View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:07



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur tänkte ni här Ibanez? 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Hur tänkte ni här Ibanez?
Andra gången jag har en sådan här Ibanez AF75TDG Ivory och nu så minns jag plötsligt vad det var som jag retade mig på första gången. Varför i hela friden väljer Ibanez att ”gömma” pickupswitchen där? PU-switchen kunde lika gärna ha suttit på baksidan av gitarren, under spel är det ungefär lika tillgängligt... :evil:

”Hornet” vid cutaway alternativt övre hornet (som inte är något horn) hade varit ungefär 6136* gånger mer lättillgängligt ställe för en PU-switch. Kanske läge att plocka fram borren...

*(Alla referenser till Gretsch White Falcon är helt avsiktliga.)

Image Fattigmans Vajt Fälkånn :wink:

Tipsa mig gärna om fler gitarr-relaterade layoutdumheter så ska jag aktivt gå in för att undvika dessa... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


27 Jun 2018, 12:01
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Vet inte om du hört talas om det, men någon uppfann en sån här för att kunna "göra hål" på grejer vart man vill!

Dagens tips! :mrgreen:

Image


27 Jun 2018, 12:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Granis67 wrote:
Tipsa mig gärna om fler gitarr-relaterade layoutdumheter så ska jag aktivt gå in för att undvika dessa... :wink:
Här är en: Det finns en gitarr som kallas "Fender Stratocaster". Denna har funnits i handeln sedan 1954. Den har i sitt standardutförande en volymkontroll och två tonkontroller. Volymkontrollen är dock felplacerad. När man spelar med högerhanden nära stallet är det alldeles för lätt att av misstag komma åt volymkontrollen och dra ner den. Kanske var det ingen på femtiotalet som kom på tanken att spela med handen så nära stallet. Askkoppen hindrade ju detta.

(För närvarande äger jag ingen strata, men trots ovanstående konstruktionsfel, har jag förmodligen ändå inte ägt min sista. Och jag gillar ju omoddade gitarrer som är någorlunda vintage-liknande så jag kommer säkert att få anledning att störa mig på detta igen.)


27 Jun 2018, 13:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Håller med om dum placering av switchen (ännu mer om stratan).

Men dumma placeringar av gitarr switchar/knoppar finns det ju massor av där ute.
Hur tänker man när man sätter den här?
Image

Och ännu mindre när man sätter den här.
Image

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


27 Jun 2018, 15:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
lpstd wrote:
Här är en: Det finns en gitarr som kallas "Fender Stratocaster". Denna har funnits i handeln sedan 1954. Den har i sitt standardutförande en volymkontroll och två tonkontroller. Volymkontrollen är dock felplacerad. När man spelar med högerhanden nära stallet är det alldeles för lätt att av misstag komma åt volymkontrollen och dra ner den. Kanske var det ingen på femtiotalet som kom på tanken att spela med handen så nära stallet. Askkoppen hindrade ju detta.

(För närvarande äger jag ingen strata, men trots ovanstående konstruktionsfel, har jag förmodligen ändå inte ägt min sista. Och jag gillar ju omoddade gitarrer som är någorlunda vintage-liknande så jag kommer säkert att få anledning att störa mig på detta igen.)


Har haft strator sedan 1986 och kan inte påminna mig om att detta hänt mig en enda gång. Däremot är volymkontrollen väldigt välplacerad om man vill göra s.k. volume swells. Men det beror väl på hur och vad man spelar.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Jun 2018, 15:55
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
lpstd wrote:
Granis67 wrote:
Tipsa mig gärna om fler gitarr-relaterade layoutdumheter så ska jag aktivt gå in för att undvika dessa... :wink:
Här är en: Det finns en gitarr som kallas "Fender Stratocaster". Denna har funnits i handeln sedan 1954. Den har i sitt standardutförande en volymkontroll och två tonkontroller. Volymkontrollen är dock felplacerad. När man spelar med högerhanden nära stallet är det alldeles för lätt att av misstag komma åt volymkontrollen och dra ner den. Kanske var det ingen på femtiotalet som kom på tanken att spela med handen så nära stallet. Askkoppen hindrade ju detta.

(För närvarande äger jag ingen strata, men trots ovanstående konstruktionsfel, har jag förmodligen ändå inte ägt min sista. Och jag gillar ju omoddade gitarrer som är någorlunda vintage-liknande så jag kommer säkert att få anledning att störa mig på detta igen.)


Stratan och dess volymkontroll är ju inte ens i närheten så dumt placerad som telens switch, som är omöjlig att dra från stalläge till halsläge utan att tappa plektrumet och/eller tappa koncentrationen! Nuförtiden finns det förvisso utbytesplattor där den är snedställd men snacka om reaktionär idioti ändå.

Les Paul-switchen är egentligen ännu mer korkat placerad om man spelar ösig musik (vilket den förvisso inte ursprungligen var tänkt till) eftersom den är i vägen för vräkigt spel.

Men vinnaren av idiotisk switch-placering är ta mig fan Gibson Moderne Of Doom!!!! Jag menar allvarligt talat - ska man ratta den med armbågen???

http://www.gibson.com/Products/Electric ... Specs.aspx


27 Jun 2018, 16:39
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Lynxtrap wrote:
Har haft strator sedan 1986 och kan inte påminna mig om att detta hänt mig en enda gång. Däremot är volymkontrollen väldigt välplacerad om man vill göra s.k. volume swells. Men det beror väl på hur och vad man spelar.

Spelar du någonsin med sidan av högerhanden på strängarna alldeles vid stallet för att dämpa? Det gör jag och det går bra för det mesta, men på en strata blir det problem. Möjligen går det att träna upp detta.


27 Jun 2018, 18:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Vinyljunkie wrote:
[då.

Les Paul-switchen är egentligen ännu mer korkat placerad om man spelar ösig musik (vilket den förvisso inte ursprungligen var tänkt till) eftersom den är i vägen för vräkigt spel.

Skruvade alltid av plastknoppen på mina LP-switchar när jag hade dom live, då händer detta inte, men man kan ändå skifta om man vill.

_________________



27 Jun 2018, 19:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
lpstd wrote:
Spelar du någonsin med sidan av högerhanden på strängarna alldeles vid stallet för att dämpa? Det gör jag och det går bra för det mesta, men på en strata blir det problem. Möjligen går det att träna upp detta.

Använd en volym-pot med klickläge på fullt så händer ej detta....

_________________



27 Jun 2018, 19:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Granis67 wrote:
Varför i hela friden väljer Ibanez att ”gömma” pickupswitchen där?

Troligen av kostnadsskäl. Borde sitta på nedre hornet

_________________



27 Jun 2018, 19:47
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Gör som jag och anställ en person som bara har som arbetsuppgift att sköta switchen den det skapar massor av arbetstillfällen ; -)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


28 Jun 2018, 08:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
lpstd wrote:
Spelar du någonsin med sidan av högerhanden på strängarna alldeles vid stallet för att dämpa? Det gör jag och det går bra för det mesta, men på en strata blir det problem. Möjligen går det att träna upp detta.


Jo jag har ovanan att högerhanden ligger på stallet bakom strängarna mest hela tiden. Min första elgitarr var en stratakopia så jag kanske tränade in konststycket hand på stallet-undvika volymkontrollen redan från början :)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Jun 2018, 12:21
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Jag gissar dom tänkte, kan Gibson kan vi och satte den där. Det är ju standardplatsen för deras ES-modeller.
Attachment:
highres_emusic_gibson_ES_335_Traditional_2018_AFC_5.jpg
highres_emusic_gibson_ES_335_Traditional_2018_AFC_5.jpg [ 39 KiB | Viewed 9553 times ]


28 Jun 2018, 14:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
knedy wrote:
Jag gissar dom tänkte, kan Gibson kan vi och satte den där. Det är ju standardplatsen för deras ES-modeller.
]


Ja! Det känns logiskt , vi skyller den dåliga designen på en helt annan gitarrmodell tillverkad av Gibson! Win/win

Det är Gibsons fel att Ibanez designat en taskig Gretsch-kopia

_________________



28 Jun 2018, 14:25
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Mike Leaf wrote:

Det är Gibsons fel att Ibanez designat en taskig Gretsch-kopia


Ja.

Image


28 Jun 2018, 14:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:

Det är Gibsons fel att Ibanez designat en taskig Gretsch-kopia


Ja.


Det nappar ser jag!

_________________



28 Jun 2018, 16:17
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Japp. Envisas man med att ständigt pimpla i samma hål så..


28 Jun 2018, 17:36
Profile

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Ja konstigt ställe! Har spelat Les Paul nästan hela mitt liv och där sitter ju mickväljaren helt ideotiskt! Men man har ju vant sig. Nu blir det mest PRS Mcarty och det blir det ju etter värre. Illa placerad där oxå fast på helt andra änden precis som Magnus O sa. Har mina äldre Mcartys och har ingen lust att köpa de nyare där mickväljaren sitter lika idiotiskt som Les Paul. Angenäma problem!!


28 Jun 2018, 21:43
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
evilgummi wrote:
Ja konstigt ställe! Har spelat Les Paul nästan hela mitt liv och där sitter ju mickväljaren helt ideotiskt! Men man har ju vant sig. Nu blir det mest PRS Mcarty och det blir det ju etter värre. Illa placerad där oxå fast på helt andra änden precis som Magnus O sa. Har mina äldre Mcartys och har ingen lust att köpa de nyare där mickväljaren sitter lika idiotiskt som Les Paul. Angenäma problem!!


I slutet av 70-talet fanns det en modell som hette "The Paul" där mickväljaren satt som på en SG. Fanns även nån limited run som hette Firebrand. Kolla upp dessa för resten av ditt liv! :)


29 Jun 2018, 12:10
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Att switchen sitter på olika ställen på olika gitarrer är helt ok, det går att vänja sig vid att sträcka sig i en annan riktning MEN att Ibanez placera den UNDER ”darrpinnen” är inte ok. Ibanez kunde rättat till en uppenbart felaktig placering av switch genom lite tankeverksamhet och praktiskt gitarrspel. :twisted: :wink: Med det sagt så är gitarren jag refererar till en trevlig skapelse och det trots idiotplaceringen av switch som även andra tillverkare ägnat sig åt, ingen nämnd ingen glömd... :wink:

Som jag skrev i trådöppningen så funderade jag på att plocka fram borrmaskinen men näe... kommer inte att ske om inte Tvåtakt tittar in på en kaffe och pratar omkull mig i frågan. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


29 Jun 2018, 14:51
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Nästa gång jag skriver ska jag ha minst fem ”smajlisar”. :mrgreen:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


29 Jun 2018, 14:53
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Mike Leaf wrote:
Ja! Det känns logiskt , vi skyller den dåliga designen på en helt annan gitarrmodell tillverkad av Gibson! Win/win

Det är Gibsons fel att Ibanez designat en taskig Gretsch-kopia


Om Gretsch inte hade satt switchen "rätt" hade Ibanez kunnat sätta den där utan att bli stämd av dom. Logiken funkar klockrent! :mrgreen:


29 Jun 2018, 15:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
När jag är på gång att köpa en gitarr (till) är ofta placeringen av switchen en lite avgörande faktor.
Jag vill inte ha den "gömd" men inte heller för "tydlig".
Har svårt för switchar som sitter på övre hornet eller typ på LP, jag är hela tiden på där och lyckas oönskat koppla om.

Magnus Olsson;
Den Ibanez RC365H jag köpte av dig för ett par år sedan fick genast ett borrhål mellan pottarna och placering av switchen där, där fanns det plats och hålrum.
Inte helt optimal placering men långt bättre än innan.

Original sitter switchen hopplöst fel för mig (lånad bild),
Image

Borrhålet som blev över täckte jag med en "chromad" bricka från Biltema som jag sett tips om i en tråd här.
viewtopic.php?f=4&t=97268&p=668318&hilit=biltema#p668318

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


03 Jul 2018, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Sir Realistic wrote:
När jag är på gång att köpa en gitarr (till) är ofta placeringen av switchen en lite avgörande faktor.
Jag vill inte ha den "gömd" men inte heller för "tydlig".
Har svårt för switchar som sitter på övre hornet eller typ på LP, jag är hela tiden på där och lyckas oönskat koppla om.

Magnus Olsson;
Den Ibanez RC365H jag köpte av dig för ett par år sedan fick genast ett borrhål mellan pottarna och placering av switchen där, där fanns det plats och hålrum.
Inte helt optimal placering men långt bättre än innan.

Original sitter switchen hopplöst fel för mig (lånad bild),
Image

Borrhålet som blev över täckte jag med en "chromad" bricka från Biltema som jag sett tips om i en tråd här.
viewtopic.php?f=4&t=97268&p=668318&hilit=biltema#p668318


Är med dig helt och har gjort samma operation själv (och täckt hålet med samma typ av bricka).
Jag satte i en 5-läges switch i en och en multi 3 läges i en (med push/pull på tonen).

Där den sitter från fabrik är irriterande dumt, som på en Les Paul (men i övrigt en klart roligare gitarr än en LP).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2018, 13:31
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Nu minns jag, min första "Fattigmans Vajt Fälkånn" köpte jag ju av dig Magnus. Kommer ihåg att det var några enklare moddar utförda på den, bl.a. lite filat så att svajarmen gick att ha upp mot strängarna. Var skulle du placera switchen för inte fan skulle du gömma den under svajarmen i skydd stall och rattar...

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


03 Jul 2018, 15:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Granis67 wrote:
Att switchen sitter på olika ställen på olika gitarrer är helt ok, det går att vänja sig vid att sträcka sig i en annan riktning...

Verkar som om alla placeringar är fel för någon, så jag håller på påståendet ovan. Jag tycker t ex att Stratans volymkontroll sitter helt idealiskt och McCartyn's mickswitch helt OK. Några placeringar är dock fel för alla, t ex under svajarmen.

_________________
Mats


04 Jul 2018, 10:35
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Denna tråd har ju spårat ur alldeles bort i tok. Så här är det:

Stratan är fulländad och därigenom är även volymratten placerad på exakt rätt ställe.

När vi nu har klargjort detta bör vi istället lägga fokus på ett riktigt problem: Varför placerade Leo Fender Telecasterns mickväljare så galet? Det är ju i det närmaste omöjligt att byta när man hamnat i stall-läge? Och skulle man mot förmodan tillslut lyckas pilla in ett par fingrar bakom mickväljaren, ja då blir man ju så glad att man drar i för kung och fosterland, och då flyger istället knoppen på mickväljaren åt helvete på den kladdiga mörka scenen, och sen är den borta för alltid.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


04 Jul 2018, 10:38
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Steven wrote:
När vi nu har klargjort detta bör vi istället lägga fokus på ett riktigt problem: Varför placerade Leo Fender Telecasterns mickväljare så galet? Det är ju i det närmaste omöjligt att byta när man hamnat i stall-läge? Och skulle man mot förmodan tillslut lyckas pilla in ett par fingrar bakom mickväljaren, ja då blir man ju så glad att man drar i för kung och fosterland, och då flyger istället knoppen på mickväljaren åt helvete på den kladdiga mörka scenen, och sen är den borta för alltid.


Som sagt, det finns de här utbytesplattorna jag redan nämnt i tråden.


04 Jul 2018, 12:14
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Man vänjer sej fort vid annorlunda placeringar,jag har tex spelat mycket på min Gretsch 6120 sen jag köpte den 2002 och den har ju mick och tonswitch a´la les paul,men "mastervolymen" på undre hornet..
På flera andra gitarrer jag har så är jag ofta och letar efter volymratten på just undre hornet (vid cutawayen)...Vanans makt är stor!!

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


04 Jul 2018, 14:15
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur tänkte ni här Ibanez?
Den här tråden har fått mig att inse att alla elgitarrer jag äger är felkonstruerade. Ska nu sälja dem och endast spela akustisk gitarr i fortsättningen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Jul 2018, 15:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.