Mike Leaf wrote:
pudas wrote:
Frågeställningen är bara av ren nyfikenhet i historiskt perspektiv, då Stones är en av mina favoriter bland dom klassiska rockbanden. Själv är det länge sedan jag körde på Ampeg.
Ok. Det blir hypotetiskt för dom körde väl inte med Ampeg på mindre klubbar ( de få ggr dom ens gjorde såna gig)
Stärkarna i klippet från Marquee är inte inkopplade.
Skulle vilja hävda att man på den tiden hade olika Backline för klubb och arena.
Sen är det ju så med alla dessa rockstjärnor och deras prylar att man har en krets runt sig som moddade allt hela tiden, kan tänka mig att man hade kunnat montera mastervolym, mindre trafos, ryckt ett par rör osv för att få ned effekten om man velat
Visst bytte dom stärkare lite hit och dit, men om man är riktigt Stones-nördig så märker man att Stones hade lite renare och tråkigare ljud på klubbturnén '71 (lyssna på t.ex. Marquee, Leeds och Roundhouse) än vad de hade -69 (Get Yer Ya-Ya's Out) när de krämade på och fick så där riktigt tung dist, eller -73 när det hade blivit ännu mera "overdrive" av det hela. (Ett liknande exempel är Cream i TV-showen Smothers Brothers 1968, där de körde med sina vanliga Marshallstackar, för att de inte orkade bemöda sig med nåt annat, men var tvungna att hålla volymen nere, vilket gav ett alldeles för rent ljud.)
Jag håller med Pudas att 70-tals-Ampegarna behöver krämas på lite för att inte bli tråkiga. I och för sig ger de ju ett bra rent ljud bara man har koll på EQ:n, vilket funkar till allt möjligt. Jag minns att någon sagt att VT40:an sågs lite som en "poor man's Super Reverb", vilket är rättså träffande.