View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 16:05



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Top wrapping - åsikter? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Top wrapping - åsikter?
Köpte mig äntligen en Gibson LP faded som jag gått och suktat efter i flera år.
Förre ägaren hade satt strängarna med sk. "Top Wrapping", någon som jag faktiskt aldrig sett under mina 35 år som gitarrist. Skall tydligen ge både mindre string tension och mer sustain.
Vad säger forumet?


28 May 2018, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Helt för! Stämmer bra med lite mindre string tension och bättre sustain. Men bäst resultat blir det om man kan skruva ned tailpiecen i botten så den ligger an gitarrkroppen. Det går tyvärr inte på precis alla gitarrer pga halsvinkeln. Men jag har gjort så på flera av mina Gibsons - ES333, LP m fl. Strängarna får inte ligga an bakpå stallet och så kan det blir om halsvinkeln är för brant och stallet följdaktligen är lite högre upp.

Om man är rädd om original tailpiecen, så bör man köpa en extra att köra top wrapping på. Topwrapping repar tailpicen och det kanske inteär önskvärt på originaldelar.

T ex Fabers lättvikts i aluminium - ger lite extra bett och brillians, menar jag.

_________________
##################


28 May 2018, 12:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Köpte nyligen en gammal Gibson som var topwrappad sen tidigare ägare. Jag gillar den, den är lättspelad, men jag har för lite erfarenhet av olika tekniska lösningar för att jag ska förstå hur stor skillnad topwrappningen gör. Så jag ska nog prova att stränga just den gitarren som vanligt och justera innan jag kan ge ett slutomdöme. Sen är det ju kanske lite fulare, men det kan det möjligen vara värt om det gör stor skillnad.


28 May 2018, 12:48
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Ton är en sak; men att det skulle bli längre sustain med topwrapping är nonsens, fysiken säger snarare tvärtom.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 May 2018, 16:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Har du testat?

_________________
##################


28 May 2018, 16:50
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
valvetubes wrote:
Har du testat?

Jag behöver inte testa det självklara.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 May 2018, 16:54
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Martin Kuhn wrote:
Ton är en sak; men att det skulle bli längre sustain med topwrapping är nonsens, fysiken säger snarare tvärtom.


Intressant, vad säger fysiken om string tension? Att den skulle bli märkbart mer lättbendt?


28 May 2018, 16:56
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Att höja vinkeln stränghållare-stall innebär att trycket mot stallet blir mindre. Effekten blir att stallet sitter lösare, coh strängarna sitter lösare mot stallet. Således kan mer av strängens rörelseenergi gå förlorad, vilket betyder mindre sustain. Ganska självklart egentligen.
Begreppet "string tension" relaterar till strängens DRAG-kraft, alltså inte -tryck. Den ändras inte, den bestäms av mensuren, alltså avståndet mellan stall och sadel, och strängens tjocklek (enkelt uttryckt, alltså)

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 May 2018, 17:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Martin Kuhn wrote:
Ton är en sak; men att det skulle bli längre sustain med topwrapping är nonsens, fysiken säger snarare tvärtom.

Om sustain är ett problem så spelar du för långsamt... :lol:

Jag har själv top wrap på en SG och en LP. Kan inte säga att jag egentligen hör någon skillnad, men jag tycker att det ser coolt ut plus att det i teorin borde bli bättre överföring av vibrationer till kroppen iom att höjdskruven till tailpiecen ligger an mot bussningen i kroppen. Skillnaden - om den går att mäta - är förmodligen minimal.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


28 May 2018, 17:54
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Quote:
att det i teorin borde bli bättre överföring av vibrationer till kroppen iom att höjdskruven till tailpiecen ligger an mot bussningen i kroppen. Skillnaden - om den går att mäta - är förmodligen minimal.

Se där en vettig bi-effekt av topwrapping. Allt som slutar skramla är bra för sustainen.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 May 2018, 17:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Sustain och tension vet jag inget om. Men jag vet att jag inte har spelat av en enda sträng sedan jag började med top wrapping.


28 May 2018, 19:22
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Martin Kuhn wrote:
Quote:
att det i teorin borde bli bättre överföring av vibrationer till kroppen iom att höjdskruven till tailpiecen ligger an mot bussningen i kroppen. Skillnaden - om den går att mäta - är förmodligen minimal.

Se där en vettig bi-effekt av topwrapping. Allt som slutar skramla är bra för sustainen.

Förstår bara inte detta tjat om sustain. Hur ofta är det ett problem? Kanske på en Hobbexplanka från 70-talet strängat med gummisnoddar, men jag har iaf aldrig stött på några problem med sustain på NÅGON gitarr nånsin.

Vibrationer som överförs i kroppen är nog mest mojo. Jag har gitarrer som låter väldigt lite akustiskt men har grym sustain inkopplade i stärkare. Placebo skulle jag nog säga. Inget att bry sig om.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


28 May 2018, 19:23
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Quote:
Jag har gitarrer som låter väldigt lite akustiskt men har grym sustain inkopplade i stärkare

Precis. Om hög akustisk ton skulle ge mer sustain vore ju en banjo ultimat.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 May 2018, 19:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Jag har haft experimentgitarrer där jag försökt att reducera el-gitarrens sustain markant och det är inte lätt! Detta var i en period då jag spelade mycket slajd och ville ha ett kortare, stummare ljud, lite åt Dobro hållet. Provade stall i trä, plast, till och med något gummi liknande!

_________________
pudas


28 May 2018, 20:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Nu har man varit här i 11 år och fascineras av att diskussionen och sökandet efter den perfekta tonen aldrig klingat ut, DET om något är sustain.
Material har inhandlats för Miljarder från världens alla hörn och flera spaltmil har skrivits om olika skruvars påverkan på tonen.

Om 50 år när det inte ens tillverkas elgitarrer kommer någon övervintrad entusiast fortfarande dividera om huruvida en gängad stallstolpe har bättre ton än en i bussning.

8)

_________________



28 May 2018, 20:13
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Donatello wrote:
Köpte mig äntligen en Gibson LP faded som jag gått och suktat efter i flera år.
Förre ägaren hade satt strängarna med sk. "Top Wrapping", någon som jag faktiskt aldrig sett under mina 35 år som gitarrist. Skall tydligen ge både mindre string tension och mer sustain.
Vad säger forumet?
+ lättare att bända, känns lite mjukare
+ mindre risk att stallet (ABR-1 och Nashville) säckar på mitten

- stallsadlar o dyl kan börja rassla pga lägre tryck

Jag har provat fram och tillbaka under åren. Svårt att höra någon direkt skillnad, men testa för skoj skull kan man alltid göra.
Det här klippet (jag borde förklarat upplägget för folk fattar inte) är "what you see is what you get".
Dvs, jag har alltså klippt ihop ljudsnuttar så att när det är top wrap på bilden så är det det som låter... :)

https://www.youtube.com/watch?v=eDjQ3FSKenM&list=UL8dq-GV1M2YI&index=6

Just nu har jag tre strängar top wrappade och tre normalt, mest för att "skona" mitt ABR-1...


28 May 2018, 21:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Mike Leaf wrote:
Nu har man varit här i 11 år och fascineras av att diskussionen och sökandet efter den perfekta tonen aldrig klingat ut, DET om något är sustain.
Material har inhandlats för Miljarder från världens alla hörn och flera spaltmil har skrivits om olika skruvars påverkan på tonen.

Om 50 år när det inte ens tillverkas elgitarrer kommer någon övervintrad entusiast fortfarande dividera om huruvida en gängad stallstolpe har bättre ton än en i bussning.

8)
Onödigt neggig attityd, att leta efter en ton eller ett ljud man gillar kan vara lärorikt och kul. Är man flera kan man tjöta om det fram och tillbaka, dricka öl, testa nya prylar, osv.
Ser man det som en hobby eller fritidssysselsättning kan det vara billigare än hojar, frimärken, bilar mm. T ex får man två vita PAF:ar för mindre än en halvvny VOLVO... :mrgreen:


28 May 2018, 21:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Top wrap: Mindre sustain pga lägre strängtryck mot stall. Lättare med bends pga mindre vinkel den sista delen av strängen, efter stallet mot tailpiece, vilket gör att längre sträng "följer med" vid bends. Det känns logiskt i min värld.. Vissa, bla J D Simo, hävdar att studsen inte ska vara helt nedskruvade mot bussningarna och att man ska prova sig fram för att hitta rätt "sjung". Där vete fan om jag är med, men kan vara värt att testa.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 May 2018, 21:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Mike Leaf wrote:
Nu har man varit här i 11 år och fascineras av att diskussionen och sökandet efter den perfekta tonen aldrig klingat ut, DET om något är sustain.
Material har inhandlats för Miljarder från världens alla hörn och flera spaltmil har skrivits om olika skruvars påverkan på tonen.

Om 50 år när det inte ens tillverkas elgitarrer kommer någon övervintrad entusiast fortfarande dividera om huruvida en gängad stallstolpe har bättre ton än en i bussning.

8)

Det är ju för att det är kul ju! :D

Sedan är ju våra öron skapta så att vi hör olika saker olika dagar vilket fuckar upp vår uppfattning så att vi inte blir riktigt kloka på vår utrustning och tror att vi måste korrigera den hela tiden...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 May 2018, 21:57
Profile

Joined: 12 Aug 2005, 20:11
Posts: 180
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Jag köpte en SG Classic från Götelaborg för en tolv år sedan, vars setup inte var klockren.

Den hade wrap, men jag gillade det inte. Som jag minns det var den "svampig" eller "lös" när man bände. Detta handlade alltså inte så mycket om sustain, mer om själva känslan när man bände.

Jag tror att det är något som har blivit poppis med Zakk Wylde. För det är väl han som började med det?

Efter att jag höjde halsmicken och strängade den på vanligt manér så har jag trivits bättre med den.


28 May 2018, 22:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Martin Kuhn wrote:
Ton är en sak; men att det skulle bli längre sustain med topwrapping är nonsens, fysiken säger snarare tvärtom.


Jag och Robert Hooke håller med: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hookes_lag


28 May 2018, 22:43
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Robert Hooke, ja.... jag var lite tveksam till att dra in honom, det blir lätt en massa näthat, med tanke på att han var banjospelare. Men visst, nu är det ju gjort, så.... :roll:
Skämt åsido; Wikipediaartikeln sträcker sig lååångt utanför min "attention span", men du Woodstock kanske kan ge svaret till hur man ska formulera det fenomenet, att med längre avstånd mellan svansbit och stall så blir töjningen med och mer "långgrund" s.a.s, trots att spänningen i kilo räknat endast bestäms av mensuren.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 May 2018, 23:13
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Jag har toppwrappat hårt hela mitt liv.

Tills jag topwrappade en R7 som lät som en gammal 50tals LP.
Och hastigt som fan tog bort topwrappningen.

Olika guror reagerar olika.
Men det känns numera som om jag vill ha mera vinkel över stallet.


28 May 2018, 23:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Ja, ett liv som topwrappare sätter sina spår. inte alla orkar ända fram.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


29 May 2018, 00:09
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Martin Kuhn wrote:
Robert Hooke, ja.... jag var lite tveksam till att dra in honom, det blir lätt en massa näthat, med tanke på att han var banjospelare. Men visst, nu är det ju gjort, så.... :roll:
Skämt åsido; Wikipediaartikeln sträcker sig lååångt utanför min "attention span", men du Woodstock kanske kan ge svaret till hur man ska formulera det fenomenet, att med längre avstånd mellan svansbit och stall så blir töjningen med och mer "långgrund" s.a.s, trots att spänningen i kilo räknat endast bestäms av mensuren.


En sträng som svänger är ett arbete ”W” i joule där rörelseenergin också kommer kommer att reflekteras vid stallet. Vinkeln på strängdelen bakom stallet påverkar hur svängningen över mensuren förs över till denna, transmissionen. Högre vinkel = mindre transmission, större reflektion av svängningen vid stallsadlarna och mer rörelseenergi kvar mellan sadlarna. Tänk extremfallen: Noll och 90 grader över stallsadlarna.


29 May 2018, 07:21
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Känns som det börjar bli överkurs för min del.

1. Är det fördel eller nackdel att ha stor vinkel?

2.1 Plockade bort Top Wrapping pga tveksamheter till att det var någon fördel utan kanske t.o.m nackdel tonmässigt. MEN behöver nu hjälp med setupen av tailpicen, då den var nedskruvad i botten nyss.

2.2 Jämför med min andra LP som är en Tjeckisk Epiphone (stör mig på att det står just Epiphone på den, men "tyvärr" spelar den och låter bättre än något annat jag jämför den med.) Och där är avståndet mellan stallet och tailpice mkt längre. uppskattar till ca 1 cm längre avstånd. Där är även tailpicen mkt längre nerskruvad, och det ändå är mkt avstånd mellan själva strängen och metallstycket/stallet. På Faded LP´n så har jag hissat upp tailpicen minst 1 cm och den är ca 5mm högre än Epiphonen men ändå ligger strängarna an mot själva metallstycket/stallet. Kikat och jämfört med min Gibson Flying-V och där är avståndet liknande Faded gitarren. Även den har tailpicen fått hissats upp tämligen högt och där löper strängarna fritt med någon m.m.


Attachments:
svart-sidan.jpg
svart-sidan.jpg [ 147.03 KiB | Viewed 7187 times ]
faded-sidan.jpg
faded-sidan.jpg [ 125.06 KiB | Viewed 7187 times ]
svart-bak.jpg
svart-bak.jpg [ 110.21 KiB | Viewed 7187 times ]
faded-bak.jpg
faded-bak.jpg [ 125.28 KiB | Viewed 7187 times ]


Last edited by Donatello on 29 May 2018, 09:29, edited 1 time in total.

29 May 2018, 09:23
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Här kommer en bild till, så man kan jämföra avståndet på båda gitarrerna ovanifrån.


Attachments:
bada-ovan.jpg
bada-ovan.jpg [ 229.78 KiB | Viewed 7185 times ]
29 May 2018, 09:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Låter det bra är det bra. Egen erfarenhet rent praktiskt är att det låter ”tightare” och att det känns nägot lite mer exakt att bända strangarna med högre vinkel på strängarna bakom stallet.


29 May 2018, 09:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Top wrapping - åsikter?
woodstock wrote:
Låter det bra är det bra. Egen erfarenhet rent praktiskt är att det låter ”tightare” och att det känns nägot lite mer exakt att bända strangarna med högre vinkel på strängarna bakom stallet.


+1 på detta.

Har också testat topwrapping, massa olika höjdinställningar på stall och tailpiece osv. Jag märker ingen superstor skillnad, men föredrar både ljud och känsla av en högre vinkel. Så skiter i top wrap och kör tailpiecen i botten. Drar i princip ALDRIG av strängar heller trots ganska hårt anslag och mycket bändande.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


29 May 2018, 10:05
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Top wrapping - åsikter?
Walain wrote:
woodstock wrote:
Låter det bra är det bra. Egen erfarenhet rent praktiskt är att det låter ”tightare” och att det känns nägot lite mer exakt att bända strangarna med högre vinkel på strängarna bakom stallet.


+1 på detta.

Har också testat topwrapping, massa olika höjdinställningar på stall och tailpiece osv. Jag märker ingen superstor skillnad, men föredrar både ljud och känsla av en högre vinkel. Så skiter i top wrap och kör tailpiecen i botten. Drar i princip ALDRIG av strängar heller trots ganska hårt anslag och mycket bändande.



Mmm... fast jag måste ju sätta tilpicen typ 2 cm upp för att strängarna inte skall ligga an mot stallet?


29 May 2018, 10:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 54 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.