View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 09:38



Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Guns n Roses 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Guns n Roses
När man som jag släpade hem NMTB i min ungdom så hade jag dessförinnan enbart lyssnat till Kiss, Queen, Slade, Sweet m.m. Så fort jag hörde Pistols så förändrades allt. Idag är det givetvis en annan sak men då var det en revolution.

Efter det var jag fast och man började lyssna på Clash, Damned, Ebba, Lädernunnan osv... När sjuttiotalet sedan blev 80 tal så började jag själv spela i band, åkte på konserter arra spelningar, släppa singlar m.m. Idag framstår en skiva som NMTB som ren och skär rock absolut.


23 Jul 2018, 13:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
LabLord wrote:
När man som jag släpade hem NMTB i min ungdom så hade jag dessförinnan enbart lyssnat till Kiss, Queen, Slade, Sweet m.m. Så fort jag hörde Pistols så förändrades allt. Idag är det givetvis en annan sak men då var det en revolution.

Efter det var jag fast och man började lyssna på Clash, Damned, Ebba, Lädernunnan osv... När sjuttiotalet sedan blev 80 tal så började jag själv spela i band, åkte på konserter arra spelningar, släppa singlar m.m. Idag framstår en skiva som NMTB som ren och skär rock absolut.


Om Sex Pistols hade haft långt hår, andra låttexter och ingen hjälp med styling av Vivienne Westwood så är jag övertygad att de inte hade erbjudit känslan av revolution som de gjorde 1977.

Ja du har förmedlat att du introducerades till punk och inte kom längre och förbi introduktionen, ett par gånger nu. Your point being?


23 Jul 2018, 13:50
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Guns n Roses
Vinyljunkie wrote:
LabLord wrote:
När man som jag släpade hem NMTB i min ungdom så hade jag dessförinnan enbart lyssnat till Kiss, Queen, Slade, Sweet m.m. Så fort jag hörde Pistols så förändrades allt. Idag är det givetvis en annan sak men då var det en revolution.

Efter det var jag fast och man började lyssna på Clash, Damned, Ebba, Lädernunnan osv... När sjuttiotalet sedan blev 80 tal så började jag själv spela i band, åkte på konserter arra spelningar, släppa singlar m.m. Idag framstår en skiva som NMTB som ren och skär rock absolut.


Om Sex Pistols hade haft långt hår, andra låttexter och ingen hjälp med styling av Vivienne Westwood så är jag övertygad att de inte hade erbjudit känslan av revolution som de gjorde 1977.

Ja du har förmedlat att du introducerades till punk och inte kom längre och förbi introduktionen, ett par gånger nu. Your point beeing?


Att du förmodlingen inte lyssnat och jämfört Pistols med vad som fanns vid denna tid. Att jag inte kom längre? Fattar inte vad du menar? Sen kom ju hela Oi-vågen med en massa band samt hela postpunk prylen med en massa nytt medans andra fastnade i metalskiten.

Skulle ju vara befriande om du någon gång kunde släppa dina idéer om att du är den enda som tycks fatta nåt. Eftersom du fram tills nu tyckt att Guns enbart skulle vara svulstigt Elton John/meatloaf mish mash så visar det ju en hel del av vad du egentligen fattat.


23 Jul 2018, 13:58
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
LabLord wrote:
Att du förmodlingen inte lyssnat och jämfört Pistols med vad som fanns vid denna tid. Att jag inte kom längre? Fattar inte vad du menar? Sen kom ju hela Oi-vågen med en massa band samt hela postpunk prylen med en massa nytt medans andra fastnade i metalskiten.

Skulle ju vara befriande om du någon gång kunde släppa dina idéer om att du är den enda som tycks fatta nåt. Eftersom du fram tills nu tyckt att Guns enbart skulle vara svulstigt Elton John/meatloaf mish mash så visar det ju en hel del av vad du egentligen fattat.


Att inte bemöter mina tidigare inlägg och länkar i sak visar med all önskvärd tydlighet att mina "ideer" stämmer mycket bra.


23 Jul 2018, 14:37
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Guns n Roses
Pistols VAR ju ett pubrockband innan Rotten och MacLaren kom in i bilden. De var ju bra på att spela och ”riktiga” musiker.
Går inte att jämföra med senare punk.

Guns är bäst, oavsett vad ni anser de vara för genre.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


23 Jul 2018, 14:42
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
Walain wrote:
Pistols VAR ju ett pubrockband innan Rotten och MacLaren kom in i bilden. De var ju bra på att spela och ”riktiga” musiker.
Går inte att jämföra med senare punk.

Guns är bäst, oavsett vad ni anser de vara för genre.


De flesta brittiska "punkband" som debuterade 76/77 var rutinerade musiker som spelat pubrock mm i flera år. Så var det inte på samma sätt i de flesta andra länder och verkligen inte i Sverige.
Detta är ganska intressant ur ett musikhistoriskt perspektiv och gjorde att många band därifrån från de tidiga åren lät lite tyngre. De fick på det sättet en egen prägel. Det är coolt!

Guns placerar vi väl i genren hårdrock tillsammans med Poison, Stryper och Winger.


23 Jul 2018, 15:00
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Guns n Roses
Vinyljunkie wrote:

Guns placerar vi väl i genren hårdrock tillsammans med Poison, Stryper och Winger.


Det är ju just det där som är helt obegripligt?! Poison å de övriga spelade ju producerad hairmetal/pop medans Guns faktiskt spelade rock med klart arv från ett gäng 70 tals band. Jämför soundet på Appetite med vilket som helst av dessa band så kommer du inte ens i närheten. Varken vad det gäller låtar eller sound. Du är i alla fall duktig på att generalisera.


23 Jul 2018, 17:01
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Guns n Roses
Vinyliz är ju ett troll, det måste ju alla fattat vid det här laget. Alla hans trådar spårar ju ur pga orimliga argumentationer.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


23 Jul 2018, 17:06
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Guns n Roses
Walain wrote:
Vinyliz är ju ett troll, det måste ju alla fattat vid det här laget. Alla hans trådar spårar ju ur pga orimliga argumentationer.


Jag är böjd att hålla med.


23 Jul 2018, 17:13
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Guns n Roses
Japp.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Jul 2018, 19:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Guns n Roses
Kul att se hur detta berör så intensivt.

De som gillar 'rock' men avskyr GNR mfl band som har ett glammigt framträdande har ofta hävdat musikaliska orsaker , men den gemensamma nämnaren för de flesta är att man inte tål den teatraliska delen, deras Image mm som man anser är orsaken till att de blivit 'stora' på bekostnad av andra artister som är 'bättre på att lira' dock i flanellskjorta.

Bara att ha gitarren långt ned på höften provocerar ju ett stort antal forumexperter.... (sovrumsgitarrister)

Hela detta resonemang gav oss 'Grunge' för > 25 år sen 8)

Sen kan ju aldrig artister som är stora kommersiellt bli 'kreddiga' dessa begrepp är motsatser, vem som är 'insatt' och 'kunnig' vill gilla nåt som alla svennar diggar?

GNR , Metallica mfl fler band har 'sålt sig' genom att producera ballader på MTV och tjänat storkovan på det , därmed släppt sin punkiga ådra lite för mycket.

Såg inte giget men har sett dom förut när det begav sig, tycker 9 covers och +3 timmar låter lite långt faktiskt, hört både bu och bä från insatta fans på nätet...

_________________



23 Jul 2018, 19:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Guns n Roses
Magnus Olsson wrote:
Polytone wrote:
Har ingen relation till dem och vill för allt i världen inte ha någon heller.


Måste nog bli en +1 på den.

/Magnus

Bra där.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


23 Jul 2018, 22:11
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
Herregud. Att inte fatta att jag skämtar när jag jämför Guns n Roses med Stryper osv, i samma tråd jag lagt ut texten rejält om punk, pubrock och namedroppat obskyra bolag och band.

Ni är pinsamma. Ska jag hädanefter sänka språket till en treårings nivå så att ni slipper skjuta från höften med era trollanklagelser?

Debatten huruvida Guns n Roses platsar in bland övriga band från tiden har ju dundrat ända sen dess.


24 Jul 2018, 12:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
Mike Leaf wrote:

De som gillar 'rock' men avskyr GNR mfl band som har ett glammigt framträdande


Akta dig för att beblanda Guns n Roses med "glamband". Sådant påstående ses inte med blida ögon. Som sig har bevisats.


24 Jul 2018, 12:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
Nä nu ska jag går händelserna i förväg lite här tänkte jag.

Troll, skämt, och allt sånt.... skit i det och lyssna på banden innan ni skriver:

Det bästa exemplet - Poison - som oftast tas som ett exempel på det glättiga 80-talet har precis lika mycket rock n roll-punkiga riff som Guns n Roses. Lyssna på "Talk dirty to me" tex. Det är ju i princip en punklåt rent musikaliskt! Och bandet själva såg sig alltid som ett punkband i grunden och de hade attityden. Tänker specifikt på det klassiska Rikki Rockett-citatet "if you can´t do it right do it anyway".
Jag är personligen inget fan av Poisons musik men de har alltid lyckats provocera skitnödiga hårdrockare med komplex.

Sen kan vi ta kläderna. Alltså jag ser ärligt talat inge större skillnad på Guns n Roses och Poison:
https://ksassets.timeincuk.net/wp/uploa ... oot_01.jpg
https://plotn08.org/wp-content/uploads/ ... son-1.jpeg


24 Jul 2018, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Guns n Roses
Mike Leaf wrote:
Kul att se hur detta berör så intensivt.

De som gillar 'rock' men avskyr GNR mfl band som har ett glammigt framträdande har ofta hävdat musikaliska orsaker , men den gemensamma nämnaren för de flesta är att man inte tål den teatraliska delen, deras Image mm som man anser är orsaken till att de blivit 'stora' på bekostnad av andra artister som är 'bättre på att lira' dock i flanellskjorta.

Bara att ha gitarren långt ned på höften provocerar ju ett stort antal forumexperter.... (sovrumsgitarrister)

Hela detta resonemang gav oss 'Grunge' för > 25 år sen 8)

Sen kan ju aldrig artister som är stora kommersiellt bli 'kreddiga' dessa begrepp är motsatser, vem som är 'insatt' och 'kunnig' vill gilla nåt som alla svennar diggar?

GNR , Metallica mfl fler band har 'sålt sig' genom att producera ballader på MTV och tjänat storkovan på det , därmed släppt sin punkiga ådra lite för mycket.

Mike, jag läste och reflekterade. Det kanske är fördomar, och jag får nog erkänna att för mig är det det jag uppfattar som "teatraliskt" som sänker det hela.
Jag har länge försökt förstå min åsikt i detta, tror nu att det bottnar i det. När band börjar bete sig, och definieras inom ett specifikt "område" så tycker jag att det gör dom lite löjliga! När jag tänker om det, så, när det gäller metal eller hårdrock, så tycker jag väldigt många av banden är löjliga, löjligast är Iron Maiden. Däremot tycker jag Judas Priest är helt OK, liksom kanske också Accept.
Det har för mig nå't att göra med tillhörighet och om jag tycker banden fortfarande är något innovativa.

Såg inte giget men har sett dom förut när det begav sig, tycker 9 covers och +3 timmar låter lite långt faktiskt, hört både bu och bä från insatta fans på nätet...

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


24 Jul 2018, 17:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Guns n Roses
Axewall wrote:
Mike, jag läste och reflekterade. Det kanske är fördomar, och jag får nog erkänna att för mig är det det jag uppfattar som "teatraliskt" som sänker det hela.
Jag har länge försökt förstå min åsikt i detta, tror nu att det bottnar i det. När band börjar bete sig, och definieras inom ett specifikt "område" så tycker jag att det gör dom lite löjliga! När jag tänker om det, så, när det gäller metal eller hårdrock, så tycker jag väldigt många av banden är löjliga, löjligast är Iron Maiden.

Jag tror personliogen att ett sånt här Arenagig innehåller 3 ingridienser , lika i proportion ungefär.

- Folkfest
- Underhållning/Show (visuellt)
- Musik

Det är säkert inte mer än max 10 % som är riktiga fans och känner igen ALLA låtarna,
men det är ju kul att gå på konsert , sommar fint väder och partaj.

_________________



24 Jul 2018, 20:48
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Guns n Roses
Asså, G'nR är väl ok, men jag tål inte Axl. Medelmåttig till OK sångare i början, rätt kass i slutet. Helt objektivt. 8)

_________________
Image


26 Jul 2018, 10:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Guns n Roses
Guns 'n' Roses är ju lite punk och lite Elton John, och mycket Stones och mycket Aerosmith, och det är bland annat det som gör dem så bra!


27 Jul 2018, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Guns n Roses
LieMfB wrote:
Guns 'n' Roses är ju lite punk och lite Elton John, och mycket Stones och mycket Aerosmith, och det är bland annat det som gör dem så bra!

Det där var en bra sammanfattning! Förutom att jag inte tycker de är så bra. Betydligt bättre än punk dock...

_________________
Mats


27 Jul 2018, 14:35
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
LieMfB wrote:
Guns 'n' Roses är ju lite punk och lite Elton John, och mycket Stones och mycket Aerosmith, och det är bland annat det som gör dem så bra!


Mycket Aerosmith är det helt klart i vissa låtar då de låter som en slafsversion av Perry o co. Gjorde de inte t o m en cover på Mama Kin på första plattan?


27 Jul 2018, 15:07
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Guns n Roses
Vinyljunkie wrote:
LieMfB wrote:
Guns 'n' Roses är ju lite punk och lite Elton John, och mycket Stones och mycket Aerosmith, och det är bland annat det som gör dem så bra!


Mycket Aerosmith är det helt klart i vissa låtar då de låter som en slafsversion av Perry o co. Gjorde de inte t o m en cover på Mama Kin på första plattan?


Nej på andra plattan.
Första plattan är sjukt bra!synd att man lyssnat sönder den bara.
Får ta fram den när man blir panchiz!


27 Jul 2018, 19:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Guns n Roses
Vinyljunkie wrote:

Mycket Aerosmith är det helt klart i vissa låtar då de låter som en slafsversion av Perry o co. Gjorde de inte t o m en cover på Mama Kin på första plattan?

Nu är du ute och cyklar igen utan lyse....

Slafsigaste bandet på planeten var Aerosmith och speciellt Joe Perry (även om jag gillar dom ändå)
Du vet att dom var så väck på horse en gång efter gårdagens gig att dom gick ut på scenen och började köra extranummren från start?
Första plattorna var det inte ens Joe och Brad som lirade solona och de svårare kompgrejerna, det var Dick Wagner.
Exempelvis 'train kept a rollin' den lirade Dick hela låten på Get Your Wings

Slash lirar åtminstone själv på plattan

Mama Kin är inte på AFD men dom körde den live, bla i Paris 93 med JP på scenen..

Gyyyyyns and Rööööses !!!!!!!

_________________



27 Jul 2018, 20:52
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Guns n Roses
Fel av mig!
Om man räknar Live ?!*@ Like a Suicide ep’en som en platta är den på första.
Mama kin är även med på Lies som kom efter afd.


27 Jul 2018, 22:41
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
Edel wrote:
Fel av mig!
Om man räknar Live ?!*@ Like a Suicide ep’en som en platta är den på första.
Mama kin är även med på Lies som kom efter afd.


Det är klart att Live ?!*@ Like a Suicide är en platta, vad skulle det annars vara - en elektrisk tandborste? En rulltrappa? 8)

Lies är väl dessutom en nypress på Live ?!*@ Like a Suicide med extralåtar och nytt omslag.


28 Jul 2018, 13:11
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Guns n Roses
En rulltrappa kanske.


28 Jul 2018, 16:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Guns n Roses
Edel wrote:
Fel av mig!
Om man räknar Live ?!*@ Like a Suicide ep’en som en platta är den på första.
Mama kin är även med på Lies som kom efter afd.


Så kan man tyvärr inte resonera. Den första fullängdaren är AFD.

Singlar EP etc där emellan kan inte anses vara 'Plattor' på det sättet.

Även om de såklart räknas in i diskografin i efterhand.

_________________



28 Jul 2018, 19:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Guns n Roses
Edel wrote:
En rulltrappa kanske.

Jag gissar också på rulltrappa.

_________________
Mats


28 Jul 2018, 19:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
Mike Leaf wrote:
Edel wrote:
Fel av mig!
Om man räknar Live ?!*@ Like a Suicide ep’en som en platta är den på första.
Mama kin är även med på Lies som kom efter afd.


Så kan man tyvärr inte resonera. Den första fullängdaren är AFD.

Singlar EP etc där emellan kan inte anses vara 'Plattor' på det sättet.

Även om de såklart räknas in i diskografin i efterhand.


Jaså? Då får vi kanske be om expertens definition av "platta", fullängdare, singel och EP? Hur resonerar du?


30 Jul 2018, 13:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.