View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:53



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
AC/DC, ska jag äta upp min hatt? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Har egentligen inte lyssnat ordentligt på AC/DC trots att min son i tidiga tonår pushade hårt för att jag skulle lyssna.
Blev irriterad av den gälla/skrikiga sången från Bon resp Bruce, det "irriterade" så mycket att man bara backade.

Så hittade jag nu några cd på Myrorna för 10:-/st, tja varför inte....
Och började med High Voltage, fy för satan vilket ös, vilken glöd, vilket passionerat gitarrspel från Angus. Helt golvad av den plattan, fantastisk röjar-rock, omöjligt inte stampa med fötterna.
Och, plötsligt kunde jag smälta Bon Scotts "gapande", det funkar perfekt i helheten.

Köpte även Highway To Hell, Back in Black, inte riktigt lika bra men inte långt ifrån.

Hur kan man ha varit så inkrökt att man missat detta? Klart att när Voltage kom var man inne på Zappa, Crimson, Beefheart, Television, Pink Floyd o dyl, då rynkade man nog på näsan åt den här "simpla" hårda rocken, kanske.
I alla fall, när det gäller musik, är detta nog det tillfälle då jag haft så fel att jag skulle äta upp min hatt....

Angus Young är en grym gitarrist, passionen och glöden finns där, viktigt, att han inte har tekniken som Vai, Malmsteen eller Fripp exempelvis ska man nog vara glad för, i dessa musikaliska sammanhang. Och resten av bandet sen, som en skenande buffelhjord....

Här ska skaffas mer AC/DC!


24 May 2018, 07:39
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Grattis!

Goran wrote:
Blev irriterad av den gälla/skrikiga sången från Bon resp Bruce, det "irriterade" så mycket att man bara backade.

Brian - mvh "vän av ordning" :wink:

Goran wrote:
Här ska skaffas mer AC/DC!

Let There Be Rock och Powerage borde ju falla i smaken om du gillar High Voltage men än HtH och BiB.

Att äta hatten är valfritt!

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


24 May 2018, 07:50
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Sent skall syndaren vakna! :D


24 May 2018, 07:56
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Jag har liknande upplevelser som Goran. AC/DC var liksom för simpelt.


Last edited by Wilmer on 24 May 2018, 15:33, edited 1 time in total.



24 May 2018, 08:47
Profile

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Haha, vad uppfriskande att höra. Aldrig för sent att ändra sig...


24 May 2018, 08:48
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Tidig AC/DC är riktigt trevligt
Tycker du ska kolla in "Dirty deeds done dirt cheap" Riktigt bra i min smak


24 May 2018, 08:49
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Grattis på dig för att du så sent kunnat upptäcka nått helt grymt!!


24 May 2018, 09:27
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Goran wrote:
Har egentligen inte lyssnat ordentligt på AC/DC trots att min son i tidiga tonår pushade hårt för att jag skulle lyssna.
Blev irriterad av den gälla/skrikiga sången från Bon resp Bruce, det "irriterade" så mycket att man bara backade.

Så hittade jag nu några cd på Myrorna för 10:-/st, tja varför inte....
Och började med High Voltage, fy för satan vilket ös, vilken glöd, vilket passionerat gitarrspel från Angus. Helt golvad av den plattan, fantastisk röjar-rock, omöjligt inte stampa med fötterna.
Och, plötsligt kunde jag smälta Bon Scotts "gapande", det funkar perfekt i helheten.

Köpte även Highway To Hell, Back in Black, inte riktigt lika bra men inte långt ifrån.

Hur kan man ha varit så inkrökt att man missat detta? Klart att när Voltage kom var man inne på Zappa, Crimson, Beefheart, Television, Pink Floyd o dyl, då rynkade man nog på näsan åt den här "simpla" hårda rocken, kanske.
I alla fall, när det gäller musik, är detta nog det tillfälle då jag haft så fel att jag skulle äta upp min hatt....

Angus Young är en grym gitarrist, passionen och glöden finns där, viktigt, att han inte har tekniken som Vai, Malmsteen eller Fripp exempelvis ska man nog vara glad för, i dessa musikaliska sammanhang. Och resten av bandet sen, som en skenande buffelhjord....

Här ska skaffas mer AC/DC!
Oj, du har 40 år att ta igen. Grattis! :-) Glöm för all del inte att lyssna på Malcolms kompspel.

Let there be rock och Dirty Deeds Done Dirt Cheap är också mästerverk. Och jag tycker att en underskattad platta med Brian är Flick of the Switch.

Jag upplevde någon slags liknande uppvaknande för en del år sen när jag plötsligt (efter några års indoktrinerande av Rockklassiker) plötsligt insåg storheten hos Led Zeppelin.


24 May 2018, 09:27
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Grattis 8)

Japp, High Voltage, Dirty Deeds är pure rock´roll plattor rakt in i källarlokalen.
Man hör svetten och den blöta T-Shirten...

Tycker det var rätt bra några plattor till.

När Mutt Lange proddade Highway to hell förändrades ljudbilden en smula.
Bra det oxå iof, och även första plattan med Brian Back in Black var väl ok.

Men resten är aptråkigt.

Har dock inte varit någon storlyssnare av AC ...


24 May 2018, 09:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Angus i all ära; men den behållningen är ju groovet som bandet tillsamans har. Lyssna det tidverket och drivet som Malcom bidrar med till låtarna. Det är inte half-ass; utan perfekt on spot all-thö-way! Det är inte alls konstigt att AC/DC helst fördrar spelar in sina låtar "live" tillsammans även i studion. Tänk studioteknikers min om man skulle föreslå detta själv... :shock:


/ Jonken


24 May 2018, 09:47
Profile

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Jag har alltid ratat AC/DC i unga år pga som trådskaparen sa sångarens enerverande röst. Vilket jag tycker fortfarande!! Men tajtheten i bandet är oslagbart i sin simpelhet. Samma lika med forna Status Qou tajt som tusan i sin simpelhet :D


24 May 2018, 11:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Jag trodde jag var sen på AC/DC tåget. Dissade dem totalt till runt 83/84.

Men sent ska syndaren vakna - grattis! :)


24 May 2018, 11:06
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Jonken wrote:
Angus i all ära; men den behållningen är ju groovet som bandet tillsamans har. Lyssna det tidverket och drivet som Malcom bidrar med till låtarna. Det är inte half-ass; utan perfekt on spot all-thö-way! Det är inte alls konstigt att AC/DC helst fördrar spelar in sina låtar "live" tillsammans även i studion. Tänk studioteknikers min om man skulle föreslå detta själv... :shock:


/ Jonken


Du hann före och nu tänker jag lobba för Malcolm upphöjt till minst 10! Det är ju han som var den coola gitarristen i bandet! Men också, hela enheten i synnerhet med Phil Rudd på trumpallen ger det tyngsta och svängigaste svänget i rockhistorien! (möjligen på plats 2 efter Budgie)


24 May 2018, 11:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
lpstd wrote:
jag tycker att en underskattad platta med Brian är Flick of the Switch.



Verkligen! Genom åren har den närmast varit utskälld från och till men frågan är om den inte är den bästa med Brian Johnson, i sina stunder nästan bättre än Back in Black! Däremot tycker jag att föregångaren For Those About to Rock är rätt trist.


24 May 2018, 11:48
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Givetvis hör jag vilket jävulskt driv Malcom har, enastående.
Zeppelin har jag alltid gillat liksom tidiga Sabath, mer hur jag missat AC/DC är en gåta.
Dock, slutet gott allting gott!


24 May 2018, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Hatten som ev ska ätas upp som straff.....


24 May 2018, 12:29
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Vinyljunkie wrote:
i synnerhet med Phil Rudd på trumpallen
Absolut Phil Rudd. Med andra trummisar är det knappt AC/DC. Jag kan dock acceptera den där "nya" ;-) basisten Cliff Williams, även om jag tycker det var ännu bättre med Mark Evans.


24 May 2018, 13:06
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
lpstd wrote:
Vinyljunkie wrote:
i synnerhet med Phil Rudd på trumpallen
Absolut Phil Rudd. Med andra trummisar är det knappt AC/DC. Jag kan dock acceptera den där "nya" ;-) basisten Cliff Williams, även om jag tycker det var ännu bättre med Mark Evans.


De hade å andra sidan haft 7 andra trummisar innan Phil Rudd tillträdde. 8)


24 May 2018, 13:11
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Vinyljunkie wrote:
De hade å andra sidan haft 7 andra trummisar innan Phil Rudd tillträdde. 8)
Och även ett antal sångare och basister före Bon Scott och Mark Evans.


24 May 2018, 13:19
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
lpstd wrote:
Vinyljunkie wrote:
De hade å andra sidan haft 7 andra trummisar innan Phil Rudd tillträdde. 8)
Och även ett antal sångare och basister före Bon Scott och Mark Evans.


Det också.

Jag måste säga att jag tycker att både Simon Wright och Chris Slade var de rätta trummisarna på de skivorna de spelade, även om dessa plattor inte nödvändigtvis är de bästa Acca Dacca-vaxen som finns. Phil Rudd hade aldrig funkat lika bra som Slade på en låt som Thunderstruck tex. Där ska det vara kraft framför gubbsväng.

Jag såg för övrigt The Phil Rudd Band för ett par år sen på en pytteliten halvtom klubb och stod precis framför honom under hela gigget... och det kändes lite som att man hade gud framför sig! Trots att jag verkligen inte är religiös. Men nånstans förstod jag hur det skulle kunna kännas när ens frälsare uppenbarar sig. Det var en fullständigt omvälvande upplevelse!


24 May 2018, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Vinyljunkie wrote:
Jag såg för övrigt The Phil Rudd Band för ett par år sen på en pytteliten halvtom klubb och stod precis framför honom under hela gigget... och det kändes lite som att man hade gud framför sig! Trots att jag verkligen inte är religiös. Men nånstans förstod jag hur det skulle kunna kännas när ens frälsare uppenbarar sig. Det var en fullständigt omvälvande upplevelse!

Apropå starstruck, visst var det en bojare som en gång postade en bild på när han stod i publiken och blev trampad på foten av Bon Scott med Angus Young sittande på axlarna.


24 May 2018, 13:41
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
lpstd wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag såg för övrigt The Phil Rudd Band för ett par år sen på en pytteliten halvtom klubb och stod precis framför honom under hela gigget... och det kändes lite som att man hade gud framför sig! Trots att jag verkligen inte är religiös. Men nånstans förstod jag hur det skulle kunna kännas när ens frälsare uppenbarar sig. Det var en fullständigt omvälvande upplevelse!

Apropå starstruck, visst var det en bojare som en gång postade en bild på när han stod i publiken och blev trampad på foten av Bon Scott med Angus Young sittande på axlarna.


Vet inte men det låter fränt! Lite: "fick du ont i foten?" "-jajamensan!" över det. :mrgreen:


24 May 2018, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
lpstd wrote:
Apropå starstruck, visst var det en bojare som en gång postade en bild på när han stod i publiken och blev trampad på foten av Bon Scott med Angus Young sittande på axlarna.


Hittade den tråden:

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php? ... 32&start=0


24 May 2018, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Goran wrote:
Har egentligen inte lyssnat ordentligt på AC/DC trots att min son i tidiga tonår pushade hårt för att jag skulle lyssna.
Blev irriterad av den gälla/skrikiga sången från Bon resp Bruce, det "irriterade" så mycket att man bara backade.

Så hittade jag nu några cd på Myrorna för 10:-/st, tja varför inte....
Och började med High Voltage, fy för satan vilket ös, vilken glöd, vilket passionerat gitarrspel från Angus. Helt golvad av den plattan, fantastisk röjar-rock, omöjligt inte stampa med fötterna.
Och, plötsligt kunde jag smälta Bon Scotts "gapande", det funkar perfekt i helheten.

Köpte även Highway To Hell, Back in Black, inte riktigt lika bra men inte långt ifrån.

Hur kan man ha varit så inkrökt att man missat detta? Klart att när Voltage kom var man inne på Zappa, Crimson, Beefheart, Television, Pink Floyd o dyl, då rynkade man nog på näsan åt den här "simpla" hårda rocken, kanske.
I alla fall, när det gäller musik, är detta nog det tillfälle då jag haft så fel att jag skulle äta upp min hatt....

Angus Young är en grym gitarrist, passionen och glöden finns där, viktigt, att han inte har tekniken som Vai, Malmsteen eller Fripp exempelvis ska man nog vara glad för, i dessa musikaliska sammanhang. Och resten av bandet sen, som en skenande buffelhjord....

Här ska skaffas mer AC/DC!


Oh!
Du MÅSTE skaffa Powerage!!!
Spela sedan Down Payment Blues så högt du pallar!
Snacka om religiös uppenbarelse!


24 May 2018, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Urban wrote:
Snacka om religiös uppenbarelse!

På tal om religiösa grejer: https://youtu.be/3f2g4RMfhS0


24 May 2018, 18:58
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Även jäääävligt bra på senare tid. Fast scenen är större än vi här är vana att spela på.....
https://www.youtube.com/watch?v=eVlRQn6AMYs


24 May 2018, 20:10
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Jag är nog förlorad eller hopplös... :oops:
Har lyssnat en del på AC/DC genom åren, kört ett par låtar med coverbandet, sett dom live ett par gånger (bl a på Globen, tokigt HÖGT var det... :shock: ), men aldrig riktigt gillat det.
Får väl helt enkelt ge det en chans igen... :mrgreen:


24 May 2018, 20:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
zoork_1 wrote:
Jag är nog förlorad eller hopplös... :oops:
Har lyssnat en del på AC/DC genom åren, kört ett par låtar med coverbandet, sett dom live ett par gånger (bl a på Globen, tokigt HÖGT var det... :shock: ), men aldrig riktigt gillat det.
Får väl helt enkelt ge det en chans igen... :mrgreen:

Klart du ska göra det, för mig en av de senaste årens största "omvändelse".
Bara det att Malcolm slängt ut ett par mickar ur sin Gretsch.....


24 May 2018, 20:44
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
haha... rätt kul 8)

Jag fick min första ordentliga dos AC/DC 1977 när dom var förband till Black Sabbath, hade aldrig hört dom, hade väl hört namnet men inte mer... så kom dom in på scenen och drog igång med Live Wire, och herrejävlar... hade hår på den tiden, långt... och det stod antagligen rakt bakåt... Har dock bara sett dom live en gång till efter det...

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


25 May 2018, 09:29
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: AC/DC, ska jag äta upp min hatt?
Powerage är en platta som alltid får mig att le oavsett vilket humör jag är på. Och vilket jävla driv det är i riff raff och kicked in the teeth exempelvis. Jag är ingen trummis men är det trummorna som liksom puttar på som ger den känslan? Bon scott eran är den jag gillar mest.

_________________
/Nicklas


25 May 2018, 16:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.