View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:15



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Stray Cats 1981 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Stray Cats 1981
Fick mig en rejäl tankeställare av det här gänget... på Underground Juni 81 samma turne.

Bara runt 20 bast, ha tålamod till runt 40 minuter in då börjar det självsvänga

https://www.youtube.com/watch?v=phbZWp0-5dA


Helvete vad bra dom va

_________________



18 May 2018, 21:43
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Stray Cats 1981
Ja den där Underground-spelningen såg jag också.

Jag var väldigt impad av den första singeln minns jag. Men allt tog liksom slut rätt fort, känns det som. Inte ens
första LPn var riktigt intressant.

Brian Setzer är lite av en gåta för mig, trodde han skulle utvecklas vidare från rockabillygrejen, men så blev det inte
riktigt. Ja, jag känner till storbandsgrejen, men ändå.


18 May 2018, 23:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Stray Cats 1981
Ligger det inte lite i sakens natur att revival-flugor dör ut fort? I Sverige hade ju band som The Refreshment och Boppers viss framgång, för att i dag endast tilltala folk i raggarkretsar.
Att Brian Setzer är en ytterst fingerfärdig gitarrist står utom allt tvivel, men han är ingen nyskapare!
Dock så har han ju breddat sitt musicerande betydligt på senare år. Med "The Brian Setzer Orchestra" är det ju i princip all Amerikansk underhållningsmusik spelat i storbandsformat. Men viktigast: Man blir glad och inspirerad av att höra Brian Spela!

_________________
pudas


19 May 2018, 08:51
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Stray Cats 1981
Stray Cats är grymma. Dom är onekligen HELA Rocka Billy konceptet.
Jag tror inte att jag genom alla tider servat en enda hollow gura med Bigsby -svaj; utan att kolla av stämningsstabiliteten genom att riffa svajdykningen i låten "Runaway Boys". :wink:


/ Jonken


19 May 2018, 09:26
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Stray Cats 1981
pudas wrote:
Ligger det inte lite i sakens natur att revival-flugor dör ut fort? I Sverige hade ju band som The Refreshment och Boppers viss framgång, för att i dag endast tilltala folk i raggarkretsar.
Att Brian Setzer är en ytterst fingerfärdig gitarrist står utom allt tvivel, men han är ingen nyskapare!
Dock så har han ju breddat sitt musicerande betydligt på senare år. Med "The Brian Setzer Orchestra" är det ju i princip all Amerikansk underhållningsmusik spelat i storbandsformat. Men viktigast: Man blir glad och inspirerad av att höra Brian Spela!


Fast Refreshments tycker jag är ett rätt kul band att se :oops: :oops: , ofta tas de ju in som kompband till alla möjliga, om än oftast
med lite fifties-anknytning. Har för mig att de t.o.m. kompat Ian Hunter på en mindre turné nån gång på 90-talet..


19 May 2018, 11:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Stray Cats 1981
Saken var väl den med Stray Cats att dom kombinerade 50´s rockabilly med både punk och dåtida pop i en tid då 50tals rocken var i stort sett bortglömd (Grease kom ju i samma veva iof).
Punkattityd,tatuerad och jävligt skickliga var ju en bra grund till framgång!
Att dom fick agera programledare i mtv säger ju lite om hur stora Stray Cats var på 80-talet!
Brian Setzer är min husgud oavsett,en virtuos gitarrist är han utan tvekan!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


21 May 2018, 13:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bo Wilson and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.