känner mig kränkt och nu måste jag gå i terapi.

Nä... Tog du åt dig?

_________________



25 Jul 2018, 18:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Loppis-fynd?
Mike Leaf wrote:
Tror inte jag skull ehitta något på en loppis jag vill ha, men förr kunde man göra klipp på annonser i Gula Tidningen,
och Blocket under de första åren typ.
Som exempel kan nämnas att en del tror att 1986 eller 1987 bak på en Marshall är årsmodellen... 8)


Ja på min Marshall 4x10" står det 1965, så den måste ju då vara super-vintage, typ före både Clapton och Townsend! :D

Annars är ju det roliga med loppis, (eller man kanske borde skriva "borde") att hitta dom där knasiga sakerna för ingenting alls! Tidiga Japan kopior, skumma Japanska förstärkare, elorglar med inbyggda "syntheziser", elekroniska Leslies för el-dragspel! Eller varför inte en Suzuki "Omnichord"?!

_________________
pudas


25 Jul 2018, 21:39
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Loppis-fynd?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det är nog mest du som är överkänslig. Oooohhh neeeej... jag fick ett skambud på min gitarr - jag känner mig kränkt och nu måste jag gå i terapi.

Nä... Tog du åt dig?


Nä... Gjorde du?


26 Jul 2018, 13:57
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Loppis-fynd?
He, he, ledsen men den här ordväxlingen var jag bara tvungen att flina åt...


26 Jul 2018, 14:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Loppis-fynd?
Jag hittade en japantillverkad Aria Ripper-bas från cirka 1975 på Vaksala torg i Uppsala för 900 kr. Den visade sig vara av rätt gedigen kvalitet – välgjord, snygg, allt original, skönt sliten och riktigt trevlig att spela på. Det var nära att jag inte köpte den, för jag hade aldrig sett modellen (Gibson Ripper) förut, och stod och var rätt skeptisk. Mitt velande tolkade säljaren som prut, så priset sjönk från 1000 till 900.

Det här var knappt tio år sedan och jag har nog aldrig sett ett så pass fint instrument på loppis, varken före eller efter – tyvärr!

Ganska exakt en sån här (fast bara Aria, inte Aria Pro II):

Image


26 Jul 2018, 17:58
Profile

Joined: 12 Apr 2008, 17:05
Posts: 283
Location: Järvsö
Post Re: Loppis-fynd?
Jo.. JAg sprang över en Hagström stärk med låda med porrigt rött tyg (ska ju vara gul med brunt tyg) för några år sen för 100 spänn!! Skulle ha varit inhandlad av den kände gitarristen Jokkmokksjokke!! :lol: :lol:

_________________
Mvh
//GP


26 Jul 2018, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Loppis-fynd?
pudas wrote:
[Annars är ju det roliga med loppis, (eller man kanske borde skriva "borde") att hitta dom där knasiga sakerna för ingenting alls! Tidiga Japan kopior, skumma Japanska förstärkare, elorglar med inbyggda "syntheziser", elekroniska Leslies för el-dragspel! Eller varför inte en Suzuki "Omnichord"?!

Har förstått det, men det intresserar inte mig , försöker bli av med grejer istället för att skaffa fler grejer! Gäller inte bara musikprylar, har ett stort DANCOVER-TÄLT i år där vi börjat lasta ut allt ur husen vi inte behöver, typ 50 flyttkartonger + möbler mm. Ändå känns det inte tomt direkt.

Så jag ska nog snara ha en egen loppis än att besöka andras :mrgreen:

_________________



27 Jul 2018, 14:36
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Loppis-fynd?
Trodde jag skulle göra ett fynd på loppis, en elplanka. Men det var en gammal Cort och de skulle ha 1500:- för den och inget prut. En gammal sliten och halvtrasig akke brukar man se då och då på loppis men vem vill ha det? Annars hittar jag aldrig något värt köpa på loppis oavsett varor och varit på många loppisar. .


05 Aug 2018, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Loppis-fynd?
Hittade en simpel fiol för 300 spänn på en loppis för massor av år sen. (Kanske var det på 80-talet) Tyvärr försvann den sen. Ramlar jag över en till i den prisklassen köper jag nog.


07 Aug 2018, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Loppis-fynd?
Jag såg en gitarrcase med en ganska ful räser gitarr från 80-90tal på loppis för något år sedan. Bredvid låg dock en vintage Electric Mistress pedal. Jag hade 100 kr på mig och tyckte det var skämmigt att bjuda det så tvekade i några sekunder. Då kom där en gubbe och bjöd 100 och fick den! Ja fy fan vad irriterad jag var på mig själv. Gubben verkade inte ha så bra koll på gitarrer och pedaler men insåg att det var värt mer än 100 i alla fall.
Jag hittar aldrig något och när jag väl gjorde det var jag för ärlig för att köpa det.

_________________
/Nicklas


11 Aug 2018, 13:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.