View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:08



Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967... 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967...
Lynxtrap wrote:
B
Lite intressant är ändå en jämförelse med Clapton, vars 70-talsproduktioner inte har något att göra med det han sysslade med på 60-talet och fram till Derek-skivan, en totalförvandling inom loppet av nåt år. Kunde i princip vara en annan gitarrist, och i mitt personliga tycke en rätt ointressant och oinspirerad sådan. Men han höll ju sig kommersiell.

I hans fall var det ju så att han bestals på sin Gibsons och hittade ingen ersättare, tvingades konvertera till Fender.
Kunde sen inte leverera på samma nivå
När han bytte från Gibson LP -59 till HPD strator så gick han från att sticka ut i ljudbilden till att försvinna i densamma.
Obs inget skämt = ingen smajlgubbe.

_________________



05 Jun 2018, 18:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967...
Mike Leaf wrote:
I hans fall var det ju så att han bestals på sin Gibsons och hittade ingen ersättare, tvingades konvertera till Fender.
Kunde sen inte leverera på samma nivå
När han bytte från Gibson LP -59 till HPD strator så gick han från att sticka ut i ljudbilden till att försvinna i densamma.
Obs inget skämt = ingen smajlgubbe.


Då får jag leverera smajlgubben :lol:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Jun 2018, 19:57
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967...
Mike Leaf wrote:
Lynxtrap wrote:
B
Lite intressant är ändå en jämförelse med Clapton, vars 70-talsproduktioner inte har något att göra med det han sysslade med på 60-talet och fram till Derek-skivan, en totalförvandling inom loppet av nåt år. Kunde i princip vara en annan gitarrist, och i mitt personliga tycke en rätt ointressant och oinspirerad sådan. Men han höll ju sig kommersiell.

I hans fall var det ju så att han bestals på sin Gibsons och hittade ingen ersättare, tvingades konvertera till Fender.
Kunde sen inte leverera på samma nivå
När han bytte från Gibson LP -59 till HPD strator så gick han från att sticka ut i ljudbilden till att försvinna i densamma.
Obs inget skämt = ingen smajlgubbe.


Clapton + Gibson = :twisted:

https://youtu.be/BaJF7PEO0ks


05 Jun 2018, 20:27
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967...
Mike Leaf wrote:
Lynxtrap wrote:
B
Lite intressant är ändå en jämförelse med Clapton, vars 70-talsproduktioner inte har något att göra med det han sysslade med på 60-talet och fram till Derek-skivan, en totalförvandling inom loppet av nåt år. Kunde i princip vara en annan gitarrist, och i mitt personliga tycke en rätt ointressant och oinspirerad sådan. Men han höll ju sig kommersiell.

I hans fall var det ju så att han bestals på sin Gibsons och hittade ingen ersättare, tvingades konvertera till Fender.
Kunde sen inte leverera på samma nivå
När han bytte från Gibson LP -59 till HPD strator så gick han från att sticka ut i ljudbilden till att försvinna i densamma.
Obs inget skämt = ingen smajlgubbe.

Cream var ju en stor kommersiell framgång, vilket inte minst Blind-Faith-satsningen (och t o m själva bandnamnet) visar. Clapton berättar själv en helt annan story om varför han bytte spår, nämligen att han tyckte Cream kört in i en återvändsgränd och att han ville närmare bluesen igen. Synd han inte hakade på vad hans efterföljare gjorde istället... Därmed inte sagt att han inte gjort bra grejor sen. Live-plattan Just One Night är ett sånt exempel, tycker jag.

_________________
Mats


05 Jun 2018, 21:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967...
Claptons transformering 60-tal till 70-tal, från Freddie King till JJ Cale som förebild: Kopierade Freddie Kings gitarrspel så bra att det räckte till en USA-turné, hamnade i Tulsa och snodde både kompbandet, låtarna och gitarrspelet från JJ Cale. Ungefär så var det om man vill förenkla det. Clapton och Green är två helt olika personligheter, förnuftet mot känslan.


06 Jun 2018, 08:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967...
Jag gillar det mesta Clapton gjort under sin långa karriär och tycker om hans förmåga att lägga om rodret helt när ett koncept börja kännas slitet! Att han kände trioformatet med det oändliga gitarrbläddret i Cream uttjatat, för att satsa på mer sångbaserat material är fårståligt!
Jag tror inte att det bara var en fråga om att planka JJ Cale, utan snarare att han var influerad av hela musikklimatet i Usa för tiden. Det var ju JJ Cale, men säkert lika mycket Delaney & Bonnie, Allman Brothers som han också spelade med! Samtidigt svängde ju musiken i England mot saker som Clapton säkert inte var speciellt inne på som smink-pop, progresiv, tidig hårdrock etc.
Personligen så har jag bara svårt för hans kostym år, som exempel plattan "Jurney man".
Sen att han ofta går vilse vad gäller gitarrtonen på senare tid tror jag beror på att hans hörsel tagit stryk efter alla år!

_________________
pudas


06 Jun 2018, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967...
Jo jag har all respekt för att Clapton hängt med och gjort sina stilbyten. Hade han stannat kvar i bluesen kanske han harvat runt på småpubar de senaste 40 åren, vem vet.
Och jag tycker t.ex att From the Cradle var lysande, och även annars live de senaste årtiondena har han visat att han har kvar glöd.
Visst är Wonderful Tonight, Tulsa Time, Cocaine, Lay Down Sally m.fl bra låtar som man spelat på hundratals covergig, men de här i mitt tycke passionslösa "MOR på valium"-skivorna lämnar mig kall som Leif GW brukar säga.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Jun 2018, 10:26
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967...
woodstock wrote:
Psykossjukdom/schizofreni i sig påverkar kognitionen och förmågan att utföra handlingar. Mediciner mot sjukdomen på 1970-talet gav i ännu större utsträckning än i dag biverkningar som tankeblockering och motorisk stelhet. Faktum är att samma mediciner användes/används för att motverka skakningar vid parkinsons sjukdom. Mao, psykossjukdom med medicinering är ingen bra förutsättning för gitarrspel.


Det stämmer helt att schizofreni medför försämrad kognition, men det rödade påståendet om läkemedel får förtydligas.

De antipsykotiska läkemedel som användes då (nästan inte alls nu) gav i sig motoriska biverkningar som liknar Parkinsons sjukdom - parkinsonbiverkningar. De används inte för att motverka skakningar vid Parkinsons sjukdom.
Men det användes antiparkinsonmedicin för att mildra parkinsonbiverkningarna hos dessa första generationens antipsykotika. Det är nog detta woodstock avser.
Dessutom finns som lök på laxen mycket riktigt antikognitiva effekter av de gamla schizofrenimedicinerna, inte minst den s.k. glaskupeeffekten - man blev avskärmad såsom under en glaskupa.

Dock, när dessa mediciner kom i början på 50-talet innebar de en revolution i det att de psykossjuka inte längre behövde bo resten av sina liv på sinnessjukhus. De hade god psykoslindrande effekt och många tyckte det var värt biverkningarna.

Det har - förstås - skrivits en del låtar om dessa läkemedel, kommer närmast att tänka på Gov’t Mules ”Thorazine Shuffle” om Hibernal, där ordet ”shuffle” galghumoristiskt också kunde anspela på det typiska gångmönstret vid medicinering med Hibernal (shuffling gait).
https://youtu.be/8IN91rBmArE
Även Peps har besjungit Hibernal, här i ”Ångestneurotiker”:
https://youtu.be/XG8AVIbdF_w

I Peter Greens fall var det så att han tillbringade hela 70- och nästan hela 80-talet under oket av dessa kraftigt biverkningsbehäftade preparat, han var rejält zombiefierad. Och hanterbar för omgivningen, kanske ffa. för hans förvaltare.
Han avbröt sedan medicineringen och ”klarnade till” avseende sitt zombiestatus. Psykossymptomen återkom uppenbarligen inte i samma omfattning som då han omyndigförklarades och sattes under tvångsmedicinering i början på 70-talet.
Nu har han närmast vad som kallas ett schizofrent resttillstånd, och är såvitt jag förstår fortfarande en spillra av sin forna person. Det sista lyssningsvärda han gjorde innan han blev en zombie var, tycker jag, denna; gitarrspelet är intensivt och själfullt:
https://youtu.be/XG8AVIbdF_w

De antipsykotiska läkemedel som används nuförtiden, sedan mitten av 90-talet, har knappast några av ovanstående biverkningar; andra generationens antipsykotika.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


06 Jun 2018, 10:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967...
Tack för ett bra förtydliande beträffande antipsykosmediciner och parkinson, med en direkt musikalsk/kulturell anknytning (Gov’t Mule och Peps.)


06 Jun 2018, 13:35
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967...
Dessutom fick vell mr Green sin skära del utav ECT även.

Finns dessa två om man vill läsa lite mera ingående om Peter Green och Fleetwood Mac.


Attachments:
thumbnail_20180606_165753.jpg [218.63 KiB]
Not downloaded yet
06 Jun 2018, 16:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Peter Green med John Mayalls Bluesbreakers 1967...
Det är väl mycket tveksamt om hans ECT-behandling gav några men, det sker i princip aldrig, även om t.ex. Musikermagasinets Gunnar E Olsson spridit sådan desinformation i den blaskan.

Idag läser vi att Greens gitarristkollega i Fleetwood Mac, Danny Kirwan, avlidit, se separat tråd. :cry:

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


09 Jun 2018, 10:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.