View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:27



Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Guns n Roses 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Guns n Roses
Ikväll spelar de på Ullevi.

Vad har ni för relation till dem?

Själv kräks jag på dem, trots att jag vanligtvis är mer än lovligt svag för 80-talshårdrock av alla de former. De är ett av 2-3 band från den eran jag verkligen inte hittar något bra med alls. De har alltid låtit alldeles för mycket Elton John och för lite Mötley Crüe i mina öron. Den gnälliga sången, den skränslafsiga produktionen och det otroligt överskattade gitarrspelet.


21 Jul 2018, 14:37
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Guns n Roses
Vinyljunkie wrote:
Ikväll spelar de på Ullevi.

Vad har ni för relation till dem?

Själv kräks jag på dem, trots att jag vanligtvis är mer än lovligt svag för 80-talshårdrock av alla de former. De är ett av 2-3 band från den eran jag verkligen inte hittar något bra med alls. De har alltid låtit alldeles för mycket Elton John och för lite Mötley Crüe i mina öron. Den gnälliga sången, den skränslafsiga produktionen och det otroligt överskattade gitarrspelet.

Elton,, Mötley whue?...

Guns är coola, gamla och åldras väl.
Mera raffinerade och marinerade av fint kokain och gammalt rödtjut från Italien.

Med det sagt så håller dom hög klass, ibland högre musikaliskt sett än Metallica,
You could be mine, singel från Terminator 2 soundtracket.
Baksidan Civil War..-ahhh vilka minnen.

Låtar som Estranged, Paradise City listan på fantastiska ballader är tung.
Men som alltid har det en baksida,
dom kan inte älskas av gamla irriterade paranoida ljudbojare med rutig
skjorta och fuzzpedaler som fortfarande tror att det är 1972.

MvhF

_________________
http://www.ergopikk.com


21 Jul 2018, 14:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Guns n Roses
FuriousFingers wrote:
dom kan inte älskas av gamla irriterade paranoida ljudbojare med rutig
skjorta och fuzzpedaler som fortfarande tror att
det är 1972.

MvhF


Ha Ha ..... :lol:

Älskar GNR , den äldre versionen och den nyare , inte versionerna med 'Bucket List' och andra fåntrattar i bandet

_________________



21 Jul 2018, 16:54
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
Mike Leaf wrote:
FuriousFingers wrote:
dom kan inte älskas av gamla irriterade paranoida ljudbojare med rutig
skjorta och fuzzpedaler som fortfarande tror att
det är 1972.

MvhF


Ha Ha ..... :lol:

Älskar GNR , den äldre versionen och den nyare , inte versionerna med 'Bucket List' och andra fåntrattar i bandet


Shreddern med hinken på skallen??


21 Jul 2018, 17:14
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Guns n Roses
Inget större fan. Några bra låtar men inte mer. Hör jag Paradise City på radion så byter jag kanal omedelbart. Tål inte höra den låten. Axl's röst är ju inte direkt något vidare och Slash? Finns det någon mer överskattad gitarrist? Slarvig är bara förnamnet.


21 Jul 2018, 19:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Guns n Roses
Har ingen relation till dem och vill för allt i världen inte ha någon heller.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Jul 2018, 21:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Guns n Roses
Minns när Pär Fontander spelade Welcome to the jungle och Nightrain i Rockbox 1987 att jag tyckte det var så där. Sen när svt visade Paradice City-videon 89 tyckte man det var rätt ballt ändå. Såg dom 93 på Stadion men då tyckte jag de var rätt dåliga. Det var reportage på MTV helgen innan och då var Jeff Beck gästartist på en av deras spelningar, så när jag blev erbjuden en biljett så tackade jag ja med tanken att Jeff Beck kanske skulle dyka upp.


21 Jul 2018, 23:31
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Guns n Roses
Polytone wrote:
Har ingen relation till dem och vill för allt i världen inte ha någon heller.


Måste nog bli en +1 på den.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Jul 2018, 23:53
Profile WWW

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Guns n Roses
Sagolikt bra, i alla fall det de gjorde med de tre först skivorna. De stod ju för något rockigt och mer punkigt när all annan rock på 80-talet gick mot sliskiga ballader och pop. Efter Use your illusion tappade jag såklart intresset men såg dem igår och tyckte det var magiskt. Visst har de åldrats, men vilken låtskatt och de kan fortfarande spela. Slash har ju även några av de mest klassiska solona från slutet av 80-talet att erbjuda.

För mig är de ett av två band jag håller särskilt högt från rockens 80-tal.

Sen förstår jag inte varför det blivit så populärt att såga Slash. Karln kan spela och han passar bandet perfekt. Sen att allt de gjorde tidigare var under påverkan av några kilo heroin kan ju förklara ev slarvigt livespel men det hade inte varit samma band om de inte levt som de gjorde då.


22 Jul 2018, 08:41
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Guns n Roses
Världens bästa band. Slash är gud själv. Barcelona-giget för några veckor sedan var bästa konserten jag sett, tätt följt av den på Friends förra året. Ullevi igår var också otroligt bra. Finns INGEN som har sån ton som Slash.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


22 Jul 2018, 09:14
Profile WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Guns n Roses
Inte riktigt min sjanger, men jag gillar dom ändå. Guns & Roses och även Quireboys är klart se och hörvärda även om man
inte är inne på denna typ av musik i vanliga fall.


Förstår inte pratet om sloppy gitarrspel, han har precis det sound han vill ha. Skulle han kunna spela

annorlunda om han ville? Det är jag övertygad om.


22 Jul 2018, 11:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Guns n Roses
Gillar man inte Guns N Roses så gillar man inte rock, och då återstår bara att lyssna på Larz-Kristerz.


22 Jul 2018, 13:55
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Guns n Roses
bummer wrote:
Gillar man inte Guns N Roses så gillar man inte rock, och då återstår bara att lyssna på Larz-Kristerz.

Märklig logik i detta påstående. Säg istället: Guns N Roses är rock´n´roll för mig. Blanda inte in Larz-Kristerz i debatten.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Jul 2018, 14:23
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
I början av 90-talet fanns inget större än GNR och Bon Jovi för mig. Jag var förvisso 9-10 år gammal men det var på blodigt allvar. Jag tycker fortfarande Guns är skitbra bortsett från det där missfostret Axl Rose släppte för en 15 år sedan. Men det som gör dem så bra är summan av delarna. Velvet Revolver ,t.ex., var helt ok och några låtar var apbra men det var ändå inte riktigt "där".

Jag var även på konserten igår och jag borde gått därifrån överlycklig egentligen. När jag såg Axl 'n' Rose(s) på Roskilde för massor av år sedan så rann det tårar ned för kinderna när introt till SCOM drog igång men igår var jag helt oberörd. Det fanns ett fåtal guldkorn igår men mestadels så var jag bara förbannad för att de pissade bort så mycket potential. Hade jag fått styra upp setlisten hade folk gått därifrån gråtandes av lycka. Det såg inte heller ut att finnas ett uns av spelglädje hos bandet bortsett från Duff och trummisen... När de väl hade fått igång publiken så kvävde de snabbt känslan med exempelvis två instrumentala låtar á 5 min vardera...i följd...folk stod och sov...eller med en låt ifrån Chinese Democracy som ingen har lyssnat på sedan den släpptes och medvetet har förträngt sedan dess...de spelade fyra...

Nästan 3,5 timmar och i en av dem var publiken vaken...

Då hjälper det inte hur mycket kärlek det än finns ifrån min sida. :(


/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


22 Jul 2018, 20:18
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Guns n Roses
Dom är bra, inga favoriter eller något som spelat någon stor roll för mig, men, bra rock!

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


22 Jul 2018, 20:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
vikko98 wrote:
Jag var även på konserten igår och jag borde gått därifrån överlycklig egentligen. När jag såg Axl 'n' Rose(s) på Roskilde för massor av år sedan så rann det tårar ned för kinderna när introt till SCOM drog igång men igår var jag helt oberörd. Det fanns ett fåtal guldkorn igår men mestadels så var jag bara förbannad för att de pissade bort så mycket potential. Hade jag fått styra upp setlisten hade folk gått därifrån gråtandes av lycka. Det såg inte heller ut att finnas ett uns av spelglädje hos bandet bortsett från Duff och trummisen... När de väl hade fått igång publiken så kvävde de snabbt känslan med exempelvis två instrumentala låtar á 5 min vardera...i följd...folk stod och sov...eller med en låt ifrån Chinese Democracy som ingen har lyssnat på sedan den släpptes och medvetet har förträngt sedan dess...de spelade fyra...

Nästan 3,5 timmar och i en av dem var publiken vaken...

Då hjälper det inte hur mycket kärlek det än finns ifrån min sida. :(


/Niklas


Jag var också där och instämmer helt. En fruktansvärt dåligt planerad setlist med 5-6 covers och evighetslånga solon. Konserten hade enkelt ha kortats en timma och upplevelsen hade blivit något helt annat.


23 Jul 2018, 00:07
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Guns n Roses
jag hatade hela 80 tals pudelrocken och avskyr bla. Motley Crue men Guns var något annat. De hade låtar samt att de förvaltade arvet från 70 talet, både punken samt den mer vanliga rocken.

Ju mer krångel, bråk och knark ju mer intressantare blev de innan hela skiten tog slut. Dock har jag ingen större lust att se eländet som är ute på turné nu.

Jag gillar Appetite sam Use your Illusion plattorna men tycker även att Spaghetti incident har en hel del guldkorn. Däremot har jag absolut ingen förståelse för folk som klumpar ihop Guns med de övriga pissbanden från 80 talet.


23 Jul 2018, 12:19
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Guns n Roses
Appetite är bra (extremt sönderspelad, så jag vill aldrig höra den igen, men ändock bra).

Det efter, njae... Det finns OK låtar, men det är för uppblåst och pretentiöst på fel sätt. Såg dem live förra året, och tyckte att det var en ganska tråkig konsert, alldeles för lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååång och alldeles för lite tuff rock'n'roll. Det var väl egentligen bra genomfört, men ändock en modern variant på hur de var typ 1993, alltså inte det tuffa rockband som faktiskt var bra typ 1988. Jag får eksem av alla deras jävla ballader! Och att de står och "jammar" Wish You Were Here i hundra år... Det var ungefär lika intressant som att lyssna på en random Youtube-idiot leka till ett backing track.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


23 Jul 2018, 12:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
citgot wrote:
Sagolikt bra, i alla fall det de gjorde med de tre först skivorna. De stod ju för något rockigt och mer punkigt när all annan rock på 80-talet gick mot sliskiga ballader och pop. Efter Use your illusion tappade jag såklart intresset men såg dem igår och tyckte det var magiskt. Visst har de åldrats, men vilken låtskatt och de kan fortfarande spela. Slash har ju även några av de mest klassiska solona från slutet av 80-talet att erbjuda.

För mig är de ett av två band jag håller särskilt högt från rockens 80-tal.

Sen förstår jag inte varför det blivit så populärt att såga Slash. Karln kan spela och han passar bandet perfekt. Sen att allt de gjorde tidigare var under påverkan av några kilo heroin kan ju förklara ev slarvigt livespel men det hade inte varit samma band om de inte levt som de gjorde då.


Jag vet att Duff var med i princip alla band på No Threes records, men det innebär ingenstans att jag hittar något punkigt hos Guns n Roses. De kanske är punkiga för någon vars enda punkreferenser stannar vid Sex Pistols och Ramones..


23 Jul 2018, 12:32
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Guns n Roses
toandfro wrote:
vikko98 wrote:
Jag var även på konserten igår och jag borde gått därifrån överlycklig egentligen. När jag såg Axl 'n' Rose(s) på Roskilde för massor av år sedan så rann det tårar ned för kinderna när introt till SCOM drog igång men igår var jag helt oberörd. Det fanns ett fåtal guldkorn igår men mestadels så var jag bara förbannad för att de pissade bort så mycket potential. Hade jag fått styra upp setlisten hade folk gått därifrån gråtandes av lycka. Det såg inte heller ut att finnas ett uns av spelglädje hos bandet bortsett från Duff och trummisen... När de väl hade fått igång publiken så kvävde de snabbt känslan med exempelvis två instrumentala låtar á 5 min vardera...i följd...folk stod och sov...eller med en låt ifrån Chinese Democracy som ingen har lyssnat på sedan den släpptes och medvetet har förträngt sedan dess...de spelade fyra...

Nästan 3,5 timmar och i en av dem var publiken vaken...

Då hjälper det inte hur mycket kärlek det än finns ifrån min sida. :(


/Niklas


Jag var också där och instämmer helt. En fruktansvärt dåligt planerad setlist med 5-6 covers och evighetslånga solon. Konserten hade enkelt ha kortats en timma och upplevelsen hade blivit något helt annat.


De borde seriöst ha kortat konserten till max två timmar (antar att det var nästan exakt samma grej som förra året när jag såg dem). Bort med alla random coverlåtar, och inga solon förutom att / kan få gnida gitarr i typ två minuter så att Axl kan andas lite syrgas eller något.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


23 Jul 2018, 12:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Guns n Roses
Vinyljunkie wrote:
Jag vet att Duff var med i princip alla band på No Threes records, men det innebär ingenstans att jag hittar något punkigt hos Guns n Roses. De kanske är punkiga för någon vars enda punkreferenser stannar vid Sex Pistols och Ramones..


Märkligt resonemang. Det första du hör från t.ex. Appetite är just hur mkt Punk det faktiskt låter. Är man uppväxt med 77 punken så går det inte att missa. Jag hör influenser från Pistols, The Damned m.m. Lyssnade man enbart på Asta Kask eller Exploited runt -88 så hör man det givetvis inte.


23 Jul 2018, 12:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
LabLord wrote:
jag hatade hela 80 tals pudelrocken och avskyr bla. Motley Crue men Guns var något annat. De hade låtar samt att de förvaltade arvet från 70 talet, både punken samt den mer vanliga rocken.

Ju mer krångel, bråk och knark ju mer intressantare blev de innan hela skiten tog slut. Dock har jag ingen större lust att se eländet som är ute på turné nu.

Jag gillar Appetite sam Use your Illusion plattorna men tycker även att Spaghetti incident har en hel del guldkorn. Däremot har jag absolut ingen förståelse för folk som klumpar ihop Guns med de övriga pissbanden från 80 talet.


Det är det här som är så intressant!! Jag står ju på precis på andra sidan stängslet och gillar nästan all annan 80-talshårdrock förutom Guns n Roses! Och jag har träffat så många som tycker som du. Och alltid tycker ni bland annat att de är bra för att de är punkiga. Jag hör det verkligen inte! Alltså.... tycker ni att Elton John och Meatloaf också är punkigt?? Det är ju bland annat den här musical theatre-vibben hos dem som jag inte gillar.


23 Jul 2018, 12:38
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Guns n Roses
Vinyljunkie wrote:
LabLord wrote:
jag hatade hela 80 tals pudelrocken och avskyr bla. Motley Crue men Guns var något annat. De hade låtar samt att de förvaltade arvet från 70 talet, både punken samt den mer vanliga rocken.

Ju mer krångel, bråk och knark ju mer intressantare blev de innan hela skiten tog slut. Dock har jag ingen större lust att se eländet som är ute på turné nu.

Jag gillar Appetite sam Use your Illusion plattorna men tycker även att Spaghetti incident har en hel del guldkorn. Däremot har jag absolut ingen förståelse för folk som klumpar ihop Guns med de övriga pissbanden från 80 talet.


Det är det här som är så intressant!! Jag står ju på precis på andra sidan stängslet och gillar nästan all annan 80-talshårdrock förutom Guns n Roses! Och jag har träffat så många som tycker som du. Och alltid tycker ni bland annat att de är bra för att de är punkiga. Jag hör det verkligen inte! Alltså.... tycker ni att Elton John och Meatloaf också är punkigt?? Det är ju bland annat den här musical theatre-vibben hos dem som jag inte gillar.


De VAR ju lite punkiga i början, men sedan kom den där "musical theatre"-grejen, som även jag får eksem av. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


23 Jul 2018, 12:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
LabLord wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag vet att Duff var med i princip alla band på No Threes records, men det innebär ingenstans att jag hittar något punkigt hos Guns n Roses. De kanske är punkiga för någon vars enda punkreferenser stannar vid Sex Pistols och Ramones..


Märkligt resonemang. Det första du hör från t.ex. Appetite är just hur mkt Punk det faktiskt låter. Är man uppväxt med 77 punken så går det inte att missa. Jag hör influenser från Pistols, The Damned m.m. Lyssnade man enbart på Asta Kask eller Exploited runt -88 så hör man det givetvis inte.


Förvisso att The Damned ballade ur efter några år och gav sig på allt möjligt de inte behärskade men jag förstår verkligen inte kopplingen till punk i Guns N Roses musik, de är ju snarast raka motsatsen till punk i sina svulstiga arrangemang som närmast för tankarna till musikalmusik i mina öron.

Om man ska nämna ett punkigt 80-talsband som vill jag isåfall föreslå Faster Pussycat! Deras första platta tycker jag är snorbra just av den anledningen.


23 Jul 2018, 12:42
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
LabLord wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag vet att Duff var med i princip alla band på No Threes records, men det innebär ingenstans att jag hittar något punkigt hos Guns n Roses. De kanske är punkiga för någon vars enda punkreferenser stannar vid Sex Pistols och Ramones..


Märkligt resonemang. Det första du hör från t.ex. Appetite är just hur mkt Punk det faktiskt låter. Är man uppväxt med 77 punken så går det inte att missa. Jag hör influenser från Pistols, The Damned m.m. Lyssnade man enbart på Asta Kask eller Exploited runt -88 så hör man det givetvis inte.


Edit: ärligt talat - tror du att jag bara lyssnat på Asta Kask och Exploited när jag nämner No Threes records??? Vet du ens själv vad det är??


23 Jul 2018, 12:45
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Guns n Roses
Vinyljunkie wrote:
LabLord wrote:
jag hatade hela 80 tals pudelrocken och avskyr bla. Motley Crue men Guns var något annat. De hade låtar samt att de förvaltade arvet från 70 talet, både punken samt den mer vanliga rocken.

Ju mer krångel, bråk och knark ju mer intressantare blev de innan hela skiten tog slut. Dock har jag ingen större lust att se eländet som är ute på turné nu.

Jag gillar Appetite sam Use your Illusion plattorna men tycker även att Spaghetti incident har en hel del guldkorn. Däremot har jag absolut ingen förståelse för folk som klumpar ihop Guns med de övriga pissbanden från 80 talet.


Det är det här som är så intressant!! Jag står ju på precis på andra sidan stängslet och gillar nästan all annan 80-talshårdrock förutom Guns n Roses! Och jag har träffat så många som tycker som du. Och alltid tycker ni bland annat att de är bra för att de är punkiga. Jag hör det verkligen inte! Alltså.... tycker ni att Elton John och Meatloaf också är punkigt?? Det är ju bland annat den här musical theatre-vibben hos dem som jag inte gillar.


Skiter man i Balladerna som förövrigt var det som sålde in det till tjejerna (min åsikt). Så är det ju hur mkt punk som helst. Lyssna på riffen i bla. Get in the ring, Its So Easy, Dont damn me, Nightrain m.m.

Kollar men dessutom covervalet på Spaghetti Incident så inser man att de var extremt influerade av tidig punk. Knappast en tillfällighet att de plockade in Bill Price (till Use Your Illusion plattorna) som var med på bla. Never Mind The Bollocks.

Sen kan man ju diskutera, de i mina öron, pissiga låtar som bla. November Rain som aldrig tilltalat mig.


23 Jul 2018, 12:54
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Guns n Roses
Vinyljunkie wrote:
Edit: ärligt talat - tror du att jag bara lyssnat på Asta Kask och Exploited när jag nämner No Threes records??? Vet du ens själv vad det är??


Skriver jag någonstans att jag tror att du "bara" lyssnat på Asta Kask eller Exploited? Om du lyckas läsa vad jag skriver så inser du att jag påpekar att OM man nu enbart lyssnat till dessa band så kanske man inte hör influenserna. Hör man enbart Elton John så lyssnar man ju då uppenbarligen enbart på de svulstiga jävla balladerna.


23 Jul 2018, 12:58
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
LabLord wrote:
Vinyljunkie wrote:
Edit: ärligt talat - tror du att jag bara lyssnat på Asta Kask och Exploited när jag nämner No Threes records??? Vet du ens själv vad det är??


Skriver jag någonstans att jag tror att du "bara" lyssnat på Asta Kask eller Exploited? Om du lyckas läsa vad jag skriver så inser du att jag påpekar att OM man nu enbart lyssnat till dessa band så kanske man inte hör influenserna. Hör man enbart Elton John så lyssnar man ju då uppenbarligen enbart på de svulstiga jävla balladerna.


Ja, det skriver du, du insinuerar precis det genom att skriva just det till just mig. Inga konstigheter.


23 Jul 2018, 13:05
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Guns n Roses
Vinyljunkie wrote:

Ja, det skriver du, du insinuerar precis det genom att skriva just det till just mig. Inga konstigheter.


Tro vad du vill. Det roliga är ju att du verkligen inte hör det många med mig hör. Vilket tyder på att du har noll relation till just den typen av punk. Inget fel med det men då kanske man inte skall uttala sig?


23 Jul 2018, 13:09
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Guns n Roses
LabLord wrote:

Skiter man i Balladerna som förövrigt var det som sålde in det till tjejerna (min åsikt). Så är det ju hur mkt punk som helst. Lyssna på riffen i bla. Get in the ring, Its So Easy, Dont damn me, Nightrain m.m.

Kollar men dessutom covervalet på Spaghetti Incident så inser man att de var extremt influerade av tidig punk. Knappast en tillfällighet att de plockade in Bill Price (till Use Your Illusion plattorna) som var med på bla. Never Mind The Bollocks.

Sen kan man ju diskutera, de i mina öron, pissiga låtar som bla. November Rain som aldrig tilltalat mig.


Nu har jag lyssnat på de nämnda låtarna, och jag tror jag fattar vad du menar. Men dessa riff är inte punk i mina öron utan gammal rock n roll, något en del gamla punkband också drog influenser från. Men just den typen av punk är ingenting mer än just det. Det var inte den biten i de första punkbanden som stod för något nytt, dvs punkmusik per definition. Allt hände inte över en natt. Sett med nyktra öron så är Never mind the bollocks inte direkt en punkplatta rent musikaliskt utan hamnar mer i "classic rock"-territorium.

Här har du lite tidig punk mer befriat från historiskt arv/boja:

https://www.youtube.com/watch?v=098IhhIOJeY
https://www.youtube.com/watch?v=yUVBULUJsFU
https://www.youtube.com/watch?v=2v2etXtTJiA


23 Jul 2018, 13:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 59 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.