View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:27



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Värde Strata -73 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Värde Strata -73
46821 wrote:
Jag skulle vilja säga att gitarren inte är värd mer än vad elektroniken. (Pickups , potar ) och stall stallsadlar är värda!! Hals okänd ? Kroppen routad . Spela på den och var glad om det funkar!!!inget större värde annars !


Nu överdriver du bra mycket. Även en kropp som det är karvat i är värd 3000 eller nåt och en välgjord noname-hals är iaf en tusenlapp, mer om det visar sig vara Warmoth.


18 Jun 2018, 16:21
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Värde Strata -73
Den är routad, MEN återställd, är det bara hyfsat snyggt gjort finns det många köpare på denna.

Med tanke på alla 50-talsgitarrer som varit routade (ofta bytt stall/bigsbys fram och tillbaka etc.) på ett eller annat sätt
men som återställts och ändå betingar rejäla belopp kan jag inte se att denna kropp skulle sakna värde på något sätt.
Ofta har ju dessa 50-talsgitarrer inte solida lacker utan någon form av burst/transparant lack och då syns
ju den återställda routingen väldigt mycket. Trots detta kan de kosta en rejäl slant.

Med tanke på att någon spelat länge på denna hals och varit nöjd med den finns väl all anledning att tro att
det inte är någon jättedålig hals. Vill man så kan man ju också skaffa en annan hals som statusmässigt
matchar kroppen bättre, kanske t.o.m. en 7o-talare om man har lite tur.

Den här typen av halvgamla inte helt original gitarrer är rätt lättsålda efter vad jag sett, många gillar att ha en äldre
gitarr som man fortfarande vågar spela på ute.


18 Jun 2018, 22:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Värde Strata -73
46821 wrote:
Jag skulle vilja säga att gitarren inte är värd mer än vad elektroniken. (Pickups , potar ) och stall stallsadlar är värda!! Hals okänd ? Kroppen routad . Spela på den och var glad om det funkar!!!inget större värde annars !


I en väldigt strikt värdering, jag tror nog man kan få ut en del extra för 'mojo' och moddade/icke orginal delar om allt sitter ihop i en fungerande gitarr.
Sen brukar man ju jämföra med motsvarande andra alternativ, en beggad AV kanske?

Springande punkten blir då att styrka att Kroppen verkligen är en Fender från tidiga 70-talet och inte något annat.
Det är inte alltid helt lätt när det varit meckat och omlackat

Sen finns det ingen info om vad halsen är för något..
Fanns serienrplattan intakt?

Nu blir det ju rent hypotetiskt eftersom TS inte tänkt sälja ändå.

_________________



19 Jun 2018, 08:13
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Värde Strata -73
Min stilla undran blev ju en lång tråd,gitarren ifrågat har varit i detta skicket i närmare 30år,köpte den själv -94 av killen som hade både moddat och "återställt".
Det blir fort negativa antydningar med "skrotvärde" så fort nåt är det minsta moddat och man frågar om ett värde,men hade det varit en saluannons på en liknande gitarr så hade det ju garanterat flummats om "skön player med tonvis av mojo"...Så lite skrattretande är det ju :)

Asch jag bryr mej inte om nervärderande kommentarer,var mest ute efter en objektiv bedömning av vad en dylik gitarr kunde vara betinga i värde,men vi lägger ner detta....Spekulera på bara,den är skitskön att spela på,låter som iaf jag vill att en strata ska låta och ser cool ut...
Och jag vet att många som "relicar" och moddar och tuffar till sina japsstrator egentligen drömmer om en rockad -70talare (som tydligen inte är värd mer än 3000:-) :mrgreen:

(No hard feelings!!)

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


19 Jun 2018, 08:32
Profile

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Värde Strata -73
gretschen wrote:
Min stilla undran blev ju en lång tråd,gitarren ifrågat har varit i detta skicket i närmare 30år,köpte den själv -94 av killen som hade både moddat och "återställt".
Det blir fort negativa antydningar med "skrotvärde" så fort nåt är det minsta moddat och man frågar om ett värde,men hade det varit en saluannons på en liknande gitarr så hade det ju garanterat flummats om "skön player med tonvis av mojo"...Så lite skrattretande är det ju :)

Asch jag bryr mej inte om nervärderande kommentarer,var mest ute efter en objektiv bedömning av vad en dylik gitarr kunde vara betinga i värde,men vi lägger ner detta....Spekulera på bara,den är skitskön att spela på,låter som iaf jag vill att en strata ska låta och ser cool ut...
Och jag vet att många som "relicar" och moddar och tuffar till sina japsstrator egentligen drömmer om en rockad -70talare (som tydligen inte är värd mer än 3000:-) :mrgreen:

(No hard feelings!!)

//Robban


Hallå! Det jag skrev får du ta med en nypa salt :D Gitarren är värd det någon vill betala för den. Sedan är det ju så att det är faktiskt spelbarhet och ton i bitarna som räknas jag skulle hellre betala mer för ett ihopplockat ex som låter och känns bra än ett dött ex. Hade en liknande gitarr för längesedan med en Lönnhals från 72 och en kropp som var helt död och livlös. Sålde då grejorna i bitar och fick då 5000:- för bara halsen !!!/// Med vänlig hälsning, Uffe


19 Jun 2018, 09:04
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.