View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:07



Reply to topic  [ 5 posts ] 
GUYATONE SG-S02 Gold Foils 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post GUYATONE SG-S02 Gold Foils
På min arbetsbänk har denna roliga gitarr gjort en liten mellanlandning. Som inom fågelskådning gäller det att först artbestämma!

Här ett stycke äkta japansk hantverk, inget kopierande, bara ren skaparglädje enligt devisen "hellre knasigt och originellt än tråkigt bra"! Bara en sådan sak som: Varför output jacket på det övre hornets...……..baksida?? Men en snygg design som EWH snodde!
Problem som jag ska försöka åtgärda är: Mikarna är väldigt svaga, typ en tredjedel av en standard strata, men allt fungerar, lödningar och pottar är riktiga med bara lite skrap och knaster.
Mikarna verkar vara någon typ av Gold foil typ som jag inte stiftat bekantskap med tidigare. Jag undrar: dom vanligare Gold Foilsen, hur starka är dom jämfört med en strata med standard mikar?
Det har ju blivit lite av hype runt Gold Foils, räknas allt till Gold Foils om man kan se ett guldgaller på miken?
Gitarren spelar för övrigt riktigt bra, spikrak hals trotts ingen dragstång, hyfsat bandjob, OK stämmisar. Vist inget för Doom-rockare med trånande dödslängtan! OBS inte gitarren på min bänk utan nätlån!


Image

_________________
pudas


28 May 2018, 16:48
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: GUYATONE SG-S02 Gold Foils
Grejen med Goldfoils är, att de använde kylskåpsmagnet, alltså de mangetremsor som sitter i dörrarna på kylskåp. Bara köpa en rulle och klippa av med saxen. Snorbilligt, går fortfarande att köpa, t.ex. på Panduro: https://panduro.com/search?q=magnetremsa&t=article
De magneterna är mycket svagare än vanliga pickupmagneter.
Sen är de lindade med väldigt tunn tråd, coh väldigt platta, vilket ger ett både klart och mjukt ljud. Jag har en Supro med tre goldfoils, Hur autentiska de är vet jag inte, men jag älskar soundet! De har just de man säger om dom: klart, fett och mjukt, som P90 lindade med silke. Eller nåt.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 May 2018, 17:45
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Dec 2011, 16:46
Posts: 67
Post Re: GUYATONE SG-S02 Gold Foils
Det finns många varianter/fabrikat och den enda likheten är väl att dom är guldiga. just denna modellen är jag inte bekant med, men guyatones goldfoils är generellt ganska svaga och transparenta jämfört med tex DeArmonds som kan mäta uppåt 13-14k och vara riktigt brötiga.


02 Jun 2018, 17:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: GUYATONE SG-S02 Gold Foils
Intressant! Det fina vädret har gjort att jag inte startat med eventuell felsökning av gitarren än, typisk regnaktivitet!
Att döma av lite googlande i ämnet så kan dom ju se ut hur som helst inuti. Har dock inte hittat någon bild där kylskåpsmagnet används.
Man kan nog också ana att DeArmond är av högra kvalitet överlag, då Japanerna på den tiden mest jobbade på att det skulle se bra ut!

_________________
pudas


02 Jun 2018, 17:25
Profile

Joined: 25 Dec 2011, 16:46
Posts: 67
Post Re: GUYATONE SG-S02 Gold Foils
pudas wrote:

Man kan nog också ana att DeArmond är av högra kvalitet överlag, då Japanerna på den tiden mest jobbade på att det skulle se bra ut!


Byggkvalitetmässigt vet jag inte, men dom japanska är nog mer hypade än dom amerikanska.


05 Jun 2018, 10:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.