View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 12:36



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Bra potar för tonkontroll 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Bra potar för tonkontroll
Har under åren experimenterat med tonkontroller som fungerar, dvs har ett jämt svep där tonen gradvis blir mörkare. Vad jag inte vill ha är att allt kommer på de sista millimeterna av svepat.
Testa kondingar också och funnit att Orange Drop är så pass bra att de duger fint, även om PIO kondingar är snäppet bättre men alltför dyra. Orange Drops ger ett jämnare svep men inte med vilken pot som helst.
Har testat CTS, Bourns och andra och funnit att ju dyrare/bättre kvalitet pot desto bättre svep men ändå inte "hittat hem" riktigt. Att det ska vara logaritmisk pot upptäckte jag snabbt, och 250KA var det som funkade bäst, men även 500KA går bra, men inte lika bra.
Då jag bygger pedaler kom jag att tänka på testa dessa potar, Alpha, som i stort sett alla pedalbyggare använder. Och ta mig tusan, en Alpha på 250KA har det absolut bästa svep jag någonsin testat, enastående bra.
Nu är dessa "pedal-potar" med litet hus, men Alpha finns även med större hus, fast jag är tveksam om ett större hus är så viktigt.
Jag har köpt mina hos Moody Sounds, 20:-/st, och kommer att byta på de flesta av mina gitarrer.


07 Jul 2018, 08:12
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bra potar för tonkontroll
CTS de extra dyra som är testade är nice de har inte de där variationerna som billigare varianten har. Kommer successivt att byta alla Pottar men tar en stund för jag kommer över hundra gränsen och det tar tid att byta.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Jul 2018, 00:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Bra potar för tonkontroll
Intressant!
Tycker för övrigt att det dessutom är för stort värde på kondningen. Helt avrullad så är ljudet helt oanvändbart. Enligt mig.

Men att hitta rätt värde så att den lägsta gränsen vid helt avrullad blir ok låter som något att utforska tillsammans med en pot med jämt svep.


09 Jul 2018, 15:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bra potar för tonkontroll
Shoegazers Anonymous wrote:
Intressant!
Tycker för övrigt att det dessutom är för stort värde på kondningen. Helt avrullad så är ljudet helt oanvändbart. Enligt mig.

Men att hitta rätt värde så att den lägsta gränsen vid helt avrullad blir ok låter som något att utforska tillsammans med en pot med jämt svep.

Delvis rätt när det gäller konding, men med fuzzar plus helt avrullad ton och halsmick blir det mumma med ”normal” konding.


09 Jul 2018, 15:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.