View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:29



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Stones och Ampeg 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Stones och Ampeg
pudas wrote:
Fast frågeställningen är ju lite tvärt om, typ: Hur får man en Ampeg att låta "stones" på klubbnivå? Med Ampeg menas då deras gamla 100-300wattare VT-22, VT-40, SVT.

Nej det går ju bara med en Attenuator , och blir inte riktigt bra heller.

Förstår inte varför man har den frågeställningen , snarare än att fixa ljudet med en mindre stärkare, låter konstruerat och märkligt?

_________________



28 Jul 2018, 19:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Stones och Ampeg
Mike Leaf wrote:
pudas wrote:
Fast frågeställningen är ju lite tvärt om, typ: Hur får man en Ampeg att låta "stones" på klubbnivå? Med Ampeg menas då deras gamla 100-300wattare VT-22, VT-40, SVT.



Förstår inte varför man har den frågeställningen , snarare än att fixa ljudet med en mindre stärkare, låter konstruerat och märkligt?



Frågeställningen är bara av ren nyfikenhet i historiskt perspektiv, då Stones är en av mina favoriter bland dom klassiska rockbanden. Själv är det länge sedan jag körde på Ampeg.

_________________
pudas


29 Jul 2018, 08:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Stones och Ampeg
pudas wrote:
Frågeställningen är bara av ren nyfikenhet i historiskt perspektiv, då Stones är en av mina favoriter bland dom klassiska rockbanden. Själv är det länge sedan jag körde på Ampeg.

Ok. Det blir hypotetiskt för dom körde väl inte med Ampeg på mindre klubbar ( de få ggr dom ens gjorde såna gig)
Stärkarna i klippet från Marquee är inte inkopplade.

Skulle vilja hävda att man på den tiden hade olika Backline för klubb och arena.

Sen är det ju så med alla dessa rockstjärnor och deras prylar att man har en krets runt sig som moddade allt hela tiden, kan tänka mig att man hade kunnat montera mastervolym, mindre trafos, ryckt ett par rör osv för att få ned effekten om man velat

_________________



29 Jul 2018, 09:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Stones och Ampeg
Mike Leaf wrote:
pudas wrote:
Frågeställningen är bara av ren nyfikenhet i historiskt perspektiv, då Stones är en av mina favoriter bland dom klassiska rockbanden. Själv är det länge sedan jag körde på Ampeg.

Ok. Det blir hypotetiskt för dom körde väl inte med Ampeg på mindre klubbar ( de få ggr dom ens gjorde såna gig)
Stärkarna i klippet från Marquee är inte inkopplade.

Skulle vilja hävda att man på den tiden hade olika Backline för klubb och arena.

Sen är det ju så med alla dessa rockstjärnor och deras prylar att man har en krets runt sig som moddade allt hela tiden, kan tänka mig att man hade kunnat montera mastervolym, mindre trafos, ryckt ett par rör osv för att få ned effekten om man velat


Visst bytte dom stärkare lite hit och dit, men om man är riktigt Stones-nördig så märker man att Stones hade lite renare och tråkigare ljud på klubbturnén '71 (lyssna på t.ex. Marquee, Leeds och Roundhouse) än vad de hade -69 (Get Yer Ya-Ya's Out) när de krämade på och fick så där riktigt tung dist, eller -73 när det hade blivit ännu mera "overdrive" av det hela. (Ett liknande exempel är Cream i TV-showen Smothers Brothers 1968, där de körde med sina vanliga Marshallstackar, för att de inte orkade bemöda sig med nåt annat, men var tvungna att hålla volymen nere, vilket gav ett alldeles för rent ljud.)

Jag håller med Pudas att 70-tals-Ampegarna behöver krämas på lite för att inte bli tråkiga. I och för sig ger de ju ett bra rent ljud bara man har koll på EQ:n, vilket funkar till allt möjligt. Jag minns att någon sagt att VT40:an sågs lite som en "poor man's Super Reverb", vilket är rättså träffande.


29 Jul 2018, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Stones och Ampeg
Den här lät ju bra!
https://www.sweetwater.com/store/detail ... rive-pedal
(Kolla videon)

Inte säker på att den är så speciell jämfört med många andra distpedaler, men visst har den mycket Stones '71 i sig!


29 Jul 2018, 22:57
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Stones och Ampeg
LieMfB wrote:
Den här lät ju bra!
https://www.sweetwater.com/store/detail ... rive-pedal
(Kolla videon)

Inte säker på att den är så speciell jämfört med många andra distpedaler, men visst har den mycket Stones '71 i sig!

Jag som trodde att jag inte behövde fler pedaler... TA MINA PENGAR!


30 Jul 2018, 16:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.