View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:02



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Modifiera kondensatormikrofon 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Modifiera kondensatormikrofon
Finns det något sätt att modifiera en mikrofon? Det jag spelar in med min Röde NT1 kondensator blir rätt skarp.


25 May 2018, 12:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Modifiera kondensatormikrofon
Har ingen aning, men är det inte betydligt enklare att köpa en annan mick eller att använda en eq?


25 May 2018, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Modifiera kondensatormikrofon
Ja det finns ju folk som bygger om kina mikar så dom blir riktigt bra sägs det, så det borde ju garanterat gälla Röde också. Men frågan är om det är värt besväret med tanke på priserna av nya mikar.
Om Röde upplevs som "skarp", vilket jag tolkar som vass i diskanten, så kanske en dynamisk mikrofon borde övervägas.

_________________
pudas


25 May 2018, 17:43
Profile

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Modifiera kondensatormikrofon
Tack för svar!

Finns det kondensatormickar som håller lika hög klass som Rode men som samtidigt är lika billiga? Tänkte att det skulle bli billigare att modda.


26 May 2018, 15:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Modifiera kondensatormikrofon
https://microphone-parts.com/pages/rode-nt1-mods

_________________
Försvinn ur min åsikt


27 May 2018, 11:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Modifiera kondensatormikrofon
Nu vet jag inte på vilken nivå "Renfield" jobbar, men av frågor att döma så är hen ej ett proffs (personligt antagande).

Men det är intressant att notera att bland hemstudiofolk så verkar det finnas en tro att det bara är stormembran- kondensatormikar som man kan använda till inspelning! Detta trotts att det är det minst lämpliga att använda i rum utan kontrollerad akustik, bakgrundsljud, klena stativ, billiga hörlurar och först och främst dåliga kunskaper i mikrofonteknik/placering.
Oftast uppnår man bättre resultat med en bra dynamisk mikrofon i en hemstudio! Anser jag.

_________________
pudas


27 May 2018, 12:13
Profile

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Modifiera kondensatormikrofon
Tack för info, men till det gitarrsound jag är ute efter passar en stor kondensator bättre än min bandmikrofon och min dynamiska. Tror inte att sådant som stabiliten på mikorofonstativ, akustikabsorbenter, hörlurar och korrekt mikrofonplacering är lika avgörande för soundet som valet av mikrofon.


27 May 2018, 15:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Modifiera kondensatormikrofon
Mikrofonplacering kan göra otroligt mycket för hur det låter inspelat. Distans- och off-axis-placering spelar stor roll. Att kapa diskant i efterhand kan också hjälpa upp ett gitarrljud i mixen.

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


28 May 2018, 08:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Modifiera kondensatormikrofon
Renfield wrote:
Tack för info, men till det gitarrsound jag är ute efter passar en stor kondensator bättre än min bandmikrofon och min dynamiska. Tror inte att sådant som stabiliten på mikorofonstativ, akustikabsorbenter, hörlurar och korrekt mikrofonplacering är lika avgörande för soundet som valet av mikrofon.



Nej jag menade inte att stativ, hörlurar, absorbenter/ljudisolering påverkar mikrofonens ljud i sig. Jag menar att det är faktorer som kan ge problem med en konding i form av missljud pga miktypens känslighet!

Har du provat att köra med två mikar? Det kan ju funka att mixa in en dynamisk eller band mik så att du precis får bort det där "skarpa"!

_________________
pudas


28 May 2018, 10:25
Profile

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Modifiera kondensatormikrofon
pudas wrote:
Har du provat att köra med två mikar? Det kan ju funka att mixa in en dynamisk eller band mik så att du precis får bort det där "skarpa"!


Ska testa, tack för tips! Har aktat mig lite för att spela in med två mickar eftersom jag vill undvika fasfel.


29 May 2018, 16:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Modifiera kondensatormikrofon
Rätt tänkt, men fasfel behöver inte per automatik låta illa, kan till och med bidra till välljud!
Däremot ska man nog vara extra försiktig att panorera mikarna hårt åt olika håll då det med största säkerhet kan skruva till stereo perspektivet, och till och med göra att gitarren försvinner vid mono lyssning!

_________________
pudas


29 May 2018, 17:08
Profile

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Modifiera kondensatormikrofon
Tack för ännu mer info!

Det är just den extremt pannorerade ljudbilden som gör att jag kan ha svårt för LCR-metoden. Förstår inte varför man inte utnyttjar stereofältet.


03 Jun 2018, 15:41
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.