View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:22



Reply to topic  [ 11 posts ] 
NGD: en Steinberger GR4 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post NGD: en Steinberger GR4
Jo... för några månader sen var jag i Granada, Spanien, under några veckor. Med mig hade jag min minsta gitarr, en Godin Artisan ST-1, för att få med gitarren i flygkabinen. Flygpersonalen gnällde ändå, men ombord kom den till slut. Väl i Granada var det sen varmt som i helvetet, och halsen på min Godin vred sig ur led, så mycket efter ett par dar, att den var helt ospelbar (eftersom jag inte hade verktyg med mig att vrida den rätt igen). Jag bestämde att köpa en liten resegitarr, som dessutom skulle ha en väderbeständig hals.
Jaha, det finns ju riktigt fina Vigier med en strimma kolfiber i halsen, men dom är inte så små, och (med viss rätt) dyra som guld. Då, plötsligt, hittade jag en Steinberger GR4 från 90-talets början, byggd i Newburgh som de helst ska vara. Liten, i sitt softcase ser det ut som man kommer med en ukelele, med kolfiberhals och kompositgreppbräda, lönnkropp och Seymour Duncan-pickuper. R-svajet är Steinbergers billigaste och håller tonen bara aningen bättre än ett vanligt Fender-svaj, men ganska OK ändå. Strängar är lite knepigt förstås, de ska ha dubbla kulor. Men jag fixade en string-adapter från New York, och satte sen upp den med ett set Ernie Ball 9-38, sänkte stränghöjden, intonerade och ställde sen in svajet. Städade greppbrädan med fuktig trasa, och sen fick kroppen lite puts med möbelpolish så den blänkte trots sin ålder. Men då var det färdigt, tog en timme ungefär. Dom är överraskande lätta att arbeta med, Steinbergarna, trots att tekniken inte liknar något annat. Sen gjorde jag ett mycket kort (42 sekunder) Iphone-clip med min mini-Blackstar, bara för att visa hur bra det blev.

Steinberger GR4:
https://www.youtube.com/watch?v=FYqzntouNoU


21 Jul 2018, 15:26
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: NGD: en Steinberger GR4
Ser bra ut och verkar låta bra med, vad väger en sån måntro?


21 Jul 2018, 18:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: NGD: en Steinberger GR4
Man kan se folk gnälla på Internet över att den är såååå tung. Men den klockar alltså in på 7 lbs, dvs 3.1 kg.


21 Jul 2018, 19:42
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: NGD: en Steinberger GR4
Wilmer wrote:
Man kan se folk gnälla på Internet över att den är såååå tung. Men den klockar alltså in på 7 lbs, dvs 3.1 kg.
I min LP-värld låter 3,1 kg lätt och behagligt...


21 Jul 2018, 20:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD: en Steinberger GR4
Grattis till en trevlig gitarr!
En sommar Steinberger tribute till dig: https://www.youtube.com/watch?v=cu2tgxCynXk


/ Jonken


21 Jul 2018, 20:39
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: NGD: en Steinberger GR4
Man tackar. Svänger. :)
De där små paddlarna med Transtrem och EMG-pickuper går på en 40-50 lax idag. Min Steinberger är mer att se som en budgetmodell med R-trem och Seymour Duncan-pickuper. Men det går tydligen att göra mycket musik på Steinbergers. Här ett clip med Holdsworth som enligt legend lär ha kört med ett set 8-36 och Seymour Duncans med Alnico II:
https://www.youtube.com/watch?v=FL6dy1J_dxU


21 Jul 2018, 21:25
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: NGD: en Steinberger GR4
Hade en gr4 för länge sedan och en rätt rolig skapelse ångrar jag sålde den. Har faktiskt nyss köpt en Hoffner resegitarr som har fullskalehals men ändå är nätt och lätt som jag håller på att modda och fixa till.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Jul 2018, 00:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: NGD: en Steinberger GR4
Hoffner… känner jag inte till.

Steinberger GR4 låter annars lite annorlunda än man är van vid. Inte alls som en Stratocaster, inget klassiskt rent twang utan mer som lätt distat jazzrock-fusion. Det sitter från fabrik två Seymour Duncan Hot Rails och en Seymour Duncan Custom i den, alla med lite svagare keramiska magneter, såvida man inte tweakat något på Steinberger? Funderade på att byta pickuper men kom på att den nog ska låta så. Har redan en gitarr som låter klassisk Stratocaster.


22 Jul 2018, 08:42
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: NGD: en Steinberger GR4
Var lite slarvig så höfner htc heter modellen som jag moddad med bland annat motvikt 300 gram då den är lite framtung


Attachments:
preview.jpg
preview.jpg [ 15.18 KiB | Viewed 3849 times ]

_________________
Det är aldrig försent att ge upp
22 Jul 2018, 10:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: NGD: en Steinberger GR4
OK, en Höfner. Ja, den var inte direkt stor. :)


22 Jul 2018, 10:36
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: NGD: en Steinberger GR4
Nu har jag haft lite trassel med min Steinberger GR4... som det alltid brukar vara. :( Tänkte det kunde vara av intresse att höra för folk som håller på med gitarrer.
Saken var den att den stämde ur så fort jag rörde svajarmen, vilket inte var väntat eftersom Steinberger-entusiaster brukar jämföra R-svajet (Steinbergers billigaste) med ett Floyd. Under några dagar slet jag med detta, utan att komma någonvart. Funderade på att köpa ett nytt R-svaj som görs av JCustom, men det var ju inte säkert att det skulle funka det heller. Så... jag gjorde om alltihop, kollade hur alla strängar satt, stränghöjden, intonering. allt.
Det var då jag upptäckte att tunna e-strängen hade börjat linda upp sig. Eftersom den sviktade och tappade stämningen så gav sig hela det flytande svajet iväg... förstås. Men varför blev det så? Jo, jag är van vid Kahler-Floyd där man klipper av kulorna. När man sen låst både uppe och nere kan man fan lyfta gitarren i strängen för att stretcha, men det går ju inte om man har låst bara där uppe, men en kula finns kvar i stallet. Jag hade helt enkelt stretchat för hårt för det här stallet. Men nu funkar svajet förbannat bra efter lite mild stretching, utan att jag behövde köpa ett nytt från USA. Ibland är det kanske de små och normala sakerna man ska kolla först, innan man gör de stora inköpen.
Det var bara det jag ville förmedla. :(


31 Jul 2018, 20:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.