View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:29



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Loppis-fynd? 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Loppis-fynd?
För ca. 15 år sedan hyrde syrran och jag ett bord vid en större loppis i Kalmar Folkets Park. Som en ”eye-catcher” tog jag med några gamla gitarrer, vill minnas att det var en Danelectro Convertible ’61 m. originalcase, en Dobro DM333S ’74 m. case (ej orig), Fender Jazzmaster ’65 m. originalcase och en Mosrite MKVIII ’84 m. originalcase.

Var onekligen en del snubbar och gubbar som drogs till vårt bord, nyfikna på gitarrerna, sugna på att snacka gitarrer och provspela. Sålde av en del av det vanliga ”loppisskräpet” vi hade med oss men inga gitarrer. Speciellt minns jag två händelser från detta mitt första ”loppisförsök”. Sålde en enhjuling till en man, han betalade och skulle hämta upp den senare, han kom aldrig tillbaka innan loppisen stängde så det var ”money for nothing”. Sedan var det en kille i 20-25 årsåldern som starkt ifrågasatte min prissättning på gitarrerna. Han menade att det är ju en loppis och då ska det vara billigt. Han tyckte att mina prislappar var helt åt fanders. Vill minnas att jag begärde 4’ för Danelectro, 10’ för Dobro, 16’ för Fender och 8’ för Mosrite (helt säker på att jag minns priset på Danelectro är dock lite osäker på om jag minns övriga priser korrekt.) Jag replikerade med att jag vet vad det är jag har och att jag inte ämnar bedriva någon välgörenhet genom att ”skänka” bort gitarrerna, ingen av gitarrerna var direkt några ”dussininstrument” utan lite mer ovanliga och några till och med vintage. Vill man ha någon av dessa gitarrer var detta ett bra tillfälle. Blir någon intresserad kan vi fortsätta att snacka vidare senare...

Den långa dagen vid loppisbordet går lite snabbare om du har möjlighet att släpa med dig några trevliga gitarrer, snubbar och gubbar med gitarrintresse dras till bordet och tillställningen kan bli småtrevlig snarare än dryg när man möter likasinnade gitarraficionados.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


12 Aug 2018, 18:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Loppis-fynd?
Granis67 wrote:

Den långa dagen vid loppisbordet går lite snabbare om du har möjlighet att släpa med dig några trevliga gitarrer, snubbar och gubbar med gitarrintresse dras till bordet och tillställningen kan bli småtrevlig snarare än dryg när man möter likasinnade gitarraficionados.


Du tänker som de där utställarna på frysen som hade gitarrer uppställda utan prislappar, när man frågar vad de kostar fick man till svar 'Inte till salu tyvärr'
- Nähä.... Va f-n står dom där för då? 8)
- Förresten, synd, jag hade tänkt byta min 59 Burst rakt av med dina 2 meckade semi-vintage low end guror :mrgreen:

_________________



13 Aug 2018, 14:28
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Loppis-fynd?
Mike Leaf wrote:
Granis67 wrote:

Den långa dagen vid loppisbordet går lite snabbare om du har möjlighet att släpa med dig några trevliga gitarrer, snubbar och gubbar med gitarrintresse dras till bordet och tillställningen kan bli småtrevlig snarare än dryg när man möter likasinnade gitarraficionados.


Du tänker som de där utställarna på frysen som hade gitarrer uppställda utan prislappar, när man frågar vad de kostar fick man till svar 'Inte till salu tyvärr'
- Nähä.... Va f-n står dom där för då? 8)
- Förresten, synd, jag hade tänkt byta min 59 Burst rakt av med dina 2 meckade semi-vintage low end guror :mrgreen:


Nä, där tar du fel eller kanske inte, det är ju trevligt att snacka gitarrer med intresserade människor. Sedan blir det ju en och annan story om någon som känner någon som under sängen har en...osv. Mina gitarrer hade prislappar och var till salu men inte fan skänker jag bort gitarrer till random snubbe. Har ju redan sålt en Travis Bean TB1000S med ser.nr 137 för en tusenlapp, känner mig färdig med ”välgörenhet”. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


13 Aug 2018, 15:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: gg gain and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.