View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:21



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Wizz, OX4 och Custombuckers... 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Wizz, OX4 och Custombuckers...
Några har efterfrågat mina upplevelser av några nya humbuckers jag köpt så här kommer några första iaktagelser:

Köpte OX4 för en månad sedan till min R9, för att ersätta gitarrens custom buckers som mäter 8 respektive 8.5 kohm och var lite för "tjocka" för gitarren som är lite mörkt söt i karaktären. OX4 beställde jag low wind av men av någon anledning var de mer medium wind och var lite för "söta" även de om ni förstår vad jag menar. De fick plats i min 335:a som är lite torrare och där gjorde de sig bättre. Riktigt bra faktiskt. Wizz har jag precis installerat och vill egentligen inte säga för mycket än då jag hatar smekmånadsrecensioner. Dock känns det ändå som att de kan vara mickarna för denna gitarr. De känns väldigt neutrala och gitarrens akustiska karaktär kommer fram. Halsmicken ska jag få en med lägre ohmtal skickad(7.3) för att hitta den rätta balansen till stallmicken. Lite mer high mid och mindre bas hoppas jag på än den som först kom (7.52kohm). Alex på wizz är kanon att kommunicera med, även OX4 bör tilläggas har bra service där. Kör med a4 magneter.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Jun 2018, 23:00
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Wizz, OX4 och Custombuckers...
En liten uppdatering. Har nu installerat den nya Wizz micken som fick ersätta den tidigare på 7.52 KOhm. Denna mäter 7.29 KOhm och det blev precis så bra som jag hade hoppats. :) Äntligen en halsmick som inte låter för muddigt och som balanserar stallmicken på ett perfekt sätt (stallmicken mäter 8.35 KOhm). Alltid lika skön känsla när man hittat rätt mickar till rätt gitarr! Blev rejält mycket bättre ljud på mellanläget också, där båda mickarna är inkopplade, bättre "quack" så att säga.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


09 Jul 2018, 10:06
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Wizz, OX4 och Custombuckers...
Kul att du blev nöjd, har också bara positiva erfarenheter av Alex.
Jag körde ett tag på 6,9K (A3) i halsen i min R9 och det funkade perfekt.
Vid något tillfälle ska jag testa med 6,5K...


09 Jul 2018, 22:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Wizz, OX4 och Custombuckers...
zoork_1 wrote:
Kul att du blev nöjd, har också bara positiva erfarenheter av Alex.
Jag körde ett tag på 6,9K (A3) i halsen i min R9 och det funkade perfekt.
Vid något tillfälle ska jag testa med 6,5K...

Är det generellt så att du föredrar A3 magneter i hals position? Blir väl minst "string pull" då den är svagast iof. Har kommit fram till att jag gillar A4, tycker de färgar tonen minst, låter gitarrens grundkaraktär komma fram. Men du verkar ha ägnat mycket tid åt att forska i pu´s så intressant att höra din åsikt.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


10 Jul 2018, 12:52
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Wizz, OX4 och Custombuckers...
Polytone wrote:
Är det generellt så att du föredrar A3 magneter i hals position? Blir väl minst "string pull" då den är svagast iof. Har kommit fram till att jag gillar A4, tycker de färgar tonen minst, låter gitarrens grundkaraktär komma fram. Men du verkar ha ägnat mycket tid åt att forska i pu´s så intressant att höra din åsikt.
Jag gillar som du vet "spröda" Les Paul:er (jfr. https://www.youtube.com/watch?v=O8RhZDGLEXM respektive https://www.youtube.com/watch?v=rxux5LdmjQU).
För mig var A3/low wind ett steg i rätt riktning mot det ljudet. Nästa steg blev gamla mickar och där är jag fortfarande kvar. Minns i skrivande stund inte vad det är för magneter i mickarna som sitter i nu...

Man behöver vara rätt radikal om det ska bli nån skillnad. Jag gick som sagt under 7K, testade A3 och även minihumbucker i halsen (PAF-minis kan låta sjukt bra!). Har länge velat testa något i stil med en 6,3 - 6,5k A3 eller A2 humbucker i min pålle, men nuförtiden är jag lite lat och har det LP sound jag letade efter... :)


10 Jul 2018, 13:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Wizz, OX4 och Custombuckers...
Jag monterade en crunch lab i stallet på en halvacke vilket låter helt galet men låter fantastiskt bra för att lira jazzrock och den kommer att få sitta kvar.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


10 Jul 2018, 18:06
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Wizz, OX4 och Custombuckers...
Den som hatar grötiga halsmickar ska prova Dimarzio EJ Custom!

Den får halsmicken på en Gibson att bli genuint användbar!

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


11 Jul 2018, 16:01
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.