View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:10



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
Från Gitarrzombien, som gjort ett stort research:

https://gitarrzombien.blogspot.com/2018 ... g-del.html

_________________
##################


17 Jun 2018, 17:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
valvetubes wrote:
Från Gitarrzombien, som gjort ett stort research:

https://gitarrzombien.blogspot.com/2018 ... g-del.html


Inget nytt och ingen vidare bra analys.
Lätt att peka finger mot en person när problemet i själva verket är kanska komplext.

Skulle kunna skriva en lång text här , men orkar inte.

_________________



17 Jun 2018, 18:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
Mike Leaf wrote:
Inget nytt och ingen vidare bra analys.
Lätt att peka finger mot en person när problemet i själva verket är kanska komplext.

Skulle kunna skriva en lång text här , men orkar inte.

Ingen får skriva något negativt om ditt kära Gibson... :shock:

Du är lite som en Saab-ägare! Moahahahahaaa! :lol:

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


17 Jun 2018, 18:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
Visst är det komplext, men han har en annan artikel där, om du klickat vidare lite, som diskuterar gitarrmarknaden i stort och däri presenterar ett perspektiv på det. Vidare, så är Gitarrzombiens syn på Gibson läsvärt och tänkvärt, inte minst för att han jobbat på fakta i innehållet.

Så skriv en annan artikel med ditt eget perspektiv! Ju fler artiklar desto bättre.

_________________
##################


17 Jun 2018, 20:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
En ny Gibson-tråd! Som vi alla längtat! :D
Egentligen slås jag väl mest av hur mycket artikeln hade behövt en korrläsning... men för att säga nåt som faktiskt har med Gibson att göra:

Henry känns ju som den självklara syndabocken. Jag säger inte att han är utan synd men artikeln går ju väldigt hårt åt honom, ofta på ett nästan personligt plan och oftast utan att ge konkreta exempel och hänvisa till källor.
Ok, jag kanske sa mer om artikeln i sig än jag gjorde om Gibson nu igen men ärligt talat kändes artikeln väldigt oproffsig och det är synd, jag skulle gärna läsa mer om Henrys historia med Gibson om artikeln höll högre kvalitet.


17 Jun 2018, 21:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
Har också följt Gibsons resa och otaliga artiklar om kvalité, konstruktioner över åren, utsagor från de som arbetar på golvet mm. Tycker han har gjort ett bra jobb med att försöka koka ner en massa skrivet till en liten artikel typ. Visst, han är ingen grävande journalist o inte mängder med hänvisningar till källmaterial å sånt men så utger han inte heller sig för att vara det, blir mer som ett längre inlägg här i forumet. har inga problem med lite felskrivningar, förstår ju ändå vad han menar och det är ju ingen skoluppsats heller ;D


18 Jun 2018, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10864
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
Har inga direkta åsikter om hans artikel, även om jag tycker att den var lite väl hoppande på Henry (och om hans person, som han rimligen inte har någonting mer än som bäst 2-3 hands information om).
Företaget var ju i prutten då när Henry tog över, och då var det ju något annat som bråkat. Menar, de hade problem innan Henry ens hamnade där.

Det enda jag blir nyfiken på i ämnet är varför man skriver artikeln om man inte har någonting nytt eller eget att tillföra (förutom att Henry är dum då).
Jag förstår att ämnet engagerar många, men en artikel utan mer information än någon som googlar lite kan hitta är rätt tunt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Jun 2018, 13:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
Magnus Olsson wrote:
Det enda jag blir nyfiken på i ämnet är varför man skriver artikeln om man inte har någonting nytt eller eget att tillföra (förutom att Henry är dum då).
Jag förstår att ämnet engagerar många, men en artikel utan mer information än någon som googlar lite kan hitta är rätt tunt.

/Magnus


Det är nog samma anledning som varför det startats jag-vet-inte-hur-många-gibson-trådar på bojen..


18 Jun 2018, 15:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10864
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
dirt wrote:
Magnus Olsson wrote:
Det enda jag blir nyfiken på i ämnet är varför man skriver artikeln om man inte har någonting nytt eller eget att tillföra (förutom att Henry är dum då).
Jag förstår att ämnet engagerar många, men en artikel utan mer information än någon som googlar lite kan hitta är rätt tunt.

/Magnus


Det är nog samma anledning som varför det startats jag-vet-inte-hur-många-gibson-trådar på bojen..


Kanske.
Fast här är det ju oftast med ett frågande uttryck.

/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Jun 2018, 15:55
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
SLA wrote:
Har också följt Gibsons resa och otaliga artiklar om kvalité, konstruktioner över åren, utsagor från de som arbetar på golvet mm. Tycker han har gjort ett bra jobb med att försöka koka ner en massa skrivet till en liten artikel typ. Visst, han är ingen grävande journalist o inte mängder med hänvisningar till källmaterial å sånt men så utger han inte heller sig för att vara det, blir mer som ett längre inlägg här i forumet. har inga problem med lite felskrivningar, förstår ju ändå vad han menar och det är ju ingen skoluppsats heller ;D
Tycker det känns som just det, ett specialarbete av nån högstadieelev. Typ samlat allt forumgnäll på ett ställe.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


18 Jun 2018, 16:45
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
Britbender wrote:
SLA wrote:
Har också följt Gibsons resa och otaliga artiklar om kvalité, konstruktioner över åren, utsagor från de som arbetar på golvet mm. Tycker han har gjort ett bra jobb med att försöka koka ner en massa skrivet till en liten artikel typ. Visst, han är ingen grävande journalist o inte mängder med hänvisningar till källmaterial å sånt men så utger han inte heller sig för att vara det, blir mer som ett längre inlägg här i forumet. har inga problem med lite felskrivningar, förstår ju ändå vad han menar och det är ju ingen skoluppsats heller ;D
Tycker det känns som just det, ett specialarbete av nån högstadieelev. Typ samlat allt forumgnäll på ett ställe.

stavningen hade varit bättre i specialarbetet :mrgreen:
ähh, man får ta det för vad det är..jag är inge vidare på att skriva jag heller. lite sloppy..

visst är det mycket gnäll på chefen,men inte så konstigt heller, det är ju ändå han som är ytterst ansvarig för vilka beslut som går igenom, vilka projekt som satsas på, vilken riktning företaget har osv.

sen har det diskuterats i oändlighet om vad de borde satsat på osv.
Synd att de inte tittade lite på tex marshall vad gäller konsumentprodukter för icke-musiker..

"Typ samlat allt forumgnäll på ett ställe." haha +1


19 Jun 2018, 08:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10864
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
SLA wrote:
stavningen hade varit bättre i specialarbetet :mrgreen:
ähh, man får ta det för vad det är..jag är inge vidare på att skriva jag heller. lite sloppy..

visst är det mycket gnäll på chefen,men inte så konstigt heller, det är ju ändå han som är ytterst ansvarig för vilka beslut som går igenom, vilka projekt som satsas på, vilken riktning företaget har osv.

sen har det diskuterats i oändlighet om vad de borde satsat på osv.
Synd att de inte tittade lite på tex marshall vad gäller konsumentprodukter för icke-musiker..

"Typ samlat allt forumgnäll på ett ställe." haha +1


Det är inte att det gnälls på chefen man reagerar över, mer att det är så personligt.
Som att om"idioten" inte var där skulle allt vara guld och gröna skogar, men det vet vi eller artikelförfattaren ingenting om.
Företaget har ju varit i prutten förut, långt innan han kom in.
Plus att flera andra företag, som han inte har med att göra, i samma bransch har det väldigt svårt.
Fender, PRS osv osv.

Vad jag menar är att vara ansvarig för i ett sånt här sammanhang (det är en chefs jobb) inte är det samma som att vara orsaken till.
Det blir liksom bara en massa hobbygissande färgat av personliga åsikter baserat på andra människors hobbygissande på nätet.
Och lite svenskt "hitta en syndabok, ta bort den och allt är löst" in kastat i det hela.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Jun 2018, 10:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
Magnus Olsson wrote:
[
Det är inte att det gnälls på chefen man reagerar över, mer att det är så personligt.
Som att om"idioten" inte var där skulle allt vara guld och gröna skogar, men det vet vi eller artikelförfattaren ingenting om.
Företaget har ju varit i prutten förut, långt innan han kom in.
Plus att flera andra företag, som han inte har med att göra, i samma bransch har det väldigt svårt.
Fender, PRS osv osv.

Vad jag menar är att vara ansvarig för i ett sånt här sammanhang (det är en chefs jobb) inte är det samma som att vara orsaken till.
Det blir liksom bara en massa hobbygissande färgat av personliga åsikter baserat på andra människors hobbygissande på nätet.
Och lite svenskt "hitta en syndabok, ta bort den och allt är löst" in kastat i det hela.

/Magnus


Ja det var väl ungefär så jag tyckte när jag läste den. Han har fått en del grejer rätt dock i övrigt.

En del stora faktorer har skett utanför Henrys kontroll också..

Finanskrisen som slog September 2008 (inte 2007 som det står i artikeln)

FBI's Tillslag 2012 som tog allt Trä och satte produktionsapparaten i stå.

Guitar Centers dominans efter ödeläggning av hela det lokala ÅF-nätet i USA

Sen finns det saker som man själv missat på.

2015 års utbud (hela)

Firebird X

Robot Tuners a 40 miljoner $

När vissa tycker att man borde skalat ner istället och satsat bara på den döende Elgitarren ska man komma ihåg att
skala ned stora verksamheter kostar också massor av pengar på kort sikt och ses inte alltid som positivt av kreditgivarna eller den sk marknaden.

Både Gibson och Fender har varit i ekonomiska trångmål sen 60-talet så det är inget nytt.

Felsatsningar har dom ju gjort , kanske framförallt att man spenderat för mycket pengar i förhållande till vad man fått ut av det.
Samam sak där att likvideten inte pallade, men på längre sikt kanske det blivit bra. Vem vet det?

_________________



19 Jun 2018, 14:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
och hur ser det ut precis nu? nått positivt i sikte?


19 Jun 2018, 15:11
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
Positivt är väl den rejäla värdeförsämring som skett överlag på pållar så för köpare är det ju väldigt goda tider :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


19 Jun 2018, 15:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
om det verkligen blir så att GIbson som märke lägger ner får vi i förlälgningen se en värdeökning..så passa på och köp nu då..

men hade varit roligare om de kunde styra upp Gibson och förhoppningsvis överraska oss med sjysstare produktlinje än hittills..


19 Jun 2018, 15:53
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
SLA wrote:
om det verkligen blir så att GIbson som märke lägger ner får vi i förlälgningen se en värdeökning..så passa på och köp nu då..

men hade varit roligare om de kunde styra upp Gibson och förhoppningsvis överraska oss med sjysstare produktlinje än hittills..

Håller med!

Lite mera framåttänk, då menar jag inte robotrunkers utan mera hållbara halsar.
Mera tänk, typ Ibanez med deras "baked patent" samt Ibanez 5-laminerade halsar.

Riktigt snygga gitarrer, men kanske passar bäst på väggen eller i ett bankfack...

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jun 2018, 17:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
SLA wrote:
om det verkligen blir så att GIbson som märke lägger ner .

Tycker du det är sannolikt?
Att man begraver namnet för alltid?
Att det dom varumörke är helt värdelöst?

Ärligt?

_________________



19 Jun 2018, 18:24
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
Mike Leaf wrote:
SLA wrote:
om det verkligen blir så att GIbson som märke lägger ner .

Tycker du det är sannolikt?
Att man begraver namnet för alltid?
Att det dom varumörke är helt värdelöst?

Ärligt?


Jag tror det är ett jättebra varumärke. För kanske hörlurar och t-shirts eller nåt. Prylar som inte kräver så mycket att tillverka.


20 Jun 2018, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Intressanta artiklar om Gibsons nuvarande situation
Vinyljunkie wrote:

Jag tror det är ett jättebra varumärke. För kanske hörlurar och t-shirts eller nåt. Prylar som inte kräver så mycket att tillverka.


Nu var det inte din åsikt som efterfrågades. Den är redan känd (ökänd) 8)

_________________



20 Jun 2018, 15:43
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.