View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 07:50



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Plastsadeln är bäst! 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
26rednef wrote:
Inga friktionsproblem om "styrsadeln" är riktigt anpassad och strängen ligger lika "tungt" mot 0-fretet som den gör i en sadel i dess ställe och att det skulle bli bättre ton med en plastbit eller liknande som håller strängen är inte sannt.


Bättre säger ju ingen, annorlunda.
Mer skillnad mellan öppen sträng och samma ton freted.

Har inga friktionsproblem.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 May 2018, 14:22
Profile WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Annorlunda ton visst är det så, men blir precis samma annorlunda ton om du har ett 0-fret beroende på övertoner och annat avhängigt strängens frisvängande längd.


29 May 2018, 08:28
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
26rednef wrote:
Annorlunda ton visst är det så, men blir precis samma annorlunda ton om du har ett 0-fret beroende på övertoner och annat avhängigt strängens frisvängande längd.


Du är inte helt lätt att förstå vad du menar.

Vad jag menar är, med vanlig sadel låter lösa strängar annorlunda än lösa strängar gör med 0-band.
En smaksak vilket man gillar självklart, för mig personligen är valet vanlig sadel.
Och med tanke på mängden vanlig sadel gitarrer VS 0-band dito där ute verkar många dela min uppfattning.
Det är ju inte så att 0-band är dyrare, svårare att installera eller så (tvärt om, det är lättare), så det är ju inte orsaken.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 May 2018, 08:41
Profile WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Vad jag vet finns ingen forskning på frisvängande sträng som visar det du påstår. En anledning skulle då vara upphängningen av strängen inte blir lika fast vid användande av 0-fret, så är det inte. Du påstår också att det är mer jobb med plastsadeln, det är nog tyvärr tvärt om. Man behöver bara slipa in en sak och man minskar antal fret-spår att såga och man kan korta fretboardet med en dryg 1 cm och plastsadeln är mer eller mindre gratis och man använder den till två funktioner styrning och fretting av strängen i stället för bara styrning. Billigare tillverkning är argumentet till förmån för plastsadeln, precis som i alla anna seritillverkning där plast kommit in på bred front, det bilr billigt. Se bara på biltillverkningen snart är större delen av bilen gjord i plast.


30 May 2018, 09:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
26rednef wrote:
Vad jag vet finns ingen forskning på frisvängande sträng som visar det du påstår. En anledning skulle då vara upphängningen av strängen inte blir lika fast vid användande av 0-fret, så är det inte. Du påstår också att det är mer jobb med plastsadeln, det är nog tyvärr tvärt om. Man behöver bara slipa in en sak och man minskar antal fret-spår att såga och man kan korta fretboardet med en dryg 1 cm och plastsadeln är mer eller mindre gratis och man använder den till två funktioner styrning och fretting av strängen i stället för bara styrning. Billigare tillverkning är argumentet till förmån för plastsadeln, precis som i alla anna seritillverkning där plast kommit in på bred front, det bilr billigt. Se bara på biltillverkningen snart är större delen av bilen gjord i plast.


Behövs det forskning på något som hörs tydligt? Behövs det forskning på att fiol och piano inte är samma instrument när det hörs så tydligt att det inte är det?

Och själv påstår du massor som det inte heller finns någon forskning på.

Du får gärna ha 0-Fret om du vill det.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 May 2018, 19:46
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Plastsadeln är bäst!
En som gjort en frän lösning på O-bandsprincipen är den gamle gitarrlegenden Peter Finger:
https://www.youtube.com/watch?v=r2b4X3y3yRM

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


30 May 2018, 21:59
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Jag vet att allt runt gitarrer är religion och innan jag byggt min första gitarr på 80-talet var jag också troenede vad gäller träslag och andra material som skulle ha magisk inverkan på ton och sustain, men tyvärr har inte mycket av detta infriats när man väl bygger och provar, däremot har musikern som spelar en otrolig inverkan på hur det låter oavsett vilket instrument det rör sig om. Och som du skriver får jag gilla 0-fret, så klart det är ju fritt och jag föredrar den lösningen, lika mycket får du självklart gilla precis vad du vill det är ju religionsfrihet i detta land. 8) :D


31 May 2018, 09:52
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
26rednef wrote:
Jag vet att allt runt gitarrer är religion och innan jag byggt min första gitarr på 80-talet var jag också troenede vad gäller träslag och andra material som skulle ha magisk inverkan på ton och sustain, men tyvärr har inte mycket av detta infriats när man väl bygger och provar, däremot har musikern som spelar en otrolig inverkan på hur det låter oavsett vilket instrument det rör sig om. Och som du skriver får jag gilla 0-fret, så klart det är ju fritt och jag föredrar den lösningen, lika mycket får du självklart gilla precis vad du vill det är ju religionsfrihet i detta land. 8) :D


Är helt med dig, det är mycket mojo om allt i denna branschen.
Och man vet inte hur en gitarr bli förrän den är byggd.

Mest av nyfikenhet.
Menar du att du tycker en lös sträng låter samma på en 0-fret gitarr som på en med en vanlig sadel (där de låter olika beroende på material)?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


31 May 2018, 10:50
Profile WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Jag kan inte påstå att jag kan höra någon skillnad på tonen på en lös sträng om det är 0-fret eller plastsadel om de är gjorda och justerade som de skall och det är ju tillverkarens dröm om en billig plastlösning också är det som gillas bäst, kanon! Men jag har filat så många sadlar och tagit detdär sista filtaget som skall ge strängen optimal höjd 2 st. 80-grams pappers tjocklek och filtaget blev lite för kraftigt, bara att sätta dit en ny sadel och börja om. 0-fretet bli "automatiskt" rätt när man slutslipar gräppbrädan, aldrig några problem och styrsadeln är mycket mer okänslig och att fila ett tag för djupt är inget problem. Det man skulle kunna säga är att på halsar som saknar vinklat huvud typ Fender är 0-fret mer problematiskt då strängtrycket ligger precis på gränsen till vad som kan accepteras och där kan problem uppstå om man slarvar det minsta med finjusteringen. Dock finns i dag en kombinationsadel med inbyggt 0-fret för dessa instrument om man nu skulle vara intresserad att prova.


31 May 2018, 12:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.